Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-14, 01:11   #1
zink
Registered User

Reg.datum: Jun 2006
Låg-kcal sötsaker som dämpar suget?

Hej!

Tänkt att gå ner några kilo till sommarn (168cm, väger 65) och dricker bara light-läsk förutom ibland då det händer att jag käkar någon Mars eller så. Vilket i längden inte blir så jättenyttigt.

Har ni några egna bra recept på något man kan ta någon gång ibland som inte är alltför onyttigt? Dietorelle tycker jag inte är så gott, duger, men om ni vet något bättre, så hojta till!

Vet ni något bra man kan köpa som innehåller mindre kcal än vanliga sötsaker?

Mvh
zink är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 01:58   #2
Kotten
Registered User

Reg.datum: Jul 2005
läkerol for kids kanske. Men jag förstår inte varför du ska gå ner i vikt, ät bra och styrketräna istället så kommer det se mycket bättre ut än om du ska gå ner, speciellt när du inte behöver gå ner heller för du väger helt normalt

Nu utgick jag från att du va en kille, men det kanske du inte är . Hur som helst så är du normal viktig för att vara tjej oxå. Men vill du gå ner så prova läkerol for kids dom är faktiskt goda
Kotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 05:39   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Koka morötter och ät som om de vore godis, låter kanske tråkigt och "hälsofascistiskt" men faktum är att det är väldigt gott samt att jag tror de kan vara bra att vänja sej av med onaturligt söta produkter som godis och lära sej uppskatta den naturliga sötman från frukt och bär och rotfrukter.

Allt godis förutom choklad smakar ju i stort sett samma sak, sockerfritt godis inkluderat så även om du inte får i dej kalorierna så tror jag inte du kommer få bukt på din "sötade tand".
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 05:40   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...1&postcount=14

Här har du för övrigt förslag på god å nyttig dipsås som jag skrev i en annan tråd.
Gammal 2007-01-14, 12:37   #5
Milia
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
Uppvispade äggvitor med sötningsmedel smakar mums mums!

Igår bakade jag en kaka på
3 uppvispade äggvitor
5 g kakao (skulle tagit 10g)
sötningsmedel
45 g fullkornsdinkelmjöl
60 g sojamjölk
8 g smör & rapsolje blandning (arlas) till att smörja formen med.

Vispa äggvitorna för sig först och blanda sedan ner kakaon och sötningsmedlet, blanda mjölet och mjölken i en separat skål först och vänd sedan ner det i äggvitorna, häll ner i en smord form, in i ugnen ca 20 min 200 g.
Jag åt den med kesella blandat med kardemumma
Milia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 12:42   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Milia Visa inlägg
Uppvispade äggvitor med sötningsmedel smakar mums mums!

Igår bakade jag en kaka på
3 uppvispade äggvitor
5 g kakao (skulle tagit 10g)
sötningsmedel
45 g fullkornsdinkelmjöl
60 g sojamjölk
8 g smör & rapsolje blandning (arlas) till att smörja formen med.

Vispa äggvitorna för sig först och blanda sedan ner kakaon och sötningsmedlet, blanda mjölet och mjölken i en separat skål först och vänd sedan ner det i äggvitorna, häll ner i en smord form, in i ugnen ca 20 min 200 g.
Jag åt den med kesella blandat med kardemumma

Kakao, kardemumma och kanel, där har vi dom tre K:na som kan få ALLT att smaka gott utan att behöva massa onyttigheter om man tycker om "efterrättsliknande" mat.
Gammal 2007-01-14, 12:47   #7
zink
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Kotten Visa inlägg
läkerol for kids kanske. Men jag förstår inte varför du ska gå ner i vikt, ät bra och styrketräna istället så kommer det se mycket bättre ut än om du ska gå ner, speciellt när du inte behöver gå ner heller för du väger helt normalt

Nu utgick jag från att du va en kille, men det kanske du inte är . Hur som helst så är du normal viktig för att vara tjej oxå. Men vill du gå ner så prova läkerol for kids dom är faktiskt goda
Hehe, tycker att jag har ganska mycket fett på kroppen, that's all! Hade bara tänkt att gå ner några enstaka kilon. Jag är kille, så du vet, och jag tränar 3 ggr/veckan. Eller ja, jag började denna vecka i Tisdags.

Eftersom fett inte förvandlas till fett så vill jag sänka fett-% så att musklerna blir synligare! Jag brukar köra 30 min på bandet, 8km/h. Ska dock köra lite längre idag då det inte har varit skola eller så, så det är ju ingen brådska.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Koka morötter och ät som om de vore godis, låter kanske tråkigt och "hälsofascistiskt" men faktum är att det är väldigt gott samt att jag tror de kan vara bra att vänja sej av med onaturligt söta produkter som godis och lära sej uppskatta den naturliga sötman från frukt och bär och rotfrukter.

Allt godis förutom choklad smakar ju i stort sett samma sak, sockerfritt godis inkluderat så även om du inte får i dej kalorierna så tror jag inte du kommer få bukt på din "sötade tand".
Usch, gillar inte morötter vanligtvis, kan ju vara värt ett försök, men tror inte jag kommer gilla det.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...1&postcount=14

Här har du för övrigt förslag på god å nyttig dipsås som jag skrev i en annan tråd.
Tackar, ska läsa!

