Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-29, 07:10   #31
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Det här har väl inget med ämnet vi diskuterar nu att göra? Diskussionen om hastighet har redan varit uppe tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Basics Visa inlägg
Tar den Myofibrillära och den sarkoplastiska hypertrofin ut varandra? Alltså, om inte borde väl det bästa vara exempelvis tung bänkpress,3-5 reps, kanske 5 set. Sedan 5 set med hantelpress på kanske 8 reps, och några set på 10-12 reps med flyes?
Kan man istället, förenklat, se det som att sarkoplastisk hypertrofi begränsas av den myofibrillära hypertrofin. Den senare får man huvudsakligen genom att träna för styrka, där träning för styrka innebär (taget ur hatten) en fem delar neurologisk anpassning, tre delar myofibrillär hypertrofi och en del sarkoplastisk?
Medans träning för volym ger en del neurologisk anpassning, en del myofibrillär hypertrofi och sju delar sarkoplastisk?

Ihop med vad Livankaret skrev om tryck och att behöva äta ofta låter det som att den sarkoplastiska huvudsakligen handlar om vätska vad gäller volymen och därför försvinner fort. Med andra ord: sarkoplastisk/pumpträning (jag buntar illvilligt ihop dem) effekt är tillfällig och återgår snabbt till basnivån? Snabbt fånget, snabbt förgånget.

Lite som att muskelfibrerna är själva tårtbotten, sedan kan du tjoffa på med rejäla lager vispad grädde som gör att tårtan ser större ut.... men allt eftersom grädden blir rinnigare ser man att den egentligen var lika stor. (Det folk hänvisar till platt, när det egentligen handlar om hur mycket muskler de "egentligen" har)

Med vänliga hälsningar,
SL-konspirationen
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 07:32   #32
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 208
Citat:
Ursprungligen postat av Silencer Visa inlägg
Men hur snabbt muskelfibrerna aktiveras skiljer ju bara med millisekunder på de långsamma respektive snabba fibrerna. Jag tvivlar på att det går att utöva mental kontroll över dessa, oavsett hur snabbt man själv upplever att man lyfter.

Det handlar väl snarare om att arbeta på tillräckligt hög intensitet för att träna "snabbt och explosivt"?
Som jag tidigare har sagt så handlar det i tid om ca 8-30 sekunder man kan utnyttja de snabbast muskelfibrerna och de aktiveras lättast vid tillräcklig hög intensitet 50-75% 1RM samt att man lyfter/sänker vikten så snabbt man kan kontrollerat. Annars är ett klassiskt exempel när man snubblar och tar emot sig av ren reflex med armarna då aktiveras triceps snabbaste fibrer och ofta om man inte är tränad bryter personen handled/underarmsbenen. Så kast med skivstång är ett annat sätt att aktivera rätt fibrer.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 07:32   #33
Silencer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Örebro
Inlägg: 2 127
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
SL-konspirationen


Men jag köper inte det där tänket riktigt. Om du nu byggt upp bra sarkoplastisk hypertrofi, då har du ju den anpassningen där, förutsatt att du då fyller på med vätska, glykogen och allt vad det nu är så blir du ju "större". Visst, om man inte gör det så "går luften ur" och man ser mindre ut, men själva anpassningen måste väl finnas kvar? Dvs. bara man äter bra så borde man "svälla upp" igen.

Jag uppfattar det som att folk här i tråden menar att den sarkoplastiska hypertrofin försvinnaer så fort man slutar pumpa, och sedan behöva "byggas om", och det är jag lite skeptisk till. Ju högre krav man ställer på musklerna desto mer lagrar de in, de kan jag förstå, men jag köper inte att man skulle tappa allt bara för att man övergår till tung träning igen.

Man kanske kan sammanfatta det som så att man har en ballong som man "töjt ut". Den kan dras ihop igen om man tömmer den, men har man väl töjt ut den till en storlek är det lätt att göra den lika stor igen, bara man blåser upp den.

