Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-13, 13:36   #22981
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Vette fan om det är så skonsamt med löpband... Har förvisso bara sprungit 3 ggr på löpband i hela mitt liv men fick känningar i knän och Gud vet var som jag inte känner av annars. Min känsla var att det berodde på den extremt monotona rörelsen där varenda steg ser exakt likadana ut. Kändes inte nyttigt. Men antar att det räcker med att jag ändrar på bandets lutning (och tempo) då och då. Vilket jag inte gjorde då.
Köper det. För mig som har problem med en fot är det dock skonsamt, underlaget är så mjukt och dämpande. I podden jag tipsade om ville de inte alls kännas vid att löpband skulle vara så extremt mycket skonsammare än t.ex. grusväg så jag överskattar säkert det hela lite.

Ang. foten så är det fan fascinerande hur länge en rejäl stukning sitter i. Trampade på en stor rund sten i lördags och man fick verkligen ett kvitto på hur pass långt bort man är ifrån att ha en hundraprocentig fot. Stukade liksom den i maj förra året och även om den fungerar bra för att löpa på enkla underlag med så har jag typ glömt bort hur det är att bara ge sig ut och springa utan att ha foten på näthinnan. Så här i efterhand så var det fan totalt jävla vansinne att springa Höga Kusten Trail med tanke på att jag tycker att det är drygt att springa bara det är lite småtekniskt HKT är enligt ett par semielitlöpare det mest tekniska vi har i landet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 14:03   #22982
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Ett diskussionsämne om något mindre viktigt då jag har tråkigt: vilken policy ska man ha gällande pausning av klockan under pågående aktivitet? Söker högst subjektiva svar.

Ni är ute och springer och lyckas tyvärr tajma in rött ljus vid ett övergångsställe. Låter ni klockan rulla eller pausar ni den? Är ni nitiska pausare, är ni helt obrydda kring detta eller ska rätt vara rätt och klockan rulla obrutet från start till mål? Jag har tidigare varit av åsikten att det är ok att pausa om det är p.g.a. något som man själv inte kan styra över plus att jag har inbillat mig att en paus stör mer än det hjälper när man är inne i t.ex. ett visst tempo. På senare tid har jag dock vänt lite och kommit fram till att en paus allt som oftast visst göra passet lättare och att det som dyker upp på Strava efteråt är lite missvisande om jag har pausat flera gånger.

I lördags hade jag ett fruktansvärt segt långpass och pausade klockan många gånger utan att egentligen ha någon anledning till det då tempot var uruselt trots pauserna när jag stod still. Jag sket egentligen också fullständigt i tempot då mitt enda fokus var att överleva och få skiten överstökat Skedde av gammal vana. Framöver ska jag vara mer ärlig mot mig själv och låta det bli snittempo på t.ex. ~sju min/km om det går så pass värdelöst.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 14:33   #22983
Arcus
Registered User
 
Arcuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Köper det. För mig som har problem med en fot är det dock skonsamt, underlaget är så mjukt och dämpande. I podden jag tipsade om ville de inte alls kännas vid att löpband skulle vara så extremt mycket skonsammare än t.ex. grusväg så jag överskattar säkert det hela lite.

Ang. foten så är det fan fascinerande hur länge en rejäl stukning sitter i. Trampade på en stor rund sten i lördags och man fick verkligen ett kvitto på hur pass långt bort man är ifrån att ha en hundraprocentig fot. Stukade liksom den i maj förra året och även om den fungerar bra för att löpa på enkla underlag med så har jag typ glömt bort hur det är att bara ge sig ut och springa utan att ha foten på näthinnan. Så här i efterhand så var det fan totalt jävla vansinne att springa Höga Kusten Trail med tanke på att jag tycker att det är drygt att springa bara det är lite småtekniskt HKT är enligt ett par semielitlöpare det mest tekniska vi har i landet.
Ja, men rehab handlar om så mycket mer än att bara bygga upp funktionen och styrkan i foten. Det handlar också om att utmana foten så att man inte är orolig för att den ska hålla eller inte. Annars blir det ibland som för dig, att den alltid är med i tankarna när man tränar fast det var länge sen man skadade den!

