Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-03, 19:35   #1
MHo
Registered User

MHos avatar

Reg.datum: May 2006
Viktplatåer och ämnesomsättning! (Whoosh!)

I hereby summon the vast knowledge gathered on this board!

Lite bakgrund
Jag är en kille (nåväl, man då, snart 40) som under ganska många år vägt alldeles för mycket. Nu har jag till slut tagit tag i situationen och är inne på min 101'a dag av ganska hård diet. Hittills har jag gått ned ca 35 kg, men det återstår minst lika mycket innan jag räknar mig som normalviktig...

Jag går på en variant av VLCD-diet, men inte enbart med pulver. En normaldag ser ut nåt i denna stil:

Frukost: 1 påse Nutrilett, ca 100 kcal
Lunch: 1 färdigblandad NaturDiet, ca 180 kcal
Middag: Riktig mat, ca 400-450 kcal, bestående av:
  • Kött eller Fisk (kycklingfilé, lax, tonfisk, köttfärs, lövbiff, räkor mm)
  • Bönor/kikärter
  • Keso
  • Grönsaker och rotfrukter (broccoli, sparris, blomkål, kålrot, palsternacka mm)
  • Sallad (vitkål, tomat, gurka mm)
Därutöver ett par släta koppar kaffe (med lite mjölk i).

Totalt i snitt över veckan får jag alltså i mig ca 700-730 kcal/dag. Jag använder Hälsovakten och har örnkoll på allt jag stoppar i mig, så jag har mycket bra koll på "insidan" i energiekvationen...

Jag har med hjälp av Mufflin-ekvationen från caloriesperhour.com räknat ut min RMR och fick den till 2630 kcal, men eftersom jag är så kraftigt överviktig har jag modifierat formeln lite och räknat ut RMR för min längd med BMI 23 (normalvikt) + 4.5 kcal / kg i mellanskillnaden (fettvikt, där 1 kg fett förbrukar 4.5 kcal/dygn). Ny RMR med den formeln blev 2230 kcal vilket multiplicerades med 1,3 (stillasittande) och gav en total förbrukning av ca 2900 kcal/dygn på "utsidan" i energiekvationen...

Nåväl. Ett underskott på ca 2200 kcal/dygn bör ge en viktminskning på 2200*7/7000 = 2.2 kg/vecka, vilket det gjorde (med råge) de 10 första veckorna jag körde på detta. Min snittminskning låg då på 2,75 kg/vecka (varierande mellan 2,5 och 3,0 kg/vecka). Jag kände mig piggare än på mycket länge (vilket jag fortfarande gör) och allt funkade perfekt...

Nu till problemet...
De senaste 4 veckorna har viktminskningen varit betydligt mindre, runt 1-1.5 kg/vecka med den senaste katastrofveckan 0.3 kg minskning! Detta trot fortsatt strikt diet på samma nivå som tidigare. Den enda förändring jag gjort de senaste veckorna är att jag börjat röra på mig lite mer. Jag promenerar nu ca 2.5 - 3 timmar i veckan (i relativt rask takt ca 5.5-6 km/h). Det känns mycket skönt att ha börjat röra på sig och jag har börjat längta efter mina promenader... Detta ligger ju dock på "utsidan" i energiekvationen, så det borde inte påverka resultatet till det sämre!

Jag har sedan jag började plöjt igenom ganska mycket information (understatement of the day), dels här på forumet (tack alla) , men också på en massa andra ställen, såsom bodyrecomposition.com, halso.info, body.se, flashback mfl samt lite andra siter som behandlar LCHF (lågkolhydrat/högfett-diet) mm. mm... Sammantaget måste jag säga att jag som ingenjör tilltalas av (och tror mest på) den enkla inställningen att det handlar om energi in och ut och balansen däremellan. Inga konstigheter alltså... Dessutom talas det ju om här på forumet att ämnesomsättningen inte påverkas nämvärt (max 10%) av hård diet, vilket ju låter bra med tanke på de skräckscenarios som media målar upp att om du bantar så stannar ämnesomsättningen helt och du går bara upp ännu mer efter dietkuren.

