Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-01-03, 20:11   #451
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Skulle inte tro att det är särskilt optimalt för testosteronproduktion (eller hälsa i allmänhet) att ligga på väldigt lågt kroppsfett (typ under 6-7% för män?) under längre tid.
Men heller inte bra att vara överviktig för testot?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 20:49   #452
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Skulle inte tro att det är särskilt optimalt för testosteronproduktion (eller hälsa i allmänhet) att ligga på väldigt lågt kroppsfett (typ under 6-7% för män?) under längre tid.
Verkat funka för Grub i 20 år iaf.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 20:50   #453
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Men heller inte bra att vara överviktig för testot?
Det tror jag inte heller, har för mig den kopplingen, dvs att överviktiga löper större risk till taskig testosteronproduktion, är ganska väldokumenterad. Du hittar säkert minst en handfull studier på det om du googlar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Verkat funka för Grub i 20 år iaf.
Och därför är det en universal sanning som gäller för generella fall?
Sen vet jag inte vilket % han ligger på, men jag är ganska övertygad om att kroppen inte fungerar optimalt under 5% kroppsfett för majoriteten av män.

Vi är inte lika känsliga som kvinnor, men på samma sätt som de får tex utebliven mens lär vi också få vissa nedsättningar på vissa funktioner.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-01-03 klockan 20:58.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-05, 23:49   #454
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
https://traningochnutrition.wordpres...ehandling-trt/
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 07:05   #455
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Jag har fått resultat från "Werlabs Hälsokontroll XL". Mitt S-testosteron var 9.0
nmol/L vilket känns väl lågt. Jag genomförde testet på grund av att jag upplevt symptom som såvitt jag kunnat läsa mig till bäst stämde överens med symptomen för låga testosteronnivåer, och resultatet verkar stämma med min upplevelse. Till saken hör dock att jag är rejält överviktigt och väger cirka 112 kg och är cirka 180 cm lång. Jag har läst att en hög fettprocent gör att man ofta får lägre testosteron-nivåer. Bör jag vänta med ytterligare utredning och åtgärder av den låga testosteronnivån och först och främst gå ned i vikt och därefter se om jag då har högre testosteronnivå? Hur tycker ni att man bör tänka och agera i min situation?
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 07:12   #456
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Jag har fått resultat från "Werlabs Hälsokontroll XL". Mitt S-testosteron var 9.0
nmol/L vilket känns väl lågt. Jag genomförde testet på grund av att jag upplevt symptom som såvitt jag kunnat läsa mig till bäst stämde överens med symptomen för låga testosteronnivåer, och resultatet verkar stämma med min upplevelse. Till saken hör dock att jag är rejält överviktigt och väger cirka 112 kg och är cirka 180 cm lång. Jag har läst att en hög fettprocent gör att man ofta får lägre testosteron-nivåer. Bör jag vänta med ytterligare utredning och åtgärder av den låga testosteronnivån och först och främst gå ned i vikt och därefter se om jag då har högre testosteronnivå? Hur tycker ni att man bör tänka och agera i min situation?
Ur ett hälsosamt perspektiv så tycker jag och säkert de flesta andra här på bräda också att det hade varit på sin plats med en diet oavsett testosteronnivå. Vad tycker du själv? Det är ju din kropp och ditt beslut.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 07:20   #457
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 209
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Jag har fått resultat från "Werlabs Hälsokontroll XL". Mitt S-testosteron var 9.0
nmol/L vilket känns väl lågt. Jag genomförde testet på grund av att jag upplevt symptom som såvitt jag kunnat läsa mig till bäst stämde överens med symptomen för låga testosteronnivåer, och resultatet verkar stämma med min upplevelse. Till saken hör dock att jag är rejält överviktigt och väger cirka 112 kg och är cirka 180 cm lång. Jag har läst att en hög fettprocent gör att man ofta får lägre testosteron-nivåer. Bör jag vänta med ytterligare utredning och åtgärder av den låga testosteronnivån och först och främst gå ned i vikt och därefter se om jag då har högre testosteronnivå? Hur tycker ni att man bör tänka och agera i min situation?
Tror att du bör göra en livsstilsförändring och böra motionera regelbundet både kondition och styrka. Tror att det är bäst att du försöker ta det försiktigt och samtidigt som du drar ned på kaloriintaget och kanske lägger in en eller två fastedagar per vecka tills du märker av att vikten rör sig nedåt brukar ske efter 4-6 veckor.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 07:24   #458
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Ur ett hälsosamt perspektiv så tycker jag och säkert de flesta andra här på bräda också att det hade varit på sin plats med en diet oavsett testosteronnivå. Vad tycker du själv? Det är ju din kropp och ditt beslut.
Oavsett testosteronnivå så har jag redan börjat räkna kalorier och "dieta", men nu gällde frågan eventuella ytterligare uppföljningstester och åtgärder vad gäller testosteronnivån osv. Din fråga har jag ej svar på, det är därför jag ställer frågan här.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 07:27   #459
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror att du bör göra en livsstilsförändring och böra motionera regelbundet både kondition och styrka. Tror att det är bäst att du försöker ta det försiktigt och samtidigt som du drar ned på kaloriintaget och kanske lägger in en eller två fastedagar per vecka tills du märker av att vikten rör sig nedåt brukar ske efter 4-6 veckor.
Jag ser inget svar på min fråga i ditt inlägg, men om jag tar mig lite tolkningsfriheter så tolkar jag det som att du anser att jag bör vänta med ytterligare uppföljning och åtgärder tills jag gått ned rejält i vikt?
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 08:15   #460
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av sydskaningen Visa inlägg
Jag ser inget svar på min fråga i ditt inlägg, men om jag tar mig lite tolkningsfriheter så tolkar jag det som att du anser att jag bör vänta med ytterligare uppföljning och åtgärder tills jag gått ned rejält i vikt?
Så tolkar jag det. Det är en bra början ifl. Kanske det blir win win , en slank kropp...men styvhet på köpet är aldrig fel

Lycka till !
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 16:23   #461
sydskaningen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av TheOne1994 Visa inlägg
Så tolkar jag det. Det är en bra början ifl. Kanske det blir win win , en slank kropp...men styvhet på köpet är aldrig fel

Lycka till !
Tack så mycket för lyckönskningen.
sydskaningen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 16:58   #462
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
...
Sen vet jag inte vilket % han ligger på, men jag är ganska övertygad om att kroppen inte fungerar optimalt under 5% kroppsfett för majoriteten av män.
Det är extremt lågt, många pro idrottare säger att de ligger runt 6% eller att de listas som det i stats men jag tror det är fel. Vet inte hur de mäter. Man har en del fett bakom midjan som är svårt att få bort t ex och när man kapat allt mår man inte så bra nej...
Somliga driver ned vikten i kampsport och gymnastik t ex men det är tillfälligt. 10-12% är väl lågt så det räcker. Har aldrig mätt själv och har alltid varit antingen tunn eller "deffad" men 5% tror jag inte jag skulle klara av att gå omkring med.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 13:42   #463
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Mikael Lehtihet, endokrinolog, överläkare och forskare gästar Tyngre Träningssnack för att diskutera effekterna och biverkningarna från olika former av doping hos motionärer.
https://tyngre.se/Podcasts/Tyngre-Tr...älsan-på-sikt/
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 14:08   #464
BjornS
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Lyssnade på avsnittet och det var intressant, men funderar på vilken hjälp de som går till honom söker för? Det kändes inte som att han var speciellt TRT-liberal utan ville stoppa förskrivning av Nebido. Samtidigt verkade de som att många bodybuilders väljer att gå till honom.
BjornS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 14:10   #465
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Tänkte själv dela med mig av detta avsnitt här, men visste inte riktigt vart det skulle passa... Nu löste du det. Ett riktigt bra avsnitt i delen om testo och hur det påverkar vår träning och liv
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)