2004-02-14, 13:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Vad är insulin?
Jag har sett olika posts på forumet.
Endel säger insulin är bra medan andra säger att det är dåligt...
Jag har testat söka men inte hittat någon bra förklaring.
Kan någon berätta vad insulin är, vad det är bra för och när det är bra?
|
|
|
2004-02-14, 14:06
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Insulin är ett hormon, med både muskeluppbyggande och fettinlagrande egenskaper.
En insulintopp per dag, efter träningen, stimulerad genom ett intag av snabba kolhydrater och vassleprotein, verkar muskeluppbyggande utan den fettinlagrande effekten.
För många insulintoppar per dag försämrar insulinkänsligheten och leder till ökad risk för fettinlagring och försämrade förutsättningar för muskelbygge. Därför är det lämpligt, för de flesta normalbyggare, att dagens övriga mål består av långsamma kolhydrater och protein från mat, dvs kött, fisk, fågel, skaldjur och ägg.
|
|
|
2004-02-16, 11:28
|
|
Registered User
|
King Grub:
Jag laste i nagon tidigare post att tex filmjolk ger ett stort insulinpaslag. Sa lat oss for enkelhetens skull saga att man ater vanlig mat under dagen men
ater ett mellanmal pa morgonen samt ett pa eftermiddagen, skapar da filenmjolken insulintoppar dar?
Frukost - fullkornspasta/kycklingfilé (som exempel)
Mellanmal - fil (som exempel) > insulintop?
Lunchfullkornspasta/kycklingfilé
Mellanmal - fil > insulintop?
Middag - fullkornspasta/kycklingfilé
(Vilken effekt har ovanstaende pa kroppen?)
Da undrar jag:
1. Var kan man lasa om olika amnens insulinpaslag? Jag kanner bara till GI som galler for kolhydrater.
2. Vad ligger tex en lattyoughurt pa?
3. Sker det ingen muskelokning av att ha insulintoppar under dagen (forutom den efter traningen)? Eller sker det en bade fett/muskel inlagring?
Tacksam for svar,
Mvh Gargantua
|
|
|
2004-02-16, 11:35
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
ater ett mellanmal pa morgonen samt ett pa eftermiddagen, skapar da filenmjolken insulintoppar dar?
Ja.
1. Var kan man lasa om olika amnens insulinpaslag? Jag kanner bara till GI som galler for kolhydrater.
Det kan du inte än. Högst begränsade tabeller finns här:
http://www.mendosa.com/insulin_index.htm
Jag har mycket mer omfattande tabeller från University of Sydney, men dessa kommer inte att finnas tillgängliga för allmänheten förrän nästa vår.
2. Vad ligger tex en lattyoughurt pa?
114.
3. Sker det ingen muskelokning av att ha insulintoppar under dagen (forutom den efter traningen)? Eller sker det en bade fett/muskel inlagring?
Det hänger på så mycket mer. Men insulinkänsligheten försämras av för många toppar per dag, och med den förutsättningarna för att bygga muskler, medan förutsättningarna för att lägga på sig kroppsfett ökar.
|
|
|
2004-02-16, 12:02
|
|
Registered User
|
Tack for det snabba svaret.
Slutsatsen blir da, for oss som inte har tillgang till opublicerade listor, att ata langsamma kolhydrater och annars gardera sig genom att oka sin insulinkanslighet.
Det ar mindre roligt att en, i dagens lage, bra kosthallning kan bli underminerad av dessa insulintoppar.
Finns det nagra generella riktlinjer for vilka livsmedel som ger ett stort insulinpalslag? Mjolkprodukter ar ju allmant kanda for att ge det (blir inte kalvarna insulinresistenta?), men hur ser det annars ut, finns det nagon annan "riskgrupp"?
An en gang, tack for svaren,
Mvh Gargantua
|
|
|
2004-02-16, 12:08
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Originally posted by gargantua
Finns det nagra generella riktlinjer for vilka livsmedel som ger ett stort insulinpalslag? Mjolkprodukter ar ju allmant kanda for att ge det (blir inte kalvarna insulinresistenta?), men hur ser det annars ut, finns det nagon annan "riskgrupp"?
|
Generellt sett kan säga att "krispiga" och flytande varianter av livsmedlen ger högre insulinpåslag än fasta. Livsmedlen med superstora skillnader mellan GI och II är t ex vita bönor i tomatsås, som har lågt GI men ett II på 120, potatis som har ett skyhögt II. Bland ren proteinmat ligger de flesta lågt på II-skalan, men vassle och ren äggvita är här undantag. De flesta sorters godis, även fett godis med lågt GI, har jättehögt II.
|
|
|
2004-02-16, 12:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
Originally posted by King Grub
Ja.
.
|
Vad skall jag nu blanda mina allbran flingor med??
|
|
2004-02-16, 12:12
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Originally posted by Assazel
Vad skall jag nu blanda mina allbran flingor med??
|
Så otroligt livsavgörande är det inte. Är du inte fortfarande i livet, trots att du ätit dina flingor med den åh-så-farliga insulinhöjande filmjölken.
|
|
|
2004-02-16, 12:24
|
|
Registered User
|
Sa II ar alltsa InsulinIndex?
