Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-13, 12:09   #31
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ikväll sker första(och kanske sista!) maxningen på en km! Hur låga odds tror ni att det är på att man börjar helt åt helvete för fort?


Lycka till! Gå ut hårt och öka på slutet. Kör du en sluten bana eller vända halvvägs?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 12:11   #32
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Lycka till! Gå ut hårt och öka på slutet. Kör du en sluten bana eller vända halvvägs?
Tack. Jag kör en raksträcka!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 14:53   #33
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Om man inte sätter ned hälen först i varje steg, så gills det inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 18:55   #34
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har kollat Jack Daniels kalkylator och sett att 3:28@1K motsvarar 19:58 på fem km. Det kan ju vara av intresse om man funderar på vad som är möjligt. Det säger mig att jag verkligen vill under 3:30 och att sub 3:00 inte är möjligt.
Kunde inte hålla mig...

Det är dock inte säkert att den typen av kalkylatorer ger et bra svar när det är såpass stor skillnad på de olika distanserna. 5k är ju fem gånger så långt som 1k. Jag skulle inte känna mig helt bekväm med att basera min tid på 5k enbart på ett maratonresultat tex.

Med det sagt så är ju 3min på 1k rätt snabbt. Om inte jag räknar fel så är det samma tempo som 400m på 72s. Men om man är naturligt snabb och inte har brutal uthållighet vad gäller tröskel så tror jag det är möjligt (men kanske inte jättesannolikt) att man grejar nåt liknande på 1k utan att springa 5k särskilt mycket under 20min.

Nu är väl just du ganska allroundtränad skulle jag inbilla mig (eftersom du ju både brukar köra 4x4min och ordentlig volym) så du kanske har en "jämn kurva" och kan jämföra på det sättet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 19:00   #35
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ikväll sker första(och kanske sista!) maxningen på en km! Hur låga odds tror ni att det är på att man börjar helt åt helvete för fort?
Rätt goda chanser att man inte hittar rätt tempo skulle jag säga. För snabbt i början, och med gelében sista 400 låter som ett troligt scenario. Sen är ju frågan hur mycket man eventuellt tappar på detta. Det är ju svårt att veta.

Problemet är ju att det inte finns nåt utrymme att gå ut i lite lugnare tempo och hitta en bra rytm, och eventuellt öka mot slutet om man har krafter kvar. Gör man det så kommer man ju inte heller hitta sitt optimala tempo.

Nåt som känns helt givet är att det blir att lägga en pizza i närmsta buske strax efter målgång.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 19:36   #36
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ikväll sker första(och kanske sista!) maxningen på en km! Hur låga odds tror ni att det är på att man börjar helt åt helvete för fort?
Det var låga odds! Gick ut i klart under sub 3-tempo och dog flåsdöden totalt, fick sån panik att jag stannade halvvägs och pausade klockan. Ångrade mig snabbt och slutförde intervallen. Efteråt så kände jag att det inte var något pr som jag kunde stå för så jag gav mig ut på ett nytt försök. Jämnare tempo blev melodin och även om det känns lökigt att plocka hem rekordet på försök två så är jag hyfsat nöjd med 3:27.

Fick damp efteråt när jag såg att jag hade tre minusmeter trots att segmentet skulle vara plant Klockan verkar dock ha tagit med de höjdmeter som jag passerade när den var pausad(pausade den 1 km från start på försök 2). Bifogar den misslyckade maxningen som bevis på detta

Mitt bidrag blir alltså 3:27 så nu är det bara fritt fram att slakta det!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 19:58   #37
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Får jag tipsa om taktik för detta så är det att lägga sig i marginellt lägre tempo än det man tror att man behöver hålla och som kommer automatiskt när man ger sig iväg(någon sorts halvspurt). Det är förvisso jävligt kort distans men tro mig - man hinner dö. Halvvägs eller med 400 kvar lär du vara varse om du orkar spurta lite eller inte.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 20:29   #38
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Får jag tipsa om taktik för detta så är det att lägga sig i marginellt lägre tempo än det man tror att man behöver hålla och som kommer automatiskt när man ger sig iväg(någon sorts halvspurt). Det är förvisso jävligt kort distans men tro mig - man hinner dö. Halvvägs eller med 400 kvar lär du vara varse om du orkar spurta lite eller inte.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jag tror att det också kan vara lite individuellt hur man kan prestera som bäst på en såpass kort distans, fast det nog för de flesta är bäst att göra som du föreslår. Det finns ju den möjligheten att man har bra mjölksyratålighet. Dvs att man klarar av att bibehålla koordination och motorik någorlunda trots att man har mjölksyra upp över öronen, och därför kan hålla farten sista 300-400m trots att man egentligen startat "för snabbt".

