I hereby summon the vast knowledge gathered on this board!
Lite bakgrund
Jag är en kille (nåväl, man då, snart 40) som under ganska många år vägt alldeles för mycket. Nu har jag till slut tagit tag i situationen och är inne på min 101'a dag

av ganska hård diet. Hittills har jag gått ned ca 35 kg, men det återstår minst lika mycket innan jag räknar mig som normalviktig...
Jag går på en variant av VLCD-diet, men inte enbart med pulver. En normaldag ser ut nåt i denna stil:
Frukost: 1 påse Nutrilett, ca 100 kcal
Lunch: 1 färdigblandad NaturDiet, ca 180 kcal
Middag: Riktig mat, ca 400-450 kcal, bestående av:
- Kött eller Fisk (kycklingfilé, lax, tonfisk, köttfärs, lövbiff, räkor mm)
- Bönor/kikärter
- Keso
- Grönsaker och rotfrukter (broccoli, sparris, blomkål, kålrot, palsternacka mm)
- Sallad (vitkål, tomat, gurka mm)
Därutöver ett par släta koppar kaffe (med lite mjölk i).
Totalt i snitt över veckan får jag alltså i mig ca 700-730 kcal/dag. Jag använder Hälsovakten och har örnkoll på allt jag stoppar i mig, så jag har mycket bra koll på "insidan" i energiekvationen...
Jag har med hjälp av Mufflin-ekvationen från caloriesperhour.com räknat ut min RMR och fick den till 2630 kcal, men eftersom jag är så kraftigt överviktig har jag modifierat formeln lite och räknat ut RMR för min längd med BMI 23 (normalvikt) + 4.5 kcal / kg i mellanskillnaden (fettvikt, där 1 kg fett förbrukar 4.5 kcal/dygn). Ny RMR med den formeln blev 2230 kcal vilket multiplicerades med 1,3 (stillasittande) och gav en total förbrukning av ca 2900 kcal/dygn på "utsidan" i energiekvationen...
Nåväl. Ett underskott på ca 2200 kcal/dygn bör ge en viktminskning på 2200*7/7000 = 2.2 kg/vecka, vilket det gjorde (med råge) de 10 första veckorna jag körde på detta. Min snittminskning låg då på 2,75 kg/vecka (varierande mellan 2,5 och 3,0 kg/vecka). Jag kände mig piggare än på mycket länge (vilket jag fortfarande gör) och allt funkade perfekt...
Nu till problemet...
De senaste 4 veckorna har viktminskningen varit betydligt mindre, runt 1-1.5 kg/vecka med den senaste katastrofveckan 0.3 kg minskning! Detta trot fortsatt strikt diet på samma nivå som tidigare. Den enda förändring jag gjort de senaste veckorna är att jag börjat röra på mig lite mer. Jag promenerar nu ca 2.5 - 3 timmar i veckan (i relativt rask takt ca 5.5-6 km/h). Det känns mycket skönt att ha börjat röra på sig och jag har börjat längta efter mina promenader...

Detta ligger ju dock på "utsidan" i energiekvationen, så det borde inte påverka resultatet till det sämre!
Jag har sedan jag började plöjt igenom ganska mycket information (understatement of the day), dels här på forumet (tack alla)

, men också på en massa andra ställen, såsom bodyrecomposition.com, halso.info, body.se, flashback mfl samt lite andra siter som behandlar LCHF (lågkolhydrat/högfett-diet) mm. mm... Sammantaget måste jag säga att jag som ingenjör tilltalas av (och tror mest på) den enkla inställningen att det handlar om energi in och ut och balansen däremellan. Inga konstigheter alltså... Dessutom talas det ju om här på forumet att ämnesomsättningen inte påverkas nämvärt (max 10%) av hård diet, vilket ju låter bra med tanke på de skräckscenarios som media målar upp att om du bantar så stannar ämnesomsättningen helt och du går bara upp ännu mer efter dietkuren.
De senaste veckornas resultat gör dock att man börjar vackla något. Totalt har jag ju dessa 4 veckor ett energiunderskott på 4*7*2200 = 61600 kcal + ca 2500 kcal promenader, totalt 64000 kcal, vilket borde motsvara över 9 kg fettvävnad. Ändå har jag bara gått ner ca 5 kg (35000 kcal). Någonstans i ekvationen saknas alltså ca 30000 kcal de senaste 4 veckorna! Eftersom jag har stenkoll på "insidan" måste alltså nåt ha hänt med min ämnesomsättning, alternativt har jag hamnat på någon slags "viktplatå" där kroppen försöker hålla sig kvar?!?
En ämnesomsättningsminskning med 30000 kcal de senaste 4 veckorna borde motsvara ungefär 40%, vilket vore otäckt mycket!
I mitt letande hittade jag ett inlägg på bodyrecomposition.com där Lyle McDonald skrev att den största ämnesomsättningsminskning som han sett observeras låg på 30-40%, men det var på svältande individer som nådde en fettnivå under 8% (vilket jag har mycket långt till). Det pratas också där en hel del om att fettcellerna initialt vid nedgång börjar samla på sig vatten och att man sedan får en så kallad "whoosh" när dom släpper vattnet och man minskar snabbt igen...
Metabolic drop
Whoosh
Jaha, vad ville jag få ut av det här inlägget då?
Jo, jag vill höra era teorier (gärna väl underbyggda med hänvisningar, annars bara löst utslängda) om min situation... Har min ämnesomsättning minskat med 40%, eller har jag drabbats av vattenansamling i fettcellerna och står inför en "whoosh"??
Hur tycker ni att jag i så fall ska få fart på ämnesomsättningen igen, alternativt trigga denna "whoosh"?
... eller har ni någon helt annan teori?
Ska jag kanske tro på herr
Skaldeman och äta mig ner i vikt med fettrik kost?!
Shoot!
Mvh MHo