Kön: Tjej Ålder: 20 Längd: 157,2 cm Vikt: 46,4 kg (off season) Löparstats:
Höger vad: 33,9 cm.
Vänster vad: 33,3 cm.
Stuss: 83 cm.
Träningsbakgrund:
Barndomen och tidiga tonåren ägnades åt mycket konståkning och lite gymnastik. Under gymnasiet tappade jag sugen och orkade inte lägga tillräckligt mycket energi på konståkningen. I gymnasiet läste jag all idrott jag kunde få in på schemat, samt Styrketräning 50p, Body Balance 50p och Meditation och Hälsa 100p. För att hålla träningsabstinensen borta började jag också träna spinning och Body Pump, och ibland någon annan gruppträning. Var så flitig att jag blev spinninginstruktör på det lokala gymmet. Roligt var det, men inte jätteroligt. Köpte en landsvägscykel för att kunna träna ute, där jag helst håller till, och nu blev det lite roligare att cykla!
Tidigt på våren 2005 hittade jag hem. Jag började jogga, och ganska snart började jag springa. Började löpträna med en klubb, och sprang intervaller alldeles för snabbt och alldeles för ofta. Sprang lite tävlingar (1500m - halvmara). Sedan var det dags:
Skador kom som ett brev på posten. Plantar Fasciit höger fot hösten 2005. Stressfraktur medialt lateralt på hö naviculare hösten/vintern 2005. Läktiden och löpförbudet sträckte sig mellan oktober 2005 och mars 2006. Rehab tillsammans med Stockholms bästa läkare och sjukgymnast, och med mycket ny kunskap och envishet började jag springa så smått våren 2006. Det gick bättre och bättre... Sedan var det någon som körde mot rött vid ett övergångsställe och jag vaknade med bruten vä. fotled och trasigt vä. knä. Det var meningen att jag skulle sprungit "come-back"-tävling dagen efter, men nu var det bara att lägga ner hela säsongen igen.
Rehab tar jävligt lång tid och är jävligt komplicerat. Det är framför allt en del bakslag som gjort att jag fortfarande har långt kvar till något man kan kalla form. Men nu är det tillräckligt roligt att träna igen, så pass roligt att det där dags att göra allmän journal av hela härligheten.
När jag får tid igen är tanken att jag ska lägga upp en sammanfattning av en eller ett par veckor under 2007 för att ge en bild av hur träningen sett ut hittills.
Sedan blir det veckovisa sammanfattningar kompletterade med detaljerade beskrivningar om jag tränat ett pass som utmärkt sig på något vis... (annars kommer jag inte hinna träna nånting annat än hacker-fingrarna!)
Och så var det chins också... Jo, jag styketränar min lekamen också. Återkommer till det senare!
*whistle* Jag har väl postat inlägg i andra forum i mina dagar... Tog mig friheten att räkna in dem!
Ska börja med att gå och vara försöksperson vid en experimentell studie av neuronala och muskulära faktorer bakom uttröttning vid fysiskt arbete, rörande effekten av vibrationsträning på muskelstyrka.
Dagens träning 1: Vibrera hälsenan och elchocka vadmuskeln.
Hö: Avslappnad: 23,5 cm. Spänd 25 cm.
Vä: Avslappnad: 23,5 cm. Spänd 25 cm.
Hm. Misstänker att ett litet mätfel kan föreligga, det är inte så jävla lätt att ta de där måtten på egen arm på egen hand! Lite mysko att de är jämnfeta, liksom... Well well!
Träningspass 2:
Det var meningen att det skulle blivit 40-45 min återhämtningsjogg efter gårdagens fartlek (60/30s-intervaller). Aj i fotleden, efter 1km sprang jag hemåt igen. Totalt 2km löpning är inget att hänga i julgranen. Blev gymmet istället.
Bålrotationer (maskin) 3x8
Sidoböj m hantel 3x15
Situps på lutande bänk 3x12
Crunches på boll
36 minuter vattenlöpning för att kompensera bortfallet av löppasset.
Japp, det var det. Samt en hel del stretch av höger vad. (Nej, jag bokför inte vikterna och jag redovisar inte vikterna... än... Jag kanske också blir så småningom...)
Gooodaste måltiden idag: Lunchen! 3 stora fullkornsmackor med massa keso-avokado-dill-vitlöksröra, ägg och gurkskivor och lite örtsalt. Dagobert!
Mackorna verkade riktigt jäkla goda, dock slår dom inte mina som jag åt till middag i förrgår. Rågkusar med strömmingsflundror med dijonsenap, dill å sesamfrön. DÄR har du goda mackor
Jag får lite mindervärdeskomplex av å läsa om såna där träningsdoser
Mackorna verkade riktigt jäkla goda, dock slår dom inte mina som jag åt till middag i förrgår. Rågkusar med strömmingsflundror med dijonsenap, dill å sesamfrön. DÄR har du goda mackor
...jag tog det ganska lugnt idag. Om man jämför med förra måndagens 10km progressiv löpning direkt följt av 45min cykling på 80% av maxHF. Sen samma styrkepass som idag på kvällen där... Fast sen var jag jävligt mör! (Ah skrytjournal, första och sista gången från mig )
Hm. Lite för många ingredienser för att jag ska lyckas få fram dem i mitt kök/pentry... Och strömmingarna är lite för mycket fisk... Men annars
Ah okej, du e lakto-ovo vegetarian lr? Själv e jag inget sånt, men försöker undvika rött kött i största möjliga mån efter att jag sett hur djuren fraktas (jag e jävligt blödig när de kommer till djur), jag köper ägg från frigående höns å skulle ALDRIG köpa sälolja. Jag vet inte riktigt hur dom går till väga när dom ska utvinna säloljan men de skiter jag faktiskt i, rent känslomässigt finns det inte i min värld tankarna går direkt till ihjälklubbade sälungar (där har du blödigheten återigen).
Precis. Jag vet varför också; har problem i plantarflexion där belastningen på hälbenet/fotleden och omgivande ligment blir lite för hög, och efter gårdagens mer kvalitativa och teknikinriktade löppass så har det blivit lite för mycket belastning. Trots all försiktighet och långsam upptrappning! Men någon gång ska man ju komma över tröskeln och börja jobba på ett bra löpsteg igen, så...
Planerar att vara väldigt försiktig med löpningen nu, framför allt de lite snabbare passen. Får backa lite i planeringen igen. Och komplettera med lite mer våtväst igen, i alla fall den här veckan. Tror att det kommer att ge med sig ganska fort, men dumt att ta risker och överbelasta för mycket för snabbt...
Ah okej, du e lakto-ovo vegetarian lr? Själv e jag inget sånt, men försöker undvika rött kött i största möjliga mån efter att jag sett hur djuren fraktas (jag e jävligt blödig när de kommer till djur), jag köper ägg från frigående höns å skulle ALDRIG köpa sälolja. Jag vet inte riktigt hur dom går till väga när dom ska utvinna säloljan men de skiter jag faktiskt i, rent känslomässigt finns det inte i min värld tankarna går direkt till ihjälklubbade sälungar (där har du blödigheten återigen).
Yes jag är lakto-ovo-veg.
Sälolja? Wtf är det? Oavsett svar så låter det grymt äckligt och jag kommer göra allt för att undvika det (misstänker att det inte är så svårt!). Valkött har ju annars en topplacering på banned-listan...