2005-12-22, 22:25
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
gram protein per måltid?
Hur stor proteinmängd är det vettigt att inta vid varje måltid? Just nu kör jag med ca 35 g gånger sex mål, men tänkte att jag skulle pröva med ca 40 g på fem mål. Är 40 g för mycket?
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2005-12-22, 22:27
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det låter väl rimligt. Något mer med din kroppsvikt kanske. Kroppen är dock inte så dumt konstruerad att inte 24-timmarsintaget är viktigare än ett enskilt mål. Blir det 60 gram ett mål och 30 nästa och 40 nästa och 25 nästa spelar det säkert mindre roll.
35 gram låter inte mycket - hur lyckas du? Äter jag 150 gram kött, 100 gram pasta och ett glas mjölk så har jag 50 gram bara där, och det är ju en liten måltid.
"It appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, kg × 0.260 g/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein."
J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Epub 2003 Aug 8, Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study, Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ.
|
|
|
2005-12-22, 22:35
|
|
|
Tack för svaret.
Har inte märkt att ökat proteinintag skulle ha någon positiv effekt på mina resultat (men det kan bero på att jag kör med vassle istället för kasein)
Det verkar som om mina små mål är mindre än dina.
Var det inte så dock, att kroppen bara kan få anabolt gensvar av omkring 35-40 g protein typ varannan timme?
Vad sent du är uppe förresten.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2005-12-22, 22:39
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Har inte märkt att ökat proteinintag skulle ha någon positiv effekt på mina resultat
Har du tillfredsställt ditt proteinbehov innebär mer protein bara mer kalorier och lägre testosteron, inte mer muskler.
Var det inte så dock, att kroppen bara kan få anabolt gensvar av omkring 35-40 g protein typ varannan timme?
Jo, ungefär, men skulle du få i dig mer, genom t ex en vanlig middag som vanligen innehåller mer protein än så, händer det inget negativt.
|
|
|
2005-12-22, 22:40
|
|
Banned
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Tack för svaret.
Har inte märkt att ökat proteinintag skulle ha någon positiv effekt på mina resultat (men det kan bero på att jag kör med vassle istället för kasein)
Det verkar som om mina små mål är mindre än dina.
Vad sent du är uppe förresten.
|
Det har väl bara att göra med EAA? så 20 gram EAA ligger taket på hur mycket det är i totalt gram på en måltid beror på vad man äter.
|
|
|
2005-12-22, 22:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Mitt råd till dig är att prova dig fram och lyssna inte blint på alla rapporter.
Men jag är med Grub och fattar inte riktigt hur du kan få så lite protein per "måltid"
I alla dina måltider får du i dig kasein, tro inte att kasein är bästa proteinet alltid.
|
|
2005-12-22, 22:42
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
[b]Jo, ungefär, men skulle du få i dig mer, genom t ex en vanlig middag som vanligen innehåller mer protein än så, händer det inget negativt.
|
Nej, det förstår jag. Men det händer väl inget positivt heller? Är det inte så att om man under en 24 timmars period äter fyra mål med 50 g protein (sammanlagt 200 g) får man bara anabolt gensvar av omkring 160g? Resterande 40 grammen går till kråkorna?
|
|
|
|
2005-12-22, 22:45
|
|
Banned
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Nej, det förstår jag. Men det händer väl inget positivt heller? Är det inte så att om man under en 24 timmars period äter fyra mål med 50 g protein (sammanlagt 200 g) får man bara anabolt gensvar av omkring 160g? Resterande 40 grammen går till kråkorna?
|
beror på vad de består av!
|
|
|
2005-12-22, 22:47
|
|
01% smart,01% snygg
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
[b]
Har du tillfredsställt ditt proteinbehov innebär mer protein bara mer kalorier och lägre testosteron, inte mer muskler. 
.
|
hur vet man att man tillfredställt behovet??
|
|
|
2005-12-22, 23:28
|
|
Mr Assparade
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Beast
I alla dina måltider får du i dig kasein, tro inte att kasein är bästa proteinet alltid.
|
Proteinet i kött är inte kasein.
|
|
|
2005-12-25, 05:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Kör nu 60g protein var tredje timme, men tidigare åt jag 30g varannan timme och det har inte blivit någon större skillnad i resultat men i magen.
Nu har det blivit lättare att äta
|
|
|
2005-12-25, 06:57
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av alex_ax
hur vet man att man tillfredställt behovet??
|
Det är inget vi själva kan märka direkt.
Däremot kan vi lätt gå över till den säkra sidan av stranden genom att äta:
-Fullvärdigt proteinen eller olika protein som kompletterar varandras aminosyraprofil, t e x linser+ris.
-Tillräckligt med energi från fett och kolhydrat så att kroppen inte direkt gör energi av proteinet du äter.
-Betydligt över 1 g protein per kg kroppsvikt. Med 2 g protein per kg kroppsvikt är mängden säkerställd.
|
|
|
2005-12-25, 11:44
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Med 2 g protein per kg kroppsvikt är mängden säkerställd.
|
Vad grundar du det påståendet på? Om det är personlig erfarenhet så duger det gott och väl som belägg för min del!
Har du prövat med mera protein? Med mindre? Hur har resultaten påverkats i ditt fall?
|
|
|
|
2005-12-25, 12:03
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Påståendet är just ett påstående.
Mer än 2 g per kg kroppsvikt är överkurs för alla näringsexperter utanför kroppsbyggarskaran.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=6059
Jag är inget proteinfreak utan äter själv inte mer än 2 g per kg kroppsvikt eftersom jag uppfyller kravet på tillräckligt med energi från fett och kolhydrat.
Senast redigerad av Sverker den 2005-12-25 klockan 12:07.
|
|
|
2005-12-25, 12:08
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
När jag pratade med Kevin Tipton (och han är världens främste forskare och expert inom området protein+styrketräning) tyckte han att 2.5 - 3 gram "will do no harm".
"There is now an expanding body of evidence to recommend, in the case of adult humans, the use of revised indispensable amino acid requirement values; these are ~2 to 3 times higher than the current international recommendations."
J. Nutr. 136:256S-263S, January 2006
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:04.
|

|