Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-03-23, 10:33   #19891
oren
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 43
När skor är uppe för diskussion, finns det förslag på trailskor med låg drop, dvs 4mm? Lite dämpning skulle vara trevligt, men inte för mycket.
oren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 10:48   #19892
CapnMiler
Registered User
 
CapnMilers avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Du missar inlägget där jag skriver att 6e (NewBalance) är för smalt .
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Altra har jag också provat, på tok för smal tåbox.
wtf... Vore intressant att veta om du någon gång lyckas hitta ett mainstreammärke som funkar. Vissa skor har ju ovanmaterial som kan expandera något otroligt vilket kanske funkar (e.g. Ultra Boost; ovanmaterialet är som en strumpa), men då nederdelen är i en standardläst antar jag att din lilltå och ev. stortå hamnar utanför mellansulan. Du har säkert provat. Har det varit något du övervägt eller är den en självklar no-no?


Citat:
Ursprungligen postat av oren Visa inlägg
När skor är uppe för diskussion, finns det förslag på trailskor med låg drop, dvs 4mm? Lite dämpning skulle vara trevligt, men inte för mycket.
Exempel: Saucony Peregrine, Nike Terra Kiger, Brooks PureGrit

Senast redigerad av CapnMiler den 2019-03-23 klockan 10:53.
CapnMiler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 11:10   #19893
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av CapnMiler Visa inlägg
Vissa skor har ju ovanmaterial som kan expandera något otroligt vilket kanske funkar (e.g. Ultra Boost; ovanmaterialet är som en strumpa), men då nederdelen är i en standardläst antar jag att din lilltå och ev. stortå hamnar utanför mellansulan. Du har säkert provat. Har det varit något du övervägt eller är den en självklar no-no?
Har inte provat just Ultra Boost, dock andra skor där utsidan på tåboxen hamnar utanför sulan. Är ibland den nödlösning jag kör på, dock är det mycket obekvämt och skorna brukar gå sönder på ca två månader.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 11:34   #19894
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Har inte provat just Ultra Boost, dock andra skor där utsidan på tåboxen hamnar utanför sulan. Är ibland den nödlösning jag kör på, dock är det mycket obekvämt och skorna brukar gå sönder på ca två månader.
Problem solved...





svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 12:06   #19895
gnilrub
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag vet inte hurpass bra konditionsträning i sig enduroåkningen är. Vissa sporter har man ju väldig nytta av bra kondition, men man får inte så bra konditionsträning av att utöva själva sporten i sig. Jag gissar att detta är fallet med enduro. Annars låter det ju som du säger rätt onödigt med speciell löpträning.

Jag skulle tro att ditt bästa alternativ troligen är att köra en massa intervallträning. Det är i princip det effektivaste sättet att få maximal förbättring av syreupptagningsförmågan. Ifall du vill bli bra på löpning finns det även andra aspekter du vill förbättra. Men ifall du inte bryr dig om detta skulle jag säga att intervaller är ditt bästa alternativ. Dock behöver du inte alls köra just löpning. Du kan lika gärna köra motionscykel eller roddmaskin eller crosstrainer.

Men först typ 10-15min uppvärmning i "pratfart". Skippa inte detta.
Sedan 4x4min på c:a 85-95% av maxpuls med 3min joggvila mellan. Börja med 85% och öka intensen efterhand som du blir mer vältränad.
Avsluta med 5-10min jogg som nedvarvning.

Detta borde du kunna köra 3 ggr i veckan. Kanske är det en bra idé att köra 2 pass i veckan, och ett pass lugnare distansträning till en början ifall du är ovan med löpträning. Löpträning är rätt påfrestande för benen, så att köra tre pass i veckan i högt tempo kan nog öka skaderisken rätt ordentligt.

Dock är det troligen en ännu bättre idé att köra större delen av intervallerna på motionscykel ifall du är ovan löpare. Då kan du säkerligen köra tre intervallpass i veckan utan problem. Ifall du samtidigt vill vänja benen vid löpning så kan du ju köra två pass på cykel, och ett pass löpning i veckan. Efter ett tag kan du köra två intervallpass löpning per vecka etc. Då kommer du efter ett tag ha härdat benen såpass att de är mer vana vid fotisättningar i högt tempo.

Men som sagt ifall du bara bryr dig om konditionsförbättring kan du lika gärna köra allt på cykel.

Tänk på att maxpulsen på cykel kommer vara något lägre än vid löpning så ifall man har koll på att man kan komma upp till 190 i maxpuls vid löpning och siktar på 90% av detta (170) vid löpintervallerna så kommer det troligen bli för jobbigt under cykelintervaller ifall man siktar på 170 även där.