De senaste veckornas resultat gör dock att man börjar vackla något. Totalt har jag ju dessa 4 veckor ett energiunderskott på 4*7*2200 = 61600 kcal + ca 2500 kcal promenader, totalt 64000 kcal, vilket borde motsvara över 9 kg fettvävnad. Ändå har jag bara gått ner ca 5 kg (35000 kcal). Någonstans i ekvationen saknas alltså ca 30000 kcal de senaste 4 veckorna! Eftersom jag har stenkoll på "insidan" måste alltså nåt ha hänt med min ämnesomsättning, alternativt har jag hamnat på någon slags "viktplatå" där kroppen försöker hålla sig kvar?!?
En ämnesomsättningsminskning med 30000 kcal de senaste 4 veckorna borde motsvara ungefär 40%, vilket vore otäckt mycket!

I mitt letande hittade jag ett inlägg på bodyrecomposition.com där Lyle McDonald skrev att den största ämnesomsättningsminskning som han sett observeras låg på 30-40%, men det var på svältande individer som nådde en fettnivå under 8% (vilket jag har mycket långt till). Det pratas också där en hel del om att fettcellerna initialt vid nedgång börjar samla på sig vatten och att man sedan får en så kallad "whoosh" när dom släpper vattnet och man minskar snabbt igen...

Metabolic drop
Whoosh

Jaha, vad ville jag få ut av det här inlägget då?

Jo, jag vill höra era teorier (gärna väl underbyggda med hänvisningar, annars bara löst utslängda) om min situation... Har min ämnesomsättning minskat med 40%, eller har jag drabbats av vattenansamling i fettcellerna och står inför en "whoosh"??

Hur tycker ni att jag i så fall ska få fart på ämnesomsättningen igen, alternativt trigga denna "whoosh"?

... eller har ni någon helt annan teori?

Ska jag kanske tro på herr Skaldeman och äta mig ner i vikt med fettrik kost?!

Shoot!

Mvh MHo
MHo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 19:40   #2
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
700-730kcal per dag??!? Ät en sisådär 1000-1500kcal till så ska du se att det blir fart på viktnergången igen..du svälter ju dig själv..
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 19:41   #3
zoltan_hellhound
Registered User

zoltan_hellhounds avatar

Reg.datum: Jan 2006
Jag ökade calori förbrukningen med aktiviteter och började äta gott en dag i veckan.då gick jag ner så snabbt att det var rent löjligt

zoltan_hellhound är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 19:42   #4
zoltan_hellhound
Registered User

zoltan_hellhounds avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris
700-730kcal per dag??!? Ät en sisådär 1000-1500kcal till så ska du se att det blir fart på viktnergången igen..
700 låter rent själmord.när jag var nere på 800 under en vecka måde jag jätte dåligt och höll på att svimma flera gg

zoltan_hellhound är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 19:44   #5
MHo
Registered User

MHos avatar

Glömde förstås ett par frågor i hastigheten...

Det här med viktplatåer, existerar det? Är det nån annan som har erfarenheter av såna? Hur kom ni i så fall ifrån den?

/MHo
Gammal 2006-08-03, 19:46   #6
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MHo
Glömde förstås ett par frågor i hastigheten...

Det här med viktplatåer, existerar det? Är det nån annan som har erfarenheter av såna? Hur kom ni i så fall ifrån den?

/MHo
som sagt jag tror att om du skulle följa mitt råd och äta en 1000-1500kcal mer så skulle du garanterat gå ner i vikt igen
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 19:48   #7
MHo
Registered User

MHos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av zoltan_hellhound
700 låter rent själmord.när jag var nere på 800 under en vecka måde jag jätte dåligt och höll på att svimma flera gg
Konstigt, jag mår hur fint som helst (bättre än på länge) och har så mycket energi att det börjat "spritta i benen"...

