Kolozzeum forum Erbjudande
> Kolozzeum Webshop >> Erbjudanden

Gå tillbaka   Kolozzeum forum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-19, 07:53   #1
floppix
Vägnötare

floppixs avatar

Reg.datum: dec 2006
Flippin - fyra chins och en massa löpning

Kön: Tjej
Ålder: 20
Längd: 157,2 cm
Vikt: 46,4 kg (off season)
Löparstats:
Höger vad: 33,9 cm.
Vänster vad: 33,3 cm.
Stuss: 83 cm.

Träningsbakgrund:
Barndomen och tidiga tonåren ägnades åt mycket konståkning och lite gymnastik. Under gymnasiet tappade jag sugen och orkade inte lägga tillräckligt mycket energi på konståkningen. I gymnasiet läste jag all idrott jag kunde få in på schemat, samt Styrketräning 50p, Body Balance 50p och Meditation och Hälsa 100p. För att hålla träningsabstinensen borta började jag också träna spinning och Body Pump, och ibland någon annan gruppträning. Var så flitig att jag blev spinninginstruktör på det lokala gymmet. Roligt var det, men inte jätteroligt. Köpte en landsvägscykel för att kunna träna ute, där jag helst håller till, och nu blev det lite roligare att cykla!

Tidigt på våren 2005 hittade jag hem. Jag började jogga, och ganska snart började jag springa. Började löpträna med en klubb, och sprang intervaller alldeles för snabbt och alldeles för ofta. Sprang lite tävlingar (1500m - halvmara). Sedan var det dags:

Skador kom som ett brev på posten. Plantar Fasciit höger fot hösten 2005. Stressfraktur medialt lateralt på hö naviculare hösten/vintern 2005. Läktiden och löpförbudet sträckte sig mellan oktober 2005 och mars 2006. Rehab tillsammans med Stockholms bästa läkare och sjukgymnast, och med mycket ny kunskap och envishet började jag springa så smått våren 2006. Det gick bättre och bättre... Sedan var det någon som körde mot rött vid ett övergångsställe och jag vaknade med bruten vä. fotled och trasigt vä. knä. Det var meningen att jag skulle sprungit "come-back"-tävling dagen efter, men nu var det bara att lägga ner hela säsongen igen.

Rehab tar jävligt lång tid och är jävligt komplicerat. Det är framför allt en del bakslag som gjort att jag fortfarande har långt kvar till något man kan kalla form. Men nu är det tillräckligt roligt att träna igen, så pass roligt att det där dags att göra allmän journal av hela härligheten.
floppix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 07:56   #2
floppix
Vägnötare

floppixs avatar

Ja; först skriva, sen träna, sen skriva igen.

När jag får tid igen är tanken att jag ska lägga upp en sammanfattning av en eller ett par veckor under 2007 för att ge en bild av hur träningen sett ut hittills.

Sedan blir det veckovisa sammanfattningar kompletterade med detaljerade beskrivningar om jag tränat ett pass som utmärkt sig på något vis... (annars kommer jag inte hinna träna nånting annat än hacker-fingrarna!)

Och så var det chins också... Jo, jag styketränar min lekamen också. Återkommer till det senare!
Gammal 2007-02-19, 08:00   #3
Eddie Vedder
Grötätande moderator

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: nov 2006
Jasså du kunde inte hålla dej till 1000:e posten haha

Ska bli askul å se hur du tränar å följa utvecklingen, förstod inte helt va dina skador handlade om men jobbigt som satan e ju alla skador iaf.

Kör hårt!

http://traningslara.se/blogg/ Träning - Nutrition - Vetenskap

En blogg om träningslära och kost där jag skriver tillsammans med Guddi här på Kolozzeum.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 08:07   #4
floppix
Vägnötare

floppixs avatar

*whistle* Jag har väl postat inlägg i andra forum i mina dagar... Tog mig friheten att räkna in dem!

Ska börja med att gå och vara försöksperson vid en experimentell studie av neuronala och muskulära faktorer bakom uttröttning vid fysiskt arbete, rörande effekten av vibrationsträning på muskelstyrka.

Dagens träning 1: Vibrera hälsenan och elchocka vadmuskeln.

To be continued...
Gammal 2007-02-19, 09:35   #5
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: apr 2006
Wohoo! En journal från floppix, det ska bli kul att följa din träning!

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
Specialkost och triathlon
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 09:37   #6
Pepz
kön

Pepzs avatar

Reg.datum: okt 2005
vaharu för mått på biccarna då?

Vi som saknar användaren man inte får nämna
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 11:47   #7
floppix
Vägnötare

floppixs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Wohoo! En journal från floppix, det ska bli kul att följa din träning!
Jag hoppas klara av att både träna och kolo-blogga samtidigt, dygnet har ju bara 24 timmar men det ska nog gå!

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
vaharu för mått på biccarna då?
Ska jaga rätt på måttbandet, lovar att återkomma med både spända mått och avslappande, only for you (och alla andra byggar-fantaster...)

Träningspass 1:
Kondition för en bra start på dagen; 30 minuter på testcykeln, uppvärmning inför

Styrketräning ben:
Isokinetisk koncentrisk och excentrisk träning av höger vadmuskel.
5 reps submax koncentrisk aktion
5 reps submax excentrisk aktion
6 reps maximal koncentisk aktion
6 reps maximal excentrisk aktion

Har resultat i Newton, men jag väntar med det till testtillfälle två... Var tydligen ganska stark i alla fall
Gammal 2007-02-19, 12:44   #8
Ironwoman
Registered User

Ironwomans avatar

Reg.datum: sep 2006
Kul! En till dagbok att följa.
Ironwoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 18:52   #9
floppix
Vägnötare

floppixs avatar

Stats på biccarna (på begäran!)

