Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-16, 16:09   #1
heinz
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Coca Cola = Muskler

vad jag förstått är det mängden kalorier som avgör om man går upp i vikt. får man inte i sig tillräckligt med kalorier så spelar det ingen roll hur mycket man tränar på gymet, hur många reps, set eller vikt på stången.
frågan är då om ens typen av kalorier spelar nån roll, om vi förutsätter att man får i sig tillräckligt med protein, spelar det då nån roll vad resten består av?
om inte, så har ju t ex coca cola och ett wienerbröd lika stor muskelbyggande effekt som värsta kosttillskottet så länge det är vad som gör att man får i sig tillräckligt med kalorier.

säg att man ligger på 2000 kalorier per dag, men behöver 2500 för att öka i vikt, en halvliter coca cola och ett wienerbröd så är saken klar.
medans motsatsen, att avstå från coca cola och wienerbröd kan vara orsaken till att folk inte går upp i muskler.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 16:14   #2
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Så enkelt är det inte

Visst är en kalori en kalori men du behöver mer än så.

Du behöver ett komplett protein som ger dig alla aminosyror i rätt proportioner.

Du behöver rätt mängd kolhydrat med rätt GI så att energin inte hamnar i fettdepåerna utan att det blir till glykogen för nästa träningspass.

Du behöver rätt sort fett som förbränns lätt och ger dig energi. Fettet får heller inte proppa igen dina blodkärl utan tvärtom hålla dem mjuka och smidiga.
Du behöver vitaminer och mineraler för att vara frisk, ha full beredskap på immunförsvaret, rikligt med järn till blodet etc.
Sverker är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 16:24   #3
heinz
Registered User

nej om man skulle låta alla 2500 kalorierna bestå av coca cola och wienerbröd är det nog ingen höjdare.
men säg att man äter 4 mål mat om dagen som är fulla med protein, rätt sorts kolisar, rätt sorts fett, vitaminer, mineraler och antioxidanter
och hamnar vid dagens slut på 2000 kalorier, ja då blir det inga muskler.
om man däremot avslutar dagen med coca cola och wienerbröd, då kommer musklerna springade, för då har man passat den kaloriegräns som behövs.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 16:59   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av heinz
om man däremot avslutar dagen med coca cola och wienerbröd, då kommer musklerna springade, för då har man passat den kaloriegräns som behövs.
Proteinsyntes stimuleras inte enabrt av överätande, utan av överbelastande träning kombinerat med rätt mängd och framför allt rätt sammansatt kost, och där fyller inte coca cola och wienerbröd någon funktion alls. Energin från dessa har varken anabol eller proteinsyntesstimulerande effekt, utom möjligen då direkt efter träningspass, och även vid det tillfället skulle det vara två undermåliga alternativ.

Citat:
vad jag förstått är det mängden kalorier som avgör om man går upp i vikt.
Japp. Men det är inte musklerna som "kommer springande". Överäter du, som du nämner, coca cola och wienerbröd, är det fläsket som kommer springande med stormsteg.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 16:59   #5
erk
Reg. användare

erks avatar

Reg.datum: May 2004
Behöver du 2500 kalorier för att bygga muskler är det 2500 vettiga kalorier du behöver, inte som i fallet du beskriver 2000 vettiga och 500 tomma (från socker mestadels). Att säga att musklerna "kommer springande" om du avslutar dagen med skräpmat är att förenkla väldigt mycket för sig själv.

Proteinsyntesen är en komplicerad process, och den fungerar endast med rätt byggstenar. Att coca-cola och wienerbröd i princip inte innehåller några aminosyror alls är du säkert redan medveten om.
erk är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 17:08   #6
heinz
Registered User

Citat:
Proteinsyntes stimuleras inte enabrt av överätande, utan av överbelastande träning kombinerat med rätt mängd och framför allt rätt sammansatt kost, och där fyller inte coca cola och wienerbröd någon funktion alls. Energin från dessa har varken anabol eller proteinsyntesstimulerande effekt, utom möjligen då direkt efter träningspass, och även vid det tillfället skulle det vara två undermåliga alternativ.
va bra, då byter vi ut att lägga coca-cola och wienerbröd till sist på dan, till efter träning istället så når vi samma slutsats - musklerna kommer springande.

Citat:

Japp. Men det är inte musklerna som "kommer springande". Överäter du, som du nämner, coca cola och wienerbröd, är det fläsket som kommer springande med stormsteg.
jag äter nästa bara dålig mat, något fläsk har aldrig kommit springande för mig.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 17:11   #7
stybb
Registered User

stybbs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av heinz
va bra, då byter vi ut att lägga coca-cola och wienerbröd till sist på dan, till efter träning istället så når vi samma slutsats - musklerna kommer springande.

jag äter nästa bara dålig mat, något fläsk har aldrig kommit springande för mig.
Får jag gissa på att några större mängder muskler inte heller kommit springade

TIMMY!
stybb är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 17:15   #8
heinz
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av stybb
Får jag gissa på att några större mängder muskler inte heller kommit springade
varför inte? du kanske kan förklara i detalj mängden muskelmassa i förhållande till näringsämnen?

