Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-05-16, 17:14   #1
Kossa Mu
Medlem i - 70 klubben

Reg.datum: Jan 2003
Kan man träna då man har ont i halsen?

Har inte ont i halsen hela tiden, utan bara nära jag sväljer. Fick det igår och det är bättre nu, men forfarande inte okej. Undrar då om det är okej att ta och köra ett pass ikväll, eller bör man vänta ännu någon dag?
Kossa Mu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 17:24   #2
Styrkebyggare
Bluesman

Styrkebyggares avatar

Reg.datum: Mar 2004
Re: Kan man träna då man har ont i halsen?

Citat:
Originally posted by Kossa Mu
Har inte ont i halsen hela tiden, utan bara nära jag sväljer. Fick det igår och det är bättre nu, men forfarande inte okej. Undrar då om det är okej att ta och köra ett pass ikväll, eller bör man vänta ännu någon dag?

Har man nåt skit i kroppen så skall man alltid vara försiktig. Känn dig fram helt enkelt - om du blir snurrig eller ovanligt matt så lägg ner träningen. Om du skulle ha feber skall du givetvis inte träna alls.

Låter ju lite skumt att du bara haft åkomman ett dygn. Det är ju lite skillnad mot att börja småträna i efterdyningarna av en förkylning eller liknande.
Gammal 2004-05-16, 17:27   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Just halsont är ett av symptomen då man aldrig tränar.

Oftast är det enterovirus som angriper hjärtat, och ett av kännetecknen är halsont.

Lätt snuvig = okej att träna.

Feber och/eller halsont = stanna hemma.

Och varför skulle du träna? Du kan inte tillgodogöra dig träningen med en infektion i kroppen, och den blir alltså rent nedbrytande och resultatlös, och du riskerar död eller hjärtmuskelinflammation vid ansträngning om du drabbas av myokardit.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 17:34   #4
Kossa Mu
Medlem i - 70 klubben

Äsch det var ju synd. Att träningen skulle ge mindre kunde jag också lista ut, men det är ju så kul. Får väl ta och lira lite basket istället.
Gammal 2004-05-16, 17:37   #5
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Äsch det var ju synd. Att träningen skulle ge mindre kunde jag också lista ut, men det är ju så kul. Får väl ta och lira lite basket istället.
allt som är krävande är kanske inte det bästa spelar ingen roll vad det är, kan vara allt från högintensiv handtralla till styrketräning.
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 17:42   #6
Kossa Mu
Medlem i - 70 klubben

Att säga "att jag ska lira basket" kanske var lite fel. Tänkte mera på att fara till baskeplan själv och skjuta lite och det är definitivt inte jobbigt.
Gammal 2004-05-16, 17:46   #7
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Att säga "att jag ska lira basket" kanske var lite fel. Tänkte mera på att fara till baskeplan själv och skjuta lite och det är definitivt inte jobbigt.
aha ok
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 17:47   #8
Styrkebyggare
Bluesman

Styrkebyggares avatar

Fördelen med styrketräning är ju att den inte behöver vara så konditionskrävande. Genom att hålla ett lugnt tempo så behöver inte hjärtat jobba så hårt som vid löpning, innebandy osv..

Normalt så är ju tumregeln att man skall skippa träningen om man är tveksam. Dock har ju många blivit så uppskrämda kring allt prat om hjärtmuskelinflammation att de väntar veckovis extra på att t.ex. bli av med de sista svaga symptomen efter en förkylning.

Skulle vara kul om man kunde hitta statistik över vilka idrotter som utövarna drabbats hårdast av myokardit inom.
Gammal 2004-05-16, 18:11   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Styrketräning är ofta värre i det här avseendet än t ex distansträning, i och med att hjärtat utsätts för plötsligt arbete i ett set, följt av vila, och så ett nytt set, osv.

