2006-05-14, 23:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
Vilopuls
72 i vilopuls är det över/under det normala? Vad har ni andra för vilopuls?
|
|
|
2006-05-14, 23:48
|
|
Hårdrockare
Reg.datum: Mar 2006
|
Jag har ungefär 58-60 och jag tycker det är högt.
|
|
|
|
2006-05-15, 00:06
|
|
Registered User
|
Finns det något samband mellan låg vikt och låg puls, eller högre vikt och högre puls? Eller har det enbart med hur aktiv man är? Jag menar, en som väger mer kanske motionerar en hel del men ändå stoppar i sig lika antal kcal som han/hon förbränner.
|
|
|
2006-05-15, 01:02
|
|
Mjölkad användare
Reg.datum: Feb 2005
|
Da2, jag är iaf 190 och senast jag mätte vägde jag 86kg och hade 40.
Så längd och vikt - nu säger jag inte att 86 är mycket men det är iaf inte lite - påverkar nog inte så mycket. Ju mindre och svagare hjärta desto högre vilopuls. Fåglar har ju en extremt hög puls tex.
|
|
|
2006-05-15, 05:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2001
|
Svårt att säga vad som är "normalt", jag kollade iaf förra veckan och då hade jag en vilopuls på 42.
|
|
|
2006-05-15, 06:04
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Som jämförelse kan ju sägas, att en person vars vilopuls är 72, har ett hjärta som slår 15768000 gånger fler per år än en person vars vilopuls är 42.
Vilket håller längst?
Jag har runt 40.
|
|
|
2006-05-15, 06:07
|
|
Fetare än Attam!
Reg.datum: Nov 2005
|
just nu 50-55, när jag tränadee kondis som mäst hade jag runt 45.
|
|
|
2006-05-15, 06:09
|
|
James Bond
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Som jämförelse kan ju sägas, att en person vars vilopuls är 72, har ett hjärta som slår 15768000 gånger fler per år än en person vars vilopuls är 42.
Vilket håller längst?
Jag har runt 40.
|
Fan jag har aldrig tänkt på det sådär, självklart det som slår 40 håller längre =)
har 60
|
|
|
2006-05-15, 09:44
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Vilket håller längst?
Jag har runt 40.
|
Måste nog ut i spåret lite oftare för att få ner pulsen. Verkar ju som en häpnadsväckande skillnad! Jag trodde jag va hyffsat aktiv och i hyffsad bra form men det är ju också en definitionsfråga. Väger 71,5 på 176 cm, men det kanske inte heller spelar någon roll, som sagt.
|
|
|
2006-05-15, 10:15
|
|
Rocky fo shizzle
|
jag har runt 40, men för min del är det nog ganska genetiskt betingat. Kommer ihåg att jag hade ca45 när jag gick i femman...
|
|
|
2006-05-15, 10:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Kommer ihåg när hur man mätte "vilopuls" i fotbollslaget. Först sprang vi runt en halvtimma sedan stannade vi upp - parades ihop två och två - och mätte på varandra genom att räkna pulsslagen. Då låg pulsen på kring 70-75 samtidigt som svetten rann. Länge trodde jag att min vilopuls då var kring dryga 70.
Det går inte riktigt att jämföra med de som ligger still i sängen och mäter med pulsklocka och tar ut det lägsta värdet, tjejen mätte så i höstas och hon hade då 34 slag / minut under total vila.
Däremot kan man ju återigen ifrågasätta hälsoaspekten bakom mångas imponerande jättebyggen, lagom med muskler är bra men så fort det börjar bli lite mer än lagom - (snygg definion av muskelmängd va :-) då måste övriga systemet jobbba hårdare för att hänga med på alla sätt och vis. Allt från fot och vrister när det gäller löpning - du blir tyngre. Till hjärta och lungor som tvingas syresätta ett större paket.
