Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-04, 01:28   #1
Shavin
Registered User

Reg.datum: Jul 2008
Äta mycket utan att gå upp i vikt

Tänkte samla ihop lite grejer som går att käka mycket utav utan att behöva oroa sig nånting av att hamna på ett kaloriöverskott (ät hur mycket du vill och gå ner i vikt), är det sant att man kan äta hur mycket som hällst utav dessa grejer utan att gå upp ett ända kg i vikt, väkar lite konstigt? Kom gärna med förslag och komentarer:

Minimajs i burk?
broccoli?
morötter?
tomater?
cola light?
pepsi max?
vattenmelon?
honungsmelon?
Shavin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 01:38   #2
Cohen
Registered User

Cohens avatar

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Shavin Visa inlägg
Tänkte samla ihop lite grejer som går att käka mycket utav utan att behöva oroa sig nånting av att hamna på ett kaloriöverskott (ät hur mycket du vill och gå ner i vikt), är det sant att man kan äta hur mycket som hällst utav dessa grejer utan att gå upp ett ända kg i vikt, väkar lite konstigt? Kom gärna med förslag och komentarer:

Minimajs i burk?
broccoli?
morötter?
tomater?
cola light?
pepsi max?

vattenmelon?
honungsmelon?
Dessa kan du dricka hur mycket av som du vill utan att gå upp i vikt. Övriga innehåller energi och kan såldedes leda till viktökning vid tillräckligt stort intag.

Här har du en länk till Livsmedelsverkets databas över näringsinnehåll i livsmedel:

http://192.121.81.11/livsmedelsok/
Cohen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 10:10   #3
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Det finns ju grönsaker med negativa kalorier, sparris va?

Men det ska krävas rätt mycket om man ska äta sig till överskott på broccoli, morötter etc. Fast om man ligger på balansnivå och äter 200-300g morötter, ja då har man ju ett överskott där...
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 10:33   #4
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Selleri har jag för mig.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 11:48   #5
Three pigs
Banned User

Three pigss avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Selleri har jag för mig.
jep, selleri.

Men du kan ju i stort sett äta nästan hur mycket som helst utan att gå upp i vikt av det där.
Three pigs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 18:24   #6
Icefire
Registered User

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Shavin Visa inlägg

Minimajs i burk?
broccoli?
morötter?
tomater?
cola light?
pepsi max?
vattenmelon?
honungsmelon?
Tror säkert du skulle gå ner mycket om du bara äter minimajs några veckor. Frågan är bara varför det skulle vara roligare att äta 3 kg minimajs till både frukost, lunch och middag än typ en portion gröt på morron, lasagne till lunch och fisk med potatis till kvällsmat. Tugga tuggummi om du måste stoppa nåt i munnen för jämnan.
Gammal 2008-08-04, 21:22   #7
planit
Registered User

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Icefire Visa inlägg
Tror säkert du skulle gå ner mycket om du bara äter minimajs några veckor. Frågan är bara varför det skulle vara roligare att äta 3 kg minimajs till både frukost, lunch och middag än typ en portion gröt på morron, lasagne till lunch och fisk med potatis till kvällsmat. Tugga tuggummi om du måste stoppa nåt i munnen för jämnan.
Skulle aldrig äta samma mat hela tiden.. Ville bara veta olika grejer man inte blir fet av som man kan käka mängder av lite då och då när man känner sig riktigt sugen på nåt och redan förbrukat frukost/lunch/middag/mellanmålen
planit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 01:44   #8
Cohen
Registered User

Cohens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Icefire Visa inlägg
Majs i allmänhet måste väl räknas till de mer energitäta grönsakerna i TS lista. Att hamna på energiöverskott med en strikt majsdiet borde alltså vara enklare än på låt oss säga en morotsdiet. Men men, teoretiska diskussioner. Ensidighet är och förblir nästan alltid sämre än mångsidighet.
Gammal 2008-08-05, 04:20   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Cohen Visa inlägg
Majs i allmänhet måste väl räknas till de mer energitäta grönsakerna i TS lista.
Inte minimajs.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 08:00   #10
The Draf
Registered User

The Drafs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg

Men det ska krävas rätt mycket om man ska äta sig till överskott på broccoli, morötter etc. Fast om man ligger på balansnivå och äter 200-300g morötter, ja då har man ju ett överskott där...
Missade jag ironin? Trodde negativa kalorier var en myt?
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who dont.

