Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-02-17, 08:51   #1261
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
McDonalds har en hemsida med näringskalkylator. Den stora hamburgaren innehåller 770 kcal så du får räkna. Mycket blir det.
Ok. Visste inte att det fanns. Tack!


2 720 kcal
141 gram Fett
249 gram Kolhydrater
105 gram Protein
11,6 gram Salt
Får nog ta en löprunda idag

Senast redigerad av Kif den 2018-02-17 klockan 09:00.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 10:36   #1262
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Sitter någon på en bra sida där man kan fylla i dagsintag och se typ hur många kalorier och hur mycket protein man får i sig? Dvs en sökbar lista där man kan plocka ut produkter och inte behöver veta eller skriva in kalorier och protein själv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 12:05   #1263
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Vad är ett hälsosamt viktintervall att ligga på? Jag trivs rätt bra på 78-80kg på 184cm och är rätt nöjd med fysiken, men känner ofta att jag försöker pressa mig själv upp till 84 just för att väga längden minus 100 som man ofta ser på instagram i bra form. Kanske är orealistiskt/ icke hälsosamt?

Senast redigerad av smerk den 2018-02-18 klockan 12:08.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 19:39   #1264
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vad är ett hälsosamt viktintervall att ligga på? Jag trivs rätt bra på 78-80kg på 184cm och är rätt nöjd med fysiken, men känner ofta att jag försöker pressa mig själv upp till 84 just för att väga längden minus 100 som man ofta ser på instagram i bra form. Kanske är orealistiskt/ icke hälsosamt?
Ett BMI på typ 25 i bra form kan knappast vara ohämsosamt.
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-18, 22:49   #1265
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
En snabb fråga. Jag brukar efter avslutat träningspass dricka en vassle-shake. Innan läggdags så blir det även ca 30g protein ifrån kvarg.
Det händer ibland att jag tränar precis innan jag ska gå och sova. Finns det någon fördel med att dra i mig vasslet och sedan 10-15min senare ta kvargen och sen sova, eller "räcker" det med enbart kvargen?
Om jag skulle skippa vasslet där så tar jag ju den isåfall tidigare under dagen så att dagens intag hamnar på samma mängd protein.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 08:29   #1266
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
En snabb fråga. Jag brukar efter avslutat träningspass dricka en vassle-shake. Innan läggdags så blir det även ca 30g protein ifrån kvarg.
Det händer ibland att jag tränar precis innan jag ska gå och sova. Finns det någon fördel med att dra i mig vasslet och sedan 10-15min senare ta kvargen och sen sova, eller "räcker" det med enbart kvargen?
Om jag skulle skippa vasslet där så tar jag ju den isåfall tidigare under dagen så att dagens intag hamnar på samma mängd protein.
Jag skulle ta båda, dels för att vassleshaken tas upp rätt snabbare än kvargen för att kicka igång proteinsyntesen så snabbt som möjligt, dels för att 30g protein verkligen inte är nog för att upprätthålla en positiv muskelproteinbalans under 7-8h fasta.
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 08:41   #1267
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Sitter någon på en bra sida där man kan fylla i dagsintag och se typ hur många kalorier och hur mycket protein man får i sig? Dvs en sökbar lista där man kan plocka ut produkter och inte behöver veta eller skriva in kalorier och protein själv.
Kostbevakningen.se
Inte listor direkt utan man skriver produkt och mängd och så får man ut makron mm.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 10:48   #1268
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Kan det tänkas vara vettigt att köra en 24h fasta en gång i veckan, eller kommer det totalt döda mina gains?
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 11:03   #1269
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Vettigt för vad?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 11:05   #1270
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Kan det tänkas vara vettigt att köra en 24h fasta en gång i veckan, eller kommer det totalt döda mina gains?
Du inser att du kommer behöva förklara för varenda person du spenderar en viss mängd tid med varför du gör den där fastan? Varenda person. Stressen över det hade skickat mina gains tillbaka till Prekambrium.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 11:06   #1271
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Kan det tänkas vara vettigt att köra en 24h fasta en gång i veckan, eller kommer det totalt döda mina gains?
Nu kommer den frågan upp som börjades diskuteras sist: vad 24h fasta innebär.

När ska du sluta äta och börja äta igen?
Vissa skriver "24h fasta" men menar ~36 timmar. Alltså att en slutar äta (t.ex) 22:00 på måndag. Går tisdagen utan att äta (lägger sig och sover fastande på kvällen). Börjar äta på onsdagen klockan 10:00 = 36 timmar fasta.

Om du menar 24 timmars fasta, så gör jag det flera gånger i veckan. Slutar äta 22:00 och börjar äta ca 20:00 dagen efter. Visst, blir 22 timmar fasta (för det tar ca 2 timmar att äta maten). Har faktiskt ätit såhär i två månader nu under krävande styrketräning (monsterhög volym) och inte märkt av avstannade gains.
Edit. Bör nämna att jag dricker 50 g vassleproteinpulver ca 18-20 timmar in på fastan, efter min styrketräning. Så fastar bara 18-20 timmar(?).

