Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-14, 12:46   #23011
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Får göra det

På lördag ska jag ha ett riktigt 30-årskrispass där tanken är att börja i mörker, löpa åtta km till ett berg med schysst utsikt och se soluppgången. Där blir det ett lite längre stopp med kaffe och fika. Har tänkt packa ned så mycket varma kläder som jag kan i min väst men mycket mer än mjukisbyxor och fleecejacka får nog inte plats. Har en sån där space blanket i västen som jag aldrig har använt, hur värmande är en sådan?
9 av 10 dagar är det ju grått molntäcke över hela himlen så vrid inte upp förväntningarna alltför högt
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 13:01   #23012
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
9 av 10 dagar är det ju grått molntäcke över hela himlen så vrid inte upp förväntningarna alltför högt
Jag vet, ska dessutom regna när jag ska löpa. Upplagt för flopp
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 13:25   #23013
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Vissa bekanta jag har är däremot tempofascister och blir stressade om de tvingas springa 5:00 istället för 4:40 som de vill.
Trots sin fascism gissar jag att du är avsevärt bättre löpare...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 14:05   #23014
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Stora löpartråden

Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Trots sin fascism gissar jag att du är avsevärt bättre löpare...


Än dom jag pratar om? Den värsta är hacket bakom eliten på maraton. Jag ser att det kryper i kroppen på honom och han tittar på klockan en gång per minut om det går lite för sakta.

Han avslutar heller aldrig ett pass på 8,76 km eller liknande. Jämna siffror ska det vara.

Senast redigerad av PerLedin den 2020-01-14 klockan 14:06.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 14:08   #23015
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Än dom jag pratar om? Den värsta är hacket bakom eliten på maraton. Han avslutar heller aldrig ett pass på 8,76 km eller liknande. Jämna siffror.
Känner med honom, det tar emot. Helst ska det vara 8,5 eller 9,0 i det fallet. Under långpasset som avslutar löpveckan så ska man via en jämn siffra nå den volym som man för veckan eftersträvar. Krävs det t.ex. 25 km för att nå 70 km en vecka så ska det vara 25 km och inte en meter till
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 14:36   #23016
Arcus
Registered User
 
Arcuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 26
Har pillat lite med en löpdagbok i Googles "excel"

Önskar feedback på den. Den är fortfarande under utveckling. Något jag bör ta bort eller lägga till?

Hoppas att den går bra att öppna i Excel

https://www.konditionsfabriken.se/wp...B6pdagbok.xlsx

ska dock ändra URL senare
Arcus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 15:23   #23017
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Än dom jag pratar om? Den värsta är hacket bakom eliten på maraton. Jag ser att det kryper i kroppen på honom och han tittar på klockan en gång per minut om det går lite för sakta.

Han avslutar heller aldrig ett pass på 8,76 km eller liknande. Jämna siffror ska det vara.

Haha, är inte förvånad...

Lite OCD-varning eller inte så lite kanske.

Senast redigerad av Macroman den 2020-01-14 klockan 15:25.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 16:23   #23018
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 188
Tack för fin feedback!
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 18:13   #23019
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Haha, är inte förvånad...

Lite OCD-varning eller inte så lite kanske.


Jag har två till (utöver Macke) som verkar ha samma dragning. Två av dessa är programmerare och en är ingenjör. #fördomspodden
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 19:08   #23020
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Sprang första gången igår och vill verkligen (i varsam, lagom dos) komma igång. Sprang 6km på ungefär 7 tempo och det var tungt.

Har tidigare försök "komma igång" och har bränt lusten i bägge ändar. Ni som kan detta, förslag? Vill fortsatt styrketräna 4dgr/vecka

Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Tack för goda råd.

Jag vill ha bättre energi, starkare som gobbe och ffa inte dö i förtid (känner mig väldigt olevande med en löparförmåga som en 75 åring). Har exceptionellt dålig kondis och löparförmåga. Nu klockade jag inte igår men skulle gissa 6km på 7 tempo och var duktigt trött.

Kunde ju springa som ungdom och kan sakna det.

Som sagt; har innan försök komma igång och har då sprungit två gånger i veckan och tvingat mig springa bättre än föregående löpning. Har ju ångest i två dagar innan jag ska springa för att jag kräks vid varje tillfälle, så behöver (iallafall initialt) ha en mer avslappnad inställning så att jag blir långsiktig.

Förstått det som att kondis har "en cooldown" på typ en vecka så minst två gånger i veckan är att föredra.