Hö: Avslappnad: 23,5 cm. Spänd 25 cm.
Vä: Avslappnad: 23,5 cm. Spänd 25 cm.

Hm. Misstänker att ett litet mätfel kan föreligga, det är inte så jävla lätt att ta de där måtten på egen arm på egen hand! Lite mysko att de är jämnfeta, liksom... Well well!

Träningspass 2:

Det var meningen att det skulle blivit 40-45 min återhämtningsjogg efter gårdagens fartlek (60/30s-intervaller). Aj i fotleden, efter 1km sprang jag hemåt igen. Totalt 2km löpning är inget att hänga i julgranen. Blev gymmet istället.

Vänter ben: måste pressa ikapp väntervaden!

Chins 3x4 (excentriska fasen)
Latsdrag 3x4
Sittande rodd 3x8
Ryggresningar 3x15

Bicepscurls 3x5

Bålrotationer (maskin) 3x8
Sidoböj m hantel 3x15
Situps på lutande bänk 3x12
Crunches på boll

36 minuter vattenlöpning för att kompensera bortfallet av löppasset.

Japp, det var det. Samt en hel del stretch av höger vad. (Nej, jag bokför inte vikterna och jag redovisar inte vikterna... än... Jag kanske också blir så småningom...)

Gooodaste måltiden idag: Lunchen! 3 stora fullkornsmackor med massa keso-avokado-dill-vitlöksröra, ägg och gurkskivor och lite örtsalt. Dagobert!
Gammal 2007-02-19, 19:32   #10
Eddie Vedder
Grötätande moderator

Eddie Vedders avatar

Shit du tränar hårt!

Jag får lite mindervärdeskomplex av å läsa om såna där träningsdoser

Mackorna verkade riktigt jäkla goda, dock slår dom inte mina som jag åt till middag i förrgår. Rågkusar med strömmingsflundror med dijonsenap, dill å sesamfrön. DÄR har du goda mackor

En blogg om träningslära och kost där jag skriver tillsammans med Guddi här på Kolozzeum.
Gammal 2007-02-19, 19:35   #11
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: apr 2006
Är det efterdyningar av frakturen som spökar?

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
Specialkost och triathlon
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-19, 20:05   #12
floppix
Vägnötare

floppixs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Shit du tränar hårt!

Jag får lite mindervärdeskomplex av å läsa om såna där träningsdoser

Mackorna verkade riktigt jäkla goda, dock slår dom inte mina som jag åt till middag i förrgår. Rågkusar med strömmingsflundror med dijonsenap, dill å sesamfrön. DÄR har du goda mackor
...jag tog det ganska lugnt idag. Om man jämför med förra måndagens 10km progressiv löpning direkt följt av 45min cykling på 80% av maxHF. Sen samma styrkepass som idag på kvällen där... Fast sen var jag jävligt mör! (Ah skrytjournal, första och sista gången från mig )

Hm. Lite för många ingredienser för att jag ska lyckas få fram dem i mitt kök/pentry... Och strömmingarna är lite för mycket fisk... Men annars
Gammal 2007-02-19, 20:12   #13
Eddie Vedder
Grötätande moderator

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av floppix Visa inlägg
Hm. Lite för många ingredienser för att jag ska lyckas få fram dem i mitt kök/pentry... Och strömmingarna är lite för mycket fisk... Men annars
Ah okej, du e lakto-ovo vegetarian lr? Själv e jag inget sånt, men försöker undvika rött kött i största möjliga mån efter att jag sett hur djuren fraktas (jag e jävligt blödig när de kommer till djur), jag köper ägg från frigående höns å skulle ALDRIG köpa sälolja. Jag vet inte riktigt hur dom går till väga när dom ska utvinna säloljan men de skiter jag faktiskt i, rent känslomässigt finns det inte i min värld tankarna går direkt till ihjälklubbade sälungar (där har du blödigheten återigen).

Gammal 2007-02-19, 20:12   #14
floppix
Vägnötare

floppixs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Är det efterdyningar av frakturen som spökar?

Precis. Jag vet varför också; har problem i plantarflexion där belastningen på hälbenet/fotleden och omgivande ligment blir lite för hög, och efter gårdagens mer kvalitativa och teknikinriktade löppass så har det blivit lite för mycket belastning. Trots all försiktighet och långsam upptrappning! Men någon gång ska man ju komma över tröskeln och börja jobba på ett bra löpsteg igen, så...

Planerar att vara väldigt försiktig med löpningen nu, framför allt de lite snabbare passen. Får backa lite i planeringen igen. Och komplettera med lite mer våtväst igen, i alla fall den här veckan. Tror att det kommer att ge med sig ganska fort, men dumt att ta risker och överbelasta för mycket för snabbt...
Gammal 2007-02-19, 20:15   #15
floppix
Vägnötare

floppixs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ah okej, du e lakto-ovo vegetarian lr? Själv e jag inget sånt, men försöker undvika rött kött i största möjliga mån efter att jag sett hur djuren fraktas (jag e jävligt blödig när de kommer till djur), jag köper ägg från frigående höns å skulle ALDRIG köpa sälolja. Jag vet inte riktigt hur dom går till väga när dom ska utvinna säloljan men de skiter jag faktiskt i, rent känslomässigt finns det inte i min värld tankarna går direkt till ihjälklubbade sälungar (där har du blödigheten återigen).
Yes jag är lakto-ovo-veg.

Sälolja? Wtf är det? Oavsett svar så låter det grymt äckligt och jag kommer göra allt för att undvika det (misstänker att det inte är så svårt!). Valkött har ju annars en topplacering på banned-listan...

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.