Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-05, 22:25   #1
Oddish
Registered User

Oddishs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Innan styrketräning på fastande mage?

Jag styrketränar alltid runt 16:00 och då har jag inte ätit någonting på ungefär 16 timmar (periodisk fasta). Jag har som rutin att hälla i mig 1-2 skopor Purple Wraath precis innan, eftersom att jag någonstans för länge sedan läste att det är viktigt att få i sig snabbt protein innan styrketräning på fastande mage.

1. Stämmer detta?

2. Finns det bättre alternativ? Funkar vassle lika bra kanske?

Jag behöver inga prestationshöjande effekter utan vill bara ge kroppen det som behövs innan träning på fastande mage.

Tack på förhand!
Oddish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-05, 22:35   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det behövs nog inget. Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning och muskeluppbyggnad kan inte uppregleras förrän 60-90 minuter efter passet. Men det skadar inte, så gör det om det känns tryggare.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-05, 22:38   #3
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Better safe than sorry, bro.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-06, 10:58   #4
ATJL
Registered User

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det behövs nog inget. Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning och muskeluppbyggnad kan inte uppregleras förrän 60-90 minuter efter passet. Men det skadar inte, så gör det om det känns tryggare.
Så då finns det ingen anledning att få i sig protein direkt efter träning utan man kan (med fördel tom?) lika gärna vänta 60-90 min?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-06, 11:35   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Direkt efter är väl bra. Då har du aminosyror i blodet när proteinsyntesen väl kan uppregleras. Men det händer inget hemskt om man väntar en timme heller.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-06, 19:05   #6
Starke75an
Mulkku of Sweden

Starke75ans avatar

Reg.datum: Jan 2015
Är det 60-90 efter den muskel man tränat eller efter sista rep för passet man räknar tiden i från? Du skrev passet, men om man träna lång tid, då börjar det inte tidigare i den muskeln man tränar först?

Senast redigerad av Starke75an den 2015-03-06 klockan 19:09.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-06, 19:18   #7
Beelz
Registered User

Beelzs avatar

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Är det 60-90 efter den muskel man tränat eller efter sista rep för passet man räknar tiden i från? Du skrev passet, men om man träna lång tid, då börjar det inte tidigare i den muskeln man tränar först?
Efter att passet är avslutat antar jag...
Gammal 2015-03-10, 11:40   #8
Oddish
Registered User

Oddishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tack för det. Då kör jag nog vassle innan istället för dyra PWO:s. Tänker lite som cero; better safe than sorry. Om inte annat hjälper det mig höja det totala protein-intaget.
Gammal 2015-03-10, 22:34   #9
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Oddish Visa inlägg
Tack för det. Då kör jag nog vassle innan istället för dyra PWO:s. Tänker lite som cero; better safe than sorry. Om inte annat hjälper det mig höja det totala protein-intaget.
Istället? Det är ju helt olika saker :-|
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-11, 08:20   #10
ddr
Registered User

Reg.datum: Nov 2014
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
+1

Ett vassle kommer aldrig att kunna ersätta framförallt Beta-Alinin, Kreatin & Koffein. Föredrar även personligen lite citrulline+betain innan också.

(Men att inta vassle innan träning är det definitivt inget fel på)
ddr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-11, 13:16   #11
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Har gjort liknande trådar med samma frågeställning.

Har tränat 16-20h fastandes utan något annat än vatten och kaffe innan träningen. Ätit kanske 2-6 timmar efter passet. Även kört med BCAA pulser en period men märkte ingen skillnad.

På leangains skriver Martin Berkhan;
"Training is initiated on an empty stomach and after ingestion of 10 g BCAA or similar amino acid mixture. This "pre-workout" meal is not counted towards the feeding phase. Technically, training is not completely fasted - that would be detrimental. The pre-workout protein intake, with its stimulatory effect on protein synthesis and metabolism, is a crucial compromise to optimize results. The 8-hour feeding phase starts with the post-workout meal."
((( http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html )))
"Crucial to optimize results" och "that would be detrimental"...

Sedan skrev King Grub att jag ska använda EAA istället för BCAA, för BCAA "är nog värdelöst"
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...4&postcount=14

Här är en till artikel från leangains som är intressant om pre workout protein vid fastande styrketräning: http://www.leangains.com/2009/12/pre...etabolism.html

Aja, jag har 2 burkar BCAA tillskott som jag behöver använda upp. Tänkte köra med BCAA pulser nu under en -1k kcalunderskott/dag diet. Känns som det är viktigare med smådetaljer under en diet ("kraftigt" underskott i någon månad) gentemot när man lassar på överskott konstant med högt proteinintag(?)
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-13, 01:37   #12
Oddish
Registered User

Oddishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Citat:
Jag behöver inga prestationshöjande effekter utan vill bara ge kroppen det som behövs innan träning på fastande mage.
...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:13.