Kolozzeum forum Erbjudande

> Kolozzeum Webshop >> Erbjudanden

Gå tillbaka   Kolozzeum forum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-08, 23:31   #46
Strife
Registered User

Strifes avatar

Reg.datum: feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Vissa säger att det kan ta flera år innan man jobbat upp tillräckligt starka cykelmuskler för att hjärta och lungor ska vara den begränsande faktorn. Det ligger nog mycket i det. Man har trots allt betydligt färre muskelgrupper att jobba med i cykling jämfört med t.ex. löpning där man använder hela kroppen.
Aha, ja det lär väl förklara saken. Och om då man bara kör cykel vid de tillfällen man vill alternativträna lär man väl aldrig bygga upp de muskler som behövs.
Gammal 2008-07-09, 13:45   #47
Strife
Registered User

Strifes avatar

Onsdag 9 Juli:

Sträcka: 10km
Tid:50.56
Kilometertid:ca 5.06
Puls: 153/169

Ett lätt distanspass idag i ett riktigt härligt väder. Kändes förvånansvärt lite i hälsenan idag efter det rätt så tuffa intervallpasset igår. Sprang långsamt och försiktigt och kroppen kändes väldigt lätt. Inte mycket mer att säga, ett typiskt mellandagspass.
Gammal 2008-07-10, 10:55   #48
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Strife Visa inlägg
Sträcka: Intervaller i form av 10x500 meter på bana, vila gå 100 meter, ca 90sek.
Tider: 1.32-1.31-1.30-1.28-1.28-1.30-1.28-1.28-1.28-1.24
Imponerande! Men hur går det med uthålligheten?
Fasen vad udda och lustiga övningar du kör. Tillsammans med att du springer barfotad på löpband gör det Lars Brinkhoff till Kollos mest "alternativt tränande " individ.
Lars Brinkhoff är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-10, 11:01   #49
Thalagor
Registered User

Thalagors avatar

Reg.datum: jan 2007
Sådana pass som ovan kan vara riktigt härliga dock, även om de kanske snarare är aktiv återhämtning än träning. Bara ut och njuta av naturen helt enkelt. Behöver sådana pass ibland!
Ursprungligen postat av regus Visa inlägg
Gör du 100 burpees på runt 5 minuter kommer du vara min idol för all framtid. Och så kommer jag kalla dig stålmannen.
En dag utan träning är en dag utan mening
Thalagor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-10, 11:58   #50
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thalagor Visa inlägg
Sådana pass som ovan kan vara riktigt härliga dock, även om de kanske snarare är aktiv återhämtning än träning.
Fast ganska många tränare menar att en stor volym med relativt lätt löpning har betydande träningseffekt.
Fasen vad udda och lustiga övningar du kör. Tillsammans med att du springer barfotad på löpband gör det Lars Brinkhoff till Kollos mest "alternativt tränande " individ.
Gammal 2008-07-10, 12:31   #51
Thalagor
Registered User

Thalagors avatar

Sant, särskilt om man som Strife (och du?) satsar enbart på löpning. Men 50 min/mil är nog lite för långsamt för det, det är ganska långt ifrån Strifes marathontempo t o m skulle jag tro. Så menade mer att hans puls inte ens kommer upp tillräckligt högt för någon märkbar träningseffekt - utan tolkade det som ett njutpass enbart.
Gör du 100 burpees på runt 5 minuter kommer du vara min idol för all framtid. Och så kommer jag kalla dig stålmannen.
Gammal 2008-07-10, 12:44   #52
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Thalagor Visa inlägg
Sant, särskilt om man som Strife (och du?) satsar enbart på löpning. Men 50 min/mil är nog lite för långsamt för det, det är ganska långt ifrån Strifes marathontempo t o m skulle jag tro. Så menade mer att hans puls inte ens kommer upp tillräckligt högt för någon märkbar träningseffekt - utan tolkade det som ett njutpass enbart.
Lätt distans ska vara just lätt. Faktum är att den ska vara långsammare än maratempo. Iaf om man lyssnar på stora löptränare som t.ex. Jack Daniels. Easy on easy days, hard on hard days.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
Eat Sleep Swim Bike Run
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-10, 13:52   #53
Thalagor
Registered User

Thalagors avatar

Aight. Jag ger mig. Lät bara så långsamt... Tur att jag inte är någon renodlad löpare då
Gammal 2008-07-10, 15:14   #54
Bullaz
Registered User

Bullazs avatar

Reg.datum: maj 2008
Är nog bäst så.
Bullaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-10, 19:09   #55
Strife
Registered User

Strifes avatar

Torsdag 10 Juli morgon:

Sträcka: xx
Tid:ca 40 min
Kilometertid:xx
Puls: xx

En morgonjogg kort och gott. Sprang med en kompis med som har rätt mycket kortare ben än jag så det var hon som fick ligga ett halvt steg före och bestämma farten.

Torsdag 10 Juli eftermiddag:

Träningsform: Intervall i form 8*3min med 1min vila.
Tid: Strax över 30 minuter
Kilometertid: (Uppskattar till ca 3.20-3.30)
Puls: 164/185

Vanligtvis brukar jag nästan alltid dra på mig ett par lättviktsskor då jag kör intervall, men idag skippade jag det för min hälsenas skull. Kändes därför rätt klumpigt och ovant att springa hyggligt fort i de vanliga skorna. Glömde förstås snart bort vad tusan jag hade för skor då tröttheten började göra sig påmind! Hade av någon anledning svårt att komma upp i puls idag, kändes som om benen var det som begränsade mest idag och speciellt då det gick uppför. En trög känsla liksom. Först på de två sista loppen som jag kom upp i en bit över 180. Svårbedömt pass, men trött blev jag, det är då säkert.