För en som typ aldrig sprungit intervaller; hur bör jag tänka? Joggar man i vila, står man still, promenerar man? Hur långt, snabbt och hur många intervaller springer man?
Håll ett tempo som är såpass lågt att du kan prata med en träningspolare medans du springer. Det ska kanske inte vara så lågt tempo att du inte märker nåt på andningen, men du ska iaf kunna få ur dig en en eller två fullständiga meningar utan att tappa andan. Ifall du bara kan få ur dig enstaka ord så håller du ett tempo som du bara kommer kunna hålla en kortare tid. Ifall du håller dig till "pratfart" så kan du hålla igång riktigt länge utan att få spykänslor. Spykänslorna får du från en massa ackumulerad mjölksyra. Men det kommer inte ske om du håller dig under mjölksyratröskeln (vilket "pratfart" garanterar). Dessa löppass ska alltså inte göra dig helt slut. Det ska kännas som att du hade kunnat fortsätta ett par kilometer till (eller kanske till och med dubbla sträckan) när du avslutar passet. Det är veckans samlade volym som gör susen. Och när du är ny så behövs inte mycket volym. 20-30min 2-3 ggr per vecka är fullt tillräckligt.

Ifall du har så dålig kondis att du inte kan springa långsamt nog att din andning inte blir hyperventilerande (dvs om du springer det långsammaste du kan så klarar du ändå inte av att prata i hela meningar utan att tappa andan) så blanda löpning med gång. Sikta på totalt 20-30min. Från början kanske du springer 2min och sedan prommenerar du 1min och så upprepar du detta 7-8 gånger tills du når dina tjugo minuter totaltid. Nästa vecka kör du 3min löpning och 1min gång, etc.. Försök fortfarande hitta pratfart under löpningen, detta är inte något sätt att klämma in högre intensitet. Du kan också avbryta varje löpintervall när du märker att andhämtningen börjar bli lite för ansträngd. Dvs du kan köra löpning så länge du klarar att hålla dig under pratfart, och sedan varva det med någon minut av gång. Jag tror detta sätt är lite sämre personligen, eftersom det är lätt hänt att man kör lite för hårt till en början och att vilan (gången) blir tvungen att bli lite för lång. Man vill ha så korta prommenadinslag som möjligt.

Du behöver inte alls "springa bättre" nästa pass. Fokusera hellre på att springa några kilometer extra för varje vecka. När dina två löppass per vecka blivit "för långa" så lägger du till ett tredje pass så du har någonstans att få plats med extra kilometer. Varje pass bör vara 20min eller längre skulle jag säga. Du behöver inte bekymmra dig alls om vilket tempo du håller på flera månader, se bara till att hålla dig till "pratfart". Lugn löpning på detta sätt kommer garanterat ge dig bättre kondition, och du behöver inte bry dig om intervaller öht. Men även om du vill köra intervaller så bör du vänta ett tag med dessa tills dina ben blivit mer vana med löpning, så du inte drar på dig nån slags överbelastnignsskada.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-01-14 klockan 19:13.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 19:11   #23021
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hur gör ni med tånaglar som har lossnat till 70 %? Min stortånagel går mer eller mindre att vända ut och in men den sitter fast på ena sidan och det ömmar lite. Vågar inte rycka den. Samtidigt så vet jag ju inte när den har tänkt lossna, dröjer det blir det ju bra jävla drygt.
Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson Visa inlägg
Rycker bort, den kommer ju inte växa tillbaka av sig själv.
Jag ser till att tvätta och hålla rent.
Jag brukar inte rycka dem, eftersom det tenderar att börja blöda och ha sig. Jag brukar klippa bort så mycket som möjligt tills det bara är en liten nagelbit kvar. Då är den inte lika mycket ivägen tycker jag. Pillar man lite på den varje dag så kommer det dessutom inte dröja länge innan den går att peta loss utan att det börjar blöda så mycket.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 19:43   #23022
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Jag har två till (utöver Macke) som verkar ha samma dragning. Två av dessa är programmerare och en är ingenjör. #fördomspodden
Haha. Jag jobbar också som ingenjör

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 07:47   #23023
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
På lördag ska jag ha ett riktigt 30-årskrispass där tanken är att börja i mörker
Har börjat fundera kring om det blir läskigt Tänkte på det igår. Jag kommer att springa i skogen, där vi har gott om bl.a. vildsvin, och genom landsbygden där det ligger enstaka hus utkastade med flera hundra meters mellanrum. Är inte djur som mest aktiva i gryningen? Och jäklar vad mycket läskigare det är att helt plötsligt fånga upp en människa i ljuskäglan från pannlampan om det är den enda människan inom ett par km radie, jämfört med att göra detsamma mitt i stan Det är mina gamla hoods men där och då skulle det verkligen kännas som en scen ur Wrong Turn.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 08:59   #23024
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Studerade för övrigt "soluppgången" nu under morgonen - man fick ju inte gåshud direkt. Pepplez har rätt i att så länge det är mulet ute så är den otroligt ospektakulär. Kan ju vara mysigt med kaffe och fika i skogen ändå så klart.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 10:00   #23025
mialm
Registered User
 
mialms avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 515
Är det någon som sitter på nån kampanjkod för Stockholm Marathon? Rabatter är ju alltid trevligt.
__________________
Anything in life worth doing is worth overdoing
mialm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)