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ett diskussionsämne om något mindre viktigt då jag har tråkigt: vilken policy ska man ha gällande pausning av klockan under pågående aktivitet? Söker högst subjektiva svar.

Ni är ute och springer och lyckas tyvärr tajma in rött ljus vid ett övergångsställe. Låter ni klockan rulla eller pausar ni den? Är ni nitiska pausare, är ni helt obrydda kring detta eller ska rätt vara rätt och klockan rulla obrutet från start till mål? Jag har tidigare varit av åsikten att det är ok att pausa om det är p.g.a. något som man själv inte kan styra över plus att jag har inbillat mig att en paus stör mer än det hjälper när man är inne i t.ex. ett visst tempo. På senare tid har jag dock vänt lite och kommit fram till att en paus allt som oftast visst göra passet lättare och att det som dyker upp på Strava efteråt är lite missvisande om jag har pausat flera gånger.

I lördags hade jag ett fruktansvärt segt långpass och pausade klockan många gånger utan att egentligen ha någon anledning till det då tempot var uruselt trots pauserna när jag stod still. Jag sket egentligen också fullständigt i tempot då mitt enda fokus var att överleva och få skiten överstökat Skedde av gammal vana. Framöver ska jag vara mer ärlig mot mig själv och låta det bli snittempo på t.ex. ~sju min/km om det går så pass värdelöst.
Jag kör Apple Watch och den är inställd på att pausa automatiskt om jag stannar. Tycker väl det är okej då jag bara håller koll på passen för min egen skull och inte kommer jämföra rakt av med någon annan. Brukar faktiskt köra paus eller dela in det i två skilda pass när jag kör ett pass som går ut på att jag springer långt åt ett håll, stannar och tar en fika/glass och sen springer tillbaka. Visst tempot blir missvisande men va fan! Gör väl eventuellt en anteckning om att det var ett sånt pass när jag lägger in den i min Excel-fil men oftast inte!
Arcus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 15:12   #22984
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Arcus Visa inlägg
Ja, men rehab handlar om så mycket mer än att bara bygga upp funktionen och styrkan i foten. Det handlar också om att utmana foten så att man inte är orolig för att den ska hålla eller inte. Annars blir det ibland som för dig, att den alltid är med i tankarna när man tränar fast det var länge sen man skadade den!



Jag kör Apple Watch och den är inställd på att pausa automatiskt om jag stannar. Tycker väl det är okej då jag bara håller koll på passen för min egen skull och inte kommer jämföra rakt av med någon annan. Brukar faktiskt köra paus eller dela in det i två skilda pass när jag kör ett pass som går ut på att jag springer långt åt ett håll, stannar och tar en fika/glass och sen springer tillbaka. Visst tempot blir missvisande men va fan! Gör väl eventuellt en anteckning om att det var ett sånt pass när jag lägger in den i min Excel-fil men oftast inte!
Bra punkt. Kanske är lite dålig på det, har den ofta i åtanke när jag gör tvära svängar och dylikt. Borde nog bara släppa egentligen och på så sätt bli kvitt den molande oroskänslan.

Ja, som sagt: detta är ingen viktig grej Man loggar ju för sin egen skull. Jag har dock mer och mer gått åt hållet att jag vill att det som dyker upp på Strava är 100 % sanningsenligt. Det beror nog på att jag har en bekväm sida hos mig och en historia av att någon gång emellanåt ha pausat för att hämta andan och inombords kört något väldigt svagt argument för varför det är ok.

På lördag ska jag köra ett sådant pass som du beskriver och då tror jag att jag kör två separata aktiviteter. Har tänkt pausa i 15-20 min kanske.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 15:30   #22985
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
När jag springer intervaller pausar jag inte utan då är det jag är "intresserad av" tempot per intervall och det ser jag i Garmin Connect. Så då sköter klockan hela passet med vila osv.