----------------------------

Angående diskussionen om lätta pass är nog det mesta sagt som jag hade tänkt att säga. Kan dra en historia då jag en gång för några år sen körde just ett lätt distanspass med en gosse, och det var inte vilken gosse som helst utan en som har ett personbästa som lyder på 7:56.37 på 3000 meter hinder(!)

Denna gosse höll på sitt lugna pass en fart som de flesta i denna här tråden skulle hängt med på rätt lätt. Så även de bästa i världen springer långsamt ibland.
Gammal 2008-07-10, 19:11   #56
Strife
Registered User

Strifes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Imponerande! Men hur går det med uthålligheten?
Jadå den bättrar sig tror jag. Säger inte just det passet det?
Gammal 2008-07-11, 00:50   #57
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Citat:
Jadå den bättrar sig tror jag. Säger inte just det passet det?
Tja, du matar på med ett imponerande antal 500-ingar! Jag tänkte mer på distanser över 13 km, men det kanske inte är den typen av uthållighet du syftar på i journaltiteln?
Gammal 2008-07-11, 00:58   #58
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: apr 2006
Citat:
Så även de bästa i världen springer långsamt ibland.
Jag brukar försöka informera folk om det där med jämna mellanrum. Speciellt alla de som påstår att de inte kan springa långsammare än, säg 4:45/km. De som springer maran på sub 3h i klubben jag tränar med håller för sjutton 5:30-5:45-tempo på sina långpass. Man får ju tänka lite på hur man tränar och varför man tränar på ett visst sätt. Varför kör man t.ex. långpass? Är det för att förbättra snabbheten, konditionen eller uthålligheten? Just det, uthålligheten. Är tempot eller tiden i rörelse det som påverkar uthålligheten mest? Osv. Det sämsta man kan göra är att alltid köra medelhårt och medellångt.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
Eat Sleep Swim Bike Run
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 14:27   #59
Thalagor
Registered User

Thalagors avatar

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Jag brukar försöka informera folk om det där med jämna mellanrum. Speciellt alla de som påstår att de inte kan springa långsammare än, säg 4:45/km. De som springer maran på sub 3h i klubben jag tränar med håller för sjutton 5:30-5:45-tempo på sina långpass. Man får ju tänka lite på hur man tränar och varför man tränar på ett visst sätt. Varför kör man t.ex. långpass? Är det för att förbättra snabbheten, konditionen eller uthålligheten? Just det, uthålligheten. Är tempot eller tiden i rörelse det som påverkar uthålligheten mest? Osv. Det sämsta man kan göra är att alltid köra medelhårt och medellångt.
Jag har så grova problem med det där att det inte är sant. T ex Emil Zatopek kommer väl till tankarna, eller Gordon Pirie, ang. intervallträning. Ta bara Piries laws of running 'Endurance kills speed, speed kills endurance'.
Det första problemet är det där 'det har gjorts i alla tider'. Jo visst, men vem vet om de som blev bra blev det pga sin träning, eller trots sin träning? Att springa med 130 i puls då maxpulsen är 210 kan väl vara skönt då och då, men att tro att det ger något ser jag som överdrivet.

Ett annat stort problem är just att det är löpare och möjligen triathleter och andra dylika sportutövare som förespråkar detta. Då skall man också komma ihåg att det är för att bli bäst på sin sport, så de där extra 0,12% i prestation är värt de där extra 10h/vecka. Tvinga ut en brottare på sådana långa långsamma pass och han kommer inte tjäna på det. Det finns så mycket viktigare saker för folk som inte enbart tävlar i löpning att göra för att bli bättre, än att ha gångpuls i 3 timmar.

Jag antar att du vill sätta mitokondriedensitet eller liknande som indikation på uthållighet? Eftersom du redan satt upp 'kondition' tidigare? Är du ens säker på att det är det effektivaste sättet att öka den? Det måste jag läsa på, får återkomma vid ett senare tillfälle med det, men vad jag kommer ihåg vagt så är det inte det.

Är tempot eller tiden i rörelse det som påverkar uthålligheten mest?
Detta är också så extremt simplistiskt sätt att se på det. Ta någon som har problem med att bryta 40min/mil, men som springer långt och långsamt mycket. Låt dem kötta lite snabbare intervaller, kanske 400m, så att de får upp tempot i benen, och nog fasen blir dem uthålligare också. Eller mäter vi uthållighet som 'längd innan man behöver gå' istället för 'längd innan man behöver gå, då man håller en viss hastighet'?

Man får ju tänka lite på hur man tränar och varför man tränar på ett visst sätt.

Sant, och vad är den fysiologiska anledningen att ha gåpuls i flera timmar, men ändå jogga? Är det optimalt för mitokondriedensiteten? Är det optimalt för att öka volym/hjärtslag? Är det bara dåligt för att det dödar ens hastighet?

Låt mig avsluta med att belysa något jag dock håller med dig till 100% om, även om jag inte tror att det var någon här som förespråkade det.
Det sämsta man kan göra är att alltid köra medelhårt och medellångt.

Och med allt detta sagt, så menar jag inte att det absolut är fel att springa långsamt och medellångt; ha bara en genomtänkt anledning bakom beslutet.
Gammal 2008-07-11, 14:36   #60
Thalagor
Registered User

Thalagors avatar

Låt mig också bara säga att jag stör mig lika mycket på kampsportare och annat folk som vill klarar sig helt utan längre distanslöpning; enbart intervaller etc. Som vanligt tror jag att båda har rätt; och fel. Det är inte så svart-vitt, mix är oftast vinnande koncept.

Läs t ex:
http://www.sherdog.net/forums/f14/ho...problem-788235
Om andra sidan av debatten.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:01.