Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-07, 22:27   #76
Röda Björnen
Registered User
 
Röda Björnens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 438
Citat:
Ursprungligen postat av Carcer Visa inlägg
Tack detsamma, men du är ju ung så det är väl förlåtligt.
suck,

nu är det hursom off-topic.

On Topic: Ja.

MVH
__________________

Från fuckaroundit till fittest man with donuts
Röda Björnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 22:33   #77
Latissimus Dorsi
Banned User
 
Latissimus Dorsis avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 4 479
Citat:
Ursprungligen postat av Röda Björnen Visa inlägg
Jag baserar istortsett hela min träning på flerledsövningar.

Det beror helt på DINA mål med DIN träning samt vad DU tycker är bra träning.

Jag tror du har exakt noll kunskap och info bakom dig när du slänger ut din goja här utan det är något någon har sagt till dig och sen har du snappat upp det och förvandlat det till "såhär är det".

Lägg ner nu eller kom med något riktigt än att det är "hardcore". Herregud.

Sen något jag undrar över lite grann.

Förklara för mig hur benpress är en isolationsövning samt hur det är en mesövning ?
Det är en mesövning antagligen för du kör mesigt i den, benpress för mig är den tyngsta övning jag vet viktmässigt.

Dorian yates ska inte ha kört frivikts knäböj under sin karriär.



Det går även att klappa de värsta på fingrarna .

MVH
Måste hålla med här, benpress är absolut en riktigt riktigt vass kandidat till knäböj. Båda har dock sina för och nackdelar. Dorian Yates körde inte knäböj, för det passade honom helt enkelt inte så var det, allt handlar om personlig preferrens. Men självklart ska man ha prövat de båda för att bedöma vilket som är bäst. Om man bara kört knäböj, kan man inte döma ut folk som kör benpress och vice versa.

OnT: Självklart, men om du tänkt träna längre tid så kommer du förr eller senare börja köra de tre stora så att börja med dem och göra sig självsäker och komfortabel med dessa tre är en riktigt bra grund att stå på. SL 5x5 ger även en riktigt bra progression som är så himla viktigt för nybörjare, vilket jag fick lära mig den hårda vägen. Med det sagt fungerar en tresplit- fyrasplit fan-vet-jag-split med progression bra också. Dock är SS och sl 5x5 två riktigt bra ''nybörjar''scheman av ovanstående skäl så valet är ditt.
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 22:34   #78
Spartansk
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 3 468
Citat:
Ursprungligen postat av Carcer Visa inlägg
Du lyfter mer i bas övningarna för att du använder mer muskelmassa i dom. Naturligtvis ska man använda full rom annars är det ju knappast en böj.

Ganska fånig jämnförelse.
Du sa ingenting om full ROM, och dessutom har man inte maximal ROM överallt i basövningarna (flies har t ex större ROM för bröstet än bänkpress), så jag förstår inte varför jämförelsen är fånig.

Rusk har egentligen skrivit allt jag har att säga, så jag har inget mer att bidra med.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 22:38   #79
Carcer
Råstyrka gym
 
Carcers avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 017
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Du sa ingenting om full ROM, och dessutom har man inte maximal ROM överallt i basövningarna (flies har t ex större ROM för bröstet än bänkpress), så jag förstår inte varför jämförelsen är fånig.

Rusk har egentligen skrivit allt jag har att säga, så jag har inget mer att bidra med.
Ganska självklart att man menar full rom ifall man skriver: Köra basövningar.

Jävligt konstigt ifall jag skulle menat halvrom, flyes är dessutom ingen basövning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Med vänliga hälsningar,
SL-konspirationen
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!
Carcer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 22:43   #80
Spartansk
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 3 468
Citat:
Ursprungligen postat av Carcer Visa inlägg
Ganska självklart att man menar full rom ifall man skriver: Köra basövningar.

Jävligt konstigt ifall jag skulle menat halvrom, flyes är dessutom ingen basövning.
Bänkpress har som sagt inte full ROM för bröstet, eller triceps heller för den delen. Markklyft har inte full ROM för någon muskel knappt. Medan massor med isolationsövningar har full ROM. Så full ROM kan inte vara argumentet för att man ska köra basövningar.

Med andra ord kan vi sluta oss till:
- Basövningar är inte bäst eftersom de tillåter en lyfta mer vikt (det motbevisade vi med halv-knäböj-argumentet), och
- Basövningar är inte bäst eftersom det ger mest ROM (det motbevisade vi med flies-argumentet).

Så varför är basövningar bäst?
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 22:45   #81
Carcer
Råstyrka gym
 
Carcers avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 017
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Bänkpress har som sagt inte full ROM för bröstet, eller triceps heller för den delen. Markklyft har inte full ROM för någon muskel knappt. Medan massor med isolationsövningar har full ROM. Så full ROM kan inte vara argumentet för att man ska köra basövningar.

Med andra ord kan vi sluta oss till:
- Basövningar är inte bäst eftersom de tillåter en lyfta mer vikt (det motbevisade vi med halv-knäböj-argumentet), och
- Basövningar är inte bäst eftersom det ger mest ROM (det motbevisade vi med flies-argumentet).

