Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-04, 00:23   #1
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Företräningsfrossa

Jag har svårt att se att det är nödvändigt att äta ett stort mål mat direkt efter träning för bästa effekt på proteinbalansen.
Detta om man innan träning ätit en bastant eller flera nära inpå varandra följande måltider. Nu syftar jag på kalorimängder motsvarande 1500-2000 eller uppåt som konsumeras väldigt tätt inpå träning.
Kanske är ett konstigt scenario men vissa kan faktiskt träna (åtminstonde styrketräning) på full mage.
Näring borde jag forslas ut i tarmarna även efter passet eftersom magen inte tömmer stora mängder på enbart någon timme eller två.
Har jag fel? Diskutera!
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 00:51   #2
Andreas Lelli
Registered User

Andreas Lellis avatar

Reg.datum: May 2008
Du tänker nog helt rätt och jag har spekulerat lite kring samma sak, fördelen med att äta innan borde vara att maten redan finns där och som du säger kan det forslas näring även efter passet.

Det som jag tror är den främsta skillnaden är påverkan på insulin och hur det hjälper till med inlagringen av glykogen i musklerna.

Om du exempelvis dricker en gainer efter passet kommer en hel del insulin att frigöras som ser till att det som finns i gainern faktiskt går åt till att "fylla på" musklerna. Detta kanske är något man går miste om ifall man äter innan träning istället för efter.

Vet inte om jag har korrekt men jag har iaf tolkat det som att man gärna bör ha en "insulinspik" placerad efter träning då det bara gör gott
Andreas Lelli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 01:17   #3
A.Steinbach
Freak of Nutrition

A.Steinbachs avatar

Reg.datum: Mar 2007
Efter träning inlagras kolhydrater genom en insulinoberoede effekt iom att glut-4 transportörerna redan är förflyttade till cellmembranet pga träningen så extra insulin är nog inte nödvändigt av den orsaken mer än som antikatabol verkan.

Gällande om man äter ett stor måltid tätt inpå träningen så visst kommer det ju att finnas ett tillföde av aminosyror ut i blodet som blir tillgänliga för muskelcellerna. Men om man äter på det sättet missar man chansen till den stimlering av proteinsyntesen som man får av plötsliga tillflöden av aminosyror som ett EAA-tillksott ger. Om det sen blir någon skillnad i praktiken går ju inte att säga men högre stimulering borde på sikt ge bättre resultat.
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 01:58   #4
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Har givetvis inte tänkt att ändra min näringstiming (möjligtvis att scenariot inträffat förut någon gång för mig). Var bara en spekulation och en nyfikenhet från min sida. Jag tycker att det borde gå "bra" att göra så utan att oroa sig för att gå miste om utebliven positiv proteinbalans bara för att det tar lite längre tid innan man orkar få i sig fler kalorier, näringen finns ju redan där och påfyllning kan nog vänta lite längre än i vanliga fall.
C4L
Gammal 2008-07-04, 04:24   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det är signalmekansimer från tillflöden av aminosyror som uppreglerar proteinsyntesen, inte tillgängliga sådana.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 09:38   #6
AJO
Registered User

AJOs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är signalmekansimer från tillflöden av aminosyror som uppreglerar proteinsyntesen, inte tillgängliga sådana.
Så om man har protein i magesäcken så uppreglerars proteinsyntesen?
AJO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 09:39   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Magsäcken hör inte hit. Det är plötsliga tillflöden i plasma som påverkar.

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/552/1/315

Efter träning är både nedbrytning och uppbyggnad stimulerad. Nedbrytningen är större än uppbyggnaden, till dess att aminosyror tillförs.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 12:09   #8
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Jo men vissa dagar när man inte känner för att vara optimal kanske man vill förlita sig på "enbart" träningens uppreglerande av proteinsyntesen.
C4L
Gammal 2008-07-04, 14:33   #9
A.Steinbach
Freak of Nutrition

A.Steinbachs avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Jo men vissa dagar när man inte känner för att vara optimal kanske man vill förlita sig på "enbart" träningens uppreglerande av proteinsyntesen.
Det ska ju inte vara några konstigheter då det kommer att vara en konstant tillflöde av aminosyror som kan användas i den uppreglerade proteinsyntesen från styrketräningen.
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-30, 21:12   #10
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Bump!
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-30, 21:14   #11
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Vad är frågan?

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-30, 21:20   #12
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Vad är frågan?
Egentligen det som varit på tapeten tidigare, äta mycket före eller efter.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Eller tvärtom, så lagrar man mycket mindre fett av det man äter och får mer näring till muskeluppbyggnad, om man lägger större delen av dygnets kaloriintag före träning. Wilson berättar en del från 27:50 i

Muskeluppbyggnaden efter styrketräning är beroende av tillgång till aminosyror, 10 gram EAA per intag, inte energi i allmänhet eller kolhydrat eller fett.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.