Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-19, 13:22   #361
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
På tal om ny-ord då. Att hela tiden beskriva verkligheten som värre än den är och sedan ursäkta sig med ”meh, ni förstår ju vad som menas” är precis lika illa som det du anklagar media för. Och något som är ständigt återkommande från din politiska kant.

Jag är vad vi skulle kalla "vänster".

Min poäng är att identifiera floskler och osanningar. Hur kan du hitta rätt lösning för ett problem om fakta och analys är fel?
Vinter är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-19, 14:12   #362
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Problemet är att vi har en samhällsdiskurs som har lämnat all form av saklighet och fakta långt bakom sig. Journalister är människor dom med och skribenter i denna tråd är inte mindre fast i vinkelvolten än vad journalisterna är, fördömandet blir således ett hyckleri vilket är vad jag försöker påpeka. Med det inte sagt att journalister har ett större ansvar iom den automatiska spridning deras arbete får. Alla har vi ett ansvar för vad vi bidrar med till samhällsklimatet - önskas sanning och saklighet så var god och bidra med sanning och saklighet, det är den enda position utifrån vilken man kan kräva det.
Mjo, kan nog tycka att journalister, iom att det är en yrkeskategori, har större ansvar för att det som skrivs är professionellt och av hög kvalitet. Som trädfällare, läkare, lärare eller golvläggare.

Arga Bennys blog kan man som utomstående inte förvänta något finslipat av, precis som grannens färdigheter i kirurgi eller brandsläckning. Grannen kan vara grym på båda men man bör nog räkna med att vederbörande är rätt kass.

Men visst har alla ett ansvar.
Ett Orm är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-19, 14:35   #363
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Mjo, kan nog tycka att journalister, iom att det är en yrkeskategori, har större ansvar för att det som skrivs är professionellt och av hög kvalitet. Som trädfällare, läkare, lärare eller golvläggare.

Arga Bennys blog kan man som utomstående inte förvänta något finslipat av, precis som grannens färdigheter i kirurgi eller brandsläckning. Grannen kan vara grym på båda men man bör nog räkna med att vederbörande är rätt kass.

Men visst har alla ett ansvar.
Blev visst ett ’inte’ för mycket eller för lite. Håller helt med dig.
blåvitt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-19, 14:36   #364
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Jag är vad vi skulle kalla "vänster".

Min poäng är att identifiera floskler och osanningar. Hur kan du hitta rätt lösning för ett problem om fakta och analys är fel?
Till den grad att du själv frångår fakta för att föra fram din poäng. Problemet är detsamma, du besegrar inte osanningar genom att själv fara med dom.
blåvitt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-19, 15:06   #365
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Till den grad att du själv frångår fakta för att föra fram din poäng. Problemet är detsamma, du besegrar inte osanningar genom att själv fara med dom.
Jag kan beskriva mitt filosofiska "problem" med en smått dålig analogi.

I tv-serien Chernobyl köper Sovjet in en tysk gul robot som ska rensa taket från avfall. Fakta de släpper till Tyskarna är "ska klara 3000 R". Verklighet är 15000R i området. Inte oväntat slutar roboten ganska snabbt att fungera, eftersom fakta som släppts inte överensstämmer med verkligheten.

Om jag argumenterar för en 3000R lösning på ett problem och klubbar igenom det när verkligheten kräver en 15000R lösning. Ska man kanske inte bli allt för chockad om problemet inte löser sig. Det är mitt stora problem med situationen, i korthet.

Jag får acceptera kritiken då jag själv kallat dig något dåligt ord.
Vinter är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-19, 15:13   #366
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Jag invänder inte mot ditt filosofiska problem, jag invänder mot idogt kastande av sten i glashus.
blåvitt är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-19, 17:37   #367
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Jag är vad vi skulle kalla "vänster".

Min poäng är att identifiera floskler och osanningar. Hur kan du hitta rätt lösning för ett problem om fakta och analys är fel?
Problemet verkar dock inte handla om vad som traditionellt klassats som höger/vänster. Det går över gränserna. Däremot är det jävligt poppis att brunmåla alla som är kritiska mot den förda politiken.