Om jag visste att en ökning av intaget skulle sätta fart på förbränningen igen, så skulle jag naturligtvis köra på det! Övertyga mig!

Hur är det, kan ämnesomsättningen minska så mycket som den verkar gjort på mig?

/MHo
Gammal 2006-08-03, 19:52   #8
MHo
Registered User

MHos avatar

Nu ska jag ta och grilla lite hamburgare från ICA (ren köttfärs formade till burgare)... Kommer tillbaka om en stund och läser alla era intressanta teorier och praktiska erfarenheter!

/MHo
Gammal 2006-08-03, 20:21   #9
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
”Resting metabolism decreases by more than is attributable to loss of either body mass or FFM: severe caloric restrictions can decrease resting metabolism by 45%. This calorie-sparing response takes place independent of the person's weight status or past dieting history.”
Exercise Physiology – Energy, Nutrition, and Human Performanc, 5th ed: William D McArdle, Frank I. Katch, Victor L. Katch, Lippincott Williams & Wilkins

Med andra ord så är din minskade energiförbrukning helt normal och en del av kroppens försvar när den hamnar i svältläge. Det bästa du kan göra för att motverka det som händer är att börja röra på dig mer.

Som du ser så planar vikt förlusten ut efter några veckor.

Hur mycket väger du nu och hur lång är du?

Läsning som bör vara intressant för dig.
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/68/3/599.pdf
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/41/4/753.pdf
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Citation
Gammal 2006-08-03, 20:23   #10
Nordenator
:D

Nordenators avatar

Reg.datum: Apr 2006
Jag ligger själv på mellan 500-1000 kcal / dag och går då ner vikt.
Personligen anser jag att det lätt blir tråkigt om man inte ser resultat, så jag kör istället periodvis och intensivt.

Gjort det gradvis nu sen mars och gått ner runt 13 kilo (På ett intensivt vis, runt 10 kilo innan). Däremot upptäckte jag någon gång att det mer eller mindre stannade av, osäker på varför. Men istället för att försöka lösa eventuellt problem så skippade jag helt enkelt att tappa i en månad eller så i samband med semester och ledighet. Efter det har jag tappat ytterligare runt 2-3 kilo och det går rätt snabbt nu.

Allt du behöver kanske är att ta en temporär paus?

EDIT:

Starkt gjort föresten!
Gammal 2006-08-03, 20:34   #11
MHo
Registered User

MHos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Guddi
”Resting metabolism decreases by more than is attributable to loss of either body mass or FFM: severe caloric restrictions can decrease resting metabolism by 45%. This calorie-sparing response takes place independent of the person's weight status or past dieting history.”
Exercise Physiology – Energy, Nutrition, and Human Performanc, 5th ed: William D McArdle, Frank I. Katch, Victor L. Katch, Lippincott Williams & Wilkins

Med andra ord så är din minskade energiförbrukning helt normal och en del av kroppens försvar när den hamnar i svältläge. Det bästa du kan göra för att motverka det som händer är att börja röra på dig mer.

Som du ser så planar vikt förlusten ut efter några veckor.
OK, tyckte King Grub skrev i nån tråd att metabolismen minskade högst uppåt 10% vid hög kalorirestriktion, men enligt detta kan ju minskningen bli mycket större... Hmmm....

Citat:
Hur mycket väger du nu och hur lång är du?
156 kg, 192 cm... En hel del kvar med andra ord...

Intressant... ska bara äta lite först...

/MHo
Gammal 2006-08-03, 20:50   #12
hasse36
Kolos egen språkpolis

hasse36s avatar

Reg.datum: Jan 2005
Det är vattnet i kroppen som spelar dig spratt - det finns ingen annan förklaring.

Ett sätt att göra det rimligt:
Om du äter 700 kcal/dygn blir effekten:
700*1000*4,19/24/3600 = ca 34 Watt.

Din kropp måste rimligtvis avge mer än 34 Watt. En normalstor människa ligger på ca 100 Watt.

Resterande energi tas från fett och muskler - energi uppstår inte ur intet.

