Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-02, 23:55   #1
Alexander93
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 0
Hjälp! Vakna mitt i natten med ont i bägge knän

Hej! Jag var med om en liten otäck händelse för ca 7 dagar sedan. Och jag börjar nu bli orolig. Jag har aldrig haft några problem med mina knän tidigare eller haft några känningar i dom.. Jag vaknade upp mitt i natten ca 2-3 timmar in i sömnen men rätt så intensiv smärta i bägge knäna högra benet kunde jag knappt räta ut, inte pga "mekanisk låsning i knäet" utan att de gjorde så väldigt ont, men jag tvingade tillslut ut benet och började gå runt i mitt hus. Bägge knäna hade en smått varm liten brännande känsla i dom med en väldig stelhet och tighthet bägge knän känns något tung när man lyfter benen. Ca 2 dagar innan allt detta hände så började jag med ett stretch/tränings program som både stärker musklerna samtidigt som dom stretchas ut via eccentrics.. Det kallas DCT "Dynamic Stretching Technique" och stärker upp musklerna samtidigt som de stretchar och förlänger fascian i kroppen.

Tränings programmet är inriktad på Glutes,Quads,Hamstrings d.v.s rumpa,främre lår,bakrelår osv Jag är ganska van att gymma kroppen har dock bara tränat överkroppen lungt de senaste 3 åren på gymmet pga att jag fick något som heter CPPS (Chronic Pelvic Pain Syndrome) för 3 år sedan d.v.s att bäckenbotten är i ständig kramp och gör ont pga av tight fascia och tighta ben muskler som påverkar bottenbäckenet.. Mina ben är bara van vid promenader och lättare cyckling på gymmet någon gång ibland, men jag har nu tagit tag i saken och läst på försöker bli frisk från CPPS och försöker att träna benen samtidigt som jag förlänger musklerna och får bort spänning därför jag började med DCT.

Tror ni det är en överansträngning i mina knän eller har mina knän blivit spände pga någon muskel som påverkar? Vilken muskel kan det vara isåfall? främre lår som blivit tight? Fascia innuti knänen som spänner?

DCT träningsprogrammet jag började med är ju ett väldigt bra program för det som lider av CPPS eller de som vill få bort spänningar i kroppen den går på djupet med muskelspänningar och stretchar fascian också, det är ju inga konstiga övningar heller man gör liksom men kanske det blev för mycket för mina knän? Jag skulle nog ha stärkt upp benen och värmt upp innan jag började köra första passet på ca 40 minuter. Jag gjorde alla övningar korrekt och allt kändes normalt efteråt och jag fick rejäl träningsvärk i rumpa,lår, och bakre lår och det är var ju väntat och positivt. Har bara blivit lite bättre i knäna det har nu gått snart 7 dagar sedan dessa symtom.

Symtom: Dessa gäller vänster och höger knä

Båda knän känns:

Tighta
Stela
Tunga
Verk
Ibland små sticker det på olika områden
Ibland lite verk vid framsida lår precis innan knäet börjar

Knänen är inte svullna eller har någon vätska runt sig. Jag tycker knä skålarna ser normala och raka ut. Det känns som bäst i knänen när jag vaknar på morgonen. Går jag för långt så kan det bli något sämre.


Tack på förhand mvh Alexander
Alexander93 är inte uppkopplad   Svara med citat