Min uppfattning i frågan är att alla är mer eller mindre dumma i huvudet och skulle må bra av en redig lavett.
Gregow är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-19, 19:04   #368
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Tydligen så har Iran beslagtagit ett brittisk fartyg idag

#IRGC says captures #British oil tanker named ‘#StenaImpero’ at Strait of #Hormuz.

https://twitter.com/PressTV/status/1152275569540775937

http://www.bbc.com/persian/iran-49046811



Detta lär bli en intressant situation att lösa upp, hökarna i USA/Israel kommer garanterat gå på hårt
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-19, 20:12   #369
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
https://www.bbc.com/news/uk-49053383
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-19, 20:13   #370
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Troligtvis ett fartyg ytterligare som Iran har tagit idag:

https://twitter.com/conflictsw/statu...064735744?s=21

Liberian flagged Tanker Mesdar heading to Saudi Arabia turned into Iranian waters and slowed down and is heading towards the Iranian mainland. The Mesdar is owned by a British company - Norbulk Shipping UK
#Iran #UK

https://twitter.com/AlArabiya_Brk/st...90371654881280
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-19, 20:20   #371
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Ett Iranskt fartyg har sedan någon vecka/veckor stoppats från att resa vidare från Gibraltar p.g.a. anklagelser om olje smuggling (embargo ni vet).

Ser ut att eskalera, jobbigt om det visar sig att Iranska styrkor bordat skeppen på fel sida av gränsen.
Vinter är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-19, 20:24   #372
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Ett Iranskt fartyg har sedan någon vecka/veckor stoppats från att resa vidare från Gibraltar p.g.a. anklagelser om olje smuggling (embargo ni vet).

Ser ut att eskalera, jobbigt om det visar sig att Iranska styrkor bordat skeppen på fel sida av gränsen.
Är väl egentligen strunt samma om Iranska styrkor bordat dem på fel sida, de har uppenbarligen tvingat fartyget/en att lämna internationellt vatten för att sedan ta kontrollen.

Är kanske pessimist, men har svårt att se hur detta ska lösas fredligt, tror inte på krig men något kommer nog ske(om inte Iran helt plötsligt släpper alla i en ologisk tvärvändning)
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-19, 21:29   #373
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Är väl egentligen strunt samma om Iranska styrkor bordat dem på fel sida, de har uppenbarligen tvingat fartyget/en att lämna internationellt vatten för att sedan ta kontrollen.

Är kanske pessimist, men har svårt att se hur detta ska lösas fredligt, tror inte på krig men något kommer nog ske(om inte Iran helt plötsligt släpper alla i en ologisk tvärvändning)
Min poäng är att det ser ut som Iran har en beef med Storbritannien, liknande incidenter brukar inte allierade lägga sig i.

Det har ju att göra med energiavtalen och exportsanktioner. Får se hur britterna agerar.
Vinter är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-20, 15:29   #374
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Problemet blir när Sverige får kritik från EU för att de inte följer de akademiska termer som är lagda för att beskriva problem, alltså de "skönmålar" problemen för att det ska se bättre ut på EU nivå.

Sverige riskerar att få böter för att den statistik EU får inte är korrekt.

Då är mer frågan , varför gör ett land så.. när resterande EU inte gör det och de riskerar böter för detta ?

Enda jag kommer på är att de vill dölja statistiken då den redan satta akademiska och officiella ord undviks.
Har du mer info om detta? Jag har inte lyckats hitta något som helst angående att Sverige skall bötfällas pga bristfällig statistik.
F Ultra är inte uppkopplad  
Gammal 2019-07-24, 09:00   #375
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
"Det som förövarna håller på med är dessutom farligt för dem själva, säger Örjan Wilhelmsson.

–* Som många fönster är konstruerade finns det risk för att stora mängder vasst material regnar ner över den som kastar sten, om fönstren sitter en bit upp."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...lism-i-lessebo

Något med texten som inte synkar med hur jag tänker om det
Magnus N är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)