Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig
Ok, Vad innebär då olinjär periodisering?
De artiklar verkar tycka att "Nonlinear periodization (or undulating periodization as it is also referred to)" är som det står i den tråden?
|
Att den är icke-linjär kan betyda vad som helst som inte är linjärt.
Undulerande är en vågrörelse t ex en repsvariation av 5, 8, 10, 8, 5, 8 osv mellan olika pass. Nu var det ett tag sedan jag kollade på studien men jag har för mig det var typ 12 veckor och i ena fallet körde de stigande vikt (eller vad det nu var de varierade) i en följd = en linjär period eller 12 veckor uppdelat på 3 perioder där vikten ökade linjärt inom perioden för att sen sänkas och så jobba sig uppåt i nästa period = 3 linjära perioder.
Man kan iofs kalla det sista för något ickelinjärt om man kollar över hela 12-veckorsperioden och vill man dessutom kalla det för en sågformad vågrörelse så funkar undulerande men det känns ganska så avlägset och då särskilt som man traditionellt brukar dela upp periodiseringar i 3-5 veckorsperoder (även om andra varianter finns beroende på syfte och träningsform).
Det intressanta i den studien är däremot att man ökar bättre på korta linjära perioder än längre vilket de flesta som testat också håller med om.