2010-02-05, 10:55
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Diet och akne
Citat:
The epidemic-like high prevalence of acne of more than 85% of adolescents exposed to westernized life style points to the role of nutritional factors. Insulinotropic foods, especially milk, dairy products and carbohydrates with high glycemic index and smoking lead to pathological exaggeration of already physiologically increased growth factor signaling of puberty. Food-derived growth factors activate the oncogenic phosphoinositide-3-kinase/Akt signaling pathway, which increases androgen receptor transcriptional activity and de-represses FoxO1-suppressed target genes of follicular keratinocyte proliferation and sebaceous lipogenesis. Thus, acne is the visible metabolic syndrome of skin exaggerated by growth factor signaling of westernized malnutrition. These insights allow a new classification of western life style acne as acne alimentaris and provide the rationale for dietary intervention. All efforts should be undertaken to eliminate the insulinotropic effector mechanism of milk in order to reduce the prevalence of acne and even more serious civilization diseases associated with malnutrition-dependent oncogenic signal transduction.
|
Hautarzt. 2010 Jan 29. Acne vulgaris : Role of diet.
http://www.springerlink.com/content/f3j2j07220220027/
|
|
|
2010-07-28, 16:30
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Random fråga om acne: vad är det i mjölk som ger acne? Insulinfrisättningen? Proteinet? Något mer?
|
|
|
2010-07-28, 16:33
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Insulin, IFG-I, α-laktalbumin.
|
|
|
2010-07-28, 16:35
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Så bregott och t ex grädde ger inte samma acnepåverkan som t ex mjölk?
|
|
|
2010-07-28, 17:01
|
|
Registred User
Reg.datum: May 2005
|
Hmm. Genom vilken mekanism agerar laktalbuminet? Måste vara ganska potent isåfall. Gjorde ett test i skolan där försökspersoner i gruppen drack en liter mjölk varefter vi drog blod och mätte halten av laktalbumin, och det var extremt låga nivåer i blodet (som väntat).
|
|
2010-07-28, 17:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2009
|
Har legat på rätt jämn nivå (dock för hög är jag rädd) av mjölkprodukter senaste året, men akne-anfallen kommer och går, ser ingen direkt koppling till kosten.
Dock verkar Basiron Wash som jag upptäckte alldeles för sent vara räddningen mot bölderna from hell som poppar upp i ansiktet (trots att man va tonåring nångång på stenåldern typ...)
|
|
|
2010-07-28, 19:18
|
|
Reg.datum: Apr 2008
|
Har ost samma påverkan som mjölk?
You can do it maybe! ~
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
|
|
|
|
2010-07-28, 19:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh
Har ost samma påverkan som mjölk?
|
Samma och samma. Mer IGF-1 från ost men mindre insulin t.ex. Så båda påverkar men vilken som ger mest/minst är svårt att säga.
Kollade länken men hela artikeln är ju på tyska.  Lite om IGF-1 från kasein i artikeln (tror jag i alla fall  ):
Citat:
Kuhmilch enthält zahlreiche bioaktive Hormone wie IGF-1 und IGF-2 [10, 15, 64]. Pasteurisierung der Milch führt zu keinem nennenswerten Verlust der IGF-1-Aktivität [14, 64]. Die Aminosäuresequenzen von bovinem und humanem IGF-1 sind identisch, weshalb beide mit gleicher Affinität an den humanen IGF-1-Rezeptor (IGF1R) binden, der auch von basalen Sebozyten exprimiert wird. Verschiedene tierexperimentelle Studien haben gezeigt, dass IGF-1 der Milch die Magen-Darm-Passage übersteht und in bioaktiver Form die Zirkulation erreicht. Einen besonderen Schutz für die enterale IGF-1-Passage bietet das großmolekulare Protein Kasein, das die Hauptproteinkomponente der Milch (80%) darstellt und Proteasen inhibierende Wirkung besitzt. Vermehrter Milchkonsum führt beim Erwachsenen zu einem 10- bis 20%igen, bei Kindern sogar 20- bis 30%igen IGF-1-Anstieg im Serum [11, 26, 32, 40, 42, 44, 46, 62, 69, 85]. Bei 8-jährigen Kindern erhöhte Milchkonsum die basalen Insulinspiegel, die IGF-1-Plasmaspiegel und führte zu Insulinresistenz [44, 45]. Vierwöchiger Milchkonsum von täglich 710 ml H-Milch führte bei 10- bis 11-jährigen Kindern, die zuvor nicht an Milchkonsum gewöhnt waren, zu einer Erhöhung der somatotropen GH/IGF-1-Achse mit einer IGF-1-Erhöhung von 23,4% [83]. Ein differenzieller Effekt der Kasein- und Molkefraktion der Milch wurde kürzlich bei 57 8-jährigen Jungen nachgewiesen [47]. Die Molkeproteine der Milch bewirkten einen Insulinanstieg von 21%, die Kaseinfraktion führte zu einem IGF-1-Anstieg von 15% [47]. Die durch Milchkonsum erhöhte Insulin- und IGF-1-Signaltransduktion führt zu einem nukleären Mangel von FoxO1, der eine Aktivitätssteigerung der Transkriptionsaktivität des Androgenrezeptors, der Komedogenese und sebozytären Lipogenese zur Folge hat (Abb. 1; [67]). Eine Korrelation zwischen erhöhten IGF-1-Serumspiegeln und gesteigerter Sebumproduktion wurde auch klinisch bestätigt [106].
Es besteht eine Korrelation zwischen erhöhten IGF-1-Serumspiegeln und gesteigerter Sebumproduktion
Andere Autoren führen die akneigenen Eigenschaften der Milch auf ihren erhöhten Gehalt an steroidalen Androgenpräkursoren infolge der Dauergravidität der Milchkühe zurück [21]. Gegen diese Vorstellung spricht jedoch die Beobachtung, dass nicht die steroidhormonhaltige Fettfraktion der Milch, sondern die Wachstumsfaktoren enthaltende Proteinfraktion der Milch für die insulinotrope und IGF-1 steigernde Wirkung verantwortlich ist [69]. Diese Tatsache schließt keinesfalls gesundheitliche Bedenken gegen den erhöhten Progesterongehalt fettreicher Milchprodukte aus.
|
|
|
|
2010-07-28, 20:09
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kim Jong Il
Så bregott och t ex grädde ger inte samma acnepåverkan som t ex mjölk?
|
Hur drar du den slutsatsen? Förlåt om det är en dum fråga, jag kan inte så mycket om sånt här. Jag har just börjat fasa över till lchf. Skulle detta betyda att jag, för att inte förvärra min redan periodvis acneangripna hy, borde hålla mig borta från mjölk åtminstone, om inte smör och grädde?
|
|
|
2010-07-28, 20:39
|
|
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Samma och samma. Mer IGF-1 från ost men mindre insulin t.ex. Så båda påverkar men vilken som ger mest/minst är svårt att säga.
Kollade länken men hela artikeln är ju på tyska.  Lite om IGF-1 från kasein i artikeln (tror jag i alla fall  ):
|
Okej, tack.
Vad ska man ersätta mjölk med som kalcium källa?
You can do it maybe! ~
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
|
|
|
|
2010-07-28, 20:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh
Vad ska man ersätta mjölk med som kalcium källa?
|
Har du acneproblem av mjölk och ost idag? Annars är ju fiskben (från typ strömming och sardiner där de är tunna nog att ätas), mandel, pumpakärnor och sesamfrön bra källor även om de tre stistnämnda ger väldigt mycket kcal för ett högt kalciumintag.
|
|
|
2010-07-28, 22:02
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Annars finns det i pillerform.
|
|
|
2010-07-29, 00:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Är detta en sån solarium=cancer grej? Alltså inte helt säkert men man tror, procentsnack hit och dit? Eller är det bombklart att mjölk = acne och i hur stor skala då? 1liter/ed = 2finnar på en vecka? När jag bor här i sverige dricker jag massvis med mjölk men när jag bodde i barcelona 1 år drack jag ingenting alls och då hade jag inte en ända finne. Men visst sen har det säkert med solen att göra också..
|
|
|
2010-07-29, 01:25
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2008
|
Fattar nada.
|
|
|
2010-07-29, 02:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Med tanke på att opastöriserad mjölk och opastöriserade mjölkprodukter ej ger acne så är det inte så enkelt som att säga bra eller bu om mjölk.
Faktorer i kosten som ger upphov till eller förvärrar befintlig acne är i min erfarenhet:
Pastöriserade mjölkprodukter
Socker
Godis i alla former
Läsk och besläktade drycker
Alkohol
Allting med jäst i sig. Tex bröd, öl, vin.
Vetemjöl
Chips, kex, hårda kakor
Överstekt/överkokt kött.
Överdriven saltkonsumtion
Lösningen är att äta mer färsk och mindre processad/raffinerad mat.
Kokade rotfrukter istället för bröd och pasta.
Opastöriserad mjölk och mjölkprodukter istället för pastöriserade
köttet rare/blodigt istället för överlagat.
Rå honung istället för socker.
Vatten/grönsaker/frukt istället för läsk och godis.
Färska valnötter (sålda i skalet) istället för chips/kex.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:11.
|

|