De som satsar på att bygga sig stor och prioriterar bort konditionsträning lever nog ärligt talat ganska farligt.
|
|
|
2006-09-08, 14:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
tror jag har en vilopuls på runt 40, har för mig att gunde svan hade en vilopuls på 28  då pumpar hjärtat inte allt för fort
|
|
|
2006-09-08, 15:33
|
|
Triatleten
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kagen
De som satsar på att bygga sig stor och prioriterar bort konditionsträning lever nog ärligt talat ganska farligt.
|
Precis det jag syftar på i min signaturtext
Vilopulsen är delvis genetiskt betingad, även om den är högst påverkansbar av konditionsträning. Exempelvis finns det många högst otränade individer som har en så låg vilopuls som 40 medan andra, hårt tränande individer aldrig får en vilopuls under 60. Som exempel kan vi ta min mammas sambo som tränade löpning och skidåkning på hög nivå som ung och hans bror som tävlade i löpning på elitnivå, ändå hade de båda en vilopuls på runt 70 under sina mest aktiva perioder.
Man brukar väl säga att runt 60 är normalt och har man över 70 är det dags att börja träna. Har man taskiga gener som gör att man har 70 i vilopuls trots att man är vältränad får man väl helt enkelt se till att inte sluta träna
Tror min vilopuls ligger runt 50-55, om det nu kan tillföra någonting.
|
|
2006-09-08, 15:43
|
|
Fudoshin
|
Från vilopuls, vanligen 60–80 slag per minut, upp till en puls på cirka 120 slag per minut ökar hjärtats slagvolym, det vill säga den mängd blod som pumpas ut på varje hjärtslag. Under arbete ökar hjärtfrekvensen från en vilopuls på cirka 60–80 slag per minut till maxpuls som kan vara 150–230 slag per minut beroende främst på ålder, men även på individuella faktorer.
Effekterna på hjärtat med träning beror, liksom för flertalet organ och vävnader, av träningspassens frekvens, intensitet och duration. Efter ett par månaders tillräckligt intensiv träning är det typiska att pulsen i vila och vid submaximalt arbete är sänkt 5–20 slag per minut, att slagvolymen är 20 procent större eller mer, att hjärtats kontraktilitet förbättrats, vilket bland annat avspeglas i en ökad ejektionsfraktion (den procent av hjärtats fyllnad som pumpas ut på ett hjärtslag) vid maximal arbetsintensitet. Den maximala hjärtfrekvensen är opåverkad eller endast lätt sänkt.
http://www.svenskidrottsmedicin.se/f...lar/allma.html
Fast jag har allt för mig att man ska mäta vilopulsen när den är som lägst, dvs precis efter att man vaknat. Annars är det inte vilopuls.
|
|
|
2006-09-08, 15:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
72 är inte för högt men dock kanske en signal på att lite konditionsträning skulle vara bra.
Normal puls är mellan 60-80 slag i minuten.
Vilopulsen är VÄLDIGT individuell, så en som har 50 i vilopuls har inte självklart en bättre kondition än en person med 70 i vilopuls.
Dock så brukar det vara en indikation på att man har bra kondition om vilopulsen är låg, men det måste inte vara så...
Jag har tränat mycket konditionsträning (elitnivå) och vet ungefär var snittet brukar ligga hos bland tränade männsikor på olika nivå.
Jag säger dock inte att bara för att man har 45 i vilopuls så är man elitmotionär men det är ungefärliga värden.
Man brukar säga att normaltränade människor som motionstränar regelbundet (3 ggr veckan) brukar ha en puls runt 60.
En vältränad person ligger runt 50-55.
Elitmotionärer (som åker vasaloppet på typ 5-6 timmar, marathon 3 timmar) har runt 40-48.
Elitidrottare inom konditionsidrotter ca 35-45.
Sedan finns det vissa fall där EXRTEMT vältränade konditionsidrottare (Längdskidåkare, cyklister) som har ner emot 30.
Den lägsta vilopuls som man någonsin uppmätt är 28.
Gunde tror jag låg runt 32 som lägst.
Det som är mest intressant är hur stort spann man har mellan vilopuls och maxpuls.
/ Triathlon (har som lägst haft 41)
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:16.
|

|