Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-05, 21:06   #1
jazzbagarn
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Jazzbagarns/Emils träningsjournal!

Välkommen allihopa!

Hej, jag heter Emil och jag bor i Piteå och är 17 år. Jag började träna eftersom jag alltid varit väldigt liten och smal, och alltid haft dåligt självförtroende. Folk har alltid påpekat min vikt, har fått höra det hela livet. Vägde 20 kilogram i början av ettan..i fritids, och 53kg i början av ettan i gymnasiet! . Så i Augusti-september 2011 fick jag nog! Då upptäckte jag denna konst, kallad ”träning ”. Och efter en månad så började jag märka skillnad! Skillnad i vikt! Efter NU, sex månader så har jag aldrig vägt så här mycket, och har aldrig känt mig så så här stark rent fysiskt och psykiskt. Ingen kan nämna att jag är för smal nu!

Vikt före jag tränade 53 NU: 63kg
Längd: 1,74 cm
Ålder: 17

6 MÅNADERS träning

Vad jag tar nu(6 Februari 2012)

Bänkpress: 100 x1 (Upptäckte mm2k) i Januari 2012

Marklyft: 110kg 2x3
Chins: 13-15x3 Med 10kg runt magen: 6-7 reps.
Latsdrag: 70kg 8x3

Benböj: 100kg 3x3
Benpress: 135kg 8x3.

Bicepscurl: 42,5kg 7x3

Triceps pushdowns: 70kg 8x3

Magmaskin/magpushdown: 70kg 8x3

Axlar: 45 kg 8x3, dvs två hantlar.

kortsiktiga MÅL: Om 4 veckor ta 110 i bänkpress. Enligt schemat, och fortsätta pumpa på!

Långvariga mål: Bli starkare i ben och rygg.. eftersom jag inte tränat dom lika bra som allting allt annat. Eventuellt ta 140 i marklyft och 150 i benböj, möjligtvis till sommaren! Ta 130 i bänkpress till sommaren, om inte t.om tidigare eftersom det gått så bra!

Senast redigerad av jazzbagarn den 2012-02-05 klockan 21:12.
jazzbagarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 14:34   #2
Niwah
Powerhouse

Niwahs avatar

Reg.datum: May 2011
Både formen och styrkan ser bra ut på din ringa kroppsvikt

Du behöver ju inte speciella scheman för varje kroppsdel (mm2k för ben och rygg t.ex.) utan det funkar ju att köra en rullande split typ:
Bröst/triceps
Ben/axlar/mage
Rygg/biceps
Där du kör mm2k på bröstdagarna med vila efter ryggdagen eller när det behövs.

Finns ju en uppsjö av olika scheman med olika funktioner och syften. Först och främst bör du fundera på vad du vill åstadkomma med din träning. Volym och form? Styrkeökningar? Prestation i en sport typ F5? Både volym och styrka?

Beror ju som sagt vad du vill uppnå då de olika schemana är inriktade mot olika mål. Träna hårt och ät bra så kommer ökningarna. Du är ju i den perfekta åldern för att öka. Om du bara försöker lära dig så mycket du bara kan av de som vet mer utan att svälja allt (källkritik är bra!) så kommer du att öka!

Lycka till broder
Niwah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 15:14   #3
jazzbagarn
Registered User

Tackar! Vill ju gärna öka i ben och rygg, helst snabbt, och vill bli så stark som möjligt! Det är ju då det är roligt att träna.
Gammal 2012-02-06, 15:21   #4
Niwah
Powerhouse

Niwahs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jazzbagarn Visa inlägg
Tackar! Vill ju gärna öka i ben och rygg, helst snabbt, och vill bli så stark som möjligt! Det är ju då det är roligt att träna.
Tycker du ska jobba bort det där tänket. Finns inget snabbt när det gäller ökningar. Alla svarar olika och ibland tar det ett tag innan det lossnar.
Nu i början av din träningskarriär kommer det gå snabbt men se till att tekniken sitter som en smäck i de tre stora och satsa på styrkeökningar där medan du tar ut dig ordentligt i komplementövningarna.

Blanda explosiv träning i kontrollerade former (perfekt teknik) tillsammans med tunga lyft i de tre stora så kommer ökningarna där. Jag har ett träningsupplägg för styrkeökningar som jag lagt upp med hjälp av David Holmbergs uppsats om träningsplanering med lite samråd av tävlande lyftare. Har inte hunnit börja dock pga. all jävla sjukdom. Jag kan dela med mig av det då jag sett att din teknik är som den bör.

Vilket schema du följer spelar mindre roll så länge det är av likartad inriktning ex. volym/SL-inriktat/grenspecifikt osv. Finns ju som sagt inget magiskt schema utan det är hård/smart träning och bra mat som ger resultat i längden. Kontinuitet icke att förglömma. Trägen vinner.

