2011-11-05, 01:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Hjälp med deff/tränings schema
Tjena, jag är en kille på 15 år och är ca 175 cm lång och väger 58-60kg.
Jag har gått på gym i ungefär 6 månader nu och har märkt att jag har ökat i styrka, och det syns med.
Just nu har jag ett svagt "4-pack" och skulle gärna villja få bort det sista fettet på magen.
Jag brukar köra 5 helkropp-pass i veckan, men om jag skulle vilja minska min bf lite och bevara så mycket muskelmassa som möjligt kan jag då på ett ungefär träna såhär:
mån: gym, helkropp
tis: crosstrainer 40 min
ons: crosstrainer 40 min
tor: crosstrainer 40 min/pausdag
fre: gym, helkropp
lör: crosstrainer 40 min
sön: PAUS
40 min på crosstrainern, står det att jag bränner 500-800 Kcal.
Jag lägger ju till lite styrketräning, för att det ska hjälpa mig och bevara muskelmassa(?).
Låter detta schemat hyffsat? eller kommer jag förlora massor av muskler?
Och jag äter normal husmanskost, och tar proteinpulver efter träning.
Så innerligt tacksam för svar!
|
|
|
2011-11-05, 01:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2010
|
Jag är inte så bra på det där med kcal förbrukning på crosstrainer.,
500-800 kcal låter mkt, speciellt om du väger 58 kilo.
Jag skulle gissa på att du bränner runt 300-400 kcal.
Om du väger 58 kilo på 175 cm så skulle jag inte rekommendera en viktnedgång.
Träna istället på kaloribalans en längre tid.
Hur kommer det sig att du kör så mkt crosstrainer och mindre gym?
Om du gör det för att du tycker de är kul å för hälsans skull å vill bränna kalorier så fortsätt du med dem. Men om de är muskler du vill ha så gyma mer.
Lycka till.
|
|
|
2011-11-05, 13:41
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av lurre86
Jag är inte så bra på det där med kcal förbrukning på crosstrainer.,
500-800 kcal låter mkt, speciellt om du väger 58 kilo.
Jag skulle gissa på att du bränner runt 300-400 kcal.
Om du väger 58 kilo på 175 cm så skulle jag inte rekommendera en viktnedgång.
Träna istället på kaloribalans en längre tid.
Hur kommer det sig att du kör så mkt crosstrainer och mindre gym?
Om du gör det för att du tycker de är kul å för hälsans skull å vill bränna kalorier så fortsätt du med dem. Men om de är muskler du vill ha så gyma mer.
Lycka till.
|
Jag har ju typ en "fettklump" nere vid naveln som jag skulle villa bränna bort så snabbt som möjligt(helst till beach2012) därför kör jag så mycket crosstrainer och lite gym för att bevara muskelmassan, men jag vet inte om jag har helt fel?
|
|
|
2011-11-05, 17:47
|
|
pilltjam
Reg.datum: Apr 2010
|
Du ska träna mycket gym för att bevara muskelmassan.
Läste du länken jag postade?
F.ö. så tycker jag att du ska försöka ligga på balans och fortsätta träna tungt i några månader till. Mycket kan hända i puberteten.
|
|
|
2011-11-05, 18:37
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam
Du ska träna mycket gym för att bevara muskelmassan.
Läste du länken jag postade?
F.ö. så tycker jag att du ska försöka ligga på balans och fortsätta träna tungt i några månader till. Mycket kan hända i puberteten.
|
Jo jag vet att man ska träna styrka för att bevara/ öka muskelmassan, men om jag vill bli av med lite onödigt fett, då kan man väl köra konditionsträning(cråsstrainer)
Och ja, jag har läst deffguiden ett antal ggr.
|
|
|
2011-11-05, 18:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Nu när du bara är 15 ser jag ingen anledning till att deffa. Bygg istället och planera in en deff om några år då du läst mer om träning och kost.
|
|
|
2011-11-05, 18:50
|
|
pilltjam
|
Kan kan man väl, men om det är optimalt är en annan fråga. För att få bort fett måste man ligga på kaloriminus. Det uppnår man genom att dra ner på maten, träna eller en kombination. Det blir ingen skillnad ifall du äter 500 kcal mindre än om du tränar bort 500 kcal på en crosstrainer, förutom att du kanske får lite bättre kondition med crosstrainern.
