2008-08-04, 01:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Äta mycket utan att gå upp i vikt
Tänkte samla ihop lite grejer som går att käka mycket utav utan att behöva oroa sig nånting av att hamna på ett kaloriöverskott (ät hur mycket du vill och gå ner i vikt), är det sant att man kan äta hur mycket som hällst utav dessa grejer utan att gå upp ett ända kg i vikt, väkar lite konstigt? Kom gärna med förslag och komentarer:
Minimajs i burk?
broccoli?
morötter?
tomater?
cola light?
pepsi max?
vattenmelon?
honungsmelon?
|
|
|
2008-08-04, 01:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Shavin
Tänkte samla ihop lite grejer som går att käka mycket utav utan att behöva oroa sig nånting av att hamna på ett kaloriöverskott (ät hur mycket du vill och gå ner i vikt), är det sant att man kan äta hur mycket som hällst utav dessa grejer utan att gå upp ett ända kg i vikt, väkar lite konstigt? Kom gärna med förslag och komentarer:
Minimajs i burk?
broccoli?
morötter?
tomater?
cola light?
pepsi max?
vattenmelon?
honungsmelon?
|
Dessa kan du dricka hur mycket av som du vill utan att gå upp i vikt. Övriga innehåller energi och kan såldedes leda till viktökning vid tillräckligt stort intag.
Här har du en länk till Livsmedelsverkets databas över näringsinnehåll i livsmedel:
http://192.121.81.11/livsmedelsok/
|
|
|
2008-08-04, 10:10
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Det finns ju grönsaker med negativa kalorier, sparris va?
Men det ska krävas rätt mycket om man ska äta sig till överskott på broccoli, morötter etc. Fast om man ligger på balansnivå och äter 200-300g morötter, ja då har man ju ett överskott där...
|
|
|
|
2008-08-04, 10:33
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face
|
Selleri har jag för mig.
|
|
|
2008-08-04, 11:48
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen
Selleri har jag för mig.
|
jep, selleri.
Men du kan ju i stort sett äta nästan hur mycket som helst utan att gå upp i vikt av det där.
|
|
|
2008-08-04, 18:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Shavin
Minimajs i burk?
broccoli?
morötter?
tomater?
cola light?
pepsi max?
vattenmelon?
honungsmelon?
|
Tror säkert du skulle gå ner mycket om du bara äter minimajs några veckor. Frågan är bara varför det skulle vara roligare att äta 3 kg minimajs till både frukost, lunch och middag än typ en portion gröt på morron, lasagne till lunch och fisk med potatis till kvällsmat. Tugga tuggummi om du måste stoppa nåt i munnen för jämnan.
|
2008-08-04, 21:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Icefire
Tror säkert du skulle gå ner mycket om du bara äter minimajs några veckor. Frågan är bara varför det skulle vara roligare att äta 3 kg minimajs till både frukost, lunch och middag än typ en portion gröt på morron, lasagne till lunch och fisk med potatis till kvällsmat. Tugga tuggummi om du måste stoppa nåt i munnen för jämnan.
|
Skulle aldrig äta samma mat hela tiden.. Ville bara veta olika grejer man inte blir fet av som man kan käka mängder av lite då och då när man känner sig riktigt sugen på nåt och redan förbrukat frukost/lunch/middag/mellanmålen
|
|
|
2008-08-05, 01:44
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Icefire
|
Majs i allmänhet måste väl räknas till de mer energitäta grönsakerna i TS lista. Att hamna på energiöverskott med en strikt majsdiet borde alltså vara enklare än på låt oss säga en morotsdiet. Men men, teoretiska diskussioner. Ensidighet är och förblir nästan alltid sämre än mångsidighet.
|
|
|
2008-08-05, 04:20
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cohen
Majs i allmänhet måste väl räknas till de mer energitäta grönsakerna i TS lista.
|
Inte minimajs.
|
|
|
2008-08-05, 08:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face
Men det ska krävas rätt mycket om man ska äta sig till överskott på broccoli, morötter etc. Fast om man ligger på balansnivå och äter 200-300g morötter, ja då har man ju ett överskott där...
|
Missade jag ironin? Trodde negativa kalorier var en myt?
|
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who dont.
"Arguing with anonymous strangers on the Internet is a sucker's game because they almost always turn out to be -- or to be indistinguishable from -- self-righteous sixteen-year-olds possessing infinite amounts of free time." -Neal Stephenson, Cryptonomicon
|
|
|
2008-08-05, 08:04
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Kalorierna som livsmedlet ger är inte "negativa" i sig, men det kostar mer energi att metabolisera, säg, 100 gram selleri än vad den mängden selleri ger i form av energi, så resultatet blir en negativ påverkan på energibalansen. Nu är det så små siffror att det inte kommer att ha någon betydelse för ev viktnedgång, men i alla fall. Och mättande kan det ju vara.
|
|
|
2008-08-05, 09:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av planit
Skulle aldrig äta samma mat hela tiden.. Ville bara veta olika grejer man inte blir fet av som man kan käka mängder av lite då och då när man känner sig riktigt sugen på nåt och redan förbrukat frukost/lunch/middag/mellanmålen
|
Sugen som i bara sugen så kan du ju knapra på en gurka eller nåt du nämnde i din lista. Om du är hungrig, ta en frukt och/eller någon grov brödbit med kyckling/skinka/keso tex.
Men om du redan har fyllt din dagskvot av kalorier finns det egentligen inget du kan äta utan att hamna på plus.
|
2008-08-07, 02:01
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Inte minimajs. 
|
Jaså? Hur då?
Antog rakt av att minimajs hade liknande innehåll som vanlig majs. Same same but smaller, så att säga.
Letade hos SLV och Fineli efter information om näring i minimajs men hittade inget. Frågar därför här hur innehållet i minimajs skiljer sig från innehållet i vanlig majs.
Inte för att jag ska börja knapra i mig mängder av minimajs, men kunde vara kul att veta.
|
|
|
2008-08-07, 07:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kalorierna som livsmedlet ger är inte "negativa" i sig, men det kostar mer energi att metabolisera, säg, 100 gram selleri än vad den mängden selleri ger i form av energi, så resultatet blir en negativ påverkan på energibalansen. Nu är det så små siffror att det inte kommer att ha någon betydelse för ev viktnedgång, men i alla fall. Och mättande kan det ju vara.
|
Flummigt, är detta inräknat i slv´s tabell? Vilka livsmedel ger negativa kaliorier, förutom selleri?
|
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who dont.
"Arguing with anonymous strangers on the Internet is a sucker's game because they almost always turn out to be -- or to be indistinguishable from -- self-righteous sixteen-year-olds possessing infinite amounts of free time." -Neal Stephenson, Cryptonomicon
|
|
|
2008-08-07, 09:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cohen
Jaså? Hur då?
Antog rakt av att minimajs hade liknande innehåll som vanlig majs. Same same but smaller, så att säga.
Letade hos SLV och Fineli efter information om näring i minimajs men hittade inget. Frågar därför här hur innehållet i minimajs skiljer sig från innehållet i vanlig majs.
Inte för att jag ska börja knapra i mig mängder av minimajs, men kunde vara kul att veta.
|
Det var längesen jag hade minimajs hemma, men jag minns att jag blev överraskad att det skiljde så mycket. Man känner ju iofs på smaken att minimajsen inte är lika rik på sockerarter, men jag har för mig det var så lågt som 16eller liknande. Ta en sväng förbi grönsakskonserverna nästa gång du handlar  Eller sök på google!
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.
|

|