Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-21, 12:11   #23086
secce
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: falun
Inlägg: 325
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nej, sjövärdig ska springa också. Vad siktar du på för tid?
Ok! Sub 10 h är målet. Vad siktar du / ni andra på?
__________________
Journal: Bänkpress, Marklyft och Ultralöpning
secce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 12:17   #23087
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Två marathon kanske inte är någon dum idé ändå. Ett innan det har hunnit bli varmt och sedan kan man ha Växjö som ett bonus- eller backup-lopp. Gäller bara att hitta något som passar. Jag kommer att ha fart i benen nu under våren så egentligen bör man ju passa på.

Löpningen kommer att släppa, bara att härda ut Förstår att det inte är det lättaste uppe i Kiruna. I Norrköping har vi inte fått någon snö alls utan har ständigt opti löptemperaturer på 0-10 grader. I söndags blev jag faktiskt så varm att jag nästan blev sugen på att slita av mig tröjan, gjorde det givetvis inte men att tanken ens uppstod säger en del om klimatet
Tromsö är egentligen huvudmålet (även om det är mitt under brinnande EM i fotboll och därmed påfrestar hjärtat) men bror är sugen på Köpenhamn så jag dubblerar nog.

Ja fy fan jag tittar på avund på alla som kan springa på barmark. Inte för att det är så kallt här (faktiskt varit "extremt" mycket varmare än normalt enligt smhi) men det snöar ju till förbannelse. Hela jävla tiden.

Ja jag får härda ut. Är alltid under isen (nästan bokstavligen) vid den här tiden på året.

OM jag springer UV så är det absolut sub 9 tim som gäller. Bara det faktum att du har samma mål gör att jag blir lite mer sugen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 13:11   #23088
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Ja fy fan jag tittar på avund på alla som kan springa på barmark. Inte för att det är så kallt här (faktiskt varit "extremt" mycket varmare än normalt enligt smhi) men det snöar ju till förbannelse. Hela jävla tiden.
Här i Hälsingland är det typ den snöfriaste vintern någonsin. Det var lite vitt kring jul och sedan smälte allt bort och nu är det helt grönt ute. Dessutom är det så varmt att när det väl kommer nederbörd så är det i form av regn. Sinnessjukt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 13:20   #23089
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av secce Visa inlägg
Ok! Sub 10 h är målet. Vad siktar du / ni andra på?
Okej, grymt! Har du koll på att medaljtiden är 9:30? Det är ju rätt nära ditt mål. Jag ska in under medaljtid, det är det primära. Kommer dock att springa i sub 6-tempo så ett bonusmål är sub 9 h och då helst 8:56 eller snabbare då jag har skidat Vasan på 8:57 Fixar jag det så är det fulländat.

Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg

OM jag springer UV så är det absolut sub 9 tim som gäller. Bara det faktum att du har samma mål gör att jag blir lite mer sugen.
Ja, det är något magiskt med ett tempo på 5-någonting på en sådan extrem distans. Det viktigaste för mig är dock att lösa 9:30 och medaljtid men loppet kommer att läggas upp för att gå i mål under nio timmar. Jag vill inte skriva "allt över nio timmar är ett misslyckande!" för jag vet inte vad som händer med kroppen efter sju mil Däremot, när jag i mitt huvud springer loppet så går jag alltid i mål under nio timmar så jag skulle ju ljuga om jag skrev att jag inte siktar på det

Känns dock viktigt att ha ett något snällare mål att falla tillbaka på om kroppen krampar sönder vid t.ex. åtta mil. Det hade varit kul om du deltog! Då kan vi slå ihjäl ett par timmar tillsammans.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 14:18   #23090
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Sub 6min-tempo i nio mil är rätt impregnerande kan jag tycka. Speciellt som det väl lära en hel del löpning på rätt mjukt underlag (dvs energi som går rätt ut i marken).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 14:24   #23091
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Ja fy fan jag tittar på avund på alla som kan springa på barmark. Inte för att det är så kallt här (faktiskt varit "extremt" mycket varmare än normalt enligt smhi) men det snöar ju till förbannelse. Hela jävla tiden.
Själv är jag avundsjuk på er som får springa på underbar snö.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 15:03   #23092
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
När man får såna här bilder i flödet så blir man ju jäkligt sugen. Fina stigar i fin miljö. Ser magiskt ut. Nåt annat än smålands mörka skogar.

Nästa år kanske.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 15:10   #23093
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Sub 6min-tempo i nio mil är rätt impregnerande kan jag tycka. Speciellt som det väl lära en hel del löpning på rätt mjukt underlag (dvs energi som går rätt ut i marken).
Jo. Jag hoppas dock att underlaget inte påverkar alltför mycket. Är rätt övertygad om att jag hamnar i 5:30-5:40-tempo per automatik. Ultravasans egna beskrivning verkar även rätt lovande: "Ultravasan 90 går på 60 km skogsväg, 6 km grus, 18 km stig och 6 km asfalt. Banans stigning är 867 meter.".
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 15:13   #23094
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
När man får såna här bilder i flödet så blir man ju jäkligt sugen. Fina stigar i fin miljö. Ser magiskt ut. Nåt annat än smålands mörka skogar.