"Arguing with anonymous strangers on the Internet is a sucker's game because they almost always turn out to be -- or to be indistinguishable from -- self-righteous sixteen-year-olds possessing infinite amounts of free time." -Neal Stephenson, Cryptonomicon
The Draf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 08:04   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Kalorierna som livsmedlet ger är inte "negativa" i sig, men det kostar mer energi att metabolisera, säg, 100 gram selleri än vad den mängden selleri ger i form av energi, så resultatet blir en negativ påverkan på energibalansen. Nu är det så små siffror att det inte kommer att ha någon betydelse för ev viktnedgång, men i alla fall. Och mättande kan det ju vara.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-05, 09:31   #12
Icefire
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av planit Visa inlägg
Skulle aldrig äta samma mat hela tiden.. Ville bara veta olika grejer man inte blir fet av som man kan käka mängder av lite då och då när man känner sig riktigt sugen på nåt och redan förbrukat frukost/lunch/middag/mellanmålen
Sugen som i bara sugen så kan du ju knapra på en gurka eller nåt du nämnde i din lista. Om du är hungrig, ta en frukt och/eller någon grov brödbit med kyckling/skinka/keso tex.
Men om du redan har fyllt din dagskvot av kalorier finns det egentligen inget du kan äta utan att hamna på plus.
Gammal 2008-08-07, 02:01   #13
Cohen
Registered User

Cohens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inte minimajs.
Jaså? Hur då?

Antog rakt av att minimajs hade liknande innehåll som vanlig majs. Same same but smaller, så att säga.

Letade hos SLV och Fineli efter information om näring i minimajs men hittade inget. Frågar därför här hur innehållet i minimajs skiljer sig från innehållet i vanlig majs.

Inte för att jag ska börja knapra i mig mängder av minimajs, men kunde vara kul att veta.
Gammal 2008-08-07, 07:30   #14
The Draf
Registered User

The Drafs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kalorierna som livsmedlet ger är inte "negativa" i sig, men det kostar mer energi att metabolisera, säg, 100 gram selleri än vad den mängden selleri ger i form av energi, så resultatet blir en negativ påverkan på energibalansen. Nu är det så små siffror att det inte kommer att ha någon betydelse för ev viktnedgång, men i alla fall. Och mättande kan det ju vara.
Flummigt, är detta inräknat i slv´s tabell? Vilka livsmedel ger negativa kaliorier, förutom selleri?
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who dont.

"Arguing with anonymous strangers on the Internet is a sucker's game because they almost always turn out to be -- or to be indistinguishable from -- self-righteous sixteen-year-olds possessing infinite amounts of free time." -Neal Stephenson, Cryptonomicon
The Draf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 09:51   #15
Icefire
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Cohen Visa inlägg
Jaså? Hur då?

Antog rakt av att minimajs hade liknande innehåll som vanlig majs. Same same but smaller, så att säga.

Letade hos SLV och Fineli efter information om näring i minimajs men hittade inget. Frågar därför här hur innehållet i minimajs skiljer sig från innehållet i vanlig majs.

Inte för att jag ska börja knapra i mig mängder av minimajs, men kunde vara kul att veta.
Det var längesen jag hade minimajs hemma, men jag minns att jag blev överraskad att det skiljde så mycket. Man känner ju iofs på smaken att minimajsen inte är lika rik på sockerarter, men jag har för mig det var så lågt som 16eller liknande. Ta en sväng förbi grönsakskonserverna nästa gång du handlar Eller sök på google!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.