Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-19, 17:55   #16
Bushwick Bill
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Skulle man inte kunna säga att börja på en lätt vikt, typ tom stång och öva i rörelsen. Öka sen successivt vikten tills vikten börjar kännas tung. Så kör jag på alla övningar.
Beror på hur stark man är.

Hela den här tråden är sjukt diffus, "vilken vikt man ska sikta på" det är ju helt och hållet beroende på vem man är och vilka mål man har. Själv siktar jag på 600 kg stångrodd.
Bushwick Bill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 19:46   #17
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Öka en platta i taget och känn dig fram. De flesta som tränar den regelbundet ligger på 80-120 kg är min iakttagelse. Sen finns de ju många starka som tar mer och även ostriktare varianter man kan lasta på.

Själv är jag rätt bra i roddar men reps på 100-120 är det jag tar med mitt utförande så det handlar inte om några jättevikter. En tjej på mitt gym gör bra 6or på 100 kg.. bänkpressarn från Finland smulter kan nog skivstångsro rätt bra vikter men inte så strikt..
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 20:04   #18
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
Öka en platta i taget och känn dig fram. De flesta som tränar den regelbundet ligger på 80-120 kg är min iakttagelse. Sen finns de ju många starka som tar mer och även ostriktare varianter man kan lasta på.

Själv är jag rätt bra i roddar men reps på 100-120 är det jag tar med mitt utförande så det handlar inte om några jättevikter. En tjej på mitt gym gör bra 6or på 100 kg.. bänkpressarn från Finland smulter kan nog skivstångsro rätt bra vikter men inte så strikt..
Bänkpressaren från Finland kan helt garanterat skivstångsro rätt bra vikter även strikt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 20:08   #19
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
bänkpressarn från Finland smulter kan nog skivstångsro rätt bra vikter men inte så strikt..
Numera verkar Smulter mest köra sälrodd men jag minns att för rätt många år sedan så lade han upp flera klipp där han rodde runt 250kg med en teknik som såg ut ungefär som ett epileptiskt anfall. Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 20:11   #20
Chorizo
Registered User
 
Chorizos avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: West side
Inlägg: 1 130
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Bänkpressaren från Finland kan helt garanterat skivstångsro rätt bra vikter även strikt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Ah känner honom ej personligen, bara sett hans klipp å sånt.
__________________
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 21:00   #21
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Av det man ser på gymmet så är 40-110 kg normala vikter. Mer än så i rodd är ovanligt oavsett utförande. 30-40 kg är väl sällan arbetsvikter för nån som inte är nybörjare.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-19, 22:46   #22
Bushwick Bill
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Numera verkar Smulter mest köra sälrodd men jag minns att för rätt många år sedan så lade han upp flera klipp där han rodde runt 250kg med en teknik som såg ut ungefär som ett epileptiskt anfall. Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Sjukt tråkigt att han lämnat forumet också!
Bushwick Bill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 08:01   #23
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
Ah känner honom ej personligen, bara sett hans klipp å sånt.
Inte jag heller, det är dock lätt att konstatera det jag skrev med tanke på hur höga vikterna som han ful-ror är.

Smulter har f.ö. pensionerat sig och är på väg nedåt i vikt. Ligger kring 140 kg kv nu, tror han har vägt 155 kg+ som mest. Han gjorde samma sak för några år sedan, då skulle han ned under 120 kg kv, gissningsvis för att tävla i den klassen. Han blev dock inte kvar på den vikten särskilt länge utan var snart tillbaka på sin gamla start-kroppsvikt. Tror dock att han menar mer allvar nu.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 08:07   #24
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Så lätt är förmodligen onödigt att börja.
Jag tog för givet att personen i fråga inte hade stångrott någonsin tidigare. Kanske förtydligar att jag inte menade 3 set x 12 reps på tom stång och sedan känna sig klar. Mer som startup och åka lite mellan varje "set".