När jag springer vanligt pausar jag klockan när jag stannar, vet inte varför. Så det ska se bättre ut på Strava antar jag

Anekdot: när jag sprang Lidingö krampade jag ju ihop efter 25 km och blev mycket gå/stå på slutet. Jag gick i mål på exakt 3h och borde därmed ha ett snitt på 6 min/km. När jag laddade upp på Strava hade jag dock ett snitt på typ 5:30 min/km och en sluttid på typ 2h45min, trots att jag inte pausade klockan någon gång under loppet. Visade sig att Strava (inte Garmin alltså) har en autopausfunktion i sig som inte räknar in tiden man står still. När jag ändrade i Strava-aktiviteten till "Race" korrigerade den sig och jag hamnade på 6 min/km. Alltså borde det inte spela någon roll om man pausar eller inte när man springer vanligt så länge man inte taggar aktiviteten som Race - Strava kommer ignorera tiden du står still. Detta kanske går att ändra på Strava dock.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 15:34   #22986
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
När jag springer intervaller pausar jag inte utan då är det jag är "intresserad av" tempot per intervall och det ser jag i Garmin Connect. Så då sköter klockan hela passet med vila osv.

När jag springer vanligt pausar jag klockan när jag stannar, vet inte varför. Så det ska se bättre ut på Strava antar jag

Anekdot: när jag sprang Lidingö krampade jag ju ihop efter 25 km och blev mycket gå/stå på slutet. Jag gick i mål på exakt 3h och borde därmed ha ett snitt på 6 min/km. När jag laddade upp på Strava hade jag dock ett snitt på typ 5:30 min/km och en sluttid på typ 2h45min, trots att jag inte pausade klockan någon gång under loppet. Visade sig att Strava (inte Garmin alltså) har en autopausfunktion i sig som inte räknar in tiden man står still. När jag ändrade i Strava-aktiviteten till "Race" korrigerade den sig och jag hamnade på 6 min/km. Alltså borde det inte spela någon roll om man pausar eller inte när man springer vanligt så länge man inte taggar aktiviteten som Race - Strava kommer ignorera tiden du står still. Detta kanske går att ändra på Strava dock.
Haha ja man är ju fåfäng trots att det är så pass få som följer en på appen

Det i sista stycket har jag också märkt. I lördags kikade jag efter totaltid på min aktivitet men det enda som fanns att hitta var den faktiska löptiden, detta gällde både Garmin Connect och Strava. Man får väl helt enkelt skita i att stanna
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 15:36   #22987
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ett diskussionsämne om något mindre viktigt då jag har tråkigt: vilken policy ska man ha gällande pausning av klockan under pågående aktivitet? Söker högst subjektiva svar.

Ni är ute och springer och lyckas tyvärr tajma in rött ljus vid ett övergångsställe. Låter ni klockan rulla eller pausar ni den? Är ni nitiska pausare, är ni helt obrydda kring detta eller ska rätt vara rätt och klockan rulla obrutet från start till mål? Jag har tidigare varit av åsikten att det är ok att pausa om det är p.g.a. något som man själv inte kan styra över plus att jag har inbillat mig att en paus stör mer än det hjälper när man är inne i t.ex. ett visst tempo. På senare tid har jag dock vänt lite och kommit fram till att en paus allt som oftast visst göra passet lättare och att det som dyker upp på Strava efteråt är lite missvisande om jag har pausat flera gånger.

I lördags hade jag ett fruktansvärt segt långpass och pausade klockan många gånger utan att egentligen ha någon anledning till det då tempot var uruselt trots pauserna när jag stod still. Jag sket egentligen också fullständigt i tempot då mitt enda fokus var att överleva och få skiten överstökat Skedde av gammal vana. Framöver ska jag vara mer ärlig mot mig själv och låta det bli snittempo på t.ex. ~sju min/km om det går så pass värdelöst.


Jag stannar endast om jag skulle råka träffa på nån som jag stannar och pratar med eller liknande. Eller de sociala långpassen med klubben där vi stannar och dricker, pissar och väntar in eftersläntrare (kanske inte alltid då?)

