2009-02-24, 19:43
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Kroniskt chipsätande skapar en pro-inflammatorisk miljö.
Citat:
Relatively high concentrations of acrylamide in commonly ingested food products, such as French fries, potato chips, or cereals, may constitute a potential risk to human health.
The objective of this pilot study was to investigate the possible connection between chronic ingestion of acrylamide-containing potato chips and oxidative stress or inflammation.
Fourteen healthy volunteers (mean age: 35 y; 8 women and 6 smokers of >20 cigarettes/d) were given 160 g of potato chips containing 157 mg acrylamide daily for 4 wk.
An increase in acrylamide-hemoglobin adducts in blood was found in all the study subjects, with a mean of 43.1 pmol · L–1 · g–1 hemoglobin (range: 27–76; P < 0.01) in nonsmokers and 59.0 pmol · L–1 · g–1 hemoglobin (range: 43–132; P < 0.05) in smokers. Concurrently, a significant increase (P < 0.01) in the oxidized LDL, high-sensitivity interleukin-6, high-sensitivity C-reactive protein, and {gamma}-glutamyltransferase concentrations was observed in both smokers and nonsmokers. A significant increase in reactive oxygen radical production by monocytes, lymphocytes, and granulocytes and an increase in CD14 expression in macrophages (P < 0.001) were found after intake of potato chips. Twenty-eight days from the discontinuation of the experiment, the variables under study decreased to some extent. It has been shown also that acrylamide increases the production of reactive oxygen species in isolated human monocyte-macrophages in vitro and decreases the cellular glutathione concentration.
These novel findings seem to indicate that chronic ingestion of acrylamide-containing products induces a proinflammatory state, a risk factor for progression of atherosclerosis.
|
Am J Clin Nutr. 2009 Mar;89(3):773-7. Chronic intake of potato chips in humans increases the production of reactive oxygen radicals by leukocytes and increases plasma C-reactive protein: a pilot study.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/89/3/773
|
|
|
2009-02-24, 21:51
|
|
Adam e söt.
Reg.datum: Mar 2004
|
cereals är flingor va? Musli räknas väl inte till det? Iof några flingor i det är det ju men mest havregryn.
|
|
|
2009-02-24, 22:41
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2008
|
Men förbannat också... under hela min tonår har jag ätit chips som en gris. I snitt en påse 300g i veckan under flera års tid. Är man "bortom räddning" vad detta avser då? Dvs får jag leva med "en pro-inflammatorisk miljö" i kroppen?
|
|
|
2009-02-24, 22:45
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Förbannelse!
|
|
|
2009-02-25, 08:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av SH86
Men förbannat också... under hela min tonår har jag ätit chips som en gris. I snitt en påse 300g i veckan under flera års tid. Är man "bortom räddning" vad detta avser då? Dvs får jag leva med "en pro-inflammatorisk miljö" i kroppen?
|
Säg att du inte menar allvar nu.
Att överhuvudtaget bli nojjig över såna småsaker riskerar antagligen mer stress för kroppen än ditt tidigare chipsätande.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2009-02-25 klockan 08:51.
|
|
|
2009-02-25, 22:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus
cereals är flingor va? Musli räknas väl inte till det? Iof några flingor i det är det ju men mest havregryn.
|
Är inte havregryn flingor nu längre?
|
|
|
2009-02-26, 07:14
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Flingor och flingor, svårt att avgöra.
Jag skulle istället skilja på flingor och gryn med risk för akrylamid eller inte risk för akrylamid.
Akrylamiden bildas vid upphettning i torr miljö med protein ( fri asparginsyra ? ) och stärkelse/glukos.
Jag har inte den blekaste aning hur mycket akrylamid som kan bildas när havrekornen ångbehandlas och valsas till gryn. Min gissning är att mängdeerna blir rätt små.
Jag gissar att mängderna blir större när man valsar majs till cornflakes, men det är bara vilda gissningar. Min gissning bygger på att cornflakes troligen är torrare än havregryn.
|
|
|
2009-02-26, 07:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Man kanske kunde nominera folk till "Månadens grövsta övertolkning av studier, med därpå följande livsstils-omläggning". Så utser man de tre absolut bästa tolkningarna av en studie (som kommenterande personer givetvis bara läst abstractet av).
Tredje pris kan vara en biobiljett med popcorn och läsk, andra pris en avslappnande massage och första pris en fullständig psykiatrisk utvärdering.
OBS SH86 inte riktat till dig personligen (även om jag tycker att du överreagerar). Men i ganska många trådar här på senare tid, t ex kasein-studien och ja.. i princip alla andra diskussioner om någon studie som utförts, så förekommer det väldigt extrema tolkningar. Fast det är roligt också förstås.
|
|
|
2009-07-07, 20:09
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av gibb
Man kanske kunde nominera folk till "Månadens grövsta övertolkning av studier, med därpå följande livsstils-omläggning". Så utser man de tre absolut bästa tolkningarna av en studie (som kommenterande personer givetvis bara läst abstractet av).
Tredje pris kan vara en biobiljett med popcorn och läsk, andra pris en avslappnande massage och första pris en fullständig psykiatrisk utvärdering.
OBS SH86 inte riktat till dig personligen (även om jag tycker att du överreagerar). Men i ganska många trådar här på senare tid, t ex kasein-studien och ja.. i princip alla andra diskussioner om någon studie som utförts, så förekommer det väldigt extrema tolkningar. Fast det är roligt också förstås.

|
bump!
Blev så fruktansvärt matt på min familj som helt tvärt påstår att mättat fett ökar farligt kolesterol, ägg ökar farligt kolesterol och självklart är becel ren magi för kroppen så jag var tvungen å söka på grubs studier för å hitta lite argument, läste denna tråden och kände igen mig på det du skrev gubbi  var likadan i början
|
|
|
2009-07-07, 20:26
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2009
|
Är inte mättat fett dåligt då? Enligt slv så är det väl inte det bästa...
Jaha så denna studien - gällde den havregryn också eller?
|
|
|
2009-07-07, 20:32
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Men orka bumpa den här tråden när jag sitter med veckans tredje påsjävul i näven.
|
|
|
2009-07-07, 20:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Men orka bumpa den här tråden när jag sitter med veckans tredje påsjävul i näven.
|
 hehe
|
|
|
2009-07-07, 20:45
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Är inte mättat fett dåligt då? Enligt slv så är det väl inte det bästa...
Jaha så denna studien - gällde den havregryn också eller?
|
Bäst att citera mig själv så det inte blir missförstånd ang mättat fett. Dåligt var kanske fel ordval som jag byter ut till mindre bra jämtemot omättat och fleromättat.
|
|
|
2009-07-07, 20:48
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
|
Citat:
Ursprungligen postat av sumialic
Bäst att citera mig själv så det inte blir missförstånd ang mättat fett. Dåligt var kanske fel ordval som jag byter ut till mindre bra jämtemot omättat och fleromättat.
|
Är det inte Slv som fortfarande rekommenderar max 3 ägg om dagen pga det påstås öka halten av de farliga kolesterolet? (Vilket visats i studier att så inte är fallet..)
|
|
|
2009-07-08, 05:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Frumpish
Är det inte Slv som fortfarande rekommenderar max 3 ägg om dagen pga det påstås öka halten av de farliga kolesterolet? (Vilket visats i studier att så inte är fallet..)
|
Rekommendationen är t.o.m. ett om dagen. Baserat på en ogrundad försiktighetsprincip i mina ögon. Kan man rekommendera 6-8 brödskivor om dagen förstår jag inte varför man inte skulle kunna rekommendera 6-8 ägg som ju är överlägset allt bröd ur näringssynpunkt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:35.
|

|