Jag vet inte om detta är något man kan ha "medfött" eller om det bara går att skaffa sig via mjölksyraträning. Det är ju inget som några andra än sprinters och kanske medeldistanslöpare behöver ägna sig åt.

Annars tror jag det kan gå att tjäna rätt mycket tid genom att man får vana vid att springa i dessa tempo, och kan hitta exakt rätt lättare. Det gäller ju förvisso alla distanser. Men skillnaden blir ju så dramatisk ifall man håller lite för högt tempo på en såpass kort distans. Och springer man lite för långsamt blir ju tiden också ganska mycket sämre rätt snabbt.

Personligen fullständigt hatar jag såpass korta distanser eftersom det gör så jävla ont. Så för en gångs skull är jag inte avis.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-13, 20:34   #39
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 406
Starkt där macke! Nu vill jag se starke Ulf utmana.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 07:25   #40
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 703
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Starkt där macke! Nu vill jag se starke Ulf utmana.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Ha Måste få ordning på träningen och kosten ordentligt först, tror jag efter semestern har det varit......

Men absolut, ska göra ett försök innan första snön kommer
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 09:12   #41
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Hoppas det trillar in några bidrag under veckan!

Nästa för mig blir längst distans på fem minuter, det överstökar jag antingen senare denna vecka eller under början av nästa. Här ska jag försöka att vara lite taktisk. 3:50-tempo håller jag ganska lätt på en km, det tar mig 1,3 km. För att ta mig 1,5 km krävs 3:20-tempo, baserat på gårdagen så bedömer jag det som för tufft. Även 1,4 km och 3:35-tempo kan bli väl tufft. 3:42-tempo ger 1,35 km och runt omkring det tempot tror jag att jag lägger mig i initialt. Då får 1,3 km vara godkänt och 1,4 km MVG
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 09:39   #42
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
Fan vad snabb du är MackeJuve! Jag provade också springa 1 km så fort som möjligt i går.

Resultat: 4:50.

Men jag är nöjd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 10:11   #43
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Dåren Visa inlägg
Fan vad snabb du är MackeJuve! Jag provade också springa 1 km så fort som möjligt i går.

Resultat: 4:50.

Men jag är nöjd.
Om vi säger så här: hade hela Norrköpings kvinnoutbud sett mig när jag sprang längs med den där rakan igår så hade jag varit dömd till ett helt liv i ensamskap Skämdes när bilar passerade och jag hade böjt bak huvudet, blundade och tog i allt jag hade!

Men nice, bra jobbat!

Mest antal höjdmeter på en timme:
1. MackeJuve 300 m

Snabbast 1K:
1. MackeJuve 3:27
2. Dåren 4:50

Posta gärna bildbevis nästa gång, även om jag självklart väljer att tro dig
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 11:10   #44
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
Hahahaha! Du såg säkert majestätisk ut.

Ska posta en skärmdump från appen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-14, 12:12   #45
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Vad sägs om klassiskt Coopertest? Förflytta sig så långt man kan på 12 minuter.

Jag orkar tyvärr inte rota fram bevis (sorry...)

Så utan att ha några bevis så är mitt personbästa 2.87km på 12 min (alltså ungefär 4:0X i snitt fart) hade målet att klara 3km, men lyckades inte med det.

Men jag funderar lite över det där som nämndes tidigare med att 3:30 på kilometern skulle motsvara sub 20 på 5km det känns lite skakigt.
Jag har sprungit kilometern på 3:27 (flack asfaltssträcka med minus 2 meter över kilometern), och mitt personbästa på 5k är 22:21 (flack bana bara en egentlig backe på 40-50m annars istort sett platt).

Sprang vid den tiden milen på strax under 46 min (premiärmilen på norra djurgården).
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)