Senast redigerad av 1x0 den 2018-02-19 klockan 11:09.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 11:11   #1272
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Nu kommer den frågan upp som börjades diskuteras sist: vad 24h fasta innebär.

När ska du sluta äta och börja äta igen?
Vissa skriver "24h fasta" men menar ~36 timmar. Alltså att en slutar äta (t.ex) 22:00 på måndag. Går tisdagen utan att äta (lägger sig och sover fastande på kvällen). Börjar äta på onsdagen klockan 10:00 = 36 timmar fasta.

Om du menar 24 timmars fasta, så gör jag det flera gånger i veckan. Slutar äta 22:00 och börjar äta ca 20:00 dagen efter. Visst, blir 22 timmar fasta (för det tar ca 2 timmar att äta maten). Har faktiskt ätit såhär i två månader nu under krävande styrketräning (monsterhög volym) och inte märkt av avstannade gains.
Edit. Bör nämna att jag dricker 50 g vassleproteinpulver ca 18-20 timmar in på fastan, efter min styrketräning. Så fastar bara 18-20 timmar(?).
Så med andra ord så fastar du 24 timmar 0 gånger i veckan
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 11:19   #1273
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Så med andra ord så fastar du 24 timmar 0 gånger i veckan
Lol! Ja. Gjorde samma "misstag" i min bottentext, som jag skriver om i toppentexten.

Det är inte jobbigt alls, i min åsikt, att fasta 20-24 timmar. Då får man iallafall äta just den dagen. Däremot att gå en hel dag, lägga sig fastande och sova. Det är jobbigt! Alltså fasta ca 36 timmar.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 11:45   #1274
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vettigt för vad?
Vettigt för allmän hälsa utan att förlora allt för mycket muskelgains.


Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du inser att du kommer behöva förklara för varenda person du spenderar en viss mängd tid med varför du gör den där fastan? Varenda person. Stressen över det hade skickat mina gains tillbaka till Prekambrium.
Det är inget som stressar mig öht =)
Jag kör fastan eftersom jag gillar att äta mer under helgen, blir ofta ett par restaurangbesök, men vill inte gå upp för mycket i vikt, så det är ett effektivt sätt att hålla lite balans på kalorierna. Sen jag har märkt att jag blir mycket mindre produktiv om jag äter en "vanlig" lunch, så det är något jag har börjat undvika. Jag kör i princip enbart protein under dagen, och äter resterande till middag, och håller mig på det sättet mycket piggare.



Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Nu kommer den frågan upp som börjades diskuteras sist: vad 24h fasta innebär.

När ska du sluta äta och börja äta igen?
Vissa skriver "24h fasta" men menar ~36 timmar. Alltså att en slutar äta (t.ex) 22:00 på måndag. Går tisdagen utan att äta (lägger sig och sover fastande på kvällen). Börjar äta på onsdagen klockan 10:00 = 36 timmar fasta.

Om du menar 24 timmars fasta, så gör jag det flera gånger i veckan. Slutar äta 22:00 och börjar äta ca 20:00 dagen efter. Visst, blir 22 timmar fasta (för det tar ca 2 timmar att äta maten). Har faktiskt ätit såhär i två månader nu under krävande styrketräning (monsterhög volym) och inte märkt av avstannade gains.
Edit. Bör nämna att jag dricker 50 g vassleproteinpulver ca 18-20 timmar in på fastan, efter min styrketräning. Så fastar bara 18-20 timmar(?).
Med 24h menar jag väl egentligen 23h. Jag börjar äta runt 20:00 och äter samma tid dagen efter.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-19, 12:18   #1275
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Med 24h menar jag väl egentligen 23h. Jag börjar äta runt 20:00 och äter samma tid dagen efter.
Undra ens om det blir någon skillnad på 23/1 PF och 16/8 PF. Jag har skiftat mellan de två uppläggen i sex-sju år och märker noll skillnad. Eventuellt, osäkert, är att det känns som vissa kalorier går till spillo när jag kör en måltid per dag. Att jag kan ha högre energiintag utan att gå upp i vikt.

För mig blir den låga måltidsfrekvensen enorm stressreducering. Vilket har positiva effekter.

Du får testa själv! Kanske kommer det någon studie i framtiden, där de jämför 23/1 med 16/8.

Nackdelar jag kommer på:
Du äter mer kalorität mat, vilket gör att du kan missa ditt makro- och mikronutrientbehov.
Psykologiskt. Går hela dagen, längtar och tänker på matintaget (ätstörningsproblematik).
Dålig näringstajmning. Träningstillfället långt ifrån matintaget.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)