Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-10, 16:45   #1021
coxie
Spare some change..?
 
coxies avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: NYC
Inlägg: 293
Varför har vi normalt sett 40h utspridda över 5 dagar? Om jag själv hade jobbat 40h i veckan så hade jag mycket hellre jobbat 14h tre dagar och varit ledig resten.

Man hinner väl ändå inte med så mycket om man jobbar till 16-17?
__________________
Homer: "life is just a bunch of stuff that happen then you die."
coxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:47   #1022
Prankie
Registered User
 
Prankies avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 875
Om jag bytte till ett svenskt namn, skulle det öka min chans att få ett jobb?
Prankie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:49   #1023
Karvig
Registered User
 
Karvigs avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 902
Citat:
Ursprungligen postat av burre Visa inlägg
Det är nog inte ditt sätt att formulera dig som sätter begränsningen utan snarare ditt förståndshandikapp om du inte kan komma på vätskor utan vatten i.
Hoppsan, någon som vaknat på fel sida? Jag förklarade vad jag menade. Med tanke på att du gav Coca-Cola som exempel på en vätska som inte innehöll vatten kanske vi ska lugna oss med termer som förståndshandikapp? Fast ditt inlägg kanske var ironiskt. Kul skämt i så fall.
__________________
Löpning.
Karvig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:53   #1024
Lellan
Ge mig en igloo
 
Lellans avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Västerås
Inlägg: 5 002
Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
Varför har vi normalt sett 40h utspridda över 5 dagar? Om jag själv hade jobbat 40h i veckan så hade jag mycket hellre jobbat 14h tre dagar och varit ledig resten.

Man hinner väl ändå inte med så mycket om man jobbar till 16-17?
Kanske har med föräldraskap att göra? Att man ska hinna och orka vara förälder och umgås med sina barn, trots heltidsarbete. Själv har jag ju delad vårdnad och jobbpass uppemot 22 h ibland, fungerar bra för mig, men hade ju inte gått som helt ensamstående (har grabben 2/3 av tiden).

Finns ju många skiftjobb med den fördelning du beskriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Prankie Visa inlägg
Om jag bytte till ett svenskt namn, skulle det öka min chans att få ett jobb?
Här i sverige? Hemskt nog skulle det förmodligen det. Men kan tänka mig att ett korrekt formulerad jobbansökan samt ett telefonsamtal/besök där du visar din förmåga att göra dig förstådd/förstå minskar "problemet" med fördomar kring ditt utländska namn.

Fråga: Vet inte hur dum, men vad kostar en hyfsad systemkamera och vad kan en fotokurs gå på? Hur bra är tex medborgarskolans kurser? Vill inte lägga så mkt pengar på en ny hobby men är grymt sugen på att testa om det är något för mig.

Kan man hyra/låna kamera? Finns kanske bra kurser online, youtube el nåt?
__________________
&

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:53   #1025
jakke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Kungsholmen
Inlägg: 3 009
Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
Varför har vi normalt sett 40h utspridda över 5 dagar? Om jag själv hade jobbat 40h i veckan så hade jag mycket hellre jobbat 14h tre dagar och varit ledig resten.

Man hinner väl ändå inte med så mycket om man jobbar till 16-17?
Instämmer. Dock fixar jag nog inte 14h tänkande om dagen. Har kommit på mig själv att göra ganska roliga saker efter 10h+, som att flytta filer från andras projekt istället för att kopiera, skriva kod som inte direkt är genomtänkt och måste kasseras innan PL får syn på den.

Jag skulle gärna jobba 10h om dagen*4dagar, det innebär ändå nästan 11h på jobbet inkl. lunch. Man hinner träna efter jobbet.
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:54   #1026
Karvig
Registered User
 
Karvigs avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 902
Citat:
Ursprungligen postat av Prankie Visa inlägg
Om jag bytte till ett svenskt namn, skulle det öka min chans att få ett jobb?
Jämfört med ett arabiskt namn i alla fall.

Avhandling på Växjö Universitet
__________________
Löpning.
Karvig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:54   #1027
Drfg
Registered User
 
Drfgs avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
Varför har vi normalt sett 40h utspridda över 5 dagar? Om jag själv hade jobbat 40h i veckan så hade jag mycket hellre jobbat 14h tre dagar och varit ledig resten.

Man hinner väl ändå inte med så mycket om man jobbar till 16-17?
Skulle tippa på att det har med tillgänglighet att göra (finns säkert många andra faktorer också), du vill väl t.ex. att mataffären ska vara öppen varje dag helst? Men beror ju lite på vilket jobb man har såklart men i de flesta jobb är man ju ändå i kontakt med andra människor antingen direkt eller indirekt och är ju bra om man kan få tag på dem så snabbt som möjligt och känns som att det skulle ta längre tid om alla bara arbetade 3 dagar/vecka.