Senast redigerad av Silencer den 2011-04-29 klockan 07:34.
Silencer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 07:33   #34
RobbanColeman
Registered User
 
RobbanColemans avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Norrtälje
Inlägg: 2 888
mikaelj har insett sin muskelstorlek och har en enormt skön bortförklaring, han har alltså riktiga muskler, men små...

obs: inget träningstips, jag bara roas ordentligt av skön läsning.

Mvh oödmjuk, fet som hurril och absolut ingenting med Colemans träning att göra.

Senast redigerad av RobbanColeman den 2011-04-29 klockan 07:42.
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 07:51   #35
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Godmorgon Hurril!
Det handlar om att elementära kunskaper om arbetsfysiologi och en viss kunskap om muskelns placticitet.
Tramsa inte.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 10:19   #36
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
mikaelj har insett sin muskelstorlek och har en enormt skön bortförklaring, han har alltså riktiga muskler, men små...
Du kom på mig :-(

Citat:
Ursprungligen postat av Silencer Visa inlägg
Man kanske kan sammanfatta det som så att man har en ballong som man "töjt ut". Den kan dras ihop igen om man tömmer den, men har man väl töjt ut den till en storlek är det lätt att göra den lika stor igen, bara man blåser upp den.
Ja, ungefär så, där du även har en inre kärna som expanderar. Den inre kärnans storlek är vad som avgör hur mycket du kan blåsa upp ballongen: ballongens maxvolym är alltså proportionell till den inre kärnans volym.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 11:25   #37
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av Pintan Visa inlägg
Är det verkligen så enkelt? Jag menar, proteinsyntesen stimuleras ju bäst >24 efter träning. Mycket protein målet innan läggdags samt frukost borde ju vara bra.

Snackar inte om lallande med prottedrinkar varje timme utan bara lite mer protein även kommande timmar efter passet.
Huh? MPS sjunker väl med avtagande hastighet ju längre från passet man går? Efter 24 h är den väl nära standardnivåer för tränade individer?
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 11:34   #38
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Silencer Visa inlägg


Men jag köper inte det där tänket riktigt. Om du nu byggt upp bra sarkoplastisk hypertrofi, då har du ju den anpassningen där, förutsatt att du då fyller på med vätska, glykogen och allt vad det nu är så blir du ju "större". Visst, om man inte gör det så "går luften ur" och man ser mindre ut, men själva anpassningen måste väl finnas kvar? Dvs. bara man äter bra så borde man "svälla upp" igen.
Anpassningen försvinner ganska fort, behöver inte kroppen kunna utföra så många reps vid en given belastning så försvinner motor och energilager för att göra det. Det går sen ganska snabbt att bygga upp det hela igen om man behöver det även om diet och träning kan inverka på den förmågan.
Protein tar längre tid att bygga upp och försvinner också långsammare.

Det finns däremot en begränsning på hur stor motorn kan bli och det är därför de som tränat länge i alla fall går över mot mer myofibrillär hypertrofi. Den begränsningen gör också som en bieffekt att man även om man snabbt kan bygga upp en volym genom att "pumpa" musklerna sen når en gräns där det inte ger så mycket mer då belastningen helt enkelt inte ger så bra effekt på proteininlagringen. Detta brukar visa sig om man gör ett uppehåll eller bara byter träningsmetod till en med lägre reps och/eller lägre totalvolym då man sjunker ihop oroväckande fort men då är det bara motor, energi och vatten som försvinner.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 11:43   #39
Proxy
Registered User
 
Proxys avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oslo/Vänersborg
Inlägg: 4 136
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ja, ungefär så, där du även har en inre kärna som expanderar. Den inre kärnans storlek är vad som avgör hur mycket du kan blåsa upp ballongen: ballongens maxvolym är alltså proportionell till den inre kärnans volym.
Det hade ju onekligen varit intressant att jämföra tvärsnittsarean hos olika individer med maximerad sarkoplasma i cellen, men olika mängd myofibrill.