Men, som jag skrev, mycket kan hända i puberteten. Träna hårt i några månader till.
|
|
|
2011-11-05, 21:15
|
|
Registered User
|
Citat:
Kan kan man väl, men om det är optimalt är en annan fråga. För att få bort fett måste man ligga på kaloriminus. Det uppnår man genom att dra ner på maten, träna eller en kombination. Det blir ingen skillnad ifall du äter 500 kcal mindre än om du tränar bort 500 kcal på en crosstrainer, förutom att du kanske får lite bättre kondition med crosstrainern.
Men, som jag skrev, mycket kan hända i puberteten. Träna hårt i några månader till.
|
Okej tack, får väl göra det då.
Varje gång jag drar till gymmet tränar jag hela kroppen, rättså hårt och inte som vissa andra, som tränar olika muskelgrupper/dag.
Då undrar jag, är 5 helkropps pass för mycket? Hinner man återhämta sig? Eller bryter man ner muskler då bara?
Om jag fortsätter så tills sommaren tror du/ni att man har hunnit bränna bort typ 1-3 kg fett då med hjälp av styrketräningen? Och jag förstår då att man kommer fått mycket muskler
|
|
|
2011-11-05, 21:23
|
|
Deff Incarnate
Reg.datum: Jul 2009
|
5 helkroppspass i veckan så lär du bli utsliten på två röda eller inte få bra träning nånstans.
Killen har gått ner typ miljoner kilo sen han började dieta.
|
|
|
|
2011-11-05, 21:31
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lychgate
5 helkroppspass i veckan så lär du bli utsliten på två röda eller inte få bra träning nånstans.
|
Jag brukar köra 5 helkropp-pass i veckan, men om jag skulle vilja minska min bf lite och bevara så mycket muskelmassa som möjligt kan jag då på ett ungefär träna såhär:
----------
Jag får iaf inte det till 5 :s
|
|
|
2011-11-05, 21:31
|
|
pilltjam
|
Om du tränar samma muskler fem gånger i rad vecka efter vecka så hinner troligtvis inte musklerna återhämta sig så bra.
Välj tredagarsschemat härifrån: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 och pröva det i några månader.
Det kommer nog hända väldigt mycket med din kropp innan sommaren. I värsta fall får du väl köra en deff i april eller nåt.
Citat:
Ursprungligen postat av LeBron
----------
Jag får iaf inte det till 5 :s
|
Det där skulle han köra nu när han skulle bort med fettet, inte vad han tränar annars.
|
|
|
2011-11-05, 21:45
|
|
Deff Incarnate
Reg.datum: Jul 2009
|
Antog att han menade 5 styrketränings pass med helkropp. Får läsa mer noggrant.
Killen har gått ner typ miljoner kilo sen han började dieta.
|
|
|
|
2011-11-06, 00:48
|
|
Registered User
|
Citat:
Om du tränar samma muskler fem gånger i rad vecka efter vecka så hinner troligtvis inte musklerna .
|
det är inte riktigt 5 gånger i rad
Mån: gym
Tis:gym
Ons:gym
Tor:-
Fre:gym
Lör:gym
Sön:-
Och det där med 3-dagars träningen vet jag inte, brukar inte köra så jättemycket fria vikter, mest maskiner
Hinner musklerna kanske återhämta sig bättre om jag tex tar Tisdagen^ som pausdag med
|
|
|
2011-11-06, 01:03
|
|
pilltjam
|
En väldigt enkel förklaring: när du tränar bryter du ner musklerna, och när du vilar och äter protein så byggs musklerna upp för att klara av belastningen du tränade med. Om du då tränar samma muskel tre dagar i rad, vilar en, och tränar samma två dagar i rad så hinner inte dom musklerna återhämta sig till fullo.
När det gäller maskiner så skulle jag rekommendera att byta till fria vikter. När du tränar med maskiner så sinkar väldigt mycket maskinerna dina musklers balans och koordinaiton. Alltså, när du kör bänkpress i smithmaskin t.ex. så lär du dig att pressa upp vikten med pectoralis major och triceps brachii. Om du kör med fria vikter så kommer du även att använda magen, röven, ryggen osv., och din kropp kommer fungera mycket lättare och smidigare ihop med alla sina muskler.
I min bok så vinner alltid fria vikter över maskiner.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.
|

|