Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-15, 13:24   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Kortisolfrisättning under träning ökar CCR2-expression.

Citat:
CC-chemokine receptor 2 (CCR2) and its ligand, monocyte chemotactic protein-1 (MCP-1, also known as CCL2), are crucial for the recruitment of monocytes/macrophages to sites of inflammation. We conducted a series of experiments to investigate the relationship between stress, monocyte CCR2 expression and migration activity. First, we collected peripheral blood mononuclear cells (PBMC) from untrained subjects (n=8) and measured CCR2 expression on CD14(+) monocytes cultured with cortisol, epinephrine and norepinephrine. Second, we collected PBMC from the subjects before and after they cycled for 60min at 70% peak O(2) uptake ( [Formula: see text] ), and measured alterations in CCR2 expression on monocytes following exercise. Third, we cultured PBMC with serum obtained before and after exercise and the glucocorticoid antagonist RU-486 to determine the effect of cortisol on CCR2 expression in vitro. Last, we measured the ability of PBMC treated with serum or cortisol to migrate through membrane filters in response to CCL2. Cortisol (but not epinephrine or norepinephrine) increased CCR2 expression on monocytes in a dose- and time-dependent manner. Exercise did not influence CCR2 expression on PBMC, whereas incubation of PBMC with post-exercise serum significantly increased CCR2 expression. Both cortisol and post-exercise serum increased the migration of PBMC toward CCL2. The increase in CCR2 expression on PBMC following stimulation with cortisol and serum was blocked by the glucocorticoid receptor antagonist RU-486. In conclusion, cortisol released during exercise increased monocyte CCR2 expression and migration activity in vitro. These alterations may influence inflammation and regeneration of damaged tissue after acute stress.
Brain Behav Immun. 2008 May 12. The effects of acute exercise-induced cortisol on CCR2 expression on human monocytes.

Det kan vara avgörande för inflammatoriska processer efter träningen, vilket sätter ett frågetecken över många idrottsmäns praxis att försöka minska kortisolfrisättningen med olika metoder.

Det är sedan tidigare påvisat i djurförsök att CCR2 spelar en roll i muskulaturens uppbyggnad.

http://ajpcell.physiology.org/cgi/co.../2/C953?ck=nck

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 13:34   #2
maRRtin
Registered User

maRRtins avatar

Reg.datum: Dec 2005
Intressant, då behöver man kanske inte behöver oroa sig så mycket för höga kortisolnivåer när man utför konditionsträning på morgonkvisten. (?)
maRRtin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 13:36   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det skulle ju inte direkt förvåna om kroppen vad så konstruerad att det som händer har en funktion.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 13:54   #4
maRRtin
Registered User

maRRtins avatar

Reg.datum: Dec 2005
Visst är det så, men man har ju fått höra att utför man konditionsträning på morgonen så är teh kortisol så farligt att man i princip skulle låta bli.
Skönt att "veta" att så är inte fallet.
maRRtin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 16:12   #5
The Draf
Registered User

The Drafs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Så höga kortisolnivåer är antiinflammatoriskt?
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who dont.

"Arguing with anonymous strangers on the Internet is a sucker's game because they almost always turn out to be -- or to be indistinguishable from -- self-righteous sixteen-year-olds possessing infinite amounts of free time." -Neal Stephenson, Cryptonomicon
The Draf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 14:11   #6
Insulinus
Lilla Guldlock

Insulinuss avatar

Reg.datum: Jan 2008
Intressant Grub. Då kanske man borde köra styrketräning så snabbt som möjlig efter uppvaknandet då kortisolnivåerna i kroppen är som högst under dygnet.
Gammal 2008-11-03, 15:29   #7
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Insulinus Visa inlägg
Intressant Grub. Då kanske man borde köra styrketräning så snabbt som möjlig efter uppvaknandet då kortisolnivåerna i kroppen är som högst under dygnet.
Det är en variabel det talas om i denna tråd och inget man ska bygga sin träning kring. Det viktigaste när man tränar är att man har ork och kan jobba på bra under träningen.
Gammal 2008-11-03, 15:47   #8
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det skulle ju inte direkt förvåna om kroppen vad så konstruerad att det som händer har en funktion.
Antagligen är det så. Det som spelar roll måste ändå vara vilket upplägg man kör som gör att man kan prestera bättre och bättre, oavsett de senaste rönen.
Känner man att man får bra resultat av att Träna hårt i 2 timmar utan någon som helst gainer eller proteindrink under tiden, sedan gå hem och äta mycket mat. Så kvittar det nog att Berra påstår enligt de senaste studierna att dina kortisolnivåer skjuter i höjden och bryter ner dina muskler. Kroppen är ej så enkel att man kan isolera en variabel (som dessutom bara undersökts akut) och tillämpa sin träning och kost kring enbart den.

Olika teorier kring träning bör undersökas under längre tid än några timmar. För att jag ska känna att en studie ska betyda mycket för min träning vill jag helst se att det är minst en 12-veckors studie (har sett en sån där man undersökte vassle-supplementerings effekt kring träning på muskelmassan) där man undersöker en variabel över tid på testpersoner som redan är vältränade i den sport man själv utövar.
Studier som påvisar att proteinsyntesen skjuter i höjden en timme efter träning om man tar kosttillskott X på tom mage direkt före träning säger inte så himla mycket egentligen, men kan ge upphov till nya intressanta hypoteser.
C4L

Senast redigerad av Sniggel den 2008-11-03 klockan 15:49.
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 21:43   #9
Insulinus
Lilla Guldlock

Insulinuss avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Det är en variabel det talas om i denna tråd och inget man ska bygga sin träning kring. Det viktigaste när man tränar är att man har ork och kan jobba på bra under träningen.
Nej självklart kan man inte planera sin träning utefter denna del bara. Det var min läkare som förklarade hur kortisolens nivåer ändrades under dygnet. Tänkte inte mer på det då, men nu när denna tråden kom upp så kom jag att tänka på vad hon sade.

Så i mitt fall kommer jag ändå träna så snabbt som möjligt efter uppvaknandet under helger. Dels också eftersom mitt blodsocker stiger riktigt kraftigt de första timmarna om jag inte tillför insulin när jag vaknar. Spelar ingen roll om mina blodsockernivåer är låga, de närmsta 2 timmarna efter uppvaknandet stiger blodsockret som en raket tack vare kortisolpåverkan.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:19.