Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-02, 16:27   #31
pseudonymen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 1
De höll väl på där och gräva efter små gröna gubbar men hittade bara en lite bakterie.
Grejen är väl det att den skiljer sig från allt annat liv vi känner till, vilket ju kan göra att man kan misstänka att den kommer utifrån.
En annan aspekt är väl att man kanske kan hitta liv på andra på ställen där man tidigare trodde att det var omöjligt.
pseudonymen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 16:30   #32
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Fuck me.

Men vad har det här med NASA att göra? Detta är väl snarare helt vanlig (nåja) biologi.

Om de hade hittat arsenikbakterierna på Mars hade jag varit med på noterna.
NASA:s astrobiologiska program innehåller olika delar varav just evolutionsbiologi är en del. Detta är ju en förutsättning för att kunna bilda sig en uppfattning huruvida andra planeter kan hysa liv.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 16:32   #33
<Mike>
Power level < 9000.
 
<Mike>s avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 1 977
Citat:
Ursprungligen postat av pseudonymen Visa inlägg
En annan aspekt är väl att man kanske kan hitta liv på andra på ställen där man tidigare trodde att det var omöjligt.
Det skulle vara det isf; att man nu kan leta efter liv på ställen där man tidigare inte trodde att det skulle kunna existera.
Har bakterierna hittats på våran planet är det enligt mig ologiskt att anta att bakterierna inte är ett resultat av samtidiga evolution på våran planet.

Inom biologin är det en stor upptäckt.

Får se vad dom har att säga ikväll.
<Mike> är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 17:24   #34
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Wow, är detta sant är det riktigt, riktigt stort. På ett sätt större än om man hittade bevis för vanligt kolbaserat liv på Mars. Sådant liv hade kunnat kommit från jorden och skulle inte i sig vara ett speciellt starkt argument för livets "vanlighet" i universum. Men detta bevisar att liv kan finnas överallt!

Frågan "finns det liv på andra planeter?" är en följdfråga av frågan "Finns det liv som är obesläktat med oss?". Skulle detta stämma kan vi svara bestämt "JA!" på den frågan! Vi är inte unika, liv kan finnas på ställen där inget besläktat med oss kan leva och gör antagligen det också. Länge trodde vi att detta skulle i viss mån antydas när vi hittade liv som liknade oss på avlägsna planeter, men så visar det sig att svaret fanns närmare och mer definitivt än väntat! Otroligt!

Jag hoppas verkligen att detta är sant, men jag vågar inte komma i byxan förns det är bekräftat. Om det sker bör vi alla förenas i en nördorgasm, dock.
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 17:55   #35
Chaan
Banned User
 
Chaans avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Bland drak- och vampyrtjejer och älvor.
Inlägg: 1 717
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
"Finns det liv som är obesläktat med oss?"
Inom hrrm just det science fiction är dock en vanlig teori "spor-teorin" som går ut på att DNA och annat jox kontinuerligt virvlar runt.
Chaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 18:08   #36
LoTiX
Delusion of grandeur
 
LoTiXs avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 494
Det här var mer intressant än jag förväntade mig det skulle vara! Forskarna kommer nog kunna dra löjligt stora mängder information från de här nya små rackartygen. Spårar man bakåt finns nu då alltså möjligheten att livet på jorden inte bara började på ett vis eller vid ett tillfälle utan på minst två helt olika vis.

Sen får vi också se hur kreationisterna fixar svaret på varför Gud gjorde ett arsenik-djur.

Och om detta stämmer såklart.
LoTiX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 18:14   #37
limenka
OLare
 
limenkas avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 6 291
Jag såg en dokumentär för någon månad sen om just annat liv. Då var det en kvinnlig(?) forskare som lagt fram någon teori om att liv kan ha utvecklats till vår form och en annan form på jorden där mikroorganismer utgjorde den andra formen. Väldigt vaga minnen om vad de exakt sa.

Tror det var det där programmet med Morgan Freeman
__________________
Reality Hits You Hard Bro

Senast redigerad av limenka den 2010-12-02 klockan 18:17.
limenka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 18:20   #38
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jag är väldigt upphetsad just nu.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 18:24   #39
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
"I for one welcome our new arsenic-based overlords."

__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 18:26   #40
Petoria
Sponsored by Soros
 
Petorias avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Köpenhamn
Inlägg: 1 981
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
"I for one welcome our new arsenic-based overlords."

Jag med!

Arsenik >> fosfor
Petoria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 18:48   #41
Dexterity
Registered User
 
Dexteritys avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 123
Alltså detta är ju helt sanslöst stort. Hoppas att det stämmer.
Dexterity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 18:52   #42
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Stämmer det och det med säkerhet kan konstateras att de inte är släkt med oss är det kanske den största upptäckten som gjorts. Ever. Men inte vet jag, kanske är det möjligt att det är en grundform av liv som tidigt delat sig i två grenar: en som behöll sin As-struktur och en som substituerade As mot C? Man är väl ganska övertygad om att den första replikerande molekylen inte var en komplett RNA-spiral... Nåväl, time will tell. Jizz in my pants, hur som helst.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 19:07   #43
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Citat:
Ursprungligen postat av LoTiX Visa inlägg
Sen får vi också se hur kreationisterna fixar svaret på varför Gud gjorde ett arsenik-djur.
Pff, om något ger ju detta stöd åt kreationisterna i deras kritik mot evolutionsteorin. Ett svagt, tveksamt stöd som ingen vetenskapsman tar på allvar visserligen, men ändå.

Detta är ju trots allt något som inte riktigt passar in i den vanliga evolutionsteorin. Visserligen förklaras det ju i samma andetag att det beror på att detta liv har kunnat utvecklats separat, men det finns det i sig inget bevis för. Om fler liknande upptäckter skulle göras på jorden så skulle det bli allt svårare att skjuta dem åt sidan med "de måste ha utvecklats separat". Tidigare har vi ju kunnat bortförklara svårigheten att i lab skapa liv med "spontan uppkomst av liv är mycket osannolikt, men det behövde bara hända en gång".
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 19:41   #44
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Fantastiskt spännande!

Känner dock redan hur ledsen jag kommer bli när jag i morgon på lunchen berättar för kollegor om denna fantastiska upptäckt och de kommer bara rycka på axlarna.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 19:50   #45
young_george
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 544
Jag har lite ståpäls just nu
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)