Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det skulle ju inte direkt förvåna om kroppen vad så konstruerad att det som händer har en funktion.
|
Antagligen är det så. Det som spelar roll måste ändå vara vilket upplägg man kör som gör att man kan prestera bättre och bättre, oavsett de senaste rönen.
Känner man att man får bra resultat av att Träna hårt i 2 timmar utan någon som helst gainer eller proteindrink under tiden, sedan gå hem och äta mycket mat. Så kvittar det nog att Berra påstår enligt de senaste studierna att dina kortisolnivåer skjuter i höjden och bryter ner dina muskler. Kroppen är ej så enkel att man kan isolera en variabel (
som dessutom bara undersökts akut) och tillämpa sin träning och kost kring enbart den.
Olika teorier kring träning bör undersökas under längre tid än några timmar. För att jag ska känna att en studie ska betyda mycket för min träning vill jag helst se att det är minst en 12-veckors studie (har sett en sån där man undersökte vassle-supplementerings effekt kring träning på muskelmassan) där man undersöker en variabel över tid på testpersoner som redan är vältränade i den sport man själv utövar.
Studier som påvisar att proteinsyntesen skjuter i höjden en timme efter träning om man tar kosttillskott X på tom mage direkt före träning säger inte så himla mycket egentligen, men kan ge upphov till nya intressanta hypoteser.