En annan sak att tänka på ifall man kör med pulsmätare är att det tar lite drygt en minut för pulsen att stabilisera sig vid ett jämnt hårt tempo (vare sig det är cykling eller löpning). Dvs börjar du springa i tex 4min/km-tempo och kollar på pulsen efter 30s så kanske du bara kommit upp i 160. Då är det ett misstag att höja tempot för att få upp pulsen snabbare. Kör alla de 4 minuterna i konstant tempo och utvärdera efteråt under vilan ifall du behöver justera tempot till nästa repetition.

Dessutom kan du efter passet också kolla att du klarade att hålla samma tempo under alla intervallerna. Ifall du kört 4x4min i 4min/km tempo men inte klarat av att hålla riktigt det tempot hela vägen utan de sista 30s av varje repetiotion kanske går lite långsammare så måste du antingen ha mer återhämtning eller troligare sänka tempot lite. Det kan även vara så att du klarar att hålla 4min/km i tre repetitioner med att den fjärde hamnar på 4:15/km. Du kan också märka samma problem (att du börjat i för högt tempo) ifall du inte klarar att hålla samma höga puls hela vägen.

Ifall du håller ett för högt tempo i början och sedan blir tvungen att kompensera med att springa lite långsammare så kommer du dels få sämre utdelning på VO2max (konditionen) och dels kommer du troligen behöva mer återhämtning mellan passen eftersom du troligen mest tränar mjölksyratåligheten (vilket är väldigt slitsamt).

Här kan du läsa lite om 4x4min intervaller:
https://erikwickstrom.files.wordpres...-ggr-4-min.pdf
Tack för input. Har kört en del 4x4 på roddmaskin och trivs rätt bra med det så det känns bra att få det bekräftat. Så här på våren är det ju dock skönt att få komma ut och träna istället.
gnilrub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 12:12   #19896
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Problem solved...

[YT]fF6aGK5AhpA[./YT]

[YT]5CTanEgBkYI[./YT]

[YT]fOWqOg000-I[./YT]
Har redan fyra par.


Vill dock ha över 8 grader innan sandalerna åker på. Dessutom är de nästintill obrukbara i blöt terräng.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 13:02   #19897
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Har redan fyra par.


Vill dock ha över 8 grader innan sandalerna åker på. Dessutom är de nästintill obrukbara i blöt terräng.
Har du gjort sådana Tarahumara-sandaler själv, eller är det nån annan modell du kör med?

Här kommer en lite OT-historia:
Jag minns att jag läste i Runners World nån gång på åttio-nittio talet om den där Tarahumara stammen (dvs långt innnan Born To Run) och hur överjävliga de var på löpning. I den artikeln var det ett par indianer som blev "upptäckta" av nån västerländsk agent, och så började de ställa upp på diverse landsvägslopp. De blev tydligen alldeles till sig då de hittade en massa gamla bildäck som de tillverkade sandaler av. Från början vann de en massa lopp också. Men efter ett antal månader av västerländsk mat och löpning i vanliga löparskor tappade de sin edge och vann inget mer, och blev hemskickade.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 16:07   #19898
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av gnilrub Visa inlägg
Har börjat springa en del för att förbättra konditionen för min passion i livet Enduro. Tänkte jag skulle följa något slags träningsupplägg och nästan alla går ju ut på att man kör rätt mycket långa prattempopass och lägger in några snabbare intervallpass. För mig som egentligen inte tränar för att bli bättre på att springa utan för att få bättre kondition för enduron känns det lite som slöseri med tid att dra ut på en massa jättelånga löppass. Då skulle jag lika gärna kunna köra enduro istället som ju garanterat är bästa träningen för mig. Hur skulle ni tänka här? På vilket sätt ska jag lägga upp det om jag vill springa ca 3 gånger i veckan och få ut så mycket kondition som möjligt?
Eftersom jag antar att det är motoriserad enduro så skulle jag köpa en bra mtb och köra konditionsträning på den i skogen istället. Roligare, mer likt enduro och väldigt bra konditionsträning.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 16:31   #19899
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Har du gjort sådana Tarahumara-sandaler själv, eller är det nån annan modell du kör med?
Köpt från lite olika märken. De flesta tillverkarna fixar det om man ritar av foten och mailar en scan.

Den bästa tillverkaren var Tanner Sandals, de finns tyvärr inte längre. Har ett par 8 år gamla som fortfarande håller. Luna Sanadals är mest main-stream. Startades av en av killarna i Born to run, numera ägt av någon form av investement-företag. Deras sanadaler blir mer och mer skolika för varje år.

De som är i dina klipp är lite för tunna för annat än asfaltslöpning.
__________________
Mr. Dad-bod

Senast redigerad av Wain den 2019-03-23 klockan 16:33.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 16:49   #19900
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Köpt från lite olika märken. De flesta tillverkarna fixar det om man ritar av foten och mailar en scan.

Den bästa tillverkaren var Tanner Sandals, de finns tyvärr inte längre. Har ett par 8 år gamla som fortfarande håller. Luna Sanadals är mest main-stream. Startades av en av killarna i Born to run, numera ägt av någon form av investement-företag. Deras sanadaler blir mer och mer skolika för varje år.

De som är i dina klipp är lite för tunna för annat än asfaltslöpning.
Jag skulle ha trott att man behöver tjockare material för asfalt jämfört med skogsstigar och liknande. Varför behöver man tjockare sulor i naturen?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 16:53   #19901
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Saker som fokuserar kraften vid nedtramp på en liten yta. Stenar, vassa pinnar, och annat bös.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 17:58   #19902
gnilrub
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 59
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Eftersom jag antar att det är motoriserad enduro så skulle jag köpa en bra mtb och köra konditionsträning på den i skogen istället. Roligare, mer likt enduro och väldigt bra konditionsträning.
Har en MTB som jag cyklat en hel del på och det är helt klart bra träning som är mer lik enduron. Det jag gillar med löpningen just nu är enkelheten och att jag nyligen skaffat hund vilket gör att jag ändå är ute och går en massa. Har börjat springa en del med hunden nu och det blir lite två flugor i en smäll kan man säga. Hunden är lite för liten för att hänga på om jag trampar loss ordentligt på mtb'n.
gnilrub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 07:54   #19903
b0tkyrkan
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Om pengar inte är en issue så talar mycket för att Nike Vaporfly lever upp till det mesta av hypen.

Jag har dock inte sprungit mer än 800 m på löpband i Kipchoge-fart på Nikes mässa i Berlin i dom, men gillade dom. Springer själv i NB 1400 på allt från milen till maran, eller ännu lättare sko på milen om jag känner mig fräsch: Nike Zoom Streak.

Utan att grotta i din brasklapp om pronation och den tegelsten till sko du använder på långpass. Ofta så är den sko du använder på millopp och halvmaror relevant - vad du springer i på de tävlingarna skulle nog min utgångspunkt snarare än skon för träning.
Nej ekonomin tillåter däremot inte. Funderar lite på Saucony kinavara 10. Verkar vara en lätt sko som även passar marathon? Någon som provat eller har andra tips?
b0tkyrkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 09:12   #19904
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Lyssnade på Pappapodden idag och Manne Forsberg hade fått som tips av en av Sveriges bättre maratonlöpare (glömt namn) Att man skall käka massa skräpmat dagen innan loppet.. Vad tycker ni om det tipset?

--

Förra veckan powerwalkade jag måndag-fredag 45 minuter (ca 4.5km) och 1 pass jogg (6km med 6:27tempo) och mina benhinnor blev minst sagt grillade av att gå från 0 till den volymen. Jag har rullat med tennisboll på dem och det känns iaf inget i vardagen längre, kan man göra något mer?

Vad är riskerna med att jogga på lugnt trots sura behinnor?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 11:05   #19905
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Lyssnade på Pappapodden idag och Manne Forsberg hade fått som tips av en av Sveriges bättre maratonlöpare (glömt namn) Att man skall käka massa skräpmat dagen innan loppet.. Vad tycker ni om det tipset?

--

Förra veckan powerwalkade jag måndag-fredag 45 minuter (ca 4.5km) och 1 pass jogg (6km med 6:27tempo) och mina benhinnor blev minst sagt grillade av att gå från 0 till den volymen. Jag har rullat med tennisboll på dem och det känns iaf inget i vardagen längre, kan man göra något mer?

Vad är riskerna med att jogga på lugnt trots sura behinnor?
Om man vill att magen skall balla ut helt under loppet så låter det som ett bra förslag att trycka i sig skräpmat.

Vila är det bästa vid skador. Korrekt löpteknik kan påverka en hel del. Stärka framsidan av vaderna och stretchning kan eventuellt hjälpa till att motverka onda benhinnor. Riskerna att springa med onda benhinnor är benhinneinflammation och på sikt stressfraktur.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)