Personligen tycker jag att 700 kcal låter tokigt lite. Gör du detta i samråd med läkare?

Att cykla sliter väldigt lite på kroppen och det är ganska lätt att bränna 600-700 kcal/h. Jag gissar att du har tämligen starka ben. Det måste man ha för att bära upp en stor kropp.
Gammal 2006-08-03, 21:07   #13
MHo
Registered User

MHos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator
Jag ligger själv på mellan 500-1000 kcal / dag och går då ner vikt.
Personligen anser jag att det lätt blir tråkigt om man inte ser resultat, så jag kör istället periodvis och intensivt.

Gjort det gradvis nu sen mars och gått ner runt 13 kilo (På ett intensivt vis, runt 10 kilo innan). Däremot upptäckte jag någon gång att det mer eller mindre stannade av, osäker på varför. Men istället för att försöka lösa eventuellt problem så skippade jag helt enkelt att tappa i en månad eller så i samband med semester och ledighet. Efter det har jag tappat ytterligare runt 2-3 kilo och det går rätt snabbt nu.
Intressant! Hur ser en dagsmeny ut för dig ungefär?

Citat:
Allt du behöver kanske är att ta en temporär paus?

EDIT:

Starkt gjort föresten!
Kanske det kanske... Tack för uppmuntran!

/MHo

Som precis ätit...

- Hamburgare, grillad på gasgrillen, 80 g köttfärs
- Vitkålssallad med vinäger och liiite olja, 130 g
- Keso Naturell, 100 g
- Tomat, 130 g
Totalt 350 kcal (32g prot., 13g kolh., 19g fett)

Vilket ger en total idag på 658 kcal (65g prot., 43g kolh., 26g fett)
Promenad till och från jobbet, 30 min i rask takt, totalt 170 kcal.
Netto: 488 kcal, RMR: 2900 kcal, Energiunderskott: ~2400 kcal
(om inte metabolismen kraschat...)
Gammal 2006-08-03, 21:18   #14
MHo
Registered User

MHos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hasse36
Det är vattnet i kroppen som spelar dig spratt - det finns ingen annan förklaring.

Ett sätt att göra det rimligt:
Om du äter 700 kcal/dygn blir effekten:
700*1000*4,19/24/3600 = ca 34 Watt.

Din kropp måste rimligtvis avge mer än 34 Watt. En normalstor människa ligger på ca 100 Watt.

Resterande energi tas från fett och muskler - energi uppstår inte ur intet.
Låter rimligt... Det är därför jag ställde mina frågor i det ursprungliga inlägget... Jag har också trott hela tiden att det är nåt tillfälligt, men när nu det tillfälliga dragit ut sig i fyra veckor börjar man fundera!

Citat:
Personligen tycker jag att 700 kcal låter tokigt lite. Gör du detta i samråd med läkare?
Nej, det är helt självförvållat!
Däremot var jag på en hälsokontroll alldeles innan jag började. Alla mina värden var bra, vilket tillsammans med en artikel i en aftonblaska om en kille som tappat 61 kg på 5 månader med VLCD skapade tillräckligt med motivation för att sätta igång...

När jag sedan mår toppen och tycker att jag äter mig mätt och belåten har det inte funnits nån anledning att ändra något...

Citat:
Att cykla sliter väldigt lite på kroppen och det är ganska lätt att bränna 600-700 kcal/h. Jag gissar att du har tämligen starka ben. Det måste man ha för att bära upp en stor kropp.
Har en motionscykel i källaren, men det är ju sååå tråkigt att sitta på den. Går mycket hellre ut på promenad!

... men jag ska nog sätta mig på cykeln lite också framöver...

/MHo
Gammal 2006-08-03, 21:27   #15
MHo
Registered User

MHos avatar

Vad tror ni händer om man börjar äta säg 1500 kcal/dag? Ökar ämnesomsättningen igen omedelbart, eller kommer jag att gå upp i vikt ett tag innan det justerar sig?

/MHo

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:01.