Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-10-15, 15:40   #766
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Dricker du 1 liter per dag? Ditt kiss måste se ut som en jävla äggula. Pisset ska va vitt.
Dom flesta håller med om att det räcker att dricka när man är törstig, och då blir det bara typ 7dl och genomskinligt urin för mig. Men jag dricker för att det är gott också så det blir totalt 1L + det man får i sig från maten.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 08:20   #767
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Najs att du lyckas pricka 100g uppgång i veckan iaf... Jag har höjt kaloriintaget successivt från 3000 och har legat på balans i typ 4-5 månader. Just nu ligger jag på balans på 3400kcal med samma aktiviteter vilket jag tycker är orimligt med tanke på att jag sitter på arslet hela dagen förutom då jag tränar i 1h 4-5ggr/vecka. Den enda gången vikten ändrats typ 0.2-0.4kg upp är då jag käkat 4000 kcal
Upp 259g på två veckor nu, höjde med 300 kcal per vecka från föregående vecka.
Dock kom en lite märklig uppgång på 2kg från igår till idag, så jag kommer ligga kvar på samma nivå en vecka till och utvärdera nästa vecka.

Som en liten märklig parantes så mäter jag kroppsfett också, och det snittet ligger på grammet samma som veckan innan
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 12:21   #768
conundrum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 199

Long Wu mellan juli 2016 och oktober 2017, som om han hörde till Beginner-kategorin i Lyle McDonalds Muscle Gain Math...
conundrum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-16, 12:22   #769
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Steroider skjuter naturligtvis dom ekvationerna fullständigt i sank.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-17, 18:31   #770
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Om man ska göra en rätt med linser och quinoa lite mer opti ur proteinsynpunkt, är ägg eller mjölkprotein bäst till? Tänker äta typ ett ägg eller någon deciliter kvarg till maten isåfall.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-18, 10:15   #771
AriGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 53
Tja!

Bulkar för närvarande på 2g protein per kg kroppsvikt, 1-1,5g fett per kg kroppsvikt och resten kolhydrat. Mäktar dock fan inte att klämma i mig mer pasta, lättmjölk och bröd. Att höja proteinintaget är inte mitt första alternativ då tillskott är dyrt och svårtillgängligt där jag befinner mig atm. Då återstår alternativet att driva upp fettintaget ordentligt. Har dock aldrig käkat större mängder fett innan och undrar därför om det finns några nackdelar med det? Jag kommer fortfarande käka den mängd kolhydrat jag finner nödvändig för att ha energi genom dagen och på träningspassen (vilket jag finner vara en ganska bra bit under vad jag äter jag äter just nu). Vad jag har förstått är fettinlagringen mer styrt av storleken på överskottet än fördelningen av makronutrienterna, förutsatt att man möter det rekommenderade intaget?

Tack på förhand.
AriGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 21:30   #772
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Gör ni bra gains på balans? Vill väga längden - 100 och ökar tålmodigt kalorier men ligger still i vikt, tycker mig bli större dock. Rimligt att man kan göra gains på balans när man väger så lite som 77 på 183?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-19, 22:31   #773
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Gör ni bra gains på balans? Vill väga längden - 100 och ökar tålmodigt kalorier men ligger still i vikt, tycker mig bli större dock. Rimligt att man kan göra gains på balans när man väger så lite som 77 på 183?
För mig gick det trögt att bygga på balans efter nybörjarstadiet, gäller att vara tålmodig. Fördelen är att man slipper lägga på sig fett och försämra sina förutsättningar i det avseendet.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-20, 09:40   #774
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Usch, balans är tråkigt.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 14:45   #775
Så fet
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 72
Obs ganska långt. Funderingar om viktnedgång.

Tycker nog att inlägget hör hemma här då jag tänker att frågan "hur går jag ner i vikt?" är en dum fråga, samt att det mest är kopplat till kosten.

Jag försöker gå ner i vikt men det går inte så bra. Jag förstår att det finns ett enkelt svar, rör på dig mer/ät mindre kcal. Men hur gör jag det då?

Lite om mig: Jag tränade fotboll och massa andra sporter fram till 18-19 år, sen hade jag en tid fram till 25 år där jag satt framför datorn. Vid 25 års ålder började jag styrketräna, jag vägde då mitt all time high, 57 kg
Jag är man. Idag väger jag 80 kg, 178 cm lång och är 29 år.

