Visa ett inlägg
Gammal 2020-07-11, 07:18   #25
Pararescueman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Ja precis. Lite därför jag undrar hur det blir med alkohol/massa vätska också. Kan ju bli en hel del vätska man drar i sig, Saltbalansen bör ju bli väldigt rubbad.
Blir den "väldigt rubbad" blir du ett sjukhusfall.Det är som sagt oftast farligare att bälga i sig vatten. Det finns åtskilliga fall som hamnat på IVA efter att de hällt i sig stora mängder vatten inför Maraton-lopp, mycket långa spinningpass etc. Då späder man ut salterna i blodet och kan drabbas av hjärnödem t ex.

Kroppen är ganska bra att signalera om vätskebalansen. Du blir alltså törstig. Finns lite myter att vi inte är bra på att känna det men det stämmer inte riktigt.

Då jag också jobbat som brandman för sisådär en tio år sedan vet jag vad du menar. Det är ganska lätt att hamna i ett läge av vätskebrist efter långa pass. För mig personligen är nog mycket rökdykning värre än att knata lättklädd i skogen. Men dricker man inte då kommer man få symptom på vätskebrist.

Det är när du förlorat ganska stora mängder och bara ersatt med vatten som du kan rubba saltbalansen allvarligt. Svårt att ge dig en siffra men flertalet liter utan att du också äter.
Resorb eller motsvarande fungerar. Men du kan också blanda egen "sportdryck", det finns troligen recept på internet. Spontant kanske du skall börja tänka på det efter en timme med hårt arbete om du redan druckit flera liter. Bättre att ersätta innan det blir ett problem.

Har för mig från stuierna att du kan ta upp ungefär 2,5dl vatten i kvarten, mindre om det är söt läsk. Optimala temperaturen ligger runt 12 grader. Men som sagt, det är från huvudet. Kan minnas fel.

Min rekommendation är således att om du har långa pass där du svettas mycket och druckit flera liter. Ersätt även salterna, gärna tillsammans med socker (bättre upptag av båda då). Resorb, egen blandad sportdryck eller liknande. Ät också. Mat. Finns ju bars med lite mängder av det du behöver.
Kroppen behöver påfyllning, mera ju hårdare du jobbar och svettas.

Lyssna sen också på kroppen men försök att åtgärda innan du får problem. Det är enklare.

Angående de fallen som hamnat på IVA efter överdriven vattenkonsumtion INNAN eller under diverse aktiviteter.. Det är oftare man ser dem en de med extrem vätske och/ eller saltbrist vad jag har förstått.. Så överdriv inte rent vattenintag (många liter rent vatten mao)
De du ser med allvarlig vätskebrist är oftast äldre och sköra.
Pararescueman är inte uppkopplad   Svara med citat