Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-08-11, 13:07   #1
DonFlex
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 153
Feberfrossa och kraftig träningsvärk

Efter 4 veckors sommaruppehåll med träningen, så körde jag mina första pass denna vecka. Som vanligt tänker man att jag får ta det jävligt lugnt, men känns det bra så är det lätt att man kör på som "vanligt". I går på dagen började träningsvärken, en rejäl sådan och på kvällen fick jag frossa. Nu är jag jävligt öm i kroppen och har lätt feber och mår halvrisigt. Jag har varit med om detta förut, men det var länge sedan nu. Googlar man kan man se andra som också ställer frågor om träning och feber, så det borde inte vara unikt. Jag har inga andra förkylningssymtom, bara öm och feber. Någon annan som har egna erfarenheter av detta?
DonFlex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 13:11   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jag har upprepade gånger fått (upplevd) feber och frossa efter att ha tränat baksida lår tungt med höftextensionsövningar, typ raka mark, good-mornings etc. Någon gång så pass illa att jag fått ställa in saker jag tänkt att göra. Jag tänker att det måste vara en immunologisk reaktion på vad kroppen upplever som kraftig stress.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 13:24   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Aldrig hört talas om. Låter helt sjukt. No pun intended...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 13:25   #4
jesuskristensson
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 33
Jag har också haft liknande synptom när jag inte tränat ben på några veckor och drog sedan ett pass på 10/10 i böj. Hade frossa samt kände mig trött och hängig dagen efter.
jesuskristensson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 14:44   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Skumt. Kan det inte vara så att man redan har en infektion latent som sedan bryter ut när man utsätter kroppen för stress aka tränar?
Eller om kroppen typ får slint och tolkar den förhöjda kroppstemperaturen från träningen som feber och typ "skapar"/håller kvar "febern" även efter träningen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 14:57   #6
knooox
Registered User
 
knoooxs avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 509
Känner igen mig. Hänt mig en gång tidigare, men det var efter ett redigt löppass i början på min träningskarriär. Har också fått för mig att det är som Sheogorath säger.
knooox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 15:04   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag har vid två tillfällen, båda gångerna efter ett benpass, fått feber och frossa. I början - någon gång dom 4-5 första åren - av träningskarriären, när överkropp var viktigare än ben och jag inte tränat dom så speciellt hårt på några veckor, kanske sprungit mer, och sedan dundrat på med ett pass med både hög intensitet och hög volym på en gång. Frossa och rätt hög feber, inga andra förkylningssymptom.

Träning är normalt antiinflammatoriskt, men i den här situationen har man ställt till med så stort trauma att man triggar ett akut inflammatoriskt tillstånd. Det är inte skadligt om man är frisk. Vilket man antagligen är om man är kapabel att träna så hårt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 15:10   #8
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Fått samma sak när jag gjort liknande saker. Värst var nog när jag relativt otränad provade "Murph" för första gången (1,6 km löpning, 100 chins, 200 armhävningar, 300 benböj och slutade med 1,6 km löpning). Tävlade mot en polare. Mådde inte bra i flera dagar efteråt..
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"

Senast redigerad av panzerpig den 2017-08-11 klockan 15:11.
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 16:08   #9
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Varit med om det tre gånger - En gång fick jag sjuka mig från jobb för benen inte bar mig, väldigt bisarrt!
Kom varje gång av kombinationen cardio + ryggträning med hög intensitet och volym.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 16:22   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Om man inte måste sjukskriva sig dagen efter passet har man inte tränat hårt nog.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 17:07   #11
Skoen
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 55
Jepp. Har hänt här med vid två tillfällen. Senast förra veckan. Körde på efter 5 veckors uppehåll med tungt benpass och ryggpass direkt efter varandra. Var små febrig och slö i 3 dagar efter det.
Skoen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 20:27   #12
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om man inte måste sjukskriva sig dagen efter passet har man inte tränat hårt nog.
Signaturmaterial.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 21:08   #13
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Aldrig feber. Däremot ett stort antal gånger blivit så håglös i ett par dagar att kroppen och huvud klarar av att som mest följa handlingen i långfilmer
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-21, 19:05   #14
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om man inte måste sjukskriva sig dagen efter passet har man inte tränat hårt nog.
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Signaturmaterial.
Fick mig osökt att tänka på Kjell-Erik Ståhls visdomsord:

Citat:
”Efter ett riktigt bra träningspass ska man vara så jävla trött att man inte kan stå upp i duschen.”
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)