200+? Vilken typ av stångrodd pratar vi om? Varianten när man startar från golvet varje rep?
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 08:13   #25
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 834
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
200+? Vilken typ av stångrodd pratar vi om? Varianten när man startar från golvet varje rep?
Smulter och t.ex. Lehto roddar på dom vikterna ser ut som ett mellanting mellan shrugs och rodd, typ. Tror inte att de brukar starta från golvet mellan varje rep. De har kommit överens med sig själva om att det fungerar för dom, svårt att säga emot då båda är gamla världsmästare i det som de sysslar med.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 08:35   #26
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Smulter och t.ex. Lehto roddar på dom vikterna ser ut som ett mellanting mellan shrugs och rodd, typ. Tror inte att de brukar starta från golvet mellan varje rep. De har kommit överens med sig själva om att det fungerar för dom, svårt att säga emot då båda är gamla världsmästare i det som de sysslar med.
Jag menar inte att det skulle vara fel, bara att det finns många olika sätt att ro, med olika svårighetsgrader att lyfta tungt. Var det världsmästare vikterna handlade om är utförandet inte lika intressant. Det är imponerande ändå. (Inte svårt att imponera mig som knappt lyfter min egna vikt i chins)
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 15:26   #27
Old Nick
Registered User
 
Old Nicks avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
Öka en platta i taget och känn dig fram. De flesta som tränar den regelbundet ligger på 80-120 kg är min iakttagelse. Sen finns de ju många starka som tar mer och även ostriktare varianter man kan lasta på.

Själv är jag rätt bra i roddar men reps på 100-120 är det jag tar med mitt utförande så det handlar inte om några jättevikter. En tjej på mitt gym gör bra 6or på 100 kg.. bänkpressarn från Finland smulter kan nog skivstångsro rätt bra vikter men inte så strikt..
Men det beror ju som sagt på utförandet. Själv ror jag inte mycket mer än 50-55 kg. Men då ser det ut ungefär såhär:



Rätar jag upp överkroppen och kör Yatesrodd blir 50 kg istället min första uppvärmningsvikt. Vet vi inte vad trådstartaren väger, lyfter i övrigt och använder för utförande är ju alla eventuella siffror meningslösa. Allt mellan 20 och 130 kan funka.
Old Nick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 18:00   #28
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Beror på vad syftet är med övningen om det är en komplementövning för styrkelyft då ska säkert övningen utföras som fulövning. Om det handlar om snygga till sig bör det vara snyggt utförda repetitioner ordentlig stretch och ordentlig kontraktion i slutfasen. Sheos rodd är ett dåligt alternativ för både styrkelyftaren och byggaren eftersom det inte finns någon dynamik i lyftet varken stretch eller kontraktion och inget utrymme till att maxa vikten med den.

Typisk onödig PT-övning.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 18:56   #29
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Beror på vad syftet är med övningen om det är en komplementövning för styrkelyft då ska säkert övningen utföras som fulövning. Om det handlar om snygga till sig bör det vara snyggt utförda repetitioner ordentlig stretch och ordentlig kontraktion i slutfasen. Sheos rodd är ett dåligt alternativ för både styrkelyftaren och byggaren eftersom det inte finns någon dynamik i lyftet varken stretch eller kontraktion och inget utrymme till att maxa vikten med den.

Typisk onödig PT-övning.
Kan du länka något vettigt utförande ur ett bb-perspektiv, enligt din erfarenhet? Alternativt beskriva det om det blir lättare.

Skälet till att jag frågar är att jag tycker mig se både stretch och kontraktion i Sheos video. Vill förstå varför jag ser fel.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-20, 19:01   #30
Scorpionida
Registered User
 
Scorpionidas avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 518
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Jag tog för givet att personen i fråga inte hade stångrott någonsin tidigare. Kanske förtydligar att jag inte menade 3 set x 12 reps på tom stång och sedan känna sig klar. Mer som startup och åka lite mellan varje "set".

200+? Vilken typ av stångrodd pratar vi om? Varianten när man startar från golvet varje rep?
Jag kör på 80-90 kg, börjar dock med tom stång för att få in rörelsen. Gör samma med knäböj o bänk, även mark ibland numera haha.
Scorpionida är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)