Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal igår, 12:11   #1
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Reg.datum: Dec 2019
Hur funkar fettinlagring?

Säg att jag har fett kvar bak på nedre delen av min rygg som jag vill bli av med och att det är de sista fettet som släpper.

När jag går upp sen igen är det också vad som kommer komma tillbaka först och behöver jag då alltid vara i ett konstant deffat läge för att undvika det?
Fylls fettet på i sekventiell ordning? Börjar den med nedre ryggen och fyller på där tills det är fullt och sen går vidare till magen?

Eller är det bara det fettet som suttit längst på kroppen och det är därför det släpper sist?
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 13:38   #2
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Förlorar du det sista fettet (stubborn fat?) sist på nedre rygg, kommer det vara där det första fettet samlas när du väl börjar äta på kaloriöverskott igen, ja.
Så ska du slippa ditt ryggfett behöver du vara i ett konstant deffat läge ja.

Jag tror inte ditt nedre-ryggfett fylls på i "sekventiell ordning". Tror inte ditt nedre-ryggfett fylls på "maximalt" de första kilona du går upp (i fettvikt), för sedan sluta fyllas på fett där. Utan jag tror det samlas mest fett där vid (t ex) 7% --> 10% kroppsfett (siffror ur intet), men sen fortsätter du fettinlagra liiiite fortfarande där, konstant. Tror knappast att du har lika mycket nedre-ryggfett på 10% kroppsfett, som du har på 20% liksom (överdrivning).

Om fett släpper sist för det suttit där längst, har jag ingen aning om. Jag tror inte det. Tror det bara är genetiskt bestämt på förhand. Inget som en kan "sabba" bara för alltid ha haft mycket fett där/på ett visst ställe.

Senast redigerad av 1x0 den igår klockan 13:40.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 16:29   #3
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Så om man har fett på nedre ryggen på 90 kg, går ner till 85, fettet är borta, går upp igen till 90 kg så kanske man inte har lika mycket fett på nedre ryggen på 90kg som man hade sist?
Gammal igår, 16:51   #4
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Så om man har fett på nedre ryggen på 90 kg, går ner till 85, fettet är borta, går upp igen till 90 kg så kanske man inte har lika mycket fett på nedre ryggen på 90kg som man hade sist?
Du kommer ha lika mkt fett där, förutsatt du har samma fettprocent som innan på 90 kg (och samma muskelmassa).

Det du ska göra när du dingar 85 kg, är ju att försöka behålla den fettprocenten sen börja jobba dig uppåt sakta till 90 kg igen - se till att det enbart är muskler du lägger på dig (easier said than done ).

Det du "skriver om" i ditt inlägg här styrs enbart(?) av genetik (fettinlagring). Möjligt däremot att ens fettinlagring kan ändras när åldern ökar? Tänker att många säger/upplever att samlar/håller mer fett på magen/buken när åldern ökar. Jag själv kan hävda det skett för mig (håller mer fett på magen lättare nu än när yngre).

Det vi pratar om är ju LITE som "punktförbränna fett". Som är en myt/nonsens?

Senast redigerad av 1x0 den igår klockan 17:01.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 18:28   #5
söderkisen
Registered User

Reg.datum: Jun 2020
Har för mig Grub skrivit något om att man kan bli av med fettceller permanent genom frysning.

Förmodar att kroppen i första hand lagrar fett i befintliga fettceller vs skapar nya. Så om du gör dig av med dem så ...
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal igår, 20:13   #6
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av söderkisen Visa inlägg
Har för mig Grub skrivit något om att man kan bli av med fettceller permanent genom frysning.

Förmodar att kroppen i första hand lagrar fett i befintliga fettceller vs skapar nya. Så om du gör dig av med dem så ...
Dom "försvinner" väl om dom inte används på typ ett år eller vad det är?

Fettsugning vet jag flyttar ju bara runt det så man blir fet på någon annan plats istället.
Gammal igår, 20:18   #7
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Du kommer ha lika mkt fett där, förutsatt du har samma fettprocent som innan på 90 kg (och samma muskelmassa).

Det du ska göra när du dingar 85 kg, är ju att försöka behålla den fettprocenten sen börja jobba dig uppåt sakta till 90 kg igen - se till att det enbart är muskler du lägger på dig (easier said than done ).

Det du "skriver om" i ditt inlägg här styrs enbart(?) av genetik (fettinlagring). Möjligt däremot att ens fettinlagring kan ändras när åldern ökar? Tänker att många säger/upplever att samlar/håller mer fett på magen/buken när åldern ökar. Jag själv kan hävda det skett för mig (håller mer fett på magen lättare nu än när yngre).

Det vi pratar om är ju LITE som "punktförbränna fett". Som är en myt/nonsens?
Jag tror inte det är så enkelt men det finns ju väldigt få forskningsinstitutioner som slösar resurser på den typen av fåfänga-studier.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:03.