Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-01-20, 11:51   #23056
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, det är en grej i USA. Dock så är Walmsley vassare än Sage och kravet för att komma till uttagningarna är "bara" något i stil med 2:18. Jim lär ligga kring 2:10 en bra dag och det känns som att det är i trakterna av tillräckligt bra för att ta sig till OS.

Hans halvmaratid motsvarar enligt Jack Daniels 2:10:22.

EDIT: Han sa i november 2019 att siktet var inställt på Comrades i juni 2020.
Ja, Jim borde rimligen vara vassare än Sage på maraton. Iaf rent teoretiskt. Jag tror dock att Sage för 5-10 år sedan var ungefär lika snabb som Jim är nu på lite "kortare" distanser, och att han blivit långsam pga den specifika träning som bergsultrorna kräver. Så man kan tycka att det vore lite bakvänt av Jim att först springa en massa bergsultror och sedan gå på en seriös maratonsatsning. Det omvända vore kanske mer naturligt. Precis som de flesta går från 3000m och 5000m till maraton, och inte tvärtom. Men han kanske har lessnat helt på bergsultror, vem vet.

EDIT: Vafan. Ska man behöva läsa hela inläggen innan man svarar?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 13:50   #23057
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Vilka lopp ska ni springa nästa år?

Jag är anmäld till Sthlm marathon och Fjällmaraton i Vålådalen/Årefjällen. Eftersom min make inte fick springa Höga Kusten Trail p.g.a. sjukdom förra året så är planen att anmäla till den igen också. Det loppet passade inte mig för fem öre men jag bör ju kunna förbättra min tid rätt så mycket med tanke på att jag nog inte var helt frisk efter min förkylning när jag sprang.

Jag ska försöka klämma in något millopp och kanske en halvmara under våren om jag hittar några passande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 14:03   #23058
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, Jim borde rimligen vara vassare än Sage på maraton. Iaf rent teoretiskt. Jag tror dock att Sage för 5-10 år sedan var ungefär lika snabb som Jim är nu på lite "kortare" distanser, och att han blivit långsam pga den specifika träning som bergsultrorna kräver. Så man kan tycka att det vore lite bakvänt av Jim att först springa en massa bergsultror och sedan gå på en seriös maratonsatsning. Det omvända vore kanske mer naturligt. Precis som de flesta går från 3000m och 5000m till maraton, och inte tvärtom. Men han kanske har lessnat helt på bergsultror, vem vet.

EDIT: Vafan. Ska man behöva läsa hela inläggen innan man svarar?
Jag är faktiskt inte helt säker på det, Jim verkar vara en bättre löpare allt som allt. Sages pb på milen är 29:47, Jims är 29:08. Sages pb på femman är 14:29, Jims är 13:52. Och nu sprang alltså Jim halvmaran på en lite över två minuter bättre tid jämfört med Sages bästa notering.

Jag tror inte att deras bakgrunder är superolika utan att även Jim har sprungit mycket banan etc. back in the days. Har länge hört snack om att Walmsley ska vara så jävla allround - och det bevisade han ju nu.

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Vilka lopp ska ni springa nästa år?

Jag är anmäld till Sthlm marathon och Fjällmaraton i Vålådalen/Årefjällen. Eftersom min make inte fick springa Höga Kusten Trail p.g.a. sjukdom förra året så är planen att anmäla till den igen också. Det loppet passade inte mig för fem öre men jag bör ju kunna förbättra min tid rätt så mycket med tanke på att jag nog inte var helt frisk efter min förkylning när jag sprang.

Jag ska försöka klämma in något millopp och kanske en halvmara under våren om jag hittar några passande.
Haha, fy fan för att behöva ta sig igenom HKT igen Är inte avundsjuk. Det passade inte mig heller så det är nog ett av få lopp som jag ser tillbaka på och tänker "aldrig igen". Men kul med mara och fjällmara. Fjällmara är ju verkligen på min to do list. Tror det blir svårt att klämma in det i år, börjar få väldigt mycket bokat nu(resor, inte lopp).

Mina enda spikade lopp är Varvetmilen i Mantorp, Ultravasan och Växjö marathon. Om Sthlm marathon inte går som du vill så kan jag verkligen rekommendera Växjö. Det är ett fett tråkigt lopp men helt platt och i oktober vilket innebär opti temperatur. En bubblare är Omberg runt som är ett småtrevligt traillopp på 30 km med ca 800 m elevation gain.

