Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-26, 20:52   #1
LisaB
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
Flera timmar eller tätt inpå - vad gäller egentligen?

Nu känner jag mig lite smått förvirrad. Jag har både läst i böcker samt i flera trådar här på forumet att när dte kommer till styrketräning ska man gärna äta något tätt inpå, gärna inom en timma, för att ha kraft och ork till att lyfta.
Men nu har en tränare på gymmet sagt att det helst skall gå flera timmar innan träningen - precis som för konditionsträning. Detta känns lite förvirrande som sagt, och det känns lite frustrerande eftersom han sa att det inte var särskilt smart att gå och träna efter frukost för att det så skulle vara katabolt. Stämmer verkligen detta?
LisaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-26, 20:56   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Energin du tränar på kommer från mat du ätit långt tidigare. Ett stort mål mat en timme innan träningen kommer fortfarande att ligga i magsäcken under passet och ger varken energi eller något annat.

Essentiella aminosyror/vassleproteindrink + druvsocker/maltodextrin direkt före passet går däremot bra, lämnar magen snabbt, och ger energi under passet och stimulerar nybildningen av muskelprotein efter passet.

Under träning omdirigeras mer blod till musklerna, och då blir det dragkamp mellan muskler och mage, och magen kan få så lite som bara 20% av den blodtillförsel den vanligtvis behöver för matsmältningen.

Citat:
The rule of thumb for eating before exercise is to allow 4 hours for a big meal (about 1,200 calories), 2 hours for a light meal (about 600 calories), and an hour or less for a snack (about 300 calories).
THE PHYSICIAN AND SPORTSMEDICINE - VOL 26 - NO. 9 - SEPTEMBER 98
Bifogade bilder
Filtyp: gif solidvsliquid.gif (6.8 KB, 550 visningar)

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-26, 20:59   #3
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av LisaB
Nu känner jag mig lite smått förvirrad. Jag har både läst i böcker samt i flera trådar här på forumet att när dte kommer till styrketräning ska man gärna äta något tätt inpå, gärna inom en timma, för att ha kraft och ork till att lyfta.
Men nu har en tränare på gymmet sagt att det helst skall gå flera timmar innan träningen - precis som för konditionsträning. Detta känns lite förvirrande som sagt, och det känns lite frustrerande eftersom han sa att det inte var särskilt smart att gå och träna efter frukost för att det så skulle vara katabolt. Stämmer verkligen detta?
Grub svarade bättre såklart...
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-26, 20:59   #4
LisaB
Registered User

Ok, tack!
men det som de klassar som "snack" kan ju innebära en macka och ett äpple tex. eller? det är nämligen ganska smidigt att ha med sig det till skolan och käka innan man sticker till gymmet.
Gammal 2006-11-26, 21:01   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det är helt okej, men någon huvudmåltid strax innan passet är ingen god idé.

Den huvudsakliga energikällan för styrketräning är muskelglykogen, och det tar tid att lagras in och det kommer inte att vara målet närmast före som är den bidragande källan.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-26, 21:02   #6
LisaB
Registered User

ok, tack för det snabba svaret!
Gammal 2006-11-27, 01:01   #7
TigerÖga
Registered User

TigerÖgas avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub

Essentiella aminosyror/vassleproteindrink + druvsocker/maltodextrin direkt före passet
alltid undrat över menar alla med direkt före med minuten man går in på gymmet eller typ 20 minuter innan :P jag är dum ^^
TigerÖga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 01:06   #8
flenders
Hantelberoende

flenderss avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av TigerÖga
alltid undrat över menar alla med direkt före med minuten man går in på gymmet eller typ 20 minuter innan :P jag är dum ^^
Jag tar mitt direkt innan jag sticker till gymmet ~20 minuter innan jag börjar lyfta vikter.
Gammal 2006-11-27, 12:42   #9
Exhale_
Registered User

Exhale_s avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Det beror på vad du använder för pulverform.

EAA + malto ska tas efter uppvärmningen, direkt innan man börjar lyfta.

Vassle + malto ska tas tidigare eftersom det är långsammare. Tror man brukar snacka om en 15-20 min innan styrkepassets början.

Det är de riktlinjer jag har fått iaf!
Exhale_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 22:06   #10
Alm
Registered User

Alms avatar

Reg.datum: Jan 2005
Glöm inte att du är en individ och att du själv vet, om du testar olika saker, vad som fungerar bäst för dig.

Själv så äter jag havregryn och en proteindrink cirka 75 min innan jag påbörjar min uppvärmning på gymet.
Gammal 2006-11-27, 22:48   #11
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
direkt före har jag tolkat som under uppvärmningen, uppvärmning brukar vara ungefär 10-15 min för mig.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 23:49   #12
Fartman
Registered User!

Fartmans avatar

Reg.datum: Nov 2002
Jag personligen presterar då alltid bäst med ett hyfsat stort mål mat en timma före gymmet. Vet inte varför men så är det har jag kommit fram till.
Gammal 2006-11-28, 08:44   #13
Pox
Registered User

Poxs avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Den huvudsakliga energikällan för styrketräning är muskelglykogen, och det tar tid att lagras in och det kommer inte att vara målet närmast före som är den bidragande källan.
Men man ska inte glömma bort att även hjärnan behöver sina kolhydrater. Väntar man för många timmar efter måltid kan blodsockret börja dippa och man blir tung i skallen. Jag tränar hellre lite tung i magen än tung i huvudet.

Man får lyssna till sin kropp och själv känna sig fram till när det är lämpligast att träna.
Pox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-28, 20:15   #14
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Under träning omdirigeras mer blod till musklerna, och då blir det dragkamp mellan muskler och mage, och magen kan få så lite som bara 20% av den blodtillförsel den vanligtvis behöver för matsmältningen.
Jag fick lära mig att magen tog 1 liter blod av de 5 liter som hjärtat pumpar ut per minut i viloläge.
Vid arbetet så ökar blodvolymen ( Cardiac Output ) ända upp till 20 liter per minut. De fina blodkärlen till tarmarna och leveren nyper åt men det kommer fortfarande 1 liter till tarmarna varje minut. Matspjälkningen är alltså opåverkad under fysiskt arbete.

Är detta fel idag ?
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 12:12   #15
LuThe
ständigt bulkande

LuThes avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Energin du tränar på kommer från mat du ätit långt tidigare. Ett stort mål mat en timme innan träningen kommer fortfarande att ligga i magsäcken under passet och ger varken energi eller något annat.

Men hur långt innan kan man äta en rejäl portion mat så den används till styrketräningspasset? bra jobb grubben

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:48.