2000 optimala kalorier = 1kg muskler
2010 optimala kalorier = 1,2 kg muskler

eller hur ser slutsatsen ut?

om jag byter ut snabbmakaroner mot fullkorn, vilket betydelse har det för den faktista skapade muskelmassan, under ett halvår?

när lee priest och flex wheeler off-season äter på burger king och kentucky fried chicken, så kanske nån bör gå fram till dom och säga "det där är bara tomma kalorier, dom kommer inte du kunna bygga ett enda gram muskler från!"

?
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 17:24   #9
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
heinz !
Får jag gissa att du är någonting kring 18 - 20 år ?

Du växer ( till man och på längden ) och då följer helt andra lagar än de vi lite äldre har.

Din kropp förbränner enormt med energi, du går konstant på kaloriunderskott och kan äta vad du vill. Vad som kommer in spelar ingen roll. Det förbränns.

Det är en kort period. När du lämnat den så krävs det bättre mat för att inte allt skall hamna på magen.
Sverker är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 17:36   #10
heinz
Registered User

Citat:
Proteinsyntes stimuleras inte enabrt av överätande, utan av överbelastande träning kombinerat med rätt mängd och framför allt rätt sammansatt kost
det är din åsikt. vad som är överbelastande träning råder det ju delade meningar om. finns ju 100 olika teorier och 100 olika sätt att träna. så där finns det inget facit och inga fakta.
rätt mängd handlar om antalet kalorier. och rätt sammansatt kost, ja vad menas med det? äter man till 80% rätt sammansatt kost, då skulle dom 20% extra inte ha nån betydelse? det har jag svårt att tro. dels av egna erfarenheter men även av andras.
"proteinsyntes stimuleras" är det här nåt påhitt eller nåt man vet? vad har det för betydelse? när det gäller protein så famlar ju forskarna i blindo, ingen vet vad som gäller. samma sak där 100 olika teorier.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 17:37   #11
heinz
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
heinz !
Får jag gissa att du är någonting kring 18 - 20 år ?

Du växer ( till man och på längden ) och då följer helt andra lagar än de vi lite äldre har.

Din kropp förbränner enormt med energi, du går konstant på kaloriunderskott och kan äta vad du vill. Vad som kommer in spelar ingen roll. Det förbränns.

Det är en kort period. När du lämnat den så krävs det bättre mat för att inte allt skall hamna på magen.
bättre mat hamnar runt midjan också om mängden är tillräcklig.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 17:43   #12
erk
Reg. användare

erks avatar

Reg.datum: May 2004
"...när det gäller protein så famlar ju forskarna i blindo..."
Jaså? Det visste inte jag. Vad famlar de i blindo inför?

"...ingen vet vad som gäller"
Vet ingen vad som gäller när det gäller protein? Du får nog stödja dessa påståenden på något innan åtminstone jag ska tro dig. Jag har tre kemiböcker på över 1000 sidor vardera, där står en hel del om protein, proteinsyntes och proteinmetabolism (och annan metabolism också för den delen.
erk är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 17:52   #13
heinz
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av erk
"...när det gäller protein så famlar ju forskarna i blindo..."
Jaså? Det visste inte jag. Vad famlar de i blindo inför?

"...ingen vet vad som gäller"
Vet ingen vad som gäller när det gäller protein? Du får nog stödja dessa påståenden på något innan åtminstone jag ska tro dig. Jag har tre kemiböcker på över 1000 sidor vardera, där står en hel del om protein, proteinsyntes och proteinmetabolism (och annan metabolism också för den delen.
ja hurvida man behöver 50g protein om dan, 100gram eller 200g, ingen vet, ingen är överrens.
paulun hävdar att det finns rön om att det skulle vara bättre att ta upp till 60% av proteintaget vid ett och samma tillfälle. vem vet? ingen.
samma gubbe menar att det KAN vara bra att periodvis äta överdrivet mycket protein, kanske upp till 300-400g per dag.
osv
med andra ord ingen vet nånting. egentligen.
lägg därtill åsikter som hurvida protein är skadligt eller inte, dvs rent farligt för kroppen vid höga intag. det finns teorier om det också.
och hurvida nån lägger på sig mer muskelmassa vid 2g per kilo kroppsvikt än 1,5g eller 1g det vet ingen.
så det kanske är dags att tala klarspråk istället och säga som det är - ingen vet. istället för att låtsas att man sitter på en massa kunskap som inte finns ens hos forskarna.
heinz är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 18:00   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Heinz: kanske dags att läsa på åtminstone grunderna om proteinsyntes innan du ifrågasätter att "ingen vet nånting". Så du inte tror att musklerna kommer springande av coca cola och wienerbröd, oavsett när du inmundigar dessa.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad  
Gammal 2004-11-16, 18:04   #15
heinz
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Heinz: kanske dags att läsa på åtminstone grunderna om proteinsyntes innan du ifrågasätter att "ingen vet nånting". Så du inte tror att musklerna kommer springande av coca cola och wienerbröd, oavsett när du inmundigar dessa.
men om coca cola, wienerbröd m.m. är tomma kalorier, när börjar en kalorie bli tom och när slutar den? hur ser listan ut? är snabbmakaroner ok? eller jasminris?

om man äter till 80% optimalt, och 20% mindre bra, då menar du att då blir det inga muskler. frågan är då NÄR blir det muskler? när man äter 100% rätt ? 95% ?
heinz är inte uppkopplad  

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:09.