Nästa år kanske.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Det där partiet såg oerhört vackert ut. Ska till Sälen i sommar, får kolla upp lite fina loppsträckor.

Vill dock skjuta in att stigarna må se fina ut men ofta är det rätt bedrägligt När du hamnar på ett parti med några km stenig stig så är man inte alltför munter. Sten finns det gott om!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 15:19   #23095
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jo. Jag hoppas dock att underlaget inte påverkar alltför mycket. Är rätt övertygad om att jag hamnar i 5:30-5:40-tempo per automatik. Ultravasans egna beskrivning verkar även rätt lovande: "Ultravasan 90 går på 60 km skogsväg, 6 km grus, 18 km stig och 6 km asfalt. Banans stigning är 867 meter.".
Det där låter rätt optimalt. Älskar att springa på skogsbilvägar.

Sen går väl Ultravasan rimligtivs på en punkt till punkt bana (och inte rundbana). Så om det är netto uppför eller utför lär ju kunna spela en rätt betydande roll också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 15:24   #23096
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det där låter rätt optimalt. Älskar att springa på skogsbilvägar.

Sen går väl Ultravasan rimligtivs på en punkt till punkt bana (och inte rundbana). Så om det är netto uppför eller utför lär ju kunna spela en rätt betydande roll också.
Jag också, det är favoritunderlaget. Perfekta kompromissen mellan att vara i skogen och kunna löpa på lite.

Yes. Ser ut som att netto är utför. Börjar på kanske 370 m.ö.h. och avslutas på kanske 170 m.ö.h.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 15:35   #23097
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag också, det är favoritunderlaget. Perfekta kompromissen mellan att vara i skogen och kunna löpa på lite.

Yes. Ser ut som att netto är utför. Börjar på kanske 370 m.ö.h. och avslutas på kanske 170 m.ö.h.
Och om det nu går på samma bana (mer eller mindre) som vanliga vasaloppet, så är det ju rimligtvis inte heller några brutala uppförsbackar mitt under loppet. Så det borde ju då vara hyfsat lättsprunget.

5:??/km låter dock fortfarande som nåt som kommer kännas rätt fint i benen efter ett par timmar.

Helt rätt att gå för det dock tycker jag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 15:36   #23098
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Själv är jag avundsjuk på er som får springa på underbar snö.


Absolut mysigt stundtals men 3-4 månader in blir det tradigt och man saknar att få ett ordentligt frånskjut.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 15:48   #23099
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

5:??/km låter dock fortfarande som nåt som kommer kännas rätt fint i benen efter ett par timmar.

Helt rätt att gå för det dock tycker jag.
Så är det ju Jag ser det lite som att loppet startar på riktigt efter sju mil. Då har du i värsta fall en buffert att ta av i.o.m. att du kanske har snittat 5:45-tempo dit och i bästa fall så kan du fortsätta mala i samma tempo eller öka marginellt.

Springer man i 5:45-tempo t.o.m. 70 km så har man gjort det på 6:42 h. Då har du 2:18 h(6:54-tempo) på dig att fixa sub 9 h totalt eller 2:48 h(8:24-tempo) på dig att fixa medaljtid. Så jag jobbar ju med stora marginaler och har råd med viss genomklappning om mitt vanliga lunktempo skulle funka under sju mil.

Jag har ju en fördel i att jag sprang sju mil förra året. Då skiftades lunktempot från 5:40 till +6-tempo vid 62 km. I.o.m. att jag kommer att springa betydligt mer och bättre i år så hoppas jag den gränsen hoppar fram en mil eller två. Det bör även vara så att lunktempot automatiskt blir snabbare om saker går som jag vill och mina tider på kortare distanser förbättras i år.

EDIT: har läst på ett par ställen att löpare har påstått att loppet inte är 90 km som UV säger utan snarare 91 km. Det är ju en extra 5-6 min som kan vara bra att ha i bakhuvudet så att man inte tror att man ska gå sub nio h med ett par min marginal och snarare springer i mål ett par min över nio timmar.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2020-01-21 klockan 15:52.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-21, 15:51   #23100
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Så är det ju Jag ser det lite som att loppet startar på riktigt efter sju mil. Då har du i värsta fall en buffert att ta av i.o.m. att du kanske har snittat 5:45-tempo dit och i bästa fall så kan du fortsätta mala i samma tempo eller öka marginellt.

Springer man i 5:45-tempo t.o.m. 70 km så har man gjort det på 6:42 h. Då har du 2:18 h(6:54-tempo) på dig att fixa sub 9 h totalt eller 2:48 h(8:24-tempo) på dig att fixa medaljtid. Så jag jobbar ju med stora marginaler och har råd med viss genomklappning om mitt vanliga lunktempo skulle funka under sju mil.

Jag har ju en fördel i att jag sprang sju mil förra året. Då skiftades lunktempot från 5:40 till +6-tempo vid 62 km. I.o.m. att jag kommer att springa betydligt mer och bättre i år så hoppas jag den gränsen hoppar fram en mil eller två.
Ja, träning brukar ju resultat om man bara är lite envis.

Jag menade alltså inte att jag tror du kommer misslyckas med det. Jag menade bara att jag tycker det är ett riktigt bra tempo.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)