Jag skulle vilja gå ner ca 5kg. Jag har börjat träna nästan uteslutande kroppsövningar och jag känner mig lite för tung. Jag har ingen erfarenhet av att gå ner i vikt eftersom jag senaste 4 åren (minus några månader) endast haft fokus på att äta mig så mätt det går varje måltid.
Jag räknar inte kalorier, har aldrig gjort. Tror ni detta är ett måste? Jag försöker hålla igen på kalorierna, d.v.s. både äta kalorisnåla livsmedel och också hålla igen portionsstorlek. Äter inte mer nu än vad jag känner är absolut nödvändigt så jag kan inte se att räkna kalorier skulle ändra något?
Kosten är absolut inte felfri, men antar att jag äter som de flesta som tränar gör. Väldigt blandad kost, det kan vara fågel/fisk/kött med potatis/pasta/ris och jag försöker äta mycket grönsaker. Blir mycket kvarg, havregryn o annat med. Inser att det är väldigt brett och detta säger kanske inte så mycket om hur jag faktiskt äter. Jag känner mig aldrig mätt, är as hungrig hela tiden typ. Försöker att gå en promenad/dricka vatten/borsta tänderna osv för att inte behöva äta hela tiden.
Min träningen är väldigt varierad. Tränar oftast 7 pass i veckan. Ett standardpass kan bestå av uppvärmning/rehab ca 20 min, cardio ca 30 min, styrka 1 Tim, stretch 20min, nått sånt. Utöver träningen blir det inte många knop, någon timme promenad varje dag, lite cykel eller longboard ibland.

Övriga saker som kan spela in till att jag känner att det är svårt att gå ner i vikt:
-Slutade snusa för 3 månader sedan, snusat i 11 år ungefär.
-Frugan är gravid, har hört att männen ibland går upp i vikt för de önskar vara mer delaktiga i graviditeten, eller nått sånt. Tror dock detta är ganska mycket dock.
-Förr kunde ett träningspass bestå av en massa set mark o böj o jag var helt dränkt i svett, nu kan ett pass bestå av handstående och stretch vilket gör att jag knappt blir svettig. Vad jag menar är att jag nog hade högre kaloriförbrukning förr, sett över ett helt dygn, än jag har idag.. trots att jag gör mer cardio nu för tiden.
- Jag har aldrig varit så gammal som jag är idag.. nu tänker ni, this guy got som serious iq. Men alltså, nu när jag är närmare 30 kanske jag har lite sämre förbränning?

Ah shit detta blev långt, har säkert bara rabblat massa gojja.
Någon som orkat läsa som har några tips? Är det att börja räkna kalorier o följa det stenhårt även om jag inte kan sova för jag är så hungrig o svimmar av att jag är så låg på energi. Är det enda sättet? hjälp
Eller ska jag fortsätta som jag gör? Min kropp är kanske så van vid att jag äter mig riktigt mätt, så det tar mer än några månader för mig att vänja mig vid att gå hungrig?
Så fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 14:55   #776
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Så fet Visa inlägg
Jag försöker gå ner i vikt men det går inte så bra. Jag förstår att det finns ett enkelt svar, rör på dig mer/ät mindre kcal. Men hur gör jag det då?

Ah shit detta blev långt, har säkert bara rabblat massa gojja.
Någon som orkat läsa som har några tips? Är det att börja räkna kalorier o följa det stenhårt även om jag inte kan sova för jag är så hungrig o svimmar av att jag är så låg på energi. Är det enda sättet? hjälp
Eller ska jag fortsätta som jag gör? Min kropp är kanske så van vid att jag äter mig riktigt mätt, så det tar mer än några månader för mig att vänja mig vid att gå hungrig?
Du behöver inte räkna kalorier, men om du känner att det du gör i dagsläget inte fungerar, och vill ha bättre koll - prova räkna några veckor och se hur det ser ut. Har man aldrig räknat kalorier kan det känns jobbigt till en början, men man vänjer sig. Man skaffar sig oftast dessutom en bättre uppfattning om hur mycket energi olika livsmedel innehåller.

Energiförbrukningen sjunker något med åldern men det är inga drastiska siffror. Du är fortfarande ung. Det handlar helt enkelt om energiekvationen, in vs ut. Mitt bästa tips är att försöka ha en så aktiv vardag som möjligt. Ta trappen, ta cykeln, träna eller gör någon slags aktivitet varje dag.

