Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-05-17, 22:45   #1
strikt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Sverige
Inlägg: 700
Bitcoin tråden

Några här på kolo lär ju inte undgått att en virtuell valuta börjat existera på nätet sedan ett tag tillbaka.

Tänkte man kunde diskutera allt rörande bitcoin här.

Vill väl mest börja med att inleda med denna länk

http://buttcoin.org/this-is-how-roya...x-is-right-now

Ser inte bra ut ...
strikt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 22:48   #2
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Mine:ar du strikt?
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 22:50   #3
1ytrewq
techno och kärlek
 
1ytrewqs avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Berlin
Inlägg: 3
Jag har faktiskt inte tagit reda på så mycket om det faktiskt, konstigt nog.

Någon som vill ge mig en liten beskrivning?
1ytrewq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 22:54   #4
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av 1ytrewq Visa inlägg
Jag har faktiskt inte tagit reda på så mycket om det faktiskt, konstigt nog.

Någon som vill ge mig en liten beskrivning?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bitcoin

det går även att mine:a fram bitcoins på egen hand, men det kräver sin dator. det krävs enormt med CPU kraft
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 23:00   #5
strikt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Sverige
Inlägg: 700
Nej jag mine'ar inte. Funderade på det för något år sedan när jag var på väg att köpa BT's för runt 7 kr. Men avstod av någon tråkig anledning, kunde ju gott slängt in 10-20k för skojs skull och se hur det hela utvecklade sig. Men avstod tyvär och slängde in ännu mer i aktier som jag brukade göra.

Önskar dock att jag köpte som jag var på väg att göra.
strikt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 23:02   #6
strikt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Sverige
Inlägg: 700
Sköna kommentarer...

http://rt.com/usa/bitcoin-exchange-s...wn-begins-334/
strikt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 23:07   #7
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av strikt Visa inlägg
Nej jag mine'ar inte. Funderade på det för något år sedan när jag var på väg att köpa BT's för runt 7 kr. Men avstod av någon tråkig anledning, kunde ju gott slängt in 10-20k för skojs skull och se hur det hela utvecklade sig. Men avstod tyvär och slängde in ännu mer i aktier som jag brukade göra.

Önskar dock att jag köpte som jag var på väg att göra.
hade kunnat vara en schyst investering.

Det fina med bitcoins är ju anonymiteten. Jag vet många som har stor nytta av en sån här valuta
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 23:14   #8
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
verkar vara uppe i 122 dollar nu. Synd att du inte gjorde det strikt men det är eventuellt inte försent ännu. Om det fortsätter växa ostört
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 23:47   #9
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Det fina med bitcoins är ju anonymiteten.
Nej, det fina med bitcoin (eller peer-to-peer valutor i allmänhet) är att man inte behöver banker för att föra pengar mellan individer/företag.

Bitcoin har potentialen till att göra VISA/Mastercard historia. Och att föra pengar mellan två bankkonton i olika banker här i Sverige tar minst 1 bankdag. Med Bitcoin tar det minuter.

Musikbranschen och filmbranschen har gjort mycket skit för att stoppa fildelningen. Men det kommer vara en fis i rymden jämfört med vad finansbranschen kommer gör för att försöka förbjuda peer-to-peer valutor. Man har ju redan spela både knarkkortet och terroristkortet. Så att det är Department of Homeland Security som stänger ett sätt att föra över USD till bitcoin förvånar mig inte ett dugg.
PixelMiner är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 23:48   #10
Jishuku
Registered User
 
Jishukus avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Här
Inlägg: 854
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bitcoin

det går även att mine:a fram bitcoins på egen hand, men det kräver sin dator. det krävs enormt med CPU kraft
Man använder inte CPUn för att mine:a bitcoins längre.. det slutade man med för längesen. Nu är det GPU som gäller.. samt att man väldigt sällan solo-minear utan går med i en mining pool. Men snart kommer även det vara omöjligt. När ASIC maskinerna släpps kommer svårighetsgraden stiga enormt mycket och oss vanliga dödliga kan ej längre mine:a. ASICs är alltså kretskort gjorda enkom för mining och är enormt mycket mer effektiva än vad en GPU rig klarar av.

Som svar på detta har alternativa kryptovalutor som t.ex. Litecoins kommit ut som använder sig av scrypt istället för SHA-256 (som bitcoin gör).

Edit: vill tillägga att det inte är enda anledningen att Litecoin skapades såklart. Det tar även mindre tid för transaktioner att bekräftas med LTC, vilket är en nackdel med BTC, och som folk kritiserat valutan för vad gäller användbarheten i vanliga butiker t.ex.

Senast redigerad av Jishuku den 2013-05-17 klockan 23:53.
Jishuku är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 23:52   #11
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Nej, det fina med bitcoin (eller peer-to-peer valutor i allmänhet) är att man inte behöver banker för att föra pengar mellan individer/företag.

Bitcoin har potentialen till att göra VISA/Mastercard historia. Och att föra pengar mellan två bankkonton i olika banker här i Sverige tar minst 1 bankdag. Med Bitcoin tar det minuter.

Musikbranschen och filmbranschen har gjort mycket skit för att stoppa fildelningen. Men det kommer vara en fis i rymden jämfört med vad finansbranschen kommer gör för att försöka förbjuda peer-to-peer valutor. Man har ju redan spela både knarkkortet och terroristkortet. Så att det är Department of Homeland Security som stänger ett sätt att föra över USD till bitcoin förvånar mig inte ett dugg.
det ena utesluter inte det andra och anonymiteten är överlägsen de alternativa betalningsmetoderna som redan finns
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 23:59   #12
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
det ena utesluter inte det andra och anonymiteten är överlägsen de alternativa betalningsmetoderna som redan finns
För egen del är inte anonymiteten som lockar, även om det inte gör mig något att den finns där.

Sedan går ju bitcoins också att spåra. Inte själva bitcoinet i sig, men precis som kontanter så går det ju att spåra själva överföringen. Så om man inte krypterar överföringen så är ju en bitcoin transaktion lika öppen som om jag skulle ge dig en sedelbunt helt öppet på stan.
PixelMiner är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 00:07   #13
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
För egen del är inte anonymiteten som lockar, även om det inte gör mig något att den finns där.

Sedan går ju bitcoins också att spåra. Inte själva bitcoinet i sig, men precis som kontanter så går det ju att spåra själva överföringen. Så om man inte krypterar överföringen så är ju en bitcoin transaktion lika öppen som om jag skulle ge dig en sedelbunt helt öppet på stan.
Ja såklart, det är ju en förutsättning att du använder minst någon sorts VPN
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 06:38   #14
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Har bitcoins något annat användningsområde än att köpa silkesvaror? Eventuellt pengatvätt.. ?

Senast redigerad av tlk den 2013-05-18 klockan 06:40.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 07:39   #15
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Oerhört omständlig e-valuta som aldrig kommer att slå igenom för gemene man. Endast ett nödvändigt ont för desperata tjackisar. Förhoppningsvis löses en anonym och användarvänlig e-valuta inom överskådlig framtid.

Sen blir man lika förvånad varje gång det talas i termer som "penningtvätt" bara för att pengarnas ursprung blir grått. De är på intet sätt tvättade för det...
__________________
Min journal

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)