Nu har jag bakat ihop barsen, fast jag körde smeten ca 7 min i ugnen på 175 grader för att få bars, inte smet
Såhär gjorde jag:
Proteinbars
6 stycken á 110 g
Ingredienser:
155 g proteinpulver (whey-80 choklad)
155 g havregryn
25 g kakao
50 g honung
50 g jordnötssmör
50 g jordnötter (ej salta)
200 g vatten (kan nog använda mjölk om man vill)
Gör så här:
1. Häll i 200 g varmt vatten i en bunke.
2. Vänd redan i alla ingredienser, men vispa mellan varje för smeten blir tjock och trög, så det blir en mer jämnare och fin smet om du gör så.
3. Stryk ut smeten på bakplåtspapper och ställ in i ugnen på 175 grader i 7-12 min
4. Kyl ned, dela upp i 6 bitar och njut!
Näringsvärde per 100 gram:
25,1 g protein.........34 E%
11,6 g fett.............35 E%
22,5 g kolhydrater...31 E%
295,6 kcal
Tips:
1. Använd en form som är lite mindre, så barsen blir ca 2 cm tjocka, och värm bara en kort stund i ugnen för att få en fast yta. Värmer man de för länge går man miste om krämigheten.
2. Värm honungen (exempelvis i mikron) så den blir flytande och lätt att vända i smeten.
3. Coating. Häll ett tunt lager med mörk choklad över barsen (skyddar även barsen från att bli fukt).
Måste säga att dom blev väldigt smakrika och krämiga, mycket likt de bars man kan köpa
Slängde i lite jordnötter för att få lite tuggmotstånd, men glöm bara inte att skölja av dom, om det är saltade dvs. Det skulle nog heller inte vara helt fel att ösa i en dl sötningsmedel för att få dom lite sötare, men dom smakade tokgött ialf!!
Jag gjorde tidigare dom här barsen (
Egna proteinbars!) och jag måste säga att dom här blev mkt mkt godare!!!