2010-12-15, 09:18
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Högt proteinintag vid bulk. Hur göra med resten?
Om jag äter ca 2,5-3g protein/kg hur ska jag lägga upp resten för att vara opti? Som jag förstått ska man undvika att hålla både fett och kolisar högt, utan man ska hålla antingen eller högt för att fylla energibehovet. Just nu äter jag ungefär:
31% protein
32 % Fett
37 % kolisar
Är det en dålig mix, iom att det är en ganska jämn fördelning fett/kolisar, på ett energiöverskott?
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2010-12-15, 09:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Jag tror personligen att du kan lägga dig på betydligt högre kolhydratintag lite beroende på hur aktiv du är. Kanske kring 50 E% kolisar och det räcker väl med 30E% protein vid energiöverskott. Fettet bör man dra ned på vid kaloriöverskott pga att det lagras in som fett.
|
|
2010-12-15, 09:29
|
|
Coach
Reg.datum: Oct 2010
|
Varför skulle det vara dåligt att hålla fett och kolhydrater på samma nivå? Just hålla båda högt kan väl vara dåligt eftersom du blir fet, men annars förstår jag inte problemet.
Som jag ser det handlar det om protein, efter det önskvärt energi-intag, sen inget mer.
|
2010-12-15, 09:31
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson
Just hålla båda högt kan väl vara dåligt eftersom du blir fet
|
Varför?
Citat:
Som jag ser det handlar det om protein, efter det önskvärt energi-intag, sen inget mer.
|
Nej. Önskvärt energiintag och sedan protein efter det. Proteinbehovet minskar vid energibalans och ännu mer vid -överskott.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-12-15, 09:36
|
|
Coach
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Varför?
Nej. Önskvärt energiintag och sedan protein efter det. Proteinbehovet minskar vid energibalans och ännu mer vid -överskott.
|
Därför att vid högt fett och kolhydrat intag hamnar du per definition på ett relativt stort överskott. Såvida du inte offrar protein för att balansera ut det, men det verkar korkat.
Sen tror jag snarare att det bara är så att proteinintaget i relativitet till det totala dagsintaget av nutrienter minskar, inte den faktiska mängden. Så jag på mina 65 kg ser alltid till att få i mig minst 150 g protein, varesig det är bulk eller deff på g.
|
2010-12-15, 09:44
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
It is during periods of positive energy balance that differences in carbohydrate and fat have the greatest impact upon body weight regulation. This is because of differences in the efficiency of metabolic pathways involved in disposing of excess carbohydrate vs. fat. One study (107) demonstrated that while the majority of excess energy is stored regardless of its composition, a greater proportion of excess energy is stored when the excess is from fat as compared to when the excess is from carbohydrate. This is a clear example of a situation where fat intake leads to more body energy storage than the same amount of energy from carbohydrate.
|
http://www.fao.org/docrep/w8079e/w8079e0m.htm
Citat:
Excess dietary fat leads to greater fat accumulation than does excess dietary carbohydrate, and the difference was greatest early in the overfeeding period.
|
http://www.ajcn.org/content/62/1/19.abstract
Vid överätning på kort sikt ger fett större viktuppgång och fettökningar än kolhydarat, men det verkar jämna ut sig på sikt. I någon studie (Br J Nutr. 2000 Aug;84(2):233-45) ser man ingen signifikant skillnad heller under dom tre första veckorna.
|
|
|
2010-12-15, 09:45
|
|
Coach
|
Så vilken är att föredra? Innebär mer storage mer + till proteinsyntesen eller vare nu är exakt man är ute efter vid kaloriöverskott?
|
2010-12-15, 09:47
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Fettet i kosten kan inte användas till att bilda muskelprotein.
|
|
|
2010-12-15, 09:48
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Därför att vid högt fett och kolhydrat intag hamnar du per definition på ett relativt stort överskott.
|
Tråden handlar om bulk. Själva poängen är att det ska bli ett överskott.
Citat:
Sen tror jag snarare att det bara är så att proteinintaget i relativitet till det totala dagsintaget av nutrienter minskar, inte den faktiska mängden. Så jag på mina 65 kg ser alltid till att få i mig minst 150 g protein, varesig det är bulk eller deff på g.
|
Jo, den faktiska mängden. Mindre protein går åt som energi när du har överskott på annan energi. Behovet av EAA är tämligen litet.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-12-15, 09:49
|
|
Coach
|
Säger studierna emot varandra, eller vid vilken period är det som fett lagrar mer fett? (Är sjuk och allmänt dum i huvudet just nu, fattar därför inte så mycket). Kan man sammanfatta det till att kolhydrater är bättre än fett vid överskott?
|
2010-12-15, 09:50
|
|
Coach
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Tråden handlar om bulk. Själva poängen är att det ska bli ett överskott.
Jo, den faktiska mängden. Mindre protein går åt som energi när du har överskott på annan energi. Behovet av EAA är tämligen litet.
|
True true. Reserverar mig med att jag är sjuk, slö, och generellt okunnig.
|
2010-12-15, 09:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Hm, här har man bulkat fel, gossemig.
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2010-12-15, 09:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Säger studierna emot varandra, eller vid vilken period är det som fett lagrar mer fett? (Är sjuk och allmänt dum i huvudet just nu, fattar därför inte så mycket). Kan man sammanfatta det till att kolhydrater är bättre än fett vid överskott?
|
Ja
|
|
|
2010-12-15, 09:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2009
|
Citat:
|
Läser du inte vad som skrivs?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Vid överätning på kort sikt ger fett större viktuppgång och fettökningar än kolhydarat, men det verkar jämna ut sig på sikt. I någon studie (Br J Nutr. 2000 Aug;84(2):233-45) ser man ingen signifikant skillnad heller under dom tre första veckorna.
|
Robert: Yeah, after this weekend I can say I have been blown by two Irenes.
Irene: SHUTUP ROB! jeez, that was in highschool!
Robert: People don't forget natural disaster ;D
|
|
|
|
2010-12-15, 09:58
|
|
Coach
|
Fattade inte vad det stod först. Det står alltså i ovanstående att det är motsägelser? "kort sikt" är väl typ samma som de tre första veckorna?
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:55.
|

|