Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-03-11, 14:58   #61
kalajset
Registered User
 
kalajsets avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 426
Har en fråga angående viloperioder. Körde kreatin mellan dec-feb, (mer eller mindre exakt 2 månader), och tog sedan ett uppehåll, detta är min fjärde veckas uppehåll. I FAQ:en står det:

"Det finns en hel del som tyder på att man förlorar lite av effekten från kreatin efter 2-3 månader [3]. Det verkar därför som att det bästa alternativet är att använda sig av kreatin i cykler där man var 3 månad tar ett uppehåll på 4-5 veckor för att låta kreatinnivåerna återgå till sitt normalvärde."

Inser att detta är hårklyverier, och en troligtvis alldeles för stor opti-strävan, men bör jag vänta med kreatinet en vecka till, eller borde jag räknas som färdig med viloperioden nu i om att jag endast tog det två månader istället för tre ? - Någon som märkt någon praktisk skillnad ? - Kan ju vara intressant att teorisera iaf, det brukar det ju vara
__________________
Träningsjournal.
kalajset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 20:16   #62
abc1234
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 9
Jag undrar om man kan blanda i kreatinet med proteinet i samma shaker när jag ska dricka det efter träningen, eller ger det inte samma effekt då?
abc1234 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 20:27   #63
Danny Devito
Registered User
 
Danny Devitos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 5 055
Citat:
Ursprungligen postat av abc1234 Visa inlägg
Jag undrar om man kan blanda i kreatinet med proteinet i samma shaker när jag ska dricka det efter träningen, eller ger det inte samma effekt då?
Blanda det med proteinet - det förlorar inte "effekt". Tvärtom så är det bara bra om du blandar.
Danny Devito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-11, 21:34   #64
Combo
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 1
En fråga på kreatin.
En tsk är det fem gram kreation, någon som vet?
Combo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 09:21   #65
Andre001
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Halmstad
Inlägg: 33
ja det är de
Andre001 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-27, 16:47   #66
gizox
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 17
Ni som inte svarar på kreatin vad tar ni istället?
gizox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 09:08   #67
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Uppdatering

Vilka effekter på träningen och tävling får man av kreatin? uppdaterad

Texten:
Denna vätska lägger sig i muskulaturen och INTE under huden.

Verkar inte stämma då jag nyss fann en studie som visade på att:
Fördelningen av vatten följer kroppens normala fördelning av vatten. Detta innebär att ca 2/3 av vätskan kommer att lägga sig inne i cellerna (intracellulärt) och resterande utanför cellerna och i blodet (extracellulärt) [6].

ny fråga som jag har sett dyker upp en del och som jag har fått svara på i PM ett par gånger
Kommer man att se plufsig ut/kan ansiktet svullna upp av vätskan man lägger på sig?
Muskler består av ca 75 % vatten medan fett endast består av 10-15% vatten vilket innebär att man kommer att få en betydligt större effekt på vätskemängden i muskulaturen än vad man får i fettcellerna när man lägger på sig vätska i samband med kreatinintag. För varje volymenhet man ökar pga av vättskeinsamling i fettvävnad så har man lagt på sig 0,75/0,15= 5 gånger så mycket mer volym i sin muskelmassa.

Man kan även, med hjälp av informationen ovan och det faktum att kroppen består utav 45-75 % vätska (ju mer muskler, ju mer vätska), räkna ut att om man går upp 2kg i samband med kreatinintag och vi antar att allt det är vätska så kommer en 80kg tung man med en BF på 15% och en kroppssammansättning med 55% vätska att ha lagt på sig totalt
Citat:
80x0,55= 44L totalt mängd vätska innan kreatinintag
2/44= 4,5% höjning av total mängd vatten efter kreatinintag
80x0,15= 12kg fett i kroppen
8x0,15= 1,8L vatten i kroppens fettmassa
0,045x1,8= 0,08L vatten kommer att bindas i extra i fettvävnaden
8cl mer vatten i all kroppens fettvävnad. 4% av fetten i en man är essentielt och finns kring leder, organ osv och det betyder att endast 5,9cl av vattnet kommer att vara fördelat i underhudsfettet hos exempelmannen ovan.

