Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-21, 16:35   #1
selmir
The Magnificent

selmirs avatar

Reg.datum: Jun 2007
Hjälp dosering ! leucin

Hej undrar lite om hur jag ska dosera leucin. Så här står det på hemsidan där jag köpt.

Doseringsförslag: Ett teskedsmått (2500 mg) innan och efter träningen samt utspritt vid måltider under dagen.

Tyckte det var lite knepigt att först hur mycket jag ska inta per dag. Förstår 2500mg*2 sen hur mycket mer ska jag ta ? 3 *2500mg eller ? Vill altså räkna ut hur mycket mg ja ska ta per dag. Så jag skickade iväg ett mail till och fick svaret

Använd leucinet utspritt under dagen, förslagsvis till era måltider samt i återhämtningsdrinken i samband med träningen. 2500 mg är ett riktmått, ni kan i samband med träningen ta mer än så. Övrig tid kan 2500 mg tillsammans med era måltider; frukost, lunch, middag vara ett bra riktmått. Samt till eventuella proteindrinkar / gainers.

Dock är jag troligen dum och förstår fortfarande inte hur många mg jag ska ha i mig per dag :S

Kan något förklara mig mig eller någon annan som tar detta ? Hur mycket ska jag ha i mig per dag ?
selmir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 16:44   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det finns inga sådana rekommendationer för leucinsupplementering, och inte heller ger extra leucin till en balanserad aminosyresammansättning någon extra stimulans hos andra än (möjligen) gamla individer.

I en studie (Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Apr;288(4):E645-53.) gav man 0.1 gram leucin per kilo kroppsvikt och timme, med intag en gång i halvtimmen efter träning under en 6-timmarsperiod.

Senare visade Robert Wolfe att extra leucin inte stimulerade proteinsyntesen mer hos unga.

Citat:
We conclude that increasing the proportion of leucine in a mixture of EAA can reverse an attenuated response of muscle protein synthesis in elderly but does not result in further stimulation of muscle protein synthesis in young subjects.
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Aug;291(2):E381-7.

I år visades det även att extra leucin tillsammans med proteinet inte gav något hos gamla heller.

Citat:
Co-ingestion of leucine with carbohydrate and protein following physical activity does not further elevate muscle protein fractional synthetic rate in elderly men when ample protein is ingested.
Br J Nutr. 2007 Aug 13;:1-10

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 20:45   #3
selmir
The Magnificent

selmirs avatar

Hepp det var ju synd :S Jag såg ju att ni Kolo sålde Leucin och där stog det ju
"Studier har visat att leucin har en mycket viktig roll i regleringen av proteinsyntesen (uppbyggnaden av muskelprotein). "

Och enligt den beskrivningen är det en bra produkt:S
Får väl ta de jag har köpt nu...

Men tack för svaret , det uppskattas verkligen !
Gammal 2007-11-21, 20:51   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Absolut; det är leucin som intitierar translationen och får väl klassas som den enskilt viktigaste aminosyran i sammanhanget proteinsyntes. Men det är knappast så att man kan lägga till och lägga till mer och mer leucin och bygga mer och mer muskler - leucin "startar maskineriet". Stora mängder leucin på en gång oxiderar bara efter det har tagits upp i muskulaturen.

Du kan ta ett par sådana där doser timmarna efter träning; gör det någon skillnad, så är det i alla fall åt det positiva hållet.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-11-21, 20:58   #5
selmir
The Magnificent

selmirs avatar

Jo nu ska ja köra på undrar en liten sak till nu när du är online Har även kreatin mono hemma samt kreatinpyruvat. Undrar hur jag ska använda dessa (i dagsläget använder ja inte kreatin) Kan man köra med både samtidigt ? Dvs laddar upp mono de första dagarna sen ligger på 10g/dag och sedan ta kreatinpyruvat 5g innan träning ? Eller är det bara slöseri med kreatin dvs ska jag börja med mono sen när det är slut eller cykeln så tar ja kreatinpyruvat ?

Blev lite O/T men hoppas du kan svara.
Gammal 2008-01-16, 13:33   #6
Mehdi
Registered User

Reg.datum: Jul 2004
Man blir lite förvirrad med de olika buden. Jag har en annan studie här som säger annat. Några kommentarer?

"Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004 Nov 23;

The combined ingestion of protein and free leucine with carbohydrate increases post-exercise muscle protein synthesis in vivo in male subjects.

Koopman R, Wagenmakers AJ, Manders RJ, Zorenc AH, Senden JM, Gorselink M, Keizer HA, van Loon LJ.

Department of Human Biology, Nutrition Research Institute Maastricht (NUTRIM Maastricht University, Maastricht, The Netherlands.

The present study was designed to determine post-exercise muscle protein synthesis and whole-body protein balance following the combined ingestion of carbohydrate with or without protein and/or free leucine. Eight male subjects were randomly assigned to 3 trials in which they consumed drinks containing either carbohydrate (CHO), carbohydrate and protein (CHO+PRO), or carbohydrate, protein and free leucine (CHO+PRO+leu) following 45 min of resistance exercise. A primed, continuous infusion of L-[ring-(13)C6]phenylalanine was applied, with blood samples and muscle biopsies collected to assess fractional synthetic rate (FSR) in the m. vastus lateralis as well as whole-body protein turnover during 6 h of post-exercise recovery. Plasma insulin response was higher in the CHO+PRO+leu compared to the CHO and CHO+PRO trials (+240+/-19% and +77+/-11%, respectively, P<0.05). Whole-body protein breakdown rates were lower, and whole-body protein synthesis rates were higher in the CHO+PRO and CHO+PRO+leu trials compared to the CHO trial (P<0.05). Addition of leucine in the CHO+PRO+leu trial resulted in a lower protein oxidation rate compared to the CHO+PRO trial. Protein balance was negative during recovery in the CHO trial, but positive in the CHO+PRO and CHO+PRO+leu trials. In the CHO+PRO+leu trial, whole-body net protein balance was significantly greater compared to values observed in the CHO+PRO and CHO trials (P<0.05). Mixed muscle FSR, measured over a 6h period of post-exercise recovery, was significantly greater in the CHO+PRO+leu trial compared to the CHO trial (0.095+/-0.006 %(.)h(-1) vs. 0.061+/-0.008 %(.)h(-1), respectively; P<0.05), with intermediate values observed in the CHO+PRO trial (0.0820 +/- 0.0104 %(.)h(-1)). We conclude that the co-ingestion of protein and leucine stimulates muscle protein synthesis and optimizes whole-body protein balance when compared to the intake of carbohydrate only. "
Gammal 2008-01-16, 13:46   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

http://ajpendo.physiology.org/cgi/co...ull/291/2/E381

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2008-01-16, 13:47   #8
fonzie
Registered User

fonzies avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av selmir Visa inlägg
Jo nu ska ja köra på undrar en liten sak till nu när du är online Har även kreatin mono hemma samt kreatinpyruvat. Undrar hur jag ska använda dessa (i dagsläget använder ja inte kreatin) Kan man köra med både samtidigt ? Dvs laddar upp mono de första dagarna sen ligger på 10g/dag och sedan ta kreatinpyruvat 5g innan träning ? Eller är det bara slöseri med kreatin dvs ska jag börja med mono sen när det är slut eller cykeln så tar ja kreatinpyruvat ?

Blev lite O/T men hoppas du kan svara.
Köpa (dyra) kosttillskott och inte veta hur man använder dem?
fonzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-16, 15:06   #9
EiseltUK
Registered User

Reg.datum: Jun 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Mehdi Visa inlägg
Man blir lite förvirrad med de olika buden. Jag har en annan studie här som säger annat. Några kommentarer?

"Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004 Nov 23;

The combined ingestion of protein and free leucine with carbohydrate increases post-exercise muscle protein synthesis in vivo in male subjects.

Koopman R, Wagenmakers AJ, Manders RJ, Zorenc AH, Senden JM, Gorselink M, Keizer HA, van Loon LJ.

Den visade väl inte någon ökad proteinsyntes utan minskad nedbrytning som förklaras av ökad insulinutsöndring hos gruppen som fick extra leucin (ganska rejält mycket extra). Lite konsigt upplagd studie tycker jag.
EiseltUK är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:46.