Hunger är tyvärr en känsla som inte alla kan förlita sig på för att hålla vikten stabil, så att gå efter hur det "känns" räcker inte alltid.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 15:16   #777
Så fet
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Du behöver inte räkna kalorier, men om du känner att det du gör i dagsläget inte fungerar, och vill ha bättre koll - prova räkna några veckor och se hur det ser ut. Har man aldrig räknat kalorier kan det känns jobbigt till en början, men man vänjer sig. Man skaffar sig oftast dessutom en bättre uppfattning om hur mycket energi olika livsmedel innehåller.

Energiförbrukningen sjunker något med åldern men det är inga drastiska siffror. Du är fortfarande ung. Det handlar helt enkelt om energiekvationen, in vs ut. Mitt bästa tips är att försöka ha en så aktiv vardag som möjligt. Ta trappen, ta cykeln, träna eller gör någon slags aktivitet varje dag.

Hunger är tyvärr en känsla som inte alla kan förlita sig på för att hålla vikten stabil, så att gå efter hur det "känns" räcker inte alltid.
Jag kommer nog, som du säger, testa att räkna kalorier ett tag. Jag tänker dock att det kommer bli en stor felmarginal?
Aktivitetsfaktorn känns lite svår att gissa. Om jag lägger mig på ett underskott på ca 500 kcal men har räknat 0.2-0.3 fel i aktivitetsfaktor så hamnar jag väl typ på balans. Har inte räknat på detta men gissar att det blir nått sånt.
Även kalorier in blir lite konstigt. Säg att jag gör en fiskgryta med lax och morötter. Jag räknar alla kalorier i hela grytan, väger min portion, boom.
Men så delar jag och frugan på grytan och hon råkar bara få morötter i sina portioner och jag får bara lax, detta gör att jag får i mig dubbelt så många kcal som jag räknat med.

Men det är väl bara att väga sig varje dag och i längden kanske dessa felmarginalerna tar ut varandra?
Så fet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 16:01   #778
conundrum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 199
Jag läste igenom några gamla artiklar av Lyle McDonald som blivit postade runt 2008 som gäller diet och hur man ska träna när man är på diet.

Citat:
Weight training can, of course, be subdivided into several different categories. From very heavy, low-repetition strength or power work (5’s or less) to more bodybuilding oriented hypertrophy work (generally 6-15 reps) to higher rep, metabolic-style depletion work (15-20 reps or more, usually with short rest periods), weight training covers a lot of ground.

Is one best for fat loss? Of course not, they each have their pros and cons. One approach that is all too commonplace in the weight room (and this is an idea that came out of bodybuilding in the 80’s) is that heavy weights should be replaced by higher reps for cuts. While this certainly works when anabolics are present to protect muscle mass, it’s absolutely the worst thing that a natural athlete can do to maintain muscle mass.
Jag tycker att han nämnt på andra ställen att just "metabolic-style depletion work" är bra när man vill tappa fett, men det låter ju som att det är katastrof att träna på reps upp till 20 st när man är på diet. Stämmer det här ännu i dagens läge?

Citat:
Tension builds muscle, removing heavy tension overload causes muscle and strength to go away; not what most athletes want when they diet. Simply, if an athlete can only do one type of weight training while dieting, it should be a lowered volume (see comments below) of heavy work to maintain muscle. The caloric deficit and any metabolic work can take care of fat loss.
Förändrar det på saken om man också inkorporerar träningsdagar när man tränar tyngre, 1-5 reps? Kan man utnyttja det bästa av båda världarna den vägen att man maximerar fettförbränningen och försöker behålla styrkan genom att ha dagar med depletion work och dagar med rena styrkelyft?

Citat:
However, that doesn’t mean that higher rep/metabolic style weight training of various sorts (think barbell complexes, KB circuits, sled dragging might even fit here, and stuff like that) can’t have a use as well. Between the hormonal response, glycogen depletion (which increases whole body fat usage), and a somewhat larger calorie burn, these types of training can certainly enhance fat loss. But they should only be done in conjunction with a maintenance volume of heavy work.
Osäker vad han menar med "in conjunction with a maintenance volume". Är det just så som jag tänkte ovan? Här finns en länk till artikeln (cachad för sajten ger http 500 för tillfället).
conundrum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 17:08   #779
Ch4rles
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 348
Jag brukar göra kombucha, alltså te med ganska mycket socker som får stå och fermenteras tills det blir surt och bubbligt. Men är det samma kalorimängd från sockret som innan det fermenterats? Eller försvinner de på nåt sätt?
Ch4rles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-21, 17:34   #780
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av Captainwide Visa inlägg
Usch, balans är tråkigt.
Roligare än underskott..
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)