"An article from Munich, Germany reported severe muscle injury from relatively minor exercise during an infection. When muscles are damaged, they release enzymes from their cells into the bloodstream and they fill with blood from broken blood vessels. This study reported markedly increased muscle damage by showing that blood tests demonstrated increases in muscle enzymes/ and ultrasound tests demonstrated hemorrhage into the muscles."

Deutsche Med Woschenschrift 1992;117:1474-1478

Friman G, Wesslen L, Rolf C. Infectious and lymphocytic myocarditis: epidemiology and factors relevant to sports medicine. Scand J Med Sci Sports 1995;5:269-278.

Friman G, Ilback NG. Acute infection:metabolic responses, effects on performance, interaction with exercise, and myocarditis. Int J Sports Med 1998;19: S172-182.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-05-16, 18:15   #10
Sparrisen
Registered User

Sparrisens avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by King Grub
Just halsont är ett av symptomen då man aldrig tränar.

Oftast är det enterovirus som angriper hjärtat, och ett av kännetecknen är halsont.

Lätt snuvig = okej att träna.

Feber och/eller halsont = stanna hemma.

Och varför skulle du träna? Du kan inte tillgodogöra dig träningen med en infektion i kroppen, och den blir alltså rent nedbrytande och resultatlös, och du riskerar död eller hjärtmuskelinflammation vid ansträngning om du drabbas av myokardit.
Bara att klippa och klistra... du måste ha ett helt bibliotek med färdigskrivna inlägg...

ex: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...hlight=halsont
Gammal 2004-05-16, 18:18   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Originally posted by SwedeForce
Bara att klippa och klistra... du måste ha ett helt bibliotek med färdigskrivna inlägg...
Ja, det gör jag ofta. Varför skriva om en sak, när jag redan har gjort det en gång? Samma frågor återkommer ju gång på gång på gång på gång, så det är lika bra att göra det lätt för sig.

Jag förbehåller mig rätten att planka mig själv.

Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2004-05-16 klockan 18:27.
Gammal 2004-05-16, 19:10   #12
Styrkebyggare
Bluesman

Styrkebyggares avatar

Citat:
Originally posted by King Grub
Styrketräning är ofta värre i det här avseendet än t ex distansträning, i och med att hjärtat utsätts för plötsligt arbete i ett set, följt av vila, och så ett nytt set, osv.

Det är väl muskelnedbrytningen som (enligt dina källor) stressar kroppen i det fallet. Jag förespråkar givetvis inte svintung träning bara för att den skall vara lågintensiv, utan lätt och lågintensiv träning som varken stressar hjärtat särskilt hårt eller bryter ner musklerna så mycket.

Sen frågar sig säkert många varför man då inte lika gärna kan strunta i träningen överhuvudtaget. Mitt svar är då att det kan vara jäkligt skönt att få lite blod i musklerna och göra av med lite "rastlöshet" och energi.
Gammal 2004-05-16, 19:47   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Muskelnedbrytning sker kontinuerligt, 24/7, oavsett om du tränar eller inte. Även "lätt" styrketräning accentuerar processen.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2007-02-15, 17:52   #14
666white
Registered User

Reg.datum: Aug 2005
Jag får låna dena tråd när det handlar om samma sak typ.

Det är så att ja har gått och haft feber och huvudvärk i snart 1v på lördag är det precis en vecka sen. Och då blir det 2v med förkyldning
Hur länge ska man gå innan man får penicillin mot skiten??
666white är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 17:55   #15
Liten Men Fet
Registered User

Liten Men Fets avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av 666white Visa inlägg
Jag får låna dena tråd när det handlar om samma sak typ.

Det är så att ja har gått och haft feber och huvudvärk i snart 1v på lördag är det precis en vecka sen. Och då blir det 2v med förkyldning
Hur länge ska man gå innan man får penicillin mot skiten??
Tja det är ju kanske ett virus och då hoppas jag du aldrig får penicillin mot det.

Gripper: RB180 (två reps med H, fattas 2 mm med vänster).
Liten Men Fet är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:45.