När man har gjort biopsier hos dopade kroppsbyggare så har man sett att de inte alls har större tvärsnittsarea på deras celler, än någon vältränad ickedopad.

Dessa kroppsbyggare har alltså genomgått en stor del hyperplasi - snarare än att få större muskelceller genom myofibrill tillväxt. De har alltså mycket fler muskelceller, men jämförbar storlek med ickedopade, och jag tror inte att dessa dopade herrar har en liten del myofibrill tillväxt.

Hyperplasi - effekt av preparat, eller effekt av muskulär utveckling åt något håll?
__________________
Journalen - Tyngdlyftning på amatörnivå
Min del på Renvilja.com
Instagram: Danieljsjo
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 12:37   #40
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Tack för den utmärkta förklaringen z_bumbi! Precis vad jag funderade över.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 12:52   #41
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
text
Det är just det jag har tänkt på i samband med Robbans m fl framgång på senare tid med den här typen av pumpträning.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 13:17   #42
Pintan
Guest
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 815
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Huh? MPS sjunker väl med avtagande hastighet ju längre från passet man går? Efter 24 h är den väl nära standardnivåer för tränade individer?
Ja du har rätt. Skulle ha skrivit upp till 24h
Pintan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 14:40   #43
Basics
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 166
Borde det inte, som jag sa tidigare, vara bäst att använda sig av träning från alla repsintervall? Kanske inte 20+ reps,men annars?
Basics är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 15:18   #44
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Basics Visa inlägg
Borde det inte, som jag sa tidigare, vara bäst att använda sig av träning från alla repsintervall? Kanske inte 20+ reps,men annars?
För de allra flesta stämmer det. Det går också att köra lägre reps med kortare vila och lättare vikter för att få en liknande effekt som medelreps och även om det inte är direkt översättningsbart så gäller det omvända dvs kör man medelreps med längre vila så kan det motsvara låga reps med kortare vila om man ser till vilken intensitet man kör på.
Sen styr man vad man vill uppnå med hur man fördelar sig mellan de olika repsområdena eller metoderna och resultatet beror i mycket på var man lägger majoriteten av träningen.

Som kuriosa finns det ett styrkeprogram som utgår just från 20-reppare i de tre stora och sen stegar lyftaren det uppåt i vikt och nedåt i reps under passet. Det finns också en variant där man börjar runt 15-20 reps och sen linjärt ökar vikterna från pass till pass. Jag ser det inte som det bästa för styrka men de funkade uppenbarligen för de som följde uppläggen då de blev starkare.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-29, 15:23   #45
Basics
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 166
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
För de allra flesta stämmer det. Det går också att köra lägre reps med kortare vila och lättare vikter för att få en liknande effekt som medelreps och även om det inte är direkt översättningsbart så gäller det omvända dvs kör man medelreps med längre vila så kan det motsvara låga reps med kortare vila om man ser till vilken intensitet man kör på.
Sen styr man vad man vill uppnå med hur man fördelar sig mellan de olika repsområdena eller metoderna och resultatet beror i mycket på var man lägger majoriteten av träningen.

Som kuriosa finns det ett styrkeprogram som utgår just från 20-reppare i de tre stora och sen stegar lyftaren det uppåt i vikt och nedåt i reps under passet. Det finns också en variant där man börjar runt 15-20 reps och sen linjärt ökar vikterna från pass till pass. Jag ser det inte som det bästa för styrka men de funkade uppenbarligen för de som följde uppläggen då de blev starkare.
Tack för ett bra svar. Finns det någon fakta om vad som är bäst, periodisering med kanske en månads styrka för att sedan övergå till hypertrofi, eller att använda båda repsintervallen i samma pass?



Sen är jag intresserad av det här med lågreps och kort vila, finns det något som säger att det är bättre/sämre än medelreps?
Basics är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)