Jag är just nu rätt fine med att ha mycket egna projekt snarare än lopp. Samtidigt så är ju loppkänslan speciell och jag är lite rädd för att känna att jag inte gjorde maximalt av 2020 om det slutar med att jag bara sprang de där tre loppen som är spikade. Lär bli något lokalt traillopp också, av den anledningen.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 14:09   #23059
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Just det: till vintern så kör jag nog något tidslopp på bana, alltså t.ex. ett sextimmarslopp där du ska ta dig så många varv som möjligt på en 200 m-bana. Det eller ett tolvtimmars. Mest för att det är något nytt, det skrämmer mig och jag tror att jag skulle kunna vara ganska bra på det. Har även funderat på en Backyard Ultra(du har en timme på dig att springa 6,7 km som är ett varv, mest antal varv vinner) men jag är lite rädd för att det skulle kunna bli EXTREMT långdraget. Har en kollega som fixade tio varv(d.v.s. tio h/67 km) och jag är en mycket starkare löpare än honom. Så vi skulle ju kunna tala om 15-20 h om allt skulle stämma...
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 14:55   #23060
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag är faktiskt inte helt säker på det, Jim verkar vara en bättre löpare allt som allt. Sages pb på milen är 29:47, Jims är 29:08. Sages pb på femman är 14:29, Jims är 13:52. Och nu sprang alltså Jim halvmaran på en lite över två minuter bättre tid jämfört med Sages bästa notering.

Jag tror inte att deras bakgrunder är superolika utan att även Jim har sprungit mycket banan etc. back in the days. Har länge hört snack om att Walmsley ska vara så jävla allround - och det bevisade han ju nu.
Ah. Jag kollade lite slarvigt på wikipedia. Och där hade bägge PB på 1h04 ungefär på halvmaran, så jag trodde det var det som var Jims nya PB. Men då är det såklart en viss skillnad dem emellan. Jag tror även Sage sagt att han har en viss nish som är hans absolut bästa distans, och det är "korta bergsultror" dvs typ 50-70k antar jag. Är det kortare så är han inte snabb nog, och är det längre så verkar han inte (ännu iaf) kunna hålla ihop det tillräckligt länge.

Så här sade Walmsley förra året då han just sprungit på 1h04 på halvmaran:
Citat:
Heading into Sunday’s race, the ultrarunner’s goal was to hit the qualifying standard to compete at the 2020 U.S. Olympic Marathon Trials, and he did just that when he finished 27th overall in 1:04:00–the exact time needed to achieve the “B” standard.

“For me, it shows that I still have a little bit of leg speed,” Walmsley, 29, told Runner’s World.

Qualifying for the Trials gives him the hope he can work towards some exciting new achievement, maybe in the marathon, he said.

“I have some plans up my sleeve to give myself a chance to do something exciting there–really push the envelope for myself and make things exciting for people to watch and cheer for, kind of root for that ultra guy,” he said. “Just something different. It’s coming at it from a different angle, from big mileage, maybe more of a blue-collar mentality.”
https://www.runnersworld.com/news/a2...half-marathon/

Det tycker jag går att tolka som att han kanske ändå är lite sugen på att göra nåt annat än bara delta i det där kvalloppet inför Tokyo OS. Speciellt med tanke på att han ju redan var kvalificerad, och nu alltså gjorde precis det han nämnde i slutet på videon, dvs sprang ännu snabbare på halvan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 14:58   #23061
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Just det: till vintern så kör jag nog något tidslopp på bana, alltså t.ex. ett sextimmarslopp där du ska ta dig så många varv som möjligt på en 200 m-bana. Det eller ett tolvtimmars. Mest för att det är något nytt, det skrämmer mig och jag tror att jag skulle kunna vara ganska bra på det. Har även funderat på en Backyard Ultra(du har en timme på dig att springa 6,7 km som är ett varv, mest antal varv vinner) men jag är lite rädd för att det skulle kunna bli EXTREMT långdraget. Har en kollega som fixade tio varv(d.v.s. tio h/67 km) och jag är en mycket starkare löpare än honom. Så vi skulle ju kunna tala om 15-20 h om allt skulle stämma...
400m bana menar du väl?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 15:06   #23062
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

Det tycker jag går att tolka som att han kanske ändå är lite sugen på att göra nåt annat än bara delta i det där kvalloppet inför Tokyo OS. Speciellt med tanke på att han ju redan var kvalificerad, och nu alltså gjorde precis det han nämnde i slutet på videon, dvs sprang ännu snabbare på halvan.
Såg också det uttalandet. Nu fixade han ju kvalificeringstid A med sitt lopp här i helgen. Svårt att tolka vad han menar, för att sätta ultralöpare på kartan så är väl ett deltagande i OS optimalt.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
400m bana menar du väl?
Nej, inomhus och därmed 200 m
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 15:13   #23063
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Såg också det uttalandet. Nu fixade han ju kvalificeringstid A med sitt lopp här i helgen. Svårt att tolka vad han menar, för att sätta ultralöpare på kartan så är väl ett deltagande i OS optimalt.



