Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-24, 13:21   #1
Johan86
Registered User

Johan86s avatar

Reg.datum: Jan 2005
Hur viktigt är de här med 2kg protein med kg?

Är det mycket viktigt att man äter 2g protein per kilo kroppsvikt per dag? Har man svårt att lägga på sig muskler annars?
Johan86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 13:56   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det är tänkbart, ja. Var gränsen går där allt utöver den mängden är slöseri är inte känt, men över 2 g/kg/dygn finns det inga som helst bevis för att man tjänar något på.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 15:51   #3
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
http://www.kolozzeum.com//forum/show....1#post1393748

http://www.kolozzeum.com//forum/show....1#post1556302

Inget talar för att 2.1g/kg per dag är en maxgräns, alltså kanske 2.5 eller till och med 3.0 är bättre om allting annat hålls konstant?

Har för mig att du visade en studie Grub där man såg skillnader i mängder över 2g/kg kroppsvikt per dag, där mer var bättre. Kommer jag ihåg fel?
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 16:02   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Kommer jag ihåg fel?
Ja, tror det. I studien du refererar till jämförde man 1.2 och 2.1 g/kg/dygn. 2.1-gruppen upplevde större ökningar. Likväl som 2.1 inte nödvändigtvis måste vara en maxgräns, är det inte säkert att det hade varit någon skillnad på 2.1 och, säg, 1.8.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-10-24, 16:13   #5
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Jag har för mig att jag läste någon undersökning av idrottsmän som visade att de måste äta 1.6 g protein per kilo kroppsvikt för att hamna på positiv kvävebalans. Kan det stämma? Minns inte vad det var för idrottsmän men antagligen konditionsidrottare (undersökningar på sådana förefaller mycket vanligare).
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 16:14   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist
Jag har för mig att jag läste någon undersökning av idrottsmän som visade att de måste äta 1.6 g protein per kilo kroppsvikt för att hamna på positiv kvävebalans. Kan det stämma? Minns inte vad det var för idrottsmän men antagligen konditionsidrottare (undersökningar på sådana förefaller mycket vanligare).
Nja, 1.2 g/kg var det väl.

Citat:
Our results suggest that a protein intake of 1.2 g/kg or 10% of total energy intake is needed to achieve a positive nitrogen balance. This is not a concern for most endurance athletes who routinely consume protein at or above this level.
Metabolism. 2006 Apr;55(4):501-7. Level of dietary protein impacts whole body protein turnover in trained males at rest.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-10-24, 16:16   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

För en konditionsidrottare innebär ett högre proteinintag lägre proteinsyntes.

Citat:
Five endurance-trained, male runners participated in a randomized, crossover design diet intervention, where they consumed either a low (0.8 g/kg; LP)-, moderate (1.8 g/kg; MP)-, or high (3.6 g/kg; HP)-protein diet for 4 wk. Diets were designed to be eucaloric with carbohydrate, fat, and protein approximating 60, 30, and 10%; 55, 30, and 15%; and 40, 30, and 30% for LP, MP, and HP, respectively. Substrate oxidation was assessed via indirect calorimetry at 3 wk of the dietary interventions. Mixed-muscle protein fractional synthetic rate (FSR) was measured after an endurance run (75 min at 70% V(O2 peak)) using a primed, continuous infusion of [(2)H(5)]phenylalanine. Protein oxidation increased with increasing protein intake, with each trial being significantly different from the other (P < 0.01). FSR after exercise was significantly greater for LP (0.083%/h) and MP (0.078%/h) than for HP (0.052%/h; P < 0.05). There was no difference in FSR between LP and MP. This is the first investigation to establish that habitual dietary protein intake in humans modulates skeletal muscle protein synthesis after an endurance exercise bout.

The major finding of the current study was that the highest protein intake resulted in decreased FSR in the postexercise period. This is in contrast to our original hypothesis that mixed-muscle FSR would be enhanced with higher intakes of protein.

The fact that FSR was significantly lower on the HP diet is in direct contrast to our original hypothesis. Based on previous findings that acute protein feedings immediately following resistance and aerobic training stimulated protein synthesis to a greater extent than that noted with exercise alone, we assumed that the habitual consumption of higher protein would lead to a chronic expansion of the free amino acid pool, thereby allowing for a greater synthetic response postexercise, even in the fasted state. When the FSR data are examined alone, this was not the case. Further detailed investigations examining FBR with increased levels of dietary protein are necessary to fully elucidate skeletal muscle protein turnover under these conditions.
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Oct;289(4):E678-83. Dietary protein intake impacts human skeletal muscle protein fractional synthetic rates after endurance exercise.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-10-24, 16:25   #8
sammy1
LYXFNASK

sammy1s avatar

Reg.datum: Oct 2006
jg hoppas ni pratar om den totala mängden protein man får i sig / dag? Inte bara intaget från shakes
Gammal 2006-10-24, 17:20   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sammy1
jg hoppas ni pratar om den totala mängden protein man får i sig / dag?
Givetvis. Man behöver exakt 0 "shakes".

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-10-24, 18:22   #10
Philippp
real grek

Philippps avatar

Reg.datum: Aug 2005
Har för mig att du nämnt för typ ett år sedan något om protein/dag 1.87~g per dag vid träning Grub eller jäklas min hjärna med mig?
Philippp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 18:26   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Det är inte omöjligt att den mängden använts i någon studie, men det finns ingen rekommendation som säger att man "skall" äta 1.87 g/kg för visst resultat.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-10-24, 19:56   #12
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
För en konditionsidrottare innebär ett högre proteinintag lägre proteinsyntes.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Oct;289(4):E678-83. Dietary protein intake impacts human skeletal muscle protein fractional synthetic rates after endurance exercise.
Tolkar jag det rätt om ett högt proteinintag rent utav kan vara negativt för konditionsidrottare? Iofs var ju proteinintaget i högproteinkosten väldigt högt, inte så många som ligger på 3,6 g/kg kroppsvikt i normala fall kanske. Letade efter artikeln i fulltext, men Uppsala universitet verkar inte ha någon prenumeration på den tidskriften..

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 20:12   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Här är fullängdsartikeln:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/re...289/4/E678.pdf

Ja, det verkar kunna vara negativt.

Redan 1988 visade Tarnopolsky att allt över 1.7 g/kg/dygn oxiderar för en konditionsidrottare.

Citat:
Tarnopolsky et al. (1988) have clearly demonstrated that intakes above 1.7 g BW day simply result in oxidation of the ingested excess.
Tipton, Wolfe 2004.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2006-10-24, 20:15   #14
Henkzz
Registered User

Reg.datum: Jun 2006
ät ät ät ät
Gammal 2006-10-24, 20:17   #15
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Här är fullängdsartikeln:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/re...289/4/E678.pdf

Ja, det verkar kunna vara negativt.

Redan 1988 visade Tarnopolsky att allt över 1.7 g/kg/dygn oxiderar för en konditionsidrottare.

Tipton, Wolfe 2004.
Tack så hemskt mycket för artikeln

Det var som attan, då kan man sluta tänka på proteinintaget alltså.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:19.