Senast redigerad av Niwah den 2012-02-06 klockan 15:22.
Gammal 2012-02-06, 15:28   #5
jazzbagarn
Registered User

Okej, tack så mycket för hjälpen! (: uppskattas!
Gammal 2012-02-06, 15:48   #6
jazzbagarn
Registered User

Pass 1:

Chins på morgonen med egen vikt: 15 reps 1 set 11x1 10x1

Benböj:

50 8x1
80 8x1
110 5x5

Benspark: 65 8x4

Lårcurl: 20 8x4

Magmaskin: 70 7x4

Militärpress: 40 8x1 45 5x3
Gammal 2012-02-07, 15:16   #7
Niwah
Powerhouse

Niwahs avatar

Fint pass, tycker du ska dra till med lite sidolyft på axelpassen också
Gammal 2012-02-07, 20:33   #8
jazzbagarn
Registered User

Fast jag kör sidolyft med! Fast jag tränar tydligen axlar två gånger per vecka. Men jag skulle kunna ta bort det och bara köra det 1 gång per vecka istället. Typ sätta in militärpress och sidolyft på samma dag. Låter det rimligt? Eftersom jag ändå fokuserar på att bli starkare i ben, rygg, bröst, mest? Och sen när jag blir starkare i dom tre stora så följer ju det som med lite grann, är väl onödigt att överträna, i guess. Jag kanske borde göra det på både biceps och triceps med. Och så sätter jag in fler övningar bara, då jag väl kör dom? så slipper jag köra dom fler än en gång per vecka. Eller vad tycker du?
Gammal 2012-02-07, 20:42   #9
Niwah
Powerhouse

Niwahs avatar

Tycker du kan spara lite på axlarna. Bröst två gånger i veckan är redan ganska slitsamt för axelpartiet iochmed bänkpress, incline hantelpress, incline flyes osv.
Tänk på att kroppen ska hålla resten av livet. Viktigt att lyssna på kroppen och att få sig en skada kan ta bort oerhört lång tid av träningen/förstöra för träningen resten av livet. Då är det bättre att vila/köra en annan FRÄSCH muskelgrupp istället för att stressa efter resultat.

Biceps får sig ju en ordentlig omgång vid ryggträning och triceps får sig ju varje gång du kör bröst och även på axeldagen (militärpress, axelpress).

Är ganska svårt att överträna så länge du tränar smart. Att träna maxstyrka varje pass är inte att rekommendera utan ibland måste man köra en lite lättare vecka viktmässigt. Därför de rekommenderar att ta en vecka eller två där du lastar av lite (deloadvecka) efter du kört igenom 8 veckors mm2k (även om det inte är maxvikter varje vecka så är det tung träning.)

Om du ska köra 3 split rullande där du tränar varje muskelgrupp 2 gånger eller fler per vecka så kan det vara en god idé att inte gå överstyr med isolationsövningarna. Tycker faktiskt du borde söka dig till ÖAK, där skulle du få experthjälp och du har ju onekligen väldigt mycket talang/bra genetik när det gäller styrka.

Senast redigerad av Niwah den 2012-02-07 klockan 20:45.
Gammal 2012-02-08, 15:41   #10
jazzbagarn
Registered User

Pass 2

Chins: 10kg runt magen: 8x1, 7x1 5x1

Latsdrag: 75kg (8x1), 70kg, (7x1), 70 (6x1)

Bicepscurl: 45kg (6x1, 8x1, 8x1)

Att komma ihåg till nästa gång! Utvärdering: Grymt bra pass för mig! Förra gången jag körde rygg orkade jag, med 10kg, bara 5-6 reps. Nu orkar jag närmare 8. På latsdrag orkade jag 70, 8 reps. Nu orkade jag som max 75. Fast det gick lite tyngre mot slutet eftersom jag körde för tungt från början. Det som gick bäst var biceps! Förra gången orkade jag 5-7 reps på 45.. det sviktade lite.. Men nu orkar jag närmare 8 reps!
Gammal 2012-02-12, 00:41   #11
Niwah
Powerhouse

Niwahs avatar

Riktigt fint pass! Styrkan i biceps är det då verkligen inget fel på

Inte kört nåt sen 8 Februari?
Gammal 2012-02-12, 19:35   #12
matsson
Captain

matssons avatar

Reg.datum: Sep 2010
Starka curls!
Gammal 2012-02-13, 21:53   #13
jazzbagarn
Registered User

Tackar! Bicepscurls råkar vara min absoluta favorit av nån underlig anledning. Haha. På toppen ligger bicepscurls och bänkpress!
Gammal 2012-02-13, 21:55   #14
matsson
Captain

matssons avatar

Reg.datum: Sep 2010
Kärlek till discoträning!
Gammal 2012-02-13, 21:57   #15
Niwah
Powerhouse

Niwahs avatar

Vad händer? Tränar du inte nåt?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:18.