Så varför är basövningar bäst?
Du har inte motbevisat ett skit haha! Dom är fortfarande bäst för att dom tillåter dig att hantera mest vikt. Aldrig påstått något annat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Med vänliga hälsningar,
SL-konspirationen
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!
Carcer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 22:46   #82
nattzor
tlk&as0k
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 79
Tycker Lyle säger det ganska bra om benpress vs böj;
"First and foremost, while I’m sure my answer will offend the hardcore/hardheaded lifters, there is no requirement to perform squats (back or front) to build big legs (or even build leg strength). I know that this contradicts everything that has ever been written on the Internet but the idea that someone must squat to get big is mainly a lot of macho nonsense."

och

"Quite simply, the only people who must squat are powerlifters, for whom it’s a competition lift (except in the push/pull meets where it’s not), and Olympic lifters where it’s a key assistance exercise (and there is even some theorizing that modern Olympic lifting will get rid of the back squat with only the front squat being used to support recovery from the clean)."

http://www.bodyrecomposition.com/mus...-big-legs.html
nattzor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 22:47   #83
Spartansk
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 3 468
Citat:
Ursprungligen postat av Carcer Visa inlägg
Du har inte motbevisat ett skit haha! Dom är fortfarande bäst för att dom tillåter dig att hantera mest vikt. Aldrig påstått något annat.
Nej, för då skulle halva böj varit bättre än hela böj. Kronlyft skulle varit bättre än marklyft. Och att pumpa upp en 2000 kilos bil med domkraft skulle vara bättre än hantelrodd.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 22:53   #84
Carcer
Råstyrka gym
 
Carcers avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 017
Men det är dom inte för där blir det för lite rom, flyes är dock inte bättre för att dom har mer rom för dom tillåter dig inte att hantera tillräckligt mycket vikt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Med vänliga hälsningar,
SL-konspirationen
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!
Carcer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 23:01   #85
Spartansk
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 3 468
Citat:
Ursprungligen postat av Carcer Visa inlägg
Men det är dom inte för där blir det för lite rom, flyes är dock inte bättre för att dom har mer rom för dom tillåter dig inte att hantera tillräckligt mycket vikt.
Menar du att det är kombinationen stor vikt+lång ROM som är det som gör basövningar så överlägsna?
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 23:20   #86
koloo
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av koloo Visa inlägg
Okej, det känns ju ganska skönt. Jag kör ju alltid (har alltid gjort) primärt basövningar, men kör också isolationsövningar för att det är roligt. Träning ska vara roligt tycker jag.
Då är den mer relevanta frågan, hur dela upp kroppen? Jag trivs i min simpla 3-split, men det känns "fel" att köra den 2 ggr i veckan (även om jag ibland gör det) - känns som man "ska" vila nästan överdrivet mycket. Att känna efter med kroppen är lite svårt kan jag tycka, då min mentalitet ofta tar över och jag vill träna trots att kroppen är sliten.

Har nog ändrat uppfattning och känner att det låter sunt att köra SL/SS för nybörjare. Men jag har ändå tränat i mer än 2 år och kört basövningar från början, så att "lära" mig övningarna behövs inte. Skulle man spontant råda mig att köra sådana program ändå? Med tanke på min svaghet. (dock när mitt primära mål fortfarande är att bli stor)

Med andra ord, hur pass mkt går styrka och volym hand i hand? =)
Rooz; det klippet säger väl inte så mycket om colemans träning?
Okej.
Bump lägger till lite info om min nuvarande styrka
Bänk 100x2
Mark 130x2
Chins kv+30kgx6
Dips kv+35kgx8
koloo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 23:25   #87
Rusk
Banned User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 2 197
Carcer kan du backa upp något av all den skit du sprider? Din inkompetens och bro science, om man ens kan kalla de det är skrämmande.
Får jag även fråga, om vikten nu den avgörande faktorn, varför tränar då inte kroppsbyggare med 1 RM och endast basövningar? I din logik så stimulerar det ju mer muskelfibrer, eller hur?
Har du läst någon studie eller tagit till dig något av den faktan som finns där ute?
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!

Senast redigerad av Rusk den 2012-06-07 klockan 23:27.
Rusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 00:47   #88
Carcer
Råstyrka gym
 
Carcers avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 017
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Carcer kan du backa upp något av all den skit du sprider? Din inkompetens och bro science, om man ens kan kalla de det är skrämmande.
Får jag även fråga, om vikten nu den avgörande faktorn, varför tränar då inte kroppsbyggare med 1 RM och endast basövningar? I din logik så stimulerar det ju mer muskelfibrer, eller hur?
Har du läst någon studie eller tagit till dig något av den faktan som finns där ute?
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!
Mycket saker som jag ska ha sagt var då om jag får fråga

Lugna ner dig, gå och lyft nått tungt istället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Med vänliga hälsningar,
SL-konspirationen
Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Du är härmed den så kallade SL maffians nya ledare!
Carcer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 05:39   #89
exor
Registered User
 
exors avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 588
Carcer du svamlar ju otroligt mycket. Låter mest som en fjortis på fyllan. Snack om hardcore hit och dit.

Basövningar är riktigt skoj för man kan lassa på
Med vikt och det ger en bra allroundstimulans. Men du får inte någon volym alls av 1rm basövningar. Det är bra att köra tungt med du behöver komplitera med några övningar till för att få bra muskelutveckling.

Jag har höga 1rm, men det säger absolut ingenting om
min volym...
__________________
SL -83 RAW, 646 kg.
OL -85, 210 kg.
exor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 06:40   #90
lurre86
Registered User
 
lurre86s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 1 068
Citat:
Ursprungligen postat av Carcer Visa inlägg
Ganska självklart att man menar full rom ifall man skriver: Köra basövningar.

Jävligt konstigt ifall jag skulle menat halvrom, flyes är dessutom ingen basövning.

Jag kör benpress & får fortfarande ligga mer än dig. Thats hardcore baby!
lurre86 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)