Man kan sammanfatta det hela med att det är väldigt liten sannolikhet att man skulle få någon effekt på kroppsutseendet av kreatin som inte är positiv (ur ett kroppsbyggarperspektiv).

Referens
6. Powers ME, Arnold BL, Weltman AL, Perrin DH, Mistry D, Kahler DM, Kraemer W,
Volek J. Creatine Supplementation Increases Total Body Water Without Altering Fluid Distribution.
J Athl Train. 2003 Mar;38(1):44-50.

Det är nog en bra idé (och jag hade uppskattat) om någon moderator klistrar in denna text med mitt första inlägg och rättar till felet som jag påpekade.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-21, 18:36   #68
quirex
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 3
Jag är ny med kreatin och kosttilskott men jag tänkte köpa dalblads gainer antagligen och dalblads kreatin också.. Men ska jag ta ungefär 2g kreatin på morgonen 2g innan träning och 2g efter tror ni de blir bra? och vid vilka tilfällen ska jag ta mitt kosttilskott morgonen och efter träningen? något bra att äta till frukost om man tar kreatin? vet ej om ni har skrivit något om detta men ska läsa de sen ska iväg till träning nu! Ge gärna bra tips tackar !
quirex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 10:30   #69
Vercetti
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av quirex Visa inlägg
Jag är ny med kreatin och kosttilskott men jag tänkte köpa dalblads gainer antagligen och dalblads kreatin också.. Men ska jag ta ungefär 2g kreatin på morgonen 2g innan träning och 2g efter tror ni de blir bra? och vid vilka tilfällen ska jag ta mitt kosttilskott morgonen och efter träningen? något bra att äta till frukost om man tar kreatin? vet ej om ni har skrivit något om detta men ska läsa de sen ska iväg till träning nu! Ge gärna bra tips tackar !
Ska väl gå bra att ta allt kreatin på en gång? Är ju "bara" 5-6 gram
Vercetti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 19:05   #70
quirex
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av Vercetti Visa inlägg
Ska väl gå bra att ta allt kreatin på en gång? Är ju "bara" 5-6 gram
Okej.. så de spelar ingen roll när jag tar de och om jag delar upp de ?
quirex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-01, 18:37   #71
Vadå?
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 48
När man slutat ta kreatin efter x antal veckor, kommer man prestera "mycket" sämre på träningen då?
Vadå? är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 10:08   #72
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Vadå? Visa inlägg
När man slutat ta kreatin efter x antal veckor, kommer man prestera "mycket" sämre på träningen då?
Efter kanske 4-7 veckor är kreatineffekten borta så efter det så presterar du ungefär lika mycket sämre som du förbättrades när du började ta kreatin .Om du ökat under tiden (efter uppladdningen) som du använt kreatin så får du förmodligen behålla de ökningarna.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 12:21   #73
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Efter kanske 4-7 veckor är kreatineffekten borta så efter det så presterar du ungefär lika mycket sämre som du förbättrades när du började ta kreatin .Om du ökat under tiden (efter uppladdningen) som du använt kreatin så får du förmodligen behålla de ökningarna.
Så du rekommenderar cyklinh av kretain? Kanske 6 veckor med kreatin och 6 veckor uppehåll?
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 16:25   #74
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Så du rekommenderar cyklinh av kretain? Kanske 6 veckor med kreatin och 6 veckor uppehåll?
Nej jag rekommenderar inte cykling av intaget, men det var ju inte det som var frågan.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 22:57   #75
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Efter kanske 4-7 veckor är kreatineffekten borta så efter det så presterar du ungefär lika mycket sämre som du förbättrades när du började ta kreatin .Om du ökat under tiden (efter uppladdningen) som du använt kreatin så får du förmodligen behålla de ökningarna.
Är inte 4-7 veckor lite att ta i? Jag skulle nog säga runt 8 veckor.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)