Citat:
Ursprungligen postat av Milia Visa inlägg
Uppvispade äggvitor med sötningsmedel smakar mums mums! .....
Verkar gott, får ta och testa!
Gammal 2007-01-14, 13:09   #8
frökenzelda
Registered User

frökenzeldas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Men vad ända.. måste du verkligen äta godis? Har du sötsug ska du kanske se över kosten. Har hört att om man inte äter tillräckligt med proteiner kan man få ett sötsug framåt kvällen, jag vet inte hur väl det stämmer men det kan ju fortfarande vara värt att se över vad du stoppar i dig.

Och lightläsk? Som om det skulle vara så mycket bättre då..

Jag tycker du ska göra nåt nyttigt istället, typ rosta solrosfrön i lite olja eller blanda till en fruktsallad.
Gammal 2007-01-14, 13:11   #9
frökenzelda
Registered User

frökenzeldas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Milia: Är inte sötningsmedel också väldigt dåligt? Vart får man ens tag i det, på Ica eller?
Gammal 2007-01-14, 13:17   #10
ramagoen
Registered User

ramagoens avatar

well, lightläsk innehåller inge kalorier.

Och i övrigt, har man jättestarkt sötsug under en viktnedgång äre antagligen dieten eller disciplinen. Men blir man otroligt sötsugen funkar iaf lightläsk,vatten, tuggummi och kaffe för mig. Samt vanlig mat. Äter dock bara 3-4 gånger per dag.
Gammal 2007-01-14, 13:18   #11
Sadde
Registered User

Saddes avatar

Reg.datum: Aug 2006
2äggvitor: ca:50kcal
10teskedar sötningsmedel: 20kcal
1tesked kakaopulver: ca: 20kcal
sammanlagt: ca: 90kcal

Gör så här: Vispa äggvitorna till det blir fluffigt så du kan vända skålen utan att något faller ut, häll sedan in sötningmedlet och kakaopulvret och vispa runt. Ta en sked och vräk i dig!
Sadde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 13:25   #12
Insidedoubt
Registered User

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av zink Visa inlägg
Hehe, tycker att jag har ganska mycket fett på kroppen, that's all! Hade bara tänkt att gå ner några enstaka kilon. Jag är kille, så du vet, och jag tränar 3 ggr/veckan. Eller ja, jag började denna vecka i Tisdags.

Eftersom fett inte förvandlas till fett så vill jag sänka fett-% så att musklerna blir synligare! Jag brukar köra 30 min på bandet, 8km/h. Ska dock köra lite längre idag då det inte har varit skola eller så, så det är ju ingen brådska.
Det där funkar inte. Du har nyligen börjat träna och vill gå ner i vikt. Kroppen kan inte bygga muskler och bränna fett samtidigt, det är omöjligt.

Om du ska gå ner i vikt så ska du bränna kalorier så att du hamnar på ett underskott.

Om du ska bygga muskler så ska du se till att träna och äta mycket näringsrik mat så att du hamnar på ett överskott.

Du kan inte hamna på överskott och underskott samtidigt, det är ju teoretiskt omöjligt.

Om du inte redan är väldigt muskulös under fettet så kommer det inte visa sig några muskler alls när du gått ned i vikt, du kommer bara se spinkig ut.

Mitt tips är att du tränar och äter ordentligt först, och t.o.m går upp i vikt, för att sedan deffa bort fettet och visa dina nya muskler.
Insidedoubt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 14:34   #13
Milia
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av frökenzelda Visa inlägg
Milia: Är inte sötningsmedel också väldigt dåligt? Vart får man ens tag i det, på Ica eller?
jo det är nog inte alls bra för hälsan, men nu frågade han ju efter kalorisnåla recept så då var det det jag gav, sen äter jag det så otroligt sällan så då gör det nog inget om man "unnar" sig vara ohälsosam ibland....

Till trådskaparen råder jag dig i övrigt att dra ner på sötningsmedlen eftersom det brukar ökar sötsuget snarare än stilla det.... Vill du kan du ju byta ut mot socker i mitt recept....

edit: jo det går att få tag på i vanliga livsmedelsaffärer, det brukar stå vid övriga bakgrejor typ mjöl, socker, sirap o.s.v.
Milia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 14:41   #14
o.z.z
Registered User

o.z.zs avatar

Reg.datum: Aug 2005
nötter
o.z.z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 22:55   #15
zink
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Insidedoubt Visa inlägg
Det där funkar inte. Du har nyligen börjat träna och vill gå ner i vikt. Kroppen kan inte bygga muskler och bränna fett samtidigt, det är omöjligt.

Om du ska gå ner i vikt så ska du bränna kalorier så att du hamnar på ett underskott.

Om du ska bygga muskler så ska du se till att träna och äta mycket näringsrik mat så att du hamnar på ett överskott.

Du kan inte hamna på överskott och underskott samtidigt, det är ju teoretiskt omöjligt.

Om du inte redan är väldigt muskulös under fettet så kommer det inte visa sig några muskler alls när du gått ned i vikt, du kommer bara se spinkig ut.

Mitt tips är att du tränar och äter ordentligt först, och t.o.m går upp i vikt, för att sedan deffa bort fettet och visa dina nya muskler.
Muskler kan jag ju få även om jag ligger på underskott. :O Jag äter normalt och tränar, det enda jag gör för att gå ner i vikt är att inte äta lika mycket godis / dricka läsk och att jag springer 20-30 min innan träning.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:00.