Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-13, 16:35   #1
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Chili con carne

Detta recept på chili con carne är gott och förhoppningsvis lika nyttigt som det är mättande.

1 sats vita bönor:
4 dl vita bönor (cirka 300g)
1 lök skuren i klyftor
3 vitlöksklyftor
1 lagerblad

Täck de vita bönorna med vatten i minst 8 timmar. Häll av vattnet och häll över 1 lite kallt vatten. Lägg i löken, lagerbladet och vitlöksklyftorna. Låt koka i cirka 1½ timme.

Chili con carne
1 sats kokta vita bönor (se recept ovan)
400g nötfärs
4 hackade gula lökar
4 vitlöksklyftor
4 finhackade chilifrukter
3 hackade paprikor
1 tärning köttbuljong
2 burkar krossade tomater (a 400g styck)
3 dl vatten
salt och peppar efter behov

Fräs nötfärsen i lite olja om du inte har nonstick-stekpanna (annars kan du skippa oljan också). Tillsätt löken och vitlöken. Blanda i chilin, buljongen och tomatkrosset. Låt blandningen puttra upp, späd eventuellt med vatten om det blir för torrt. Häll i de vita bönorna och låt alltihop koka upp i 5 minuter. Tillsätt paprikan sist och låt koka i ytterligare 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Servera rykande het med lantbröd och valfri grönsak.
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-13, 17:01   #2
Isabella
Registered User

Isabellas avatar

Reg.datum: Nov 2005
skulle vara ännu godare med spiskummin, chilipulver och med ris till
Isabella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-13, 17:39   #3
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Glömde att tillägga att efter att man hällt i tomatkrosset ska det puttra i 20 minuter eller tills det fått den konsistens man vill ha. Sen häller man i bönorna och gör klart chilin.

Naturligtvis kan man använda quorn eller kycklingfärs om man hellre vill det

Tro mig, med färsk chilifrukt behövs inget chilipulver och blir det inte starkt nog kan man hacka ner en piripiri eller habanero-frukt
Gammal 2006-05-14, 16:42   #4
Kary
Registered User

Karys avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
Glömde att tillägga att efter att man hällt i tomatkrosset ska det puttra i 20 minuter eller tills det fått den konsistens man vill ha. Sen häller man i bönorna och gör klart chilin.

Naturligtvis kan man använda quorn eller kycklingfärs om man hellre vill det

Tro mig, med färsk chilifrukt behövs inget chilipulver och blir det inte starkt nog kan man hacka ner en piripiri eller habanero-frukt
Kokar du verkligen bönorna i 1,5 timmar? Mina brukar vara klara efter ca 40 min eller så.
Kary är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-15, 12:10   #5
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Nej,lite mer faktiskt : från påse ner i blötläggning (8h). Sen förkokas de i 1½ timme - sjuda snarare, men det är bara en fråga om hur livligt det puttrar. På ynka 1 liter vatten blir det inte mycket putter (men då hinner de ta smak av vitlöken, löken och lagerbladet å andra sidan)

Gör man väldigt mycket bönor kan man frysa in till senare.

Chilin ska koka i 20 minuter, för att chilifrukterna ska släppa ifrån sig så mycket smaker som möjligt och för att tomatkrosset ska fnfördelas i köttfärsen.

Sen häller man i bönorna. De kan till och med ha kallnat, eller så plockar man upp en påse kokta bönor ur frysen, för de sista tio minuterna minuterna ska bönorna värmas upp och blandas med paprika och allt annat gott

Använder man burkbönor är de nog redan klara men jag tycker inte om såsen de ligger i. Smakar kemikalier, så jag gör allting från början. Då vet jag vad jag får
Gammal 2006-05-15, 12:17   #6
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

En hel del recept hävdar att vita bönor ska kokas i två timmar eller mer, men det beror nog på hur länge de blötlagts. Man kan nog laborera en hel del med det där och få olika resultat. Sen hänger det nog lite på hur man vill ha sina bönor också
Gammal 2006-05-15, 12:20   #7
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
Nej,lite mer faktiskt : från påse ner i blötläggning (8h). Sen förkokas de i 1½ timme - sjuda snarare, men det är bara en fråga om hur livligt det puttrar. På ynka 1 liter vatten blir det inte mycket putter (men då hinner de ta smak av vitlöken, löken och lagerbladet å andra sidan)

Gör man väldigt mycket bönor kan man frysa in till senare.

Chilin ska koka i 20 minuter, för att chilifrukterna ska släppa ifrån sig så mycket smaker som möjligt och för att tomatkrosset ska fnfördelas i köttfärsen.

Sen häller man i bönorna. De kan till och med ha kallnat, eller så plockar man upp en påse kokta bönor ur frysen, för de sista tio minuterna minuterna ska bönorna värmas upp och blandas med paprika och allt annat gott

Använder man burkbönor är de nog redan klara men jag tycker inte om såsen de ligger i. Smakar kemikalier, så jag gör allting från början. Då vet jag vad jag får
Vi använder snudd på samma recept och gör 5-6kg varje vecka, det blir snorigt gott och billigt. Givetvis på riktiga bönor.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-15, 12:48   #8
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Jag skulle börja med tomatsåsen samtidigt som bönorna, svag värme och puttrande. Då får man fram smakerna på ett helt annat sätt. (Häll i mer vatten och/eller en burk tomat till då mycket av vätskan försvinner.)
Köttfärs häller man i när det är ca 20 min kvar men annat kött kan gärna få koka med från början.
Paprika som i receptet ovan.

Chili är väldigt underskattat, både billigt och bra.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-15, 12:51   #9
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Jag skulle börja med tomatsåsen samtidigt som bönorna, svag värme och puttrande. Då får man fram smakerna på ett helt annat sätt. (Häll i mer vatten och/eller en burk tomat till då mycket av vätskan försvinner.)
Köttfärs häller man i när det är ca 20 min kvar men annat kött kan gärna få koka med från början.
Paprika som i receptet ovan.

Chili är väldigt underskattat, både billigt och bra.
Mycket bra tips, det blir faktiskt lite godare då ja.

Bland chili kan jag rekommendera att ta habanero, vill man inte ha det döds-så-innihelvete-starkt så funkar 1 frukt per ca 2.5kg mat utmärkt. Det är en mycket mycket god chilisort. Piri-piri är också mycket gott, men låt för guds skull den spanska pepparen ligga kvar på ICA (dvs det alla fånar kallar röd, grön och gul chili).
Gammal 2006-05-15, 12:54   #10
Metal_boy_
Registered User

Metal_boy_s avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd

Bland chili kan jag rekommendera att ta habanero, vill man inte ha det döds-så-innihelvete-starkt så funkar 1 frukt per ca 2.5kg mat utmärkt. Det är en mycket mycket god chilisort. Piri-piri är också mycket gott, men låt för guds skull den spanska pepparen ligga kvar på ICA (dvs det alla fånar kallar röd, grön och gul chili).

Raketbränsle, sa du 5-6kg i veckan?
Metal_boy_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-15, 12:56   #11
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Metal_boy_
Raketbränsle, sa du 5-6kg i veckan?
Det är bara kik-ärtorna vi pular i grytan som ger mig gaser, och inte så farligt. Min mage klara bönor hur bra som helst.
Gammal 2006-05-15, 13:30   #12
Metal_boy_
Registered User

Metal_boy_s avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Det är bara kik-ärtorna vi pular i grytan som ger mig gaser, och inte så farligt. Min mage klara bönor hur bra som helst.

Ok. Fan det var länge sedan jag käkade "Kela me Arne", blev lite sugen på det nu.
Metal_boy_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-15, 13:58   #13
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!

sissas avatar

Citat:

Här har vi ett fån.

Jag använder den spanska pepparen ibland, men jag har varit så besviken på den. De jag har fått tag på har varit väldigt milda. Har inte blivit något drag alls. Man kan väl använda mer antar jag, men hur mkt ska man ha egentligen? Jag trodde de var starka.Jag kör med sambal oelek (chilipasta) nu.

Habanero skulle jag nog inte våga mig på.
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-15, 14:00   #14
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sissa
Här har vi ett fån.

Jag använder den spanska pepparen ibland, men jag har varit så besviken på den. De jag har fått tag på har varit väldigt milda. Har inte blivit något drag alls. Man kan väl använda mer antar jag, men hur mkt ska man ha egentligen? Jag trodde de var starka.Jag kör med sambal oelek (chilipasta) nu.

Habanero skulle jag nog inte våga mig på.
Spansk peppar är god, men man kan inte ha mer än 1-2 i en gryta, sen börjar det smaka bittert av själva frukten och det är ju den goda "chili-smaken" man vill åt. Habanero MÅSTE man vara försiktig med när man skär, den är mycket stark, men den är också mycket mycket god och det räcker faktiskt med 1 enda frukt i en stor gryta. Det blir inte stark överhuvudtaget om man inte har uturen att råka på ett exemplar som är extra starkt.
Gammal 2006-05-15, 14:08   #15
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!

sissas avatar

Citat:
Spansk peppar är god, men man kan inte ha mer än 1-2 i en gryta, sen börjar det smaka bittert av själva frukten och det är ju den goda "chili-smaken" man vill åt. Habanero MÅSTE man vara försiktig med när man skär, den är mycket stark, men den är också mycket mycket god och det räcker faktiskt med 1 enda frukt i en stor gryta. Det blir inte stark överhuvudtaget om man inte har uturen att råka på ett exemplar som är extra starkt.

En habanero som är extra stark?
Hjälp

För mig har habanero varit uteslutet. Har tänkt att det är ju inget man kan använda, den är för extrem liksom. Men den är ju inte tänkt att sitta och gnaga i sig som om det vore ett äpple eller så.

Får se om jag vågar nångång. Men det ska man väl.

Jag har alltid fått dåligt drag av den spankska pepparn. Föst tog jag bort mellanväggarna innan jag visste, men nu kör jag med allt. Jag känner ingenting. Vet inte om det är en taskigt sort de har eller nåt.
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:57.