En forklaring skulle ju kunna vara att krispiga och flytande varianter av livsmedel ar ju inget som finns "naturligt" att ata/dricka for oss manniskor (dvs i miljon som 99.8% av varan DNA ar rattad efter). En ren gissning skulle ju da vara att olika spannmal/baljvaxter kan ge hogre II and tex gronsker, frukter, notter (plus det mesta annat som fanns tillganglig for oss under den storre delen av varan evolution).
Forovrigt sa ar GI pa frukter ar ju lattmissvisande da tex bananer har ett hogt GI, medans dess GL (glycemic load) ar desto lagre. Man raknar in fibrer/vatten i GL.
Min lattyoughurt blev alltsa lika snabbt eliminerad i min diet som den kom in! Touché mjolkprodukter!
Dock undrar jag om jag generellt sett kommer fa en mer negativ effekt av balja i mig 1 liter minimjolk pa ett stalle under dagen. Dvs, kan inte insulinet hjalpa mig att bygga muskler?
Tack for svaren,
Mvh Gargantua
PS: Allbran (krispigt) tillsammans med fil borde enligt resonemanget vara en insulinbomb.
|
|
|
2004-02-16, 12:25
|
|
Junior Medlem
Reg.datum: Feb 2004
|
Finns det något som kan motverka insulinpåslag?
Visst är II-värdena mätt på 1000kj?
1dl minimjölk innehåller 150kj. Dricker man 1dl mjölk borde väl inslulinpåslaget bli minimalt jämfört med om man dricker 6-7dl? = Ökar insulinpåslaget proportionellt med intaget?
Finns det några mätningar på hur mycket "1 enhet insulinpåslag" leder till "x enheter fettinlagring"? lite överkursfråga..
|
|
|
2004-02-16, 12:29
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Sa II ar alltsa InsulinIndex?
Ja.
Forovrigt sa ar GI pa frukter ar ju lattmissvisande da tex bananer har ett hogt GI, medans dess GL (glycemic load) ar desto lagre. Man raknar in fibrer/vatten i GL.
Japp. Med II räknar man efter hur mycket insulin som frigörs efter att man ätit 1000 kj från ett visst livsmedel.
Dock undrar jag om jag generellt sett kommer fa en mer negativ effekt av balja i mig 1 liter minimjolk pa ett stalle under dagen. Dvs, kan inte insulinet hjalpa mig att bygga muskler?
Jovisst. En eller två insulintoppar per dag är helt okej, och speciellt den efter träningen är synnerligen anabol, och vid det tillfället utan risk för fettinlagring. Därför är det en fördel att blanda proteindrinken med mjölk. Den nästa bästa tidpunkten på dagen för att minimera fettinlagring vid insulinpåslag är på morgonen, då insulinnivåerna är naturligt låga efter nattens sömn.
PS: Allbran (krispigt) tillsammans med fil borde enligt resonemanget vara en insulinbomb.
All-Bran har inte högt II, utan ligger på extremt låga 32. II ger dock inte ett medelvärde på måltiden som GI gör, utan du får filens II på 114 trots All-Brans låga II.
|
|
|
2004-02-16, 12:30
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Finns det något som kan motverka insulinpåslag?
Låta bli att äta... Eller välja livsmedel som orsakar lägra insulinutsöndring.
Visst är II-värdena mätt på 1000kj?
Ja.
1dl minimjölk innehåller 150kj. Dricker man 1dl mjölk borde väl inslulinpåslaget bli minimalt jämfört med om man dricker 6-7dl?
Ja.
Ökar insulinpåslaget proportionellt med intaget?
Ja.
Finns det några mätningar på hur mycket "1 enhet insulinpåslag" leder till "x enheter fettinlagring"?
Nej.
|
|
|
2004-02-16, 12:38
|
|
Motiverad Medlem
Reg.datum: Oct 2003
|
Tänkte passa på att frågan Grubben om vad han själv rekommenderar att man gör med all-bran flingorna på morgonen. själv käkar jag ca 100g all-bran varje morgon med ca 7dl mjölk. Jag vill ju inte blanda med vatten.
-R
|
|
|
2004-02-16, 12:39
|
|
Registered User
|
Jag ar ledsen om detta blir lite off topic, men jag undrar foljande:
Min morgonrutin ser for de foljande tva veckorna ut nagot liknande (satsar pa forbattrad insulinkanslighet samt fettforbranning):
1. Vaknar (dricker 0,5-1 l vatten)
2. Gar till jobbet, (45 min raskt tempo)
3. Vantar en timme och ater sedan tex 2 lattyoughurts 2 applen.
Poangen ar att vid punkt tre kan jag alltsa gynnas av en insulintopp?
Mvh Gargantua
|
|
|
2004-02-16, 12:44
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Originally posted by Vir
Tänkte passa på att frågan Grubben om vad han själv rekommenderar att man gör med all-bran flingorna på morgonen. själv käkar jag ca 100g all-bran varje morgon med ca 7dl mjölk. Jag vill ju inte blanda med vatten.
-R
|
Mjölk, fil eller yoghurt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:07.
|

|