Edit: Lellan är nog något på spåret också
Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 16:56   #1028
coxie
Spare some change..?
 
coxies avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: NYC
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av Drfg Visa inlägg
Skulle tippa på att det har med tillgänglighet att göra (finns säkert många andra faktorer också), du vill väl t.ex. att mataffären ska vara öppen varje dag helst? Men beror ju lite på vilket jobb man har såklart men i de flesta jobb är man ju ändå i kontakt med andra människor antingen direkt eller indirekt och är ju bra om man kan få tag på dem så snabbt som möjligt och känns som att det skulle ta längre tid om alla bara arbetade 3 dagar/vecka.
Det jag mest tänkte på var byggarbetare och industri som har sin tidsplan och kan lägga upp jobbet rätt fritt (förutsatt att alla i projektet är med på det).
__________________
Homer: "life is just a bunch of stuff that happen then you die."
coxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 17:01   #1029
coxie
Spare some change..?
 
coxies avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: NYC
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av jakke Visa inlägg
Instämmer. Dock fixar jag nog inte 14h tänkande om dagen. Har kommit på mig själv att göra ganska roliga saker efter 10h+, som att flytta filer från andras projekt istället för att kopiera, skriva kod som inte direkt är genomtänkt och måste kasseras innan PL får syn på den.

Jag skulle gärna jobba 10h om dagen*4dagar, det innebär ändå nästan 11h på jobbet inkl. lunch. Man hinner träna efter jobbet.
Ja 10h dagar kanske är mer rimligt, speciellt om man börjar tidigt så man är hemma innan affärer stänger, hinner umgås med eventuella barn och man hinner fixa lite i hemmet innan det är läggdags.
__________________
Homer: "life is just a bunch of stuff that happen then you die."
coxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 17:03   #1030
Sundsarn
Gymmar inte damn it!
 
Sundsarns avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Göteborg/Dalarna
Inlägg: 1 421
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Fråga: Vet inte hur dum, men vad kostar en hyfsad systemkamera och vad kan en fotokurs gå på? Hur bra är tex medborgarskolans kurser? Vill inte lägga så mkt pengar på en ny hobby men är grymt sugen på att testa om det är något för mig.

Kan man hyra/låna kamera? Finns kanske bra kurser online, youtube el nåt?
Som du är inne på; din fråga är varken dum eller i rätt tråd Det finns ju faktiskt en fototråd här på kolo redan.

Men för att svara på din fråga; nej, jag tycker det inte är speciellt dyrt. Jag köpte min Nikon D3000 (Nikons instegskamera) med kitobjektiv 18-55mm för 4000 kr på SIBA. Då får man dessutom en gratisbiljett till en introduktionskurs just för Nikon (värde 495 kr). Jag gick på den kursen idag faktiskt. Den är dock intro som sagt. 2,5h där man går igenom kameran ordentligt, reder ut begrepp som bländartal, slutartid, isotal med mera. Går även in på annat som t ex hur val av brännvidd påverkar perspektiv.

Kanon har en motsvarande kamera som heter Canon 1000D. Vilken som är mest prisvärd är väl en smaksak främst. Jag lät känslan avgöra när jag höll i dem. Största minuset för Nikons D3000 tycker jag är att kamerahuset saknar autofokusmotor, dvs objektivet måste ha det isället vilket i sin tur gör att man bör kolla om objektivet har AF-motor eller ej innan man köper.
Sundsarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 17:10   #1031
Kebab-Arne
Ge mig kebap och öl
 
Kebab-Arnes avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: Västerås
Inlägg: 3 353
Varför är iPod så populära Mp3-spelare egentligen? Finns ju billigare alternativ där man slipper itunes som jag inte fattar nån mening med när man kör med winamp. Missar jag nåt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Robbmeister Visa inlägg
Det är alltid lika kul när man lyckats få stånd på bussen precis när man ska av.
Kebab-Arne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 17:13   #1032
Der Kaiser
Registered User
 
Der Kaisers avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Kebab-Arne Visa inlägg
Varför är iPod så populära Mp3-spelare egentligen? Finns ju billigare alternativ där man slipper itunes som jag inte fattar nån mening med när man kör med winamp. Missar jag nåt?
Extremt bra marknadsföring.
Der Kaiser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 17:14   #1033
jakke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Kungsholmen
Inlägg: 3 009
Citat:
Ursprungligen postat av Kebab-Arne Visa inlägg
Varför är iPod så populära Mp3-spelare egentligen? Finns ju billigare alternativ där man slipper itunes som jag inte fattar nån mening med när man kör med winamp. Missar jag nåt?
UI och hype
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 17:21   #1034
Prankie
Registered User
 
Prankies avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 875
Citat:
Ursprungligen postat av Karvig Visa inlägg
Jämfört med ett arabiskt namn i alla fall.

Avhandling på Växjö Universitet
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg

Här i sverige? Hemskt nog skulle det förmodligen det. Men kan tänka mig att ett korrekt formulerad jobbansökan samt ett telefonsamtal/besök där du visar din förmåga att göra dig förstådd/förstå minskar "problemet" med fördomar kring ditt utländska namn.
Var det jag trodde, har iofs inte så mycket med rasism att göra. Om två personer med identiska kvalifikationer känns det onödig att ta en extra risk utan att bli kompenserad för det. Frågan om räcker med byta förnamn eller om efternamn också är nödvändigt. :/
Prankie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-10, 17:23   #1035
Der Kaiser
Registered User
 
Der Kaisers avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 31
Men du är väl asiat? Det borde ge dig fördel istället.
Der Kaiser är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)