Nej, inomhus och därmed 200 m
Lite lustigt att det går att kvalificera sig till Os uttagningarna utan att ha ett enda resultat på maratondistansen kan man tycka. Vad är det för skillnad på kvalificeringstid A och vad det nu var han gjorde ifjol då?

Aha, inomhus. Se till att vänj dig med den typen av underlag först skulle jag säga. Jag har ingen aning om det är mer slitsamt än asfalt, eller tvärtom. Men det skulle ju kunna vara en riskfaktor om man ska älga runt hela dagen på ett okänt underlag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 15:14   #23064
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Lite lustigt att det går att kvalificera sig till Os uttagningarna utan att ha ett enda resultat på maratondistansen kan man tycka. Vad är det för skillnad på kvalificeringstid A och vad det nu var han gjorde ifjol då?

Aha, inomhus. Se till att vänj dig med den typen av underlag först skulle jag säga. Jag har ingen aning om det är mer slitsamt än asfalt, eller tvärtom. Men det skulle ju kunna vara en riskfaktor om man ska älga runt hela dagen på ett okänt underlag.
Jag vet inte, funderade också på det. A kanske innebär att man går direkt till OS och B att man kvalificerar sig för vidare uttagningar? Ska försöka att kolla upp det.

Mm, det ska visst vara lite slitsamt för knäna. Har skrivit med en kille som kört ett sextimmarslopp på 200 m bana.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 15:19   #23065
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Jag surfade in på en sida som skulle förklara hur uttagningsprocessen går till men idioterna förklarade fortfarande inte vad det är för skillnad på A och B, sjukt irriterande Walmsley är i alla fall trea i landet på halvmaradistansen om hans tid är exakt 1:02:18.

https://www.usatf.org/events/2020/20...n-performances
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 15:27   #23066
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
1:02:13 är Walmsleys officiella tid från det där loppet. Jag vet dock inte om det är ett godkänt lopp av USA's olympiska kommité.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 15:35   #23067
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag vet inte, funderade också på det. A kanske innebär att man går direkt till OS och B att man kvalificerar sig för vidare uttagningar? Ska försöka att kolla upp det.

Mm, det ska visst vara lite slitsamt för knäna. Har skrivit med en kille som kört ett sextimmarslopp på 200 m bana.
Det är ju inte en kvaltid för att ta sig till OS. Det handlar ju bara om USA:s egna kval. Eftersom USA ju enbart har ett visst antal platser så kan de ju rimligen inte säga att en viss tid ger en direktplats till OS, eftersom flera kanske springer under den tiden.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 15:44   #23068
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är ju inte en kvaltid för att ta sig till OS. Det handlar ju bara om USA:s egna kval. Eftersom USA ju enbart har ett visst antal platser så kan de ju rimligen inte säga att en viss tid ger en direktplats till OS, eftersom flera kanske springer under den tiden.
Yes, är medveten om det men kom samtidigt inte på vitsen med att ha en A- respektive B-tid. Oerhört märkligt om A-tiden enbart är en fjäder i hatten och inte innebär något konkret.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 15:48   #23069
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
1:02:13 är Walmsleys officiella tid från det där loppet. Jag vet dock inte om det är ett godkänt lopp av USA's olympiska kommité.
Jag tror inte det spelar nån roll. Han är ju redan kvalificerad från förra året.

Det verkar som om det inte finns någon "A" standard ifall man vill använda ett resultat från halvmaraton.

https://www.usatf.org/events/2020/20...ying-standards

Det verkar som om skillnaden mellan "A" och "B" bara är att amerikanska friidrottsförbundet verkligen vill att de som är bra nog att greja "A" standarden faktiskt också ställer upp i kvalet.
Citat:
The Qualifying Standards - 2020
The standards set for the 2020 Olympic Trials continued to improve on and learn from past experiments. The 2020 standards, as in past years, provided opportunities for runners to earn an A-Standard (paid trip to the Trials) with a fast marathon time; and a B-Standard with a slower Marathon. In addition, a Half-Marathon time to earn a B-Standard was also carried over, but whereas in past years the Half-Marathon window was open for the entire qualifying period, for 2020 the Half-Marathon was set as more of a last-chance opportunity or an alternative qualifying method only available for the final year (actually year and a half) of qualifying. In addition, the Half-Marathon standards were set well and, in effect, were similar to the A-Standard difficulty of a qualification by Marathon.
http://www.marathonguide.com/news/ex...fiers.cfm?RL=1

Senast redigerad av svenbanan den 2020-01-20 klockan 15:50.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 15:50   #23070
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Gött. Då har vi koll på det
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)