Lite färgad av att jag åker pyttelite längdskidor och har en bror som kör rätt mycket skidor så jag samlar gärna tid också. Distans- eller långpass lägger jag i princip heller ingen vikt vid om det är 5:10 eller 4:30-tempo.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 15:46   #22988
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha ja man är ju fåfäng trots att det är så pass få som följer en på appen

Det i sista stycket har jag också märkt. I lördags kikade jag efter totaltid på min aktivitet men det enda som fanns att hitta var den faktiska löptiden, detta gällde både Garmin Connect och Strava. Man får väl helt enkelt skita i att stanna
Du får tagga aktiviteten som Race på Strava
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 15:48   #22989
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Distans- eller långpass lägger jag i princip heller ingen vikt vid om det är 5:10 eller 4:30-tempo.
Det gör jag Ett långpass i 4:30 är ett monsterpass för mig som jag skulle vara stört nöjd över, och jag skulle förvänta mig en likestorm utan dess like på Strava medan 5:10 är ett meh-pass
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 15:48   #22990
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Jag stannar endast om jag skulle råka träffa på nån som jag stannar och pratar med eller liknande. Eller de sociala långpassen med klubben där vi stannar och dricker, pissar och väntar in eftersläntrare (kanske inte alltid då?)

Lite färgad av att jag åker pyttelite längdskidor och har en bror som kör rätt mycket skidor så jag samlar gärna tid också. Distans- eller långpass lägger jag i princip heller ingen vikt vid om det är 5:10 eller 4:30-tempo.
I grova drag så gör nog inte jag det heller. Det finns dock gränser, i lördags hade säkert snittempot letat sig över 7-tempo om jag inte hade pausat i tid och otid och där går väl någon sorts smärtgräns för min självbild Detta tillhör dock inte vanligheterna utan det är vid sällsynta tillfällen där jag klappar igenom fullständigt.

Jag har oerhört lätt för att ge upp när det känns så dåligt och göra om långpasset till någon sorts kvalitetstid i skogen där det enda viktiga är att jag förflyttar mig den tänkta sträckan snarare än att obrutet springa den. Om jag sätter mig på en stubbe och filosoferar någon minut har jag då lätt för att pausa klockan för att känna mig mindre värdelös när jag kollar på average pace när jag väl drar igång igen. Det är väl någon sorts töntig fåfänga.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 15:50   #22991
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Det gör jag Ett långpass i 4:30 är ett monsterpass för mig som jag skulle vara stört nöjd över, och jag skulle förvänta mig en likestorm utan dess like på Strava medan 5:10 är ett meh-pass
Reagerade också på det Sen är ju också Per över fem minuter snabbare på milen än oss. Hade man reggat ett regelrätt långpass på 25-30 km i 4:30-tempo så hade man ju varit stolt så man hade storknat.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 18:27   #22992
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Reagerade också på det Sen är ju också Per över fem minuter snabbare på milen än oss. Hade man reggat ett regelrätt långpass på 25-30 km i 4:30-tempo så hade man ju varit stolt så man hade storknat.


Haha, kanske låter drygt. Poängen jag försökte göra är att vad tempot blir i slutändan på såna pass kommer variera ganska mycket beroende på form, väder, underlag, sällskap. Och farten har inget större egenvärde så länge jag faktiskt springer såpass fort att det liknar mitt normala löpsteg. Samt ger mig ingen mer information än känslan under passet.

Vissa bekanta jag har är däremot tempofascister och blir stressade om de tvingas springa 5:00 istället för 4:40 som de vill.

Tempopass däremot, men då stannar jag ju heller inte för att prata med folk
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 23:07   #22993
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Finns inget att pausa för där jag bor. Men på långpassen händer det att jag stannar och äter en snickers. Då brukar jag pausa klockan. Blir stressad och kan inte njuta av pausen annars. Och tempot är inte så viktigt i skogen, där känns pulsen och tiden som man håller igång mer relevant.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 07:32   #22994
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 188
Sprang första gången igår och vill verkligen (i varsam, lagom dos) komma igång. Sprang 6km på ungefär 7 tempo och det var tungt.

Har tidigare försök "komma igång" och har bränt lusten i bägge ändar. Ni som kan detta, förslag? Vill fortsatt styrketräna 4dgr/vecka
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-14, 07:41   #22995
SannedTempos
Registered User
 
SannedTemposs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 79
Pausar nästan aldrig klockan. Är inte så nitisk vad det gäller statistiken för tillfället. Samlar mest bara kilometer och försöker bara ha liiite koll på puls och tempo.
SannedTempos är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)