Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Du måste sänka repsintervallet om du ska öka i maxstyrka. 8+ reps är värdelöst för 1RM-styrkan. Bulgaren är bra på det sättet. Andra program som fokuserar på få reps är t ex MM2k och sheiko. Dessa tre jag talar om har gett mig mina största ökningar i bänkpress (90-100 med bulgaren, 100-110 med mm2k och 110-120 med sheiko typ).
|
Jo det håller jag med om 8+ är väl inte precis det man ska satsa på i det här fallet.
Mitt mål är att gå från 90 kilo till 100, jag har för snart ett år sedan en gång gjort en singel på 95 kilo, så det känns verkligen konstigt att jag ännu inte är på 100.
MM2k går inte av vissa skäl, dessutom vill jag kunna göra ökningarna själv utan negativa lyft och en ständig passare på varej rep.
Men nu vet jag ju inte. Bulgaren känns märklig att värma upp till. Jag blir snabbt utbränd av kombinationen volym och frekvens. Jag tycker inte alls att det är jobbigt att köra en trea på en bit under max, men höj med nån ynka procent så orkar jag knappt en trea. Tillexempel.
Vågar man köra mitt program 2 gånger i veckan, eller sliter det för mycket på lederna?
Ettor är väl inte bra för att bygga styrka? Det är väl 3-5 som egentligen gäller?