Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-16, 08:58   #1
Milla
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
ärtprotein vs hampaprotein

Hur står sig ärtprotein i förhållande till aminosyrekvalitet/upptag/effektivitet osv? Jämför man med hampa så innehåller ärtprotein större mängd aminosyror/gram, men mindre antal aminosyror, varför är det så? Eller står bara inte alla aminosyror med av någon anledning? Man får tydligen inte länka till fabrikanten(sorry), så den som vill får titta själv på de sidor där hampa och ärtproteinisolat säljs då för innehållsförtecking...
Tacksam för svar!
Milla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 09:34   #2
Endura
Registered User

Enduras avatar

Reg.datum: Nov 2006
Tror det är bättre att eftersträva att få fler antal aminosyror i första hand, eftersom kroppen behöver hela spannet. Särskilt om du är vegetarian, då animaliska proteiner är de enda som är helt fullvärdiga, dvs innehåller alla aminosyrorna. I vilket fall kommer du få lov att komplettera intaget för att få kosten fullvärdig...
Gammal 2007-08-16, 09:38   #3
Milla
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Endura Visa inlägg
Tror det är bättre att eftersträva att få fler antal aminosyror i första hand, eftersom kroppen behöver hela spannet. Särskilt om du är vegetarian, då animaliska proteiner är de enda som är helt fullvärdiga, dvs innehåller alla aminosyrorna. I vilket fall kommer du få lov att komplettera intaget för att få kosten fullvärdig...
Jo, jag vill ju få i mig alla aminosyror i ett och samma tillskott... Därför jag undrade om ärtproteintillskott innehåller både essensiella och icke essensiella aminosyror, och om det är fullvärdigt? Hampa ska ju räknas som fullvärdigt, så därför undrar jag hur dom står sig mot varandra? Och hur ärtprotein står sig mot fullärdiga proteintillskott såsom vassle t.ex?
Gammal 2007-08-16, 09:50   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Dom icke-essentiella behöver man inte tillföra för proteinsyntesens skull.

Ärtproteinets kvalitet begränsas av metionin, lysin och treoinin, i den ordningen.

Citat:
Met, Lys and Thr were identified as the first, second and third limiting amino acid.
Identification of the order of limiting amino acids and extent of their deficit in pea protein by an amino acid removal technique. Pol. j food nutr. sci. 2004, vol. 13, no2, pp. 203-208.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 11:41   #5
Milla
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Dom icke-essentiella behöver man inte tillföra för proteinsyntesens skull.

Ärtproteinets kvalitet begränsas av metionin, lysin och treoinin, i den ordningen.

Identification of the order of limiting amino acids and extent of their deficit in pea protein by an amino acid removal technique. Pol. j food nutr. sci. 2004, vol. 13, no2, pp. 203-208.
Ok, tack. Hur pass mkt sämre är ärtproteinisolat i jämförelse med vassle? Är det stor skillnad på dom två ur proteinsynpunkt?Och isf finns det något bättre proteintillskott än just ärtprotein då, om man inte vill ha mjölk/ägg eller sojavarianterna?
Gammal 2007-08-16, 17:32   #6
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Ärtprotein och vassle går inte att jämföra. Skillnaden är alldeles för stor.

Ska du få ut något vettigt ur ärtproteinet behöver du först en källa till methionin och det blir havre/ris eller vete i nämd ordning. Därefter behöver du få till lysinet och där finns bara animaliska protein och soja.

Detta är YTS område men jag skulle köra en risotto med ärtor och soja
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 20:13   #7
Milla
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Ärtprotein och vassle går inte att jämföra. Skillnaden är alldeles för stor.

Ska du få ut något vettigt ur ärtproteinet behöver du först en källa till methionin och det blir havre/ris eller vete i nämd ordning. Därefter behöver du få till lysinet och där finns bara animaliska protein och soja.

Detta är YTS område men jag skulle köra en risotto med ärtor och soja
Oj hjälp. Jag fick nämligen för mig att ärtproteinisolat är fullvärdigt, alltså att dem koncentrerat ihop det på ngt sätt så att man får med alla essensiella aminosyror i proportionelig balans osv. Det står ju liksom på hemsidor att det är det dessutom. Inte alltså? Hur står sig hampa i jämförelse med vassle då? Eller finns det ngt annat proteintillskott, som inte är från soja/ägg/mjölk och som är fullvärdigt och bra?
Gammal 2007-08-16, 20:21   #8
Kung Bruno
Banned

Reg.datum: Aug 2007
EsaPro?

Förlåt mig om jag är dum, men EsaPro är väl trots allt EAA?
Kung Bruno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 20:30   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Hur kommer det sig att du inte vill ha sojaprotein Milla. Som jag ser det finns det två anledningar att inte välja vassle eller kasein, mjölkproteinallergi eller att man är vegan.
Veganalternativet gäller även äggprotein.

Men att välja bort sojaprotein ser jag ingen anledning till om det nu är ett vegetabiliskt protein du är ute efter. Sojaprotein anses som fullvärdigt även om inte heller det ör jämförbart med t.ex. vassle, dessutom har sojaproteinet många hälsomässiga fördelar.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 20:41   #10
Milla
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Hur kommer det sig att du inte vill ha sojaprotein Milla. Som jag ser det finns det två anledningar att inte välja vassle eller kasein, mjölkproteinallergi eller att man är vegan.
Veganalternativet gäller även äggprotein.

Men att välja bort sojaprotein ser jag ingen anledning till om det nu är ett vegetabiliskt protein du är ute efter. Sojaprotein anses som fullvärdigt även om inte heller det ör jämförbart med t.ex. vassle, dessutom har sojaproteinet många hälsomässiga fördelar.
Det kommer sig utav att min läkare har rekommenderat mig att pröva utesluta både mjölk och soja ur kosten då jag får en hel del symptom av det, så vegan är jag icke. Ägg reagerar jag också på, så tyvärr går det bort nu ned
Är alltså ute efter ett proteintillskott men ej mjölk/soja/äggbaserat, annars är ju en kött/fisk/fågelbit bra, men nu är det ett lättsmält tillskott jag är ute efter till frukost och ev ett mellanmål. Vassle/soja hade ju varit super på alla sätt nu, men det är ju mjölk/sojaprotein så...
Gammal 2007-08-17, 05:52   #11
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Det enda jag kan komma som finns kvar är det gröna alternativet Spirulina. Smakar...sjögräs.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 06:10   #12
YTS
Registered User

YTSs avatar

Reg.datum: Sep 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Milla Visa inlägg
Det kommer sig utav att min läkare har rekommenderat mig att pröva utesluta både mjölk och soja ur kosten då jag får en hel del symptom av det, så vegan är jag icke. Ägg reagerar jag också på, så tyvärr går det bort nu ned
Är alltså ute efter ett proteintillskott men ej mjölk/soja/äggbaserat, annars är ju en kött/fisk/fågelbit bra, men nu är det ett lättsmält tillskott jag är ute efter till frukost och ev ett mellanmål. Vassle/soja hade ju varit super på alla sätt nu, men det är ju mjölk/sojaprotein så...
Milla. Ärtprotein är ett av de allra bästa proteinerna om man kompletterar det med något sädesslag. Jag har gjort beräkningar på proteinkvalité, som finns på min hemsida:
http://web.telia.com/~u30032762/komplementering.html

Jag äter själv till stor del vegetariskt. Jag ser ingen anledening att äta raffinerat ärtprotein, anser att det är mycket bättre att äta ärterna som de är. Man kan få till en tillräckligt hög proteinhalt genom att kombinera sädesslag och baljväxter.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 06:18   #13
YTS
Registered User

YTSs avatar

Reg.datum: Sep 2002
Citat:
men nu är det ett lättsmält tillskott jag är ute efter till frukost och ev ett mellanmål. Vassle/soja hade ju varit super på alla sätt nu, men det är ju mjölk/sojaprotein så...
Du kan testa T-Björns kraftgröt:

Blötlägg 50g gula ärtor över natten. Koka dem i 30 minuter. Häll av kokvattnet och fyll på med 6 dl nytt vatten och 100g korngryn, koka i 15 minuter, tillsätt 2 krm havssalt, 40g torkad osvavlad aprikos, 12g solroskärnor, 8 g kokosflingor och låt koka i 20 min till. Klart.
info@nyttgrepp.se
YTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 08:02   #14
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Oj hjälp. Jag fick nämligen för mig att ärtproteinisolat är fullvärdigt, alltså att dem koncentrerat ihop det på ngt sätt så att man får med alla essensiella aminosyror i proportionelig balans osv.
Har de inte kompleterat det med något annat dvs tillsatt mer av de aminosyror som det har lite av? Annars spelar det inte så stor roll om du bara ska äta det två mål per dag för det jämnar ut sig under dagen.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 08:36   #15
Milla
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det enda jag kan komma som finns kvar är det gröna alternativet Spirulina. Smakar...sjögräs.
Mmm...jag riktigt känner hur smaklökarna väcks till liv

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:09.