Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-21, 11:37   #19876
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
+1 på exakt detta.
Av 10 skor så är det 0,5 som sitter bra på mina fötter.

Kruxet brukar vara att
1) tåboxen är för liten eller
2) tåboxen är lagom, men precis där tåboxen börjar nyper skon åt för hårt

Att gå upp 0,5 i storlek löser problemet men blir som att springa med simfötter.
Vardagsskor köper jag aldrig mindre än tre storlekar för stora och gjorda av läder som kan stretchas ordentligt.

Löparskor finns tyvärr inte en enda tillverkare med riktigt breda tåboxar. Alternativet är handgjorda anpassade skor. Om man vill ha löparskor som ser ut som "vanliga" löparskor handgjorda så går det på minst 5000 kr paret och ett antal månader väntetid, enda gångbara alternativet blir sandaler eller mockasiner.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 11:44   #19877
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag har testat alla salomonskor för terräng och samtliga har haft smal passform, avsedda för smala fötter. Överlag har skortillverkare i alperna stort fokus på smala fötter. Kan bara tolka det som att Italienare, Fransmän, Österrikare osv har små peni... fötter.

Saucony har varit den enda skotillverkare jag fått på mig hittills som har fungerat. Altra står på listan att testa. Har precis nu färska skoskav från mina senaste skor från VJ. Sjukt bra grepp och helt fantastiska skor - men som skär in på tok för tight från tåboxen och in över mittfoten. Första blåsan på foten kom redan efter någon kilometer bara. Jag trodde ett tag att Finska VJ kanske utgick från finska sisu-fötter, men icke
Kanske Salomon ligger precis på gränsen mellan smala och breda skor då. För jag tror mina Speedcross är de enda skor jag haft (som jag sprungit slut på) som inte blivit söndernötta på sidan precis bakom tårna. Vilket ju rimligen måste betyda att de är bredare än de andra skorna jag använt.

Eller så är det kanske så att det snarare har att göra med hur långt bak den bredare främre delen av skon går innan den börjar smalna av.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 11:51   #19878
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Vad har era fötter för bredd/längd-ratio?

Ungefär 0,48 för mig.
__________________
Mr. Dad-bod

Senast redigerad av Wain den 2019-03-21 klockan 11:54.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 12:07   #19879
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Vad har era fötter för bredd/längd-ratio?

Ungefär 0,48 för mig.
Från stortån till hälen, och från knölen under stortån till knölen under lilltån (de två yttersta punkterna) blir det 0,42 för mig.

Om jag mäter bredden på smalaste stället under hålfoten så blir det istället 0,26 ungefär.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-21, 12:20   #19880
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Vad har era fötter för bredd/längd-ratio?

Ungefär 0,48 för mig.
Ca 0.44 om jag sitter. Står jag så foten blir belastad ca 0.49
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 08:33   #19881
b0tkyrkan
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 20
Planerar att springa Stockholm Marathon. Satsar på sub 3 timmar. Funderar över skor och kanske införskaffa ett par lite lättare och snabbare. Kör nu i gel kayano på långpass, men kanske inte optimala som tävlingssko. Väger 70kg och har lätt pronation.
Någon som kan tipsa om tävlingssko för maran?
b0tkyrkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 09:29   #19882
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av b0tkyrkan Visa inlägg
Planerar att springa Stockholm Marathon. Satsar på sub 3 timmar. Funderar över skor och kanske införskaffa ett par lite lättare och snabbare. Kör nu i gel kayano på långpass, men kanske inte optimala som tävlingssko. Väger 70kg och har lätt pronation.
Någon som kan tipsa om tävlingssko för maran?


Om pengar inte är en issue så talar mycket för att Nike Vaporfly lever upp till det mesta av hypen.

Jag har dock inte sprungit mer än 800 m på löpband i Kipchoge-fart på Nikes mässa i Berlin i dom, men gillade dom. Springer själv i NB 1400 på allt från milen till maran, eller ännu lättare sko på milen om jag känner mig fräsch: Nike Zoom Streak.

Utan att grotta i din brasklapp om pronation och den tegelsten till sko du använder på långpass. Ofta så är den sko du använder på millopp och halvmaror relevant - vad du springer i på de tävlingarna skulle nog min utgångspunkt snarare än skon för träning.

Senast redigerad av PerLedin den 2019-03-22 klockan 09:35.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 10:09   #19883
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Ca 0.44 om jag sitter. Står jag så foten blir belastad ca 0.49
0.49!!! Normalt verkar vara att ligga mellan 0,38 och 0,42. Måste vara omöjligt att hitta skor?

Din fot blir en bra bit över 1cm bredare när du står på den?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 10:29   #19884
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Ca 0.44 om jag sitter. Står jag så foten blir belastad ca 0.49
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
0.49!!! Normalt verkar vara att ligga mellan 0,38 och 0,42. Måste vara omöjligt att hitta skor?

Din fot blir en bra bit över 1cm bredare när du står på den?
Min mätning var obelastad, jag får typ 0,43 ifall jag står upp.

Om foten blir så mkt bredare vid belastning borde kunna tyda på att man har svårt att behålla ett högt fotvalv och att foten delvis kolapsar då man belastar den.

Kanske på sin plats att träna de berörda musklerna? Förmodligen främst tibialis posterior.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 10:31   #19885
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
0.49!!! Normalt verkar vara att ligga mellan 0,38 och 0,42. Måste vara omöjligt att hitta skor?

Din fot blir en bra bit över 1cm bredare när du står på den?
Japp, gud fick någon slags ingivelse när jag skulle skapas och tänkte att en kort, extra bred fot av något mjukt material som flyter ut vid belastning vore kanske en bra idé. (Spoiler: funktionen visade sig fungera dåligt).

Mer seriöst, ja mina fötter skulle må bra av att tränas upp. Fördelen med att de är hyggligt normala utan belastning är att de går att knö ner i ett par vanliga lite bredare skor. Så håller skon liksom ihop foten när det belastas..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 11:00   #19886
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Japp, gud fick någon slags ingivelse när jag skulle skapas och tänkte att en kort, extra bred fot av något mjukt material som flyter ut vid belastning vore kanske en bra idé. (Spoiler: funktionen visade sig fungera dåligt).

Mer seriöst, ja mina fötter skulle må bra av att tränas upp. Fördelen med att de är hyggligt normala utan belastning är att de går att knö ner i ett par vanliga lite bredare skor. Så håller skon liksom ihop foten när det belastas..
Lite lattjo övningar för post tib
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 17:26   #19887
CapnMiler
Registered User
 
CapnMilers avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Löparskor finns tyvärr inte en enda tillverkare med riktigt breda tåboxar.
Alla modeller som Altra säljer (du borde hitta dessa på Löplabbet eller Runners' Store) har bredare tåbox än genomsnittet.

Alternativet är att du får kolla på mainstreammärkena, men ha tur att återförsäljarna tar in i bredare läst; T.ex. Saucony Ride görs i Wide. Asics Foundation är i 2E-läst. Nike Free är även den bredare i tåboxen, även om [cm] bredd eller lästtyp inte anges.

Senast redigerad av CapnMiler den 2019-03-22 klockan 17:28.
CapnMiler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 19:46   #19888
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av CapnMiler Visa inlägg
Alla modeller som Altra säljer (du borde hitta dessa på Löplabbet eller Runners' Store) har bredare tåbox än genomsnittet.

Alternativet är att du får kolla på mainstreammärkena, men ha tur att återförsäljarna tar in i bredare läst; T.ex. Saucony Ride görs i Wide. Asics Foundation är i 2E-läst. Nike Free är även den bredare i tåboxen, även om [cm] bredd eller lästtyp inte anges.
Du missar inlägget där jag skriver att 6e (NewBalance) är för smalt . Jag har testat alla mainstream-märkens extra breda modeller. För övrig brukar 2e bara ha en rymligare "upper" utan att förändra lästen. 4e är det som gäller om man vill ha bredare.

Altra har jag också provat, på tok för smal tåbox.

Softstar är de med bredast tåbox, dock för smala och nuförtiden erbjuder de custom endast till barn (har ett par gamla custom som är rejält utnötta).
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 09:21   #19889
gnilrub
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 59
Har börjat springa en del för att förbättra konditionen för min passion i livet Enduro. Tänkte jag skulle följa något slags träningsupplägg och nästan alla går ju ut på att man kör rätt mycket långa prattempopass och lägger in några snabbare intervallpass. För mig som egentligen inte tränar för att bli bättre på att springa utan för att få bättre kondition för enduron känns det lite som slöseri med tid att dra ut på en massa jättelånga löppass. Då skulle jag lika gärna kunna köra enduro istället som ju garanterat är bästa träningen för mig. Hur skulle ni tänka här? På vilket sätt ska jag lägga upp det om jag vill springa ca 3 gånger i veckan och få ut så mycket kondition som möjligt?
gnilrub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 10:31   #19890
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av gnilrub Visa inlägg
Har börjat springa en del för att förbättra konditionen för min passion i livet Enduro. Tänkte jag skulle följa något slags träningsupplägg och nästan alla går ju ut på att man kör rätt mycket långa prattempopass och lägger in några snabbare intervallpass. För mig som egentligen inte tränar för att bli bättre på att springa utan för att få bättre kondition för enduron känns det lite som slöseri med tid att dra ut på en massa jättelånga löppass. Då skulle jag lika gärna kunna köra enduro istället som ju garanterat är bästa träningen för mig. Hur skulle ni tänka här? På vilket sätt ska jag lägga upp det om jag vill springa ca 3 gånger i veckan och få ut så mycket kondition som möjligt?
Jag vet inte hurpass bra konditionsträning i sig enduroåkningen är. Vissa sporter har man ju väldig nytta av bra kondition, men man får inte så bra konditionsträning av att utöva själva sporten i sig. Jag gissar att detta är fallet med enduro. Annars låter det ju som du säger rätt onödigt med speciell löpträning.

Jag skulle tro att ditt bästa alternativ troligen är att köra en massa intervallträning. Det är i princip det effektivaste sättet att få maximal förbättring av syreupptagningsförmågan. Ifall du vill bli bra på löpning finns det även andra aspekter du vill förbättra. Men ifall du inte bryr dig om detta skulle jag säga att intervaller är ditt bästa alternativ. Dock behöver du inte alls köra just löpning. Du kan lika gärna köra motionscykel eller roddmaskin eller crosstrainer.

Men först typ 10-15min uppvärmning i "pratfart". Skippa inte detta.
Sedan 4x4min på c:a 85-95% av maxpuls med 3min joggvila mellan. Börja med 85% och öka intensen efterhand som du blir mer vältränad.
Avsluta med 5-10min jogg som nedvarvning.

Detta borde du kunna köra 3 ggr i veckan. Kanske är det en bra idé att köra 2 pass i veckan, och ett pass lugnare distansträning till en början ifall du är ovan med löpträning. Löpträning är rätt påfrestande för benen, så att köra tre pass i veckan i högt tempo kan nog öka skaderisken rätt ordentligt.

Dock är det troligen en ännu bättre idé att köra större delen av intervallerna på motionscykel ifall du är ovan löpare. Då kan du säkerligen köra tre intervallpass i veckan utan problem. Ifall du samtidigt vill vänja benen vid löpning så kan du ju köra två pass på cykel, och ett pass löpning i veckan. Efter ett tag kan du köra två intervallpass löpning per vecka etc. Då kommer du efter ett tag ha härdat benen såpass att de är mer vana vid fotisättningar i högt tempo.

Men som sagt ifall du bara bryr dig om konditionsförbättring kan du lika gärna köra allt på cykel.

Tänk på att maxpulsen på cykel kommer vara något lägre än vid löpning så ifall man har koll på att man kan komma upp till 190 i maxpuls vid löpning och siktar på 90% av detta (170) vid löpintervallerna så kommer det troligen bli för jobbigt under cykelintervaller ifall man siktar på 170 även där.

En annan sak att tänka på ifall man kör med pulsmätare är att det tar lite drygt en minut för pulsen att stabilisera sig vid ett jämnt hårt tempo (vare sig det är cykling eller löpning). Dvs börjar du springa i tex 4min/km-tempo och kollar på pulsen efter 30s så kanske du bara kommit upp i 160. Då är det ett misstag att höja tempot för att få upp pulsen snabbare. Kör alla de 4 minuterna i konstant tempo och utvärdera efteråt under vilan ifall du behöver justera tempot till nästa repetition.

Dessutom kan du efter passet också kolla att du klarade att hålla samma tempo under alla intervallerna. Ifall du kört 4x4min i 4min/km tempo men inte klarat av att hålla riktigt det tempot hela vägen utan de sista 30s av varje repetiotion kanske går lite långsammare så måste du antingen ha mer återhämtning eller troligare sänka tempot lite. Det kan även vara så att du klarar att hålla 4min/km i tre repetitioner med att den fjärde hamnar på 4:15/km. Du kan också märka samma problem (att du börjat i för högt tempo) ifall du inte klarar att hålla samma höga puls hela vägen.

Ifall du håller ett för högt tempo i början och sedan blir tvungen att kompensera med att springa lite långsammare så kommer du dels få sämre utdelning på VO2max (konditionen) och dels kommer du troligen behöva mer återhämtning mellan passen eftersom du troligen mest tränar mjölksyratåligheten (vilket är väldigt slitsamt).

Här kan du läsa lite om 4x4min intervaller:
https://erikwickstrom.files.wordpres...-ggr-4-min.pdf
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)