2018-06-18, 13:53
|
#20671
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
|
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Precis provkört en 520d. Oj. Trodde inte det skulle vara en SÅ stor skillnad mot för Audin. Kändes tung, stor, slö, med höga varv utan att något hände och inte lika agil. Var som att ratta en smärre buss. Var iofs kombin och med Xdrive, men den kändes galet stor och tung. Får räkna på en 530d RWD istället.
Måste säga ändå att A4an har varit riktigt rolig att köra, väldigt smidig/rapp och följsam. Noterade dock att de har tagit bort 3.0-motorn nu på Audikonfiguratorn. Gillar annars det segmentet av bil, som är snäppet under M-modeller och S-modeller, men snäppet ovanför svenssonkärran. Lite best bang for the buck.
|
Du måste ju jämföra 5 serie med a6
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2018-06-18, 14:27
|
#20672
|
Illrar pillrar
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
|
5-serien är ju en stor bil, jämförbar med A6:an som sagt.
Är det 190 pållar i 520d? Då förstår jag att den känns lite seg jämfört med din mindre A4:a med större motor.
Är det 5-serie som gäller eller är de mindre modellerna något alternativ?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.
Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
|
|
|
2018-06-18, 15:22
|
#20673
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
|
Gissningsvis känns A6 smidigare än 5-serien, som blivit en riktig tjockis, oavsett om det är F10 eller G30.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2018-06-18, 16:31
|
#20674
|
Illrar pillrar
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
|
Hur är storleken dem emellan? 5-serie mot A6?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.
Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
|
|
|
2018-06-18, 17:17
|
#20675
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
|
Typ samma, men A6 rör sig enligt min mening lite smidigare på vägen och kränger inte lika mycket. Ombytta roller!
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2018-06-18, 18:27
|
#20676
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
|
G30 5-serien är ju i alla tester vara mer mot lillebror än storebor, men ha en sportig och agil känsla. Den jag körde var tvärtemot, så igen, det hänger på motor. En 550i känns nog knappast som en buss när man kör den...
|
|
|
2018-06-18, 19:14
|
#20677
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
|
Jag struntar i tester, prova själv. Det är du som ska gilla bilen, ingen annan. Med större motor blir bilen tyngre. Lär knappast kännas agilare, givetvis händer det mer när man trampar på. När BMW introducerade e60 hade de en modern konstruktion med mycket lättviktsteknik. Den var bra att köra. Sedan jom f10, mycket enklare konstruktion med mindre lättmetall i bygget. Vid samma tid gick Audi åt motsatt håll. Jag tycker som sagt A6 är spralligare än 5-serie av idag.
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2018-06-18, 20:10
|
#20678
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
|
Det kan nog skilja en del mellan motormodell, provkör och känn efter. Det blir i alla fall en annan viktfördelning med sedan istället för touring. Kan tänka mig att vissa chassidetaljer skiljer på motorstarkare versioner t.ex. grövre krängningshämmare.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.
Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
|
|
|
2018-06-18, 20:36
|
#20679
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
|
Här kan man jämföra användningen av aluminium mellan 5-serien och A6. G30 ska vara 80 kilo lättare än F10 på grund av mer aluminium. Motorhuv, dörrar, tak och baklycka är i aluminium.
http://youwheel.com/home/2016/10/21/...-5-series-g30/
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.
Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Senast redigerad av Baskagge den 2018-06-18 klockan 20:38.
|
|
|
2018-06-18, 21:26
|
#20680
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
|
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert
Jag struntar i tester, prova själv. Det är du som ska gilla bilen, ingen annan. Med större motor blir bilen tyngre. Lär knappast kännas agilare, givetvis händer det mer när man trampar på. När BMW introducerade e60 hade de en modern konstruktion med mycket lättviktsteknik. Den var bra att köra. Sedan jom f10, mycket enklare konstruktion med mindre lättmetall i bygget. Vid samma tid gick Audi åt motsatt håll. Jag tycker som sagt A6 är spralligare än 5-serie av idag.
|
hänger även på drivlina.. många upplever fyrhjulsdrift som tyngre och segare, trots att man får mer pulver i backen när man gasar, men bilen väger dock mer.
|
|
|
2018-06-19, 11:44
|
#20681
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
|
Princip bara vridstyvhet och hk/kg som spelar roll på upplevelsen.
Jag vill bara ha en bil som gör trygga omkörningar och är så jävla tyst som det går.
Synd att inte S klass och A8 finns i kombi.
Blev ingen R klass för mig heller. verkar vara mycket problem
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2018-06-19, 11:55
|
#20682
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Princip bara vridstyvhet och hk/kg som spelar roll på upplevelsen.
Jag vill bara ha en bil som gör trygga omkörningar och är så jävla tyst som det går.
Synd att inte S klass och A8 finns i kombi.
Blev ingen R klass för mig heller. verkar vara mycket problem
|
Funderat på en CLS Shooting brake?
https://www.blocket.se/eslov/Mercede....htm?ca=15&w=3
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.
Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
|
|
|
2018-06-19, 12:08
|
#20683
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
|
Ni som är vassa på bilar.
Jag har en Range rover evoque idag. Älskar den, så mkt att jag ägt den längre än någon annan bil (snart 4 år). Är det någon som helst idé att köpa en ny bil nu eller invänta nästa generations elbilar om 5 år?
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
|
|
|
2018-06-19, 14:11
|
#20684
|
-[][]--------[][]-
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
|
Bokade tid för service idag. En MB 2014 E350cdi, stor service (B9) inkl byte olja i automatlådan. Auktoriserad verkstad (Veho bil) skulle ha 14,400kr! Mindre oberoende Mercedesverkstad 8,500kr. Jag har svårt att se att det något som motiverar varför jag ska betala 6,000kr extra för att serva bilen på en auktoriserad verkstad, eller vad säger ni?
|
|
|
2018-06-19, 15:23
|
#20685
|
I ♥ Eddie Vedder
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
|
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB
Ni som är vassa på bilar.
Jag har en Range rover evoque idag. Älskar den, så mkt att jag ägt den längre än någon annan bil (snart 4 år). Är det någon som helst idé att köpa en ny bil nu eller invänta nästa generations elbilar om 5 år?
|
Jag förstår inte riktigt. Ska du ha kvar din Evoque i fem år till?
Antar att du menar: ska jag köpa en fossilbil eller går det att köpa en tesla i dag?
I så fall, det beror precis på hur du använder bilen. Hur många resor längre än 400 km gör du om året? Laddningen är en stor nackdel om du kör långt ofta.
|
|
|
Ämnesverktyg |
|
Visningsalternativ |
Linjär visning
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:11.
|
|