Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-02, 11:05   #1
ManuelIT
clean & sober

ManuelITs avatar

Reg.datum: Feb 2006
lite ont i halsen och lite snuvig - träna?

Sen igår har jag haft lite ont i halsen och vart aningen snuvig, inget farligt alls. Kan man träna om man tar det lugnt? Har rygg idag så tänkte att jag skippar marklyften och kör lite lats och mage..
ManuelIT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 11:07   #2
regus
Regustered Abuser

reguss avatar

Reg.datum: Apr 2006
Har du ont i halsen ska du nog undvika träning.
regus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 11:08   #3
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Nej. Du kan dö.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 11:14   #4
Hades
-

Hadess avatar

Reg.datum: Nov 2002
Nej, du ska vila om du har känningar av halsont. Om du samtidigt är snuvig så vet du ju att halsontet beror på en infektion. Och att träna med en halsinfektion kan, som Slarti säger, vara livsfarligt.
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
Hades är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 11:19   #5
ManuelIT
clean & sober

ManuelITs avatar

okej... tur att jag fråga, var precis påväg att åka.

trist som fan dock
ManuelIT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 12:32   #6
Larsen
Registered User

Larsens avatar

Reg.datum: Aug 2006
Nu blev man rädd. Jag fick ont i halsen i förrgår och så var jag ändå med på idrotten i skolan. Sprang lite 100 m och länghopp m.m. Och igår var jag ute och dansade på en nattklubb. Har träninsverk i benen :o .. Hur märker man om det var farligt om man säger så?
Larsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 13:06   #7
Hades
-

Hadess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Larsen
Nu blev man rädd. Jag fick ont i halsen i förrgår och så var jag ändå med på idrotten i skolan. Sprang lite 100 m och länghopp m.m. Och igår var jag ute och dansade på en nattklubb. Har träninsverk i benen :o .. Hur märker man om det var farligt om man säger så?
Det handlar om att minimera riskerna. Alla förkylningsinfektioner visar inte ens symptom, men kan ändå vara farliga att idrotta med. Det viktiga är att man tar det lugnt när man väl har symptom. Anledningen till det är att man p.g.a. ansträngning kan drabbas av myokardit (hjärtmuskelinflammation) av vissa av de virus som orsakar halsont.
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
Gammal 2006-09-02, 16:35   #8
Fjod0r
Light weight

Fjod0rs avatar

Precis som de andra sa. Jag har haft problem med mycket halsont på vinter. Därav har det blivit ganska lite träning hela vintern som var. Gick till läkare efter läkare och alla sa att jag var frisk. Trots att jag hadde ont i halsen. Det visade sig senare (efter att ha pratat med en kompis som är läkare) att jag har "klena" luftrör. Jag har alltså väldigt lätt att få ont i halsen. Utan att det är en riktig infektion i kroppen. Alltså jag tränade endå. Efter ett par veckor gav det med sig. Men jag vaknar fortfarande ofta på mornarna med lite "halsont". Kör dock på endå. Det enda som jag är vaksamm på är om jag har mer ont än vanligt eller har andra symptom, tex snuva,feber osv. Tänkte bara att det kanske är värt att nämna. Ingen rekomendation till dig dock.

Det jag gör under vintern är att ta vilopuls, precis innan jag går upp på morgonen (har pulsband ligger på bordet brevid sängen och klockan på mig så ingen anstränigning). Ligger pulsen plötsligt 10 slag över det vanliga vet jag att en infektion är på gång.
Fjod0r är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 17:11   #9
Beast
Registered User

Beasts avatar

Reg.datum: Nov 2003
Finns 100 trådar om detta och som vanligt råder delade meningar. Vill man träna gör man det. Vill man stanna hemma för minsta lilla grej gör man det.
Gammal 2006-09-02, 18:02   #10
Hades
-

Hadess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Beast
Finns 100 trådar om detta och som vanligt råder delade meningar. Vill man träna gör man det. Vill man stanna hemma för minsta lilla grej gör man det.
Vill man minimera risken att dö en plötslig död så gör man det... Det finns överhuvudtaget ingen fördel med att träna när man är sjuk.
Gammal 2006-09-02, 18:08   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Jag kände en person som dog efter att ha styrketränat med halsont. Jag känner två andra som fick hjärtmuskelinflammation och tvingades vila i månader, ett halvår i ena fallet, en efter styrketräning och en efter löpning.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 18:18   #12
Ryska_raketen
Banned User

Ryska_raketens avatar

Reg.datum: Aug 2005
Hoppas du tränade och insåg att det är överdrivet snack ifrån gubbarna här inne
Ryska_raketen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 18:25   #13
slin1
Banned

slin1s avatar

Reg.datum: Jun 2006
Jag tränade igår fast jag va förkyld men e det just halsont bara som e farligt
slin1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 18:50   #14
Masters
Biffig User

Reg.datum: Jul 2006
Jag körde ett hårtpass för 3dagars sedan med lite halsont o snuva.. och det var ju rätt idiotiskt gjort av mig.
Masters är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 18:53   #15
Ryska_raketen
Banned User

Ryska_raketens avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Masters
Jag körde ett hårtpass för 3dagars sedan med lite halsont o snuva.. och det var ju rätt idiotiskt gjort av mig.

låt mig gissa